Geloof me, ook al is dat technologisch misschien te realiseren, dat gebeurt echt nooit. Er is een grens aan de betutteling die we als Nederlander/Europeaan kunnen en willen verdragen.
Ik snap dus echt niet hoe je de almaar stijgende motorvermogens als reden voor de toegenomen verkeersagressie kunt zien. Totale onzin. Die toegenomen agressie heeft niks te maken met het aantal pk's dat je onder je rechtervoet hebt. Dat heeft, naast de toegenomen verkeersdruk, maatschappelijke oorzaken en is een probleem in de hele samenleving, geen technologische......."Vroeger" had je ook snelle en langzame auto's, alleen zijn nu zowel de langzame en de snelle krachtiger en sneller geworden. Maar het verschil tussen die 2 blijft zo'n beetje hetzelfde.
Daarbij denk ik ook dat je de volgorde verkeert hebt, de klant VRAAGT niet om sterkere motoren, maar de KEUZE wordt geboden en daardoor kiest hij daarvoor.
Heb je al eens in een kleine auto met dito motor gereden op de snelweg, als het wat drukker was ? Hoe beviel dat ?
En als je probeerde in te halen ? Maatschappelijk probleem ?
In 1980 heb ik mijn rijbewijs gehaalt, toen had je enkel meen ik de Golf GTI als snelle HB 1.6 met 110 pk. Voor de rest waren het sedans, en een enkel merk had een HB in het programma, met naar huidige maatstaven maar lichte motortjes.
Rijles gehad in een Opel Ascona 1.9 de lux, met wel 75 pk onder de motorkap. En een topsnelheid van +/-155 km/u
Als ik de zelfde vergelijking maak met de huidige modellen, liggen de verhoudingen toch anders. Tegenwoordig heeft een GTI 200 pk, en de Vectra 122 pk, is toch 78 pk verschil, tegen maar 35 pk vroeger, dat is meer dan het dubbelen. Terwijl de vermogens t.o.v. vroeger niet zijn verdubbelt. De GTI heeft geen 220 pk en de Vectra geen 150 pk.
Volkswagen heeft in 1976 de gok genomen om een snelle HB in de markt te zetten. Dat werd een succes. Als het een flop geworden was, waren er geen GTI's geweest. Heeft dus op deze manier een vraag gecreeerd. Daardoor konden andere zich zelf respecterende autofabrikanten niet achter blijven. Met het ontwikkellen van een GTI-achtige.
Dus de klant vraagt.
Waarom maakt Subaru een boxerdiesel als er geen vraag naar zou zijn ?
Renault ontwikkelt de MPV, andere merken volgen. Waarom volgen andere merken als daar geen vraag naar is ?
Mijn mening, als je iets maakt waar geen vraag naar is wordt het een flop, kun je het geld net zo goed in de Maas gooien. :1884: