Waarom steeds meer pk's

Heb een pm ontvangen, als iemand aanstoot heeft genomen aan mijn reacties en mening, dan hiervoor oprecht excuses. Ik heb niet bedoeld respectloos om te gaan met iemands mening en mijn insziens was hier ook gewoon sprake van een gezonde discussie. Ik heb mij in ieder geval ook niet aangevallen gevoeld en het idee gehad dat men respectloos met mijn mening omging. Blijkbaar kan hier minder dan ik gewend ben op andere fora.:crazy: Het zij zo.
 

cvegreen

Forumguru
Heb een pm ontvangen, als iemand aanstoot heeft genomen aan mijn reacties en mening, dan hiervoor oprecht excuses. Ik heb niet bedoeld respectloos om te gaan met iemands mening en mijn insziens was hier ook gewoon sprake van een gezonde discussie. Ik heb mij in ieder geval ook niet aangevallen gevoeld en het idee gehad dat men respectloos met mijn mening omging. Blijkbaar kan hier minder dan ik gewend ben op andere fora.:crazy: Het zij zo.

:ahum:Daar begrijp ik nu niets van se . Ik vind juist dat hier goed kan gediscuteerd worden, zolang je maar on topic blijft want dat hebben ze hier niet graag en terecht anders is het hier binnen de kortste keren een boeltje van jewelste. Die persoon je u ge PM't heeft zal een slechte dag hebben zeker .
 

Desperado

Forumguru
Ik heb zoals iedereen wel weet een F1 met de lichtste motorisatie een 1.2 6V met 54 pk en ik kom ook overal waar ik moet zijn. Ik moest me eens haasten en het verwonderde mij dat mijn wielen nog spinden in z'n 2 , dus kan ik met verstand op 0 zelfs mijn 54 pk niet op de baan brengen. Ok het was wel ongelofelijk haasten eigenlijk meer slecht dan dat het goed was . Ik ben tevreden met het aantal pk's dat ik heb , ik geniet van iedere kilometer , ik rij ook mijn 120 op de snelweg en heb niet de indruk dat hij zich dan ferm in het zweet moet werken om er te komen/blijven. Ok een zwaarder gemotoriseerde wagen zal het wel makkelijker hebben dan ik , maar ach voor mijn woon werk verkeer is hij meer als voldoende.​
Exact mijn gevoel!
Ik kan met mijn 1.3, 8 kleppertje Combi met 50kw prima meekomen.
Ik deel het argument veiliger omdat je beter mee kunt komen met meer vermogen dan ook absoluut niet.
 

cvegreen

Forumguru
Exact mijn gevoel!
Ik kan met mijn 1.3, 8 kleppertje Combi met 50kw prima meekomen.
Ik deel het argument veiliger omdat je beter mee kunt komen met meer vermogen dan ook absoluut niet.

Een maat van mij heeft ook een felicia 1.3 8V en is ook een leuk autootje , je ziet wel een groot verschil van afwerking tussen de felicia en mijn fabia , maar het rijdt ook leuk . Dat is ook één van de redenen geweest waarom ik niet bang was een skoda te kopen , omdat mijne maat ook heel tevreden is over zijn felicia.
 

Roel

Lid
Ik kan met mijn 1.8 20 kleppertje ook goed meekomen in het verkeer :smirk:.

Ik vind het lekker om veel vermogen / koppel te hebben: met name als ik met een caravan een steile bergpas over moet, maar ook om eens lekker te scheuren. Ik ben het in grote lijnen eens met Frank S en JC: iedereen het zijne en ik het mijne. We moeten het toch samen doen op ons druke wegennet!
 

cvegreen

Forumguru
Ik kan met mijn 1.8 20 kleppertje ook goed meekomen in het verkeer :smirk:.

Ik vind het lekker om veel vermogen / koppel te hebben: met name als ik met een caravan een steile bergpas over moet, maar ook om eens lekker te scheuren. Ik ben het in grote lijnen eens met Frank S en JC: iedereen het zijne en ik het mijne. We moeten het toch samen doen op ons druke wegennet!

Wij hebben ook nog een 150 pk sterke vectra om de caravan te trekken , maar wij hebben enkel voor zoveel pk's gekozen om met gemak de caravan te kunnen trekken is een gevaarte van 1500 kg , dus moet je wel wat onder je motorkap hebben om dat gevaarte voort te trekken.
 

van_der_P

Senior Member
Geloof me, ook al is dat technologisch misschien te realiseren, dat gebeurt echt nooit. Er is een grens aan de betutteling die we als Nederlander/Europeaan kunnen en willen verdragen.



Ik snap dus echt niet hoe je de almaar stijgende motorvermogens als reden voor de toegenomen verkeersagressie kunt zien. Totale onzin. Die toegenomen agressie heeft niks te maken met het aantal pk's dat je onder je rechtervoet hebt. Dat heeft, naast de toegenomen verkeersdruk, maatschappelijke oorzaken en is een probleem in de hele samenleving, geen technologische......."Vroeger" had je ook snelle en langzame auto's, alleen zijn nu zowel de langzame en de snelle krachtiger en sneller geworden. Maar het verschil tussen die 2 blijft zo'n beetje hetzelfde.

Daarbij denk ik ook dat je de volgorde verkeert hebt, de klant VRAAGT niet om sterkere motoren, maar de KEUZE wordt geboden en daardoor kiest hij daarvoor.


Heb je al eens in een kleine auto met dito motor gereden op de snelweg, als het wat drukker was ? Hoe beviel dat ?
En als je probeerde in te halen ? Maatschappelijk probleem ?
In 1980 heb ik mijn rijbewijs gehaalt, toen had je enkel meen ik de Golf GTI als snelle HB 1.6 met 110 pk. Voor de rest waren het sedans, en een enkel merk had een HB in het programma, met naar huidige maatstaven maar lichte motortjes.
Rijles gehad in een Opel Ascona 1.9 de lux, met wel 75 pk onder de motorkap. En een topsnelheid van +/-155 km/u
Als ik de zelfde vergelijking maak met de huidige modellen, liggen de verhoudingen toch anders. Tegenwoordig heeft een GTI 200 pk, en de Vectra 122 pk, is toch 78 pk verschil, tegen maar 35 pk vroeger, dat is meer dan het dubbelen. Terwijl de vermogens t.o.v. vroeger niet zijn verdubbelt. De GTI heeft geen 220 pk en de Vectra geen 150 pk.

Volkswagen heeft in 1976 de gok genomen om een snelle HB in de markt te zetten. Dat werd een succes. Als het een flop geworden was, waren er geen GTI's geweest. Heeft dus op deze manier een vraag gecreeerd. Daardoor konden andere zich zelf respecterende autofabrikanten niet achter blijven. Met het ontwikkellen van een GTI-achtige.
Dus de klant vraagt.
Waarom maakt Subaru een boxerdiesel als er geen vraag naar zou zijn ?
Renault ontwikkelt de MPV, andere merken volgen. Waarom volgen andere merken als daar geen vraag naar is ?
Mijn mening, als je iets maakt waar geen vraag naar is wordt het een flop, kun je het geld net zo goed in de Maas gooien. :1884:
 

cvegreen

Forumguru
Het feit dat een GTI een hype werd kwam door overvallers .
Niet omdat er vraag naar was .
Toen VW de golf GTI uitbracht reden er niet veel van rond, tot er een bende ik dacht dehlaize warenhuizen massaal overviel en altijd met en golf GTI is de hype hier in ons Belgen landje begonnen. Veel jonge kerels moesten toen daardoor een Golf GTI hebben. Was toen in telefacts geweest , dat de golf GTI een goedkope en heel snelle wagen was en toen was het hek helemaal van de dam. Dus of het echt door de vraag was , denk ik eerlijk gezegd niet . De media heeft het een hype gemaakt en jonge kerels trappen daar graag in.
 

van_der_P

Senior Member
Hoeveel PK heeft de lijnbus eigenlijk? Just curious! ;)

Dat zal je verbazen maar 166 kw is ongeveer 220 pk. Voor een leeggewicht van 8,8 ton. Dat in combinatie met een drietraps automaat. Er zit ook nog een airco in. Maar als je die inschakeld dan trekt ze dus helemaal niet meer. Het verbruikt ongeveer 1 op 4 a 4.5 dat is zuinig. Iedere dag wordt zo'n 130 a 140 liter getankt per bus. Topsnelheid begrenst op 96 km/u. Ze zijn nu ongeveer 1.5 jaar oud en er staat +/-210.000 kilometer op de teller.
De bussen gaan ongeveer 10 jaar mee dat betekend dus ongeveer 1.300.000 kilometer
 
Heb je al eens in een kleine auto met dito motor gereden op de snelweg, als het wat drukker was ? Hoe beviel dat ?
En als je probeerde in te halen ? Maatschappelijk probleem ?

Zeker weten maatschappelijk probleem. De hele maatschappij is verhard, dat merk je vast in de lijnbus ook wel? Daar komt de agressie vandaan, niet of Jantje of Pietje nu 100 of 200pk heeft. Gaatjes worden ook dichtgereden door minder vermogende auto's, afgesneden worden we ook wel eens door een Panda. En de Clio op de snelweg laat mij er ook niet tussen met invoegen.

In 1980 heb ik mijn rijbewijs gehaalt, toen had je enkel meen ik de Golf GTI als snelle HB 1.6 met 110 pk. Voor de rest waren het sedans, en een enkel merk had een HB in het programma, met naar huidige maatstaven maar lichte motortjes.
Ook toen waren er al dikke Mercedessen en BMW's met 2x zoveel pk's als de Ascona waar jij in gelest hebt.

Rijles gehad in een Opel Ascona 1.9 de lux, met wel 75 pk onder de motorkap. En een topsnelheid van +/-155 km/u
Als ik de zelfde vergelijking maak met de huidige modellen, liggen de verhoudingen toch anders. Tegenwoordig heeft een GTI 200 pk, en de Vectra 122 pk, is toch 78 pk verschil, tegen maar 35 pk vroeger, dat is meer dan het dubbelen. Terwijl de vermogens t.o.v. vroeger niet zijn verdubbelt. De GTI heeft geen 220 pk en de Vectra geen 150 pk.
Een gemiddelde Vectra heeft tegenwoordig zo'n 140pk. Dat is 70% van het vermogen van een GTI. Vroeger had de Ascona met z'n 75pk 65% van het vermogen van een GTI. Dus daar zit procentueel echt niet veel verschil tussen.

Volkswagen heeft in 1976 de gok genomen om een snelle HB in de markt te zetten. Dat werd een succes. Als het een flop geworden was, waren er geen GTI's geweest. Heeft dus op deze manier een vraag gecreeerd. Daardoor konden andere zich zelf respecterende autofabrikanten niet achter blijven. Met het ontwikkellen van een GTI-achtige.
Dus de klant vraagt.

Waarom maakt Subaru een boxerdiesel als er geen vraag naar zou zijn ?
Renault ontwikkelt de MPV, andere merken volgen. Waarom volgen andere merken als daar geen vraag naar is ?
Mijn mening, als je iets maakt waar geen vraag naar is wordt het een flop, kun je het geld net zo goed in de Maas gooien. :1884:
Tuurlijk, als er geen vraag is naar een MPV, wordt die niet gemaakt, maar je kunt mij niet wijsmaken dat Renault van te voren al wist dat het zo succesvol zou zijn, die wilde zich gewoon onderscheiden met een niche. Hebben het geprobeerd, had net zo goed gigantisch kunnen floppen. Pas toen het een succes werd, volgden de andere merken. Dus de initiele vraag was er niet echt, de vraag kwam pas toen het model er al was, wat je dus zelf ook aangeeft met je voorbeeld van de GTI. En dat is precies wat ik bedoelde, vaak is er geen initiele vraag, maar wordt het model op de markt gebracht, pas daarna ontstaat de vraag. Er zijn namelijk net zo veel voorbeelden van mislukte introducties van modellen als van geslaagde, dat is het risico wat de fabrikanten elke keer weer lopen om een nieuw succes te behalen.

Verder is dit het laatste wat ik er over wil zeggen. Onze standpunten zijn ondertussen wel duidelijk en ook duidelijk is dat we mijlenver met onze mening van elkaar zitten. Noem het verschil van instelling, verschil van inzicht of verschil in generatie, maar dichter tot elkaar zullen we nooit komen vermoed ik:473:
 

van_der_P

Senior Member
Zeker weten maatschappelijk probleem. De hele maatschappij is verhard, dat merk je vast in de lijnbus ook wel? Daar komt de agressie vandaan, niet of Jantje of Pietje nu 100 of 200pk heeft. Gaatjes worden ook dichtgereden door minder vermogende auto's, afgesneden worden we ook wel eens door een Panda. En de Clio op de snelweg laat mij er ook niet tussen met invoegen.


Ook toen waren er al dikke Mercedessen en BMW's met 2x zoveel pk's als de Ascona waar jij in gelest hebt.


Een gemiddelde Vectra heeft tegenwoordig zo'n 140pk. Dat is 70% van het vermogen van een GTI. Vroeger had de Ascona met z'n 75pk 65% van het vermogen van een GTI. Dus daar zit procentueel echt niet veel verschil tussen.


Tuurlijk, als er geen vraag is naar een MPV, wordt die niet gemaakt, maar je kunt mij niet wijsmaken dat Renault van te voren al wist dat het zo succesvol zou zijn, die wilde zich gewoon onderscheiden met een niche. Hebben het geprobeerd, had net zo goed gigantisch kunnen floppen. Pas toen het een succes werd, volgden de andere merken. Dus de initiele vraag was er niet echt, de vraag kwam pas toen het model er al was, wat je dus zelf ook aangeeft met je voorbeeld van de GTI. En dat is precies wat ik bedoelde, vaak is er geen initiele vraag, maar wordt het model op de markt gebracht, pas daarna ontstaat de vraag. Er zijn namelijk net zo veel voorbeelden van mislukte introducties van modellen als van geslaagde, dat is het risico wat de fabrikanten elke keer weer lopen om een nieuw succes te behalen.

Verder is dit het laatste wat ik er over wil zeggen. Onze standpunten zijn ondertussen wel duidelijk en ook duidelijk is dat we mijlenver met onze mening van elkaar zitten. Noem het verschil van instelling, verschil van inzicht of verschil in generatie, maar dichter tot elkaar zullen we nooit komen vermoed ik:473:

Goed idee we laten het erbij. ieder zijn mening.:529:
 

neoproject

Actief lid
Als de fabrikanten blijven doorgaan met het toevoegen van PK's aan wagens dan komt er een tijd dat we zo snel zijn dat we gisteren aankomen.
 

bat

Lid
Natuurlijk: er moet er altijd eentje de eerste zijn. Die gaat op z'n muil, of heeft succes.

De macht ligt dus bij de markt, de koper. Die bepaalt of iets een succes wordt of niet. En als het dan een succes wordt, dan springt de rest van de leverende kant er natuurlijk op in.

Uiteindelijk is het dus de klant die erom vraagt, na op de mogelijkheden te zijn gewezen door de leverancier. En die leverancier, die let gewoon erg goed op waar de markt heen beweegt...
 

VEEJAY

Forumguru
Ik las laatst over een VAG 2.0TDI met 120PK. Door het hele milieu gebeuren komt er toch weer een verandering wat PK's betreft. (helaas)
 

sitechris

Donateur
Even over pk wedloop bij onze Duitse vrienden. Slaan ze niet een beetje door met de nieuwe Audi RS6 580 pk. Je hebt natuurlijk ook al de sl 65 AMG met 612 pk. What's next??? Een BMW M5 met 650 pk?

Twee vragen
1) de auto-industrie staat onder enorme druk om zuiniger en milieuvriendelijker te produceren. Snijden fabrikanten zichzelf niet in de vingers? Krijgen ze dan niet de publieke opinie tegen ze gekeerd?
2) What's the use: auto's met bijna 600 pk zijn volgens mij nauwelijks meer fatsoenlijk te berijden lijkt me. Hoe vaak kun je nu volgas geven? je bent zo snel, dat je echt veel ruimte moet hebben om even een sprintje te kunnen trekken. Zijn 400 of max 500 peekaatjes dan niet genoeg voor een familiebak? Wil je echt een bakbeest met extravagante pk's, koop dan gewoon een sportwagen a la Corvette, Ferrari, Lambo etc zou ik denken.
 

octaviabas

Senior Member
Even over pk wedloop bij onze Duitse vrienden. Slaan ze niet een beetje door met de nieuwe Audi RS6 580 pk. Je hebt natuurlijk ook al de sl 65 AMG met 612 pk. What's next??? Een BMW M5 met 650 pk?

Twee vragen
1) de auto-industrie staat onder enorme druk om zuiniger en milieuvriendelijker te produceren. Snijden fabrikanten zichzelf niet in de vingers? Krijgen ze dan niet de publieke opinie tegen ze gekeerd?
2) What's the use: auto's met bijna 600 pk zijn volgens mij nauwelijks meer fatsoenlijk te berijden lijkt me. Hoe vaak kun je nu volgas geven? je bent zo snel, dat je echt veel ruimte moet hebben om even een sprintje te kunnen trekken. Zijn 400 of max 500 peekaatjes dan niet genoeg voor een familiebak? Wil je echt een bakbeest met extravagante pk's, koop dan gewoon een sportwagen a la Corvette, Ferrari, Lambo etc zou ik denken.

1\tuurlijk niet , zuinig voor woon-werk , snelle voor de fun
2\ elektronica (daarbuiten, dachten ze vroeger al van 50pk !)

fer, lam,corv, etc , zijn niet handig... persoonlijk zou ik ook liever een wat opgevoerde rs4 avant willen dan een lambo .
bij een lambo WEET je dat ze snel zijn, en van een station niet
(buiten dat.... ook een rs4 gaat aan de kant , omdat ie het aflegt op mijn 2-wieler :D
 

Gieliovd

Forumguru
We hebben het hier wel over de uitersten van het mes als we spreken over veiligheid.

Een Fabia 1.2 met 54 pk kan best meekomen net als mijn Micra met 55 pk.

Een Renault Kangoo met een 1.2 motor die kan NIET meekomen. Groot oppervlak, enorm jagen in de toeren...

De verhoudingen moeten niet zoek zijn, dan blijft de veiligheid wel prima. Ik had de reactie al verwacht rond vrachtwagens, maar dat is even andere koek dan een personenwagentje. Het dwingt toch wat meer respect af.

Ook ik ben het ermee eens dat die PK pakhuizen grote onzin zijn in het Nederlandse verkeersbeeld. Maar een beetje vermogen komt gewoon ten goede van een hoop zaken.

Het blijft: TE veel of TE weinig is nooit goed.

Waar leg je de scheidingslijn? Dat is niet aan mij, dat is aan de persoon zelf met een eigen mening.
 
Bovenaan Onderaan