Waarom steeds meer pk's

Desperado

Forumguru
Even over pk wedloop bij onze Duitse vrienden. Slaan ze niet een beetje door met de nieuwe Audi RS6 580 pk. Je hebt natuurlijk ook al de sl 65 AMG met 612 pk. What's next??? Een BMW M5 met 650 pk?
Das niks anders als ikke ben beter als jij......

van_der_P

Senior Member
Het is vreemd de Fabia Combi 1 was leverbaar met een 1.4 met 75 pk. Daar hoorde je niemand over
Nu is er een nieuwe Fabia combi de 2 die is leverbaar met een 1.2 met 70 pk, is ook nog 35 kg lichter. En als je daarover spreekt hebben toch verschillende mensen een andere mening, dan vroeger over zijn 5 pk sterkere broer. Dan zal er wel opgemerkt worden dat die 1.4 t.o.v. die 1.2 een hoger koppel heeft. Maar dat lager koppel komt bij lagere toeren vrij, dus heb je daar als bestuurder mee profeit van. Hoe groot is het werkelijke verschil ?
Ik kan me voorstellen dat die lichtere motor wat meer moeite heeft om de zaak opgang te krijgen, maar daarna is het verschil helemaal niet zo groot als het op papier lijkt.
Waarom kiest de meerderheid dan voor de 1.4 ?

Die RS6 Avant mag morgen anders bij mij in de garage staan hoor! Wat een gave bak....! En 580 pk is idd een beetje overdreven, maar ik zeg geen nee! ;)

In de handen van de juiste persoon maakt het niet zoveel uit hoeveel pk's je onder je rechtervoet hebt. Maar als je even doordenkt: Wie gaan die pk-bakken allemaal kopen? Het zijn doorgaans de senioren uit de top van het bedrijfsleven met hun afnemende reactievermogen en hun slechter wordende zintuigen die dergelijke pk-monsters kunnen kopen. Ja, er zijn vast wel een paar mensen die er verantwoord mee om kunnen gaan, maar 1000 pk onder de kont van iemand die fysiek aftakelt? Ik hou m'n hart vast. En als zoiemand voor zichzelf dat risico wil nemen, OK. Maar je stelt alles en iedereen bloot aan jouw lust om te razen. Met een Veyron of 9ff met 380+ over de stille autobaan. En toen stak er een reetje over. Kijk op Internet maar eens wat er met zo'n bolide gebeurt als hij maar een klein stootje krijgt.[video=youtube;eEeZ9EvEKRg]http://www.youtube.com/watch?v=eEeZ9EvEKRg&mode=related&search=[/video](Er zijn heel veel van die filmpjes) Dit zijn auto's uit de NASCAR races. ongeveer 800pk. (Peanuts in vergelijking met de Veyron, en de zwaarste Mercs en BMW's van over 3 jaar.) Snelle auto's? Leuk, maar ergens is een grens dat het idioot wordt, en dan moet je het helaas verbieden, vanwege die paar gekken die er niet mee om kunnen gaan.

van_der_P

Senior Member
De 1.2 is een 3 cilinder. En dat loopt minder mooi dan een 4 cilinder.

Dat klopt, maar neemt men daarvoor de 1.4 ?
Er worden ook 5 cilinders gemaakt dat loopt ook anders dan een 6 cilinder. Daar zou je ook van kunnen zeggen die heeft 1 cilinder te veel of 1 te weinig. :D:

Dutch4x4

Senior Member
Sinds wanneer houden bedrijven trouwens rekening met wat wel of niet 'nodig' is? Een beetje ondernemer creëert zijn eigen vraag en dat doen ze met die vermogenswedloop.

Die in de betaalbare segmenten inderdaad vooral wordt ingegeven door het almaar toegenomen gewicht. Is dat milieuvriendelijk? Nee. Maar kennelijk is veiligheid een veel beter verkoopargument. Of nee, laat dat kennelijk maar weg, aangezien in gezinnen vrouwen in veel gevallen de doorslaggevende stem hebben en er nog steeds heel veel Franse hokken op de weg rijden, ondanks het feit dat manlief er elke maand mee naar de garage moet...

EdK

Forumguru
Die RS6 Avant mag morgen anders bij mij in de garage staan hoor! Wat een gave bak....! En 580 pk is idd een beetje overdreven, maar ik zeg geen nee! ;)

Als ie dan maar wel in de garage blijft staan !! Zet er een stoeltje naast en je kan elke dag zittend genieten !!!

Psioneer

Actief lid
Had ik al verteld dat ik al 15 jaar een Toyota Landcruiser BJ40 (1978) heb? En dat ie zo'n 1600kg weegt en maar 80pk heeft!?!
Dan wil ik er ook nog wel even bij vertellen dat ik nooit een enkel probleem heb gehad in het verkeer. Kwestie van aanpassen, geven en nemen, anticiperen... Niet inhalen op een recht stuk van 150m, afstand houden i.v.m. de remweg (trommel remmen en AT banden), niet op de linker baan voor een stoplicht gaan staan omdat daar nog niemand staat...
Het is geen kwestie van "meekomen" in het verkeer maar deelnemen aan het verkeer! Het gaat niet om snelheid maar om gedrag. En dat laatste is precies het maatschappelijke probleem waar Nederland mee kampt.

Waarom ik dan wel met een gechipte Superb rijdt? Dat heb ik in een ander topic al eens verteld: is gewoon lekker. Een rationele reden is er niet. Wanneer gebruik ik het? Als ik er zin in heb want nodig is het nooit.

Oh ja, een stoplicht sprintje win ik altijd met mijn Landcruiser! Probleem is dat het niet langer mag duren dan 20m want dan moet ik schakelen. :laugh:

Groeten,

Psioneer

Ps. Technische specs van de Toy: acceleratie is meetbaar met een kalender en hij heeft de CW-waarde van een Zwitsers tuinhuisje.

haha die RS 6 mag je aan mij geven en ik ga er niet met een stoeltje er naast zitten en kijken.
die 580 PKtjes moeten natuurlijk wel op de weg komen he.
miss ook nog wel chipje er in voor de fun.

meer pk's hoef je niet altijd te gebruiken maar een keer een ritje wintersport of zo waneer je in duitsland zit.
is het tog wel leuk om een keer hard te rijden of op een dijk hier in nederland lkkr sportief over te gaan of mooi B wegetje en zeg nu niet allemaal dat doen wij niet want volgens mij geeft iedereen daar wel is gas.
zelfs met een 1.2 L doe je dat of je moet wel heel erg gesteld zijn op brandstof verbruik.

Dutch4x4

Senior Member
Had ik al verteld dat ik al 15 jaar een Toyota Landcruiser BJ40 (1978) heb? En dat ie zo'n 1600kg weegt en maar 80pk heeft!?!

Oh ja, een stoplicht sprintje win ik altijd met mijn Landcruiser! Probleem is dat het niet langer mag duren dan 20m want dan moet ik schakelen. :laugh:

Ps. Technische specs van de Toy: acceleratie is meetbaar met een kalender en hij heeft de CW-waarde van een Zwitsers tuinhuisje.

:D :D :D

Enige nuttige van veel vermogen is dat het soms handiger is om je uit een situatie te redden door gas te geven in plaats van te remmen. Voor de rest is het inderdaad gewoon lekker.

octaviabas

Senior Member
Als ie dan maar wel in de garage blijft staan !! Zet er een stoeltje naast en je kan elke dag zittend genieten !!!

Missen we hier misschien een smilie? :)

wbt die landcruiser...
zoals mijn collega altijd zegt (daf nogwatnogwat en RangeRover (een echte> 25j)
maakt niet uit , ik trek je er altijd uit (alleen bedoeld hij dan off-road) :D

Psioneer

Actief lid
Hahaha, dat is ook waar ja. Dat is ook meteen een nadeel van de Toy: als ik zelf vast zit heb ik een probleem.
Is me een keer overkomen dat ik iets te diep de Oude Maas in was gereden waardoor ik door de zachte bodem geen grip meer had. Een Suzuki(tje), een Jeep en een Landrover hebben het geprobeerd maar helaas. Uiteindelijk is er een graafmachine aan te pas gekomen.

Sinds ik 4x4 rij ben ik heel wat relaxter geworden in het verkeer. Vroeger was ik BMW fan; lekker sportief, fijne 6 cilinders en al die andere leuke dingen. Tegenwoordig is de balans meer omgeslagen naar prettig autorijden in plaats van hard rijden. Misschien komt het verstand inderdaad met de jaren.
Natuurlijk zou ik geen nee zeggen tegen een dikke Aston Martin. Wat ik probeer aan te geven is dat de redenen om daarvoor te kiezen in de loop der jaren volledig veranderd zijn. Ik denk dat het nu meer aankomt op prestige, image, stoer om zo'n auto te hebben waar het vroeger vooral om de topsnelheid en acceleratie ging, de mijne gaat harder dan de jouwe.... De drang om dat te bewijzen heb ik niet meer.

Bovenaan Onderaan