Waarom zou ik nog een Octavia combi diesel kopen?

Vlaar032

Senior Member
Op mijn werk als wagenparkbeheerder ben ik op zoek naar een nieuwe auto voor kopieer machine monteurs die in bepaalde rayons rondrijden.
Ik denk dat ik pas diesels kan inzetten bij een omslagpunt van 45000 km/Jr (onderzoek ALD lease) in verband met total cost of ownership.
Dan heb ik ongeveer in NL 25% diesels nodig waar ik nu een wagenpark heb met 100% diesels van Hyundai en wat Kia's.

Ook nog wat nodig in België maar daar lijkt het al helemaal niet meer zinvol met benzine goedkoper dan diesel.

Zijn er leden die mij hierin kunnen voorzien van extra input?
 

Vlaar032

Senior Member
Deze wp rekent zelf meer dan uitstekend. Ook Excel expert. :ot:

Maar het gaat niet om rekenen alleen. :D
 

Vlaar032

Senior Member
Bijvoorbeeld
-wat doe je met de uitstoot eur 6,2 temp die de Octavia nu heeft. Na sept 2020.
-Krijg je iemand nog met 'n brede grijs achter het stuur omdat ie zo lekker rijdt op koppel.
-Of kan een 1.0 3 cyl benzine dat ook (2 of 3 ton aan kms, wij kopen en rijden ze op)
-Wat voor opties zou je nemen?
 

Duijzer

Donateur
Ik rij nog steeds diesel. 15.000 km per jaar. Maar ik koop (jong gebruikt) en rij ze lang. Van een downsized motor moet ik nog maar eens zien of hij probleemloos 300dkm loopt. Laten we eerlijk zijn: een auto van 8-10 jaar oud met 2,5 ton op de klok brengt toch niet veel meer op. Diesel dan iets meer als benzine, maar aanschaf ligt ook hoger.
De kleinere motoren kunnen het misschien wel bijbenen, maar ik vind het rijcomfort nog niet meevallen. En dat is voor mij toch ook wat waard. Dus ja, het rijden van diesel is voor mij duurder, maar ik heb het graag over voor de diepe brom, de souplesse, het hoge koppel en de betrouwbaarheid.
 

AndreM

Forumguru
Bij ons op zaak gaan we van de diesel af en gaan we aan de benzine.
De rede is dat in steeds meer steden de diesels niet meer welkom zijn. :nono:
Gek genoeg is de uitstoot van mijn diesel 89 gr. CO2 en een gemiddelde benzine 114 gr CO2 of meer, maar er zijn mensen die zeggen dat ze er verstand van hebben en beweren dat de diesels vuile motoren hebben. :banghead:
 

JeSko

Forumguru
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Bij ons op zaak gaan we van de diesel af en gaan we aan de benzine.
Bij ons blijft het gewoon diesel.
Alleen wel allemaal met een extra tankie voor dat amoniac achtige goedje wat meegespoten word zodat we milieu vriendelijk rijden (amoniac ):pieker:
 

jongetje

Forumguru
Bij ons op zaak gaan we van de diesel af en gaan we aan de benzine.
De rede is dat in steeds meer steden de diesels niet meer welkom zijn. :nono:
Gek genoeg is de uitstoot van mijn diesel 89 gr. CO2 en een gemiddelde benzine 114 gr CO2 of meer, maar er zijn mensen die zeggen dat ze er verstand van hebben en beweren dat de diesels vuile motoren hebben. :banghead:
In steden worden diesels van voor 2002 verboden. Een lease auto is maximaal 5 jaar oud dus mag er voorlopig gewoon in.
 

Canon-Eye

Forumguru
@EdK Het gaat bij je dieseltje helemaal niet om een "ammoniak-achtig" product. Het gaat om de injectie van een ureumoplossing, hetgeen ertoe leidt dat de schadelijke NOx-verbindingen uit de dieseluitlaatgassen worden omgezet in stikstofgas (N2, dat is het spul dat 80% van de lucht om ons heen vormt) en water.

Ammoniak (NH3) is een andere stikstofverbinding die bv. in vrij grote hoeveelheden ontstaat als de veehouders de mest en urine van hun dieren door elkaar in dezelfde gierkelder verzamelen. Zouden ze dat apart houden, dan is het emissieprobleem van de veeteelt al goeddeels opgelost. Nu zijn ze aan het klooien met luchtwassers (ammoniak is namelijk extreem goed oplosbaar in koud water, en dan heet het ineens ammonia zonder k) inplaats van het ontstaan ervan tegen te gaan.
 
Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru
In steden worden diesels van voor 2002 verboden. Een lease auto is maximaal 5 jaar oud dus mag er voorlopig gewoon in.

@jongetje en wat als er een gek is die morgen dat regeltje ineens veranderd?
Dan zit een wagenparkbeheerder met een probleem als hij 150 auto te beheren heeft.
Kijk maar naar de Maasvlakte waar geen Euro 5 vrachtauto meer mag komen.
Grote steden trekken hun eigen plan, er is geen landelijk beleid waardoor er in de ene stad wel gereden mag worden en de andere weer niet.

En dat is nog maar het begin.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan zit een wagenparkbeheerder met een probleem als hij 150 auto te beheren heeft.
Van die 150 zijn er dan hoogstwaarschijnlijk "maar" 30 ouder dan 4 jaar (aan hun 5e jaar bezig) en dat lijkt me toch behoorlijk jong om door een regeltjeswijziging te worden getroffen. En zelfs in dat geval is het probleem vermoedelijk wel op te lossen door middel van de inzetplanning, omdat het maar 1/5 van de vloot betreft. Best lastig voor de planning overigens, dat dan weer wel...
 

laagvlieger

Forumguru
-Of kan een 1.0 3 cyl benzine dat ook (2 of 3 ton aan kms, wij kopen en rijden ze op)
?

Dat is maar de vraag, hoewel de kinderziektes van de eerste TSI's wel al verholpen zijn (denk aan de eerste 1.2 en 1.4 TSI) In principe zou het moeten kunnen, zo'n motor wordt vóór de introductie toch honderdduizenden kilometers getest - waarvan een groot deel allicht in een labo. Een privé eigenaar zal doorgaans zuiniger omspringen met zijn wagen dan een leaser, maar die laatste zal meer rijden waardoor er minder koude starts zijn. Ook kleine diesels zijn bijlange niet probleemloos, zoals de 1.2 & 1.6 TDI. Maar mits de reparaties en onderhoud gaan ze gewoon 3 ton mee, en langer
 

ElScorpione

Forumguru
Ik heb net weer een diesel gekocht. Een jong gebruikt exemplaar uit 2017. Aanschaf van deze auto was fors goedkoper dan een vergelijkbare benzine. Je weet niet wat de restwaarde gaat doen op termijn, maar al rekende kom ik met mijn kilometrage (37000 per jaar) 1 tot 2 cent per kilometer goedkoper uit dan benzine. Het scheelt dus vrijwel niks meer, maar een 1.0 TSI wil ik niet zonder automaat en die waren gewoon te duur. Daarom een diesel gekozen.
 

mwhite

Forumguru
Bijvoorbeeld
-wat doe je met de uitstoot eur 6,2 temp die de Octavia nu heeft. Na sept 2020.
-Krijg je iemand nog met 'n brede grijs achter het stuur omdat ie zo lekker rijdt op koppel.
-Of kan een 1.0 3 cyl benzine dat ook (2 of 3 ton aan kms, wij kopen en rijden ze op)
-Wat voor opties zou je nemen?

eigen wagens zou ik toch voor diesel gaan.
ik verwacht niet dat de 1.0 zonder problemen 3ton lopen (uitzonderingen daargelaten).
lease gaat nu voor benzine omdat die na 3 tot 5 jaar beter in de markt liggen.
 

Mick

Actief lid
Ik ben werkzaam als service engineer van kopieermachines, en alleen wij moeten binnen de organisatie een diesel. De rest mag benzine, electrisch of hybride.
Wij rijden aardig wat kilometers en tja, een benzine/hybride was leuk geweest, maar het is niet anders
 

Berrychello

Forumguru
Ik werk bij een leasemaatschappij en ben met mijn collega's verantwoordelijk voor de kostprijzen en ook voor de omslagpunt analyses. Dan is een benzine bijna altijd interessanter voor lessee. Ook voor de berijder overigens, gezien de lagere catalogusprijs en dus bijtelling.
Aan de andere kant: er worden nu zo weinig nieuwe diesels ingezet, dat de restwaarde van die ene diesel die wel wordt ingezet heel niet zo slecht zal zijn. Daarnaast rijdt een diesel ook best lekker.
 

MY00

Senior Member
Mijn vrouw rijdt 40000 kilometer per jaar met haar benzine auto. Dit betekent wel dat ze minimaal 2x per week aan de pomp staat.
Ik zou zelf ook voor diesel gaan als het bedrijf de auto's zelf kocht en dus bijna helemaal op rijdt. Maar je weet idd nooit wat de steden gaan doen helaas.
 

Vlaar032

Senior Member
Ik tank blauwe diesel in m'n prive Faabje. 100% bij Nieuwegein tegenover Ordina of 30% bij de Esso in Zaltbommel. Scheelt weer uitstoot. Blokje blijft nog héél lol. Ik rij ongeveer 30.ooo per jaar privé ermee.

Maar de auto's vd zaak moeten t doen met de goedkopere variant "niet-premium brandstoffen".

Ik heb van de week in België maar eens een benzine ingezet ter test, daar is de diesel duurder per liter dan de gewone benzine. Alleen als iemand echt 65.ooo per jaar rijdt daar kom ik uit omdat diesel wat zuiniger verbruik heeft.
 
Bovenaan Onderaan