Waarom steeds meer pk's

van_der_P

Senior Member
Vaak vraag ik mij af waarom auto's steeds sterkere motoren moeten hebben ?
Lees je een test van bijvoorbeeld de Roomster met een 1.4 motor, dan staat er de opmerking bij dat de motor maar net voldoende is. Die motor levert 86 pk, rijdt in 13 a 14 tellen naar 100. Persoonlijk vind ik dat geen slecht prestaties. Zeker niet in een land dat beroemd is om zijn files, en maximum snelheid van 120 km/u.
Mijn eerste auto was een Mitsubishi Colt 1.2 GL van 1984, 55pk. Je trok er niet de klinkers mee uit de weg maar je kwam er overal mee.
Op dit forum lees ik ook regelmatig over het sneller maken van auto's die naar mijn oordeel al snel zijn. Waar zit de toegevoegde waarde van die extra pk's :ahum:

Gieliovd

Forumguru
Ook jij kent de drang om steeds sneller te moeten. Dat is de reden volgens mij.

Buiten dat motorvermogen vaak gelijk staat aan "coolheid".

Ze spreken in auto tests vaak van "meekomen met het verkeer" en daarin in een Roomster welke 1300 kilo of iets in die strekking weegt met 86 PK behoorlijk underpowered gezien het wemelt van de 150 PK turbodieseltjes en dingen. Vergelek daarmee ben je dan een slak.

Dus ja, in 1984 ging het allemaal nog niet zo hard. En ook toen was er continu de behoefte om sneller te gaan!

Het ligt in de menselijke aard om altijd maar sneller, beter, mooier etc..... te moeten.

van_der_P

Senior Member
Daar ben ik het grotendeels mee eens maar 1300 kg voor een Roomster is een tikje overdreven 1130 kg is beter.

Gieliovd

Forumguru
Het was dan ook een schatting! Dank u voor de correctie ;)

Dat valt alles mee. Mijn F'je weegt al 1116 dus ik telde dat even door :)

Fabia

† In Memoriam
Het feit dat auto's steeds meer sterkere motoren hebben komt ook doordat de auto's steeds zwaarder worden.

Hetzer

Forumguru
Daar ben ik het grotendeels mee eens maar 1300 kg voor een Roomster is een tikje overdreven 1130 kg is beter.

Grappig is dat veel mensen de Roomster groter en ook zwaarder in schatten dan dat hij daadwerkelijk is , dat maak ik vaker mee, de Roomster is gewoon in feite een fabia MPV dus zo groot is hij in werkelijkheid niet

Anyway, ik snap wel dat nog steeds motoren op de markt komen met meer pk's het is inderdaad de way of life van hede ten dage, zolang deze motoren ook zuiniger gaan worden vind ik het best!!!, net zoals de nieuwe 1 1.0 en 1.2 liter 2 en 3 cilinder motoren die er aan gaan komen bij bijvoorbeeld Fiat, PSA en VAG !!

Want met de benzine prijs van vandaag ( 1.55 ) heb ik persoonlijkliever een motor die zo zuinig mogelijk is!!! net zoals m'nm huidige motor (1.2 12V) en dat het dan 16 seconden duurt voor dat ik op de 100 zit , lekker belangrijk!!!!!:tongue:

Gieliovd

Forumguru
Het probleem dat je niet zo zwaar laat wegen, dat je een tijdje langer bezig ben om de 100 te bereiken is echter wel een onveiligheid.

In het huidige verkeersbeeld zijn veel auto's heel snel waarin jij dan met je relatief langzame auto in terecht komt.

Neem een drukke weg waar je snel vaart moet maken om in te voegen bij het verkeer dat 120 rijdt. Redt jouw auto het niet, dan sta je doodsangsten uit!

Nee, zoals jij het heel mooi zegt, het is het huidige verkeersbeeld, een way of life. Daar passen "trage" auto's niet goed in, tenzij je de snelweg nooit betreed.

EdK

Forumguru
Sorry jongens maar vind dat er aardig wat onzin staat bij de antwoorden !!
Wel op deze regel komen waaschijnlijk de eerste commentaren !!
Traag met 13 sec op de snelheid ?? wel vind het echt niet !! Ten eerste rijden we tegenwoordig meer file met zijn alle dus boven de 100 komen we dan al niet meer !!
Ten tweede zijn de invoegstroken de laatste jaren niet korter geworden dus maw we hebben genoeg lengte met de 86PK om snelheid te maken en veilig in te voegen !!
Maar het grootste punt is vandaag de dag dat we mekaar gewoon het licht niet meer gunnen, dus als er iemand wil invoegen dan rijden we met die vele PK's liever ff dat gat dicht dan dat we de invoegende persoon de ruimte geven om in te voegen !!
Moet je als bestuurder eens voor een zebrapad stoppen om de voetgangers over te laten steken ( wettelijk verplicht !! ) dan weten de voetgangers vaak niet wat hun overkomt !
In duitsland is er een hele tijd voor motorfietsen een PK limiet geweest van 100PK max ! Wel ze mogen van mij hier in nederland dit op 90PK leggen want dit is meer dan genoeg en zodoende kan iedereen gewoon weer meekomen in het verkeer !!
De motoren fabrikanten kunnen beter hun tijd steken in het verbruik van de motor, zeker met de huidige brandstofprijzen en de mileu-hype !!
Kijk als je die PK's nodig hebt voor trekkracht omdat je veel met aanhanger rijdt dan zeg ik nog oke, maar is het puur vanwege de snelheid dan zeg ik resoluut stoppen en als het moet wettelijk vastleggen !!

Doet me denken aan een oud-collega een 15 jaar terug !! Die zei altijd " maakt niet uit wat voor wagen je wil rijden ( ferrari , Bmw of susuki Alto maar er komt geen grotere motor in dan een 1000 cc
Dus 3cil 1000cc of een V6 1000cc !!Meer heb je in dit kikkerlandje niet nodig !

Zo mijn mening staat ook weer op papier eh beeld !!

Eigenlijk is het heel simpel, niet alleen wordt er tegenwoordig het dubbele vermogen gehaald uit dezelfde cilinderinhoud, ook draaien de motoren een stuk efficienter met lager verbruik en minder uitstoot als resultaat. Het is gewoon een kwestie van technologische vooruitgang, niks meer niks minder. En dat is simpelweg niet tegen te houden.

Hetzer

Forumguru
Het probleem dat je niet zo zwaar laat wegen, dat je een tijdje langer bezig ben om de 100 te bereiken is echter wel een onveiligheid.

In het huidige verkeersbeeld zijn veel auto's heel snel waarin jij dan met je relatief langzame auto in terecht komt.

Neem een drukke weg waar je snel vaart moet maken om in te voegen bij het verkeer dat 120 rijdt. Redt jouw auto het niet, dan sta je doodsangsten uit!

.

Ik persoonlijk denk dat het wel meevalt, ik bedoel ook vrachtwagens kunnen nog steeds in voegen op de snelweg hier en in duitsland, daar waar ze echt hard rijden.
En ik ben van mening denk dat 80% van alle "betaalbare" kleine compacte auto's met de standaard motor zo tussen de 14 en 19 seconde op de 100 zitten (en uiteraard nog sneller op de 80, wat in feite belangrijker is)

De technologische vooruitgang is inderdaad niet tegen te houden. Je zult in de toekomst alleen nog maar kleine zuinige (diesel hybride) motortjes terug gaan vinden.. En als de Fabrikanten er dan in slagen om de auto's weer wat lichter te maken (net zoals de MAZDA-2) dan kunnen ze het ook weer af met minder pk's

Bijlagen

• 2902129140-superzuinige-volkswagen-golf-tdi-hybrid[1].jpg
    2902129140-superzuinige-volkswagen-golf-tdi-hybrid[1].jpg
    40,1 KB · Weergaven: 4
Gelukkig leven we in een vrij land waar een ieder zelf zijn keuze kan maken v.w.b. zijn/haar keuze qua automerk en -model en de bijbehorende motorisering.

Voor de één is 60 pk voldoende om met een glimlach achter het stuur te zitten en voor de ander is 300 pk nog te weinig.

Voor ons kikkerlandje is een iets minder sterk gemotoriseerde uitvoering zeker voldoende, al rijdt een 'zwaardere' motor ook bij lage snelheden toch net iets lekkerder/rustiger. Als je lange afstanden rijdt is dat wel zo lekker. Een beetje meer dan gemiddelde power stelt je overigens ook in staat om snel en veilig een inhaalactie te doen.

Dus wat mij betreft: iedereen moet vooral die motorisering kiezen die het beste bij hem/haar past. Ik ben in elk geval besmet geraakt door wat extra power; mijn volgende auto krijgt dus absoluut weer wat meer dan gemiddelde (of zo je wil 'benodigde) power. By the way: ik ben absoluut geen aso rijder en trek niet met piepende wielen op of zo. Mijn auto is (iets overdreven) net als een kindje voor me en ik ben er dan ook bijzonder zuinig op. Dat verlet echter niet dat het gewoon lekker is om af en toe het pedaal eens lekker in te trappen.

van_der_P

Senior Member
Als een overheid wil dat een auto niet harder rijdt dan 130 of 135 km/u is dat zeker te realiseren. Dan wordt er verplicht een begrenzer op gemonteerdt. Net als bij een vrachtauto of een bus
Maar daar gaat het niet om, de klant wil steeds sneller en daarom worden er steeds sterkere motoren gemaakt. Dat is volgens mij de enige reden. Snelheid is macht. En zo wordt voor een deel de agressie geboren. ( der nog even voor langs )
Hoe vaak gebruik je de acceleratie van 0 naar 100 ? Waar kun je dat gebruiken ?
En invoegen op de snelweg heeft meer met kijken dan met motorvermogen te maken. De invoegstroken zijn over het algemeen lang genoeg om snelheid te maken. Of je nu 70 pk hebt of 170 pk.
Inhalen is het zelfde, kijken is belangrijk, wanneer kun je wat zien is als je afstand houd. Dan kun je ook snelheid maken en vlot inhalen zeker met een lichte motor.
Of zijn veel pk's noodzakelijk om de onkunde van de bestuurder te maskeren. Of op te scheppen in de kroeg en op verjaardagen.
En dan wordt een auto met een sterke motor gekocht en klaagt men over het verbruik.
Wat zit de wereld toch raar in elkaar

Okki

Forumguru
Ben het met je eens, hoewel er medeforumleden zijn die er anders over denken. Zo ook bij ons op de zaak. Iemand die hier 2 km van de zaak af woont, wil graag een 2.0 TFSI met 18" velgen eronder en verlaagd. Op mijn vraag waar die dat voor nodig heeft was het antwoord: "Dat is toch gaaf!"

(en ondertussen wel weer klagen over de hoge bijtelling)

Als een overheid wil dat een auto niet harder rijdt dan 130 of 135 km/u is dat zeker te realiseren. Dan wordt er verplicht een begrenzer op gemonteerdt. Net als bij een vrachtauto of een bus
Geloof me, ook al is dat technologisch misschien te realiseren, dat gebeurt echt nooit. Er is een grens aan de betutteling die we als Nederlander/Europeaan kunnen en willen verdragen.

Maar daar gaat het niet om, de klant wil steeds sneller en daarom worden er steeds sterkere motoren gemaakt. Dat is volgens mij de enige reden. Snelheid is macht. En zo wordt voor een deel de agressie geboren. ( der nog even voor langs )
Hoe vaak gebruik je de acceleratie van 0 naar 100 ? Waar kun je dat gebruiken ?
En invoegen op de snelweg heeft meer met kijken dan met motorvermogen te maken. De invoegstroken zijn over het algemeen lang genoeg om snelheid te maken. Of je nu 70 pk hebt of 170 pk.
Inhalen is het zelfde, kijken is belangrijk, wanneer kun je wat zien is als je afstand houd. Dan kun je ook snelheid maken en vlot inhalen zeker met een lichte motor.
Of zijn veel pk's noodzakelijk om de onkunde van de bestuurder te maskeren. Of op te scheppen in de kroeg en op verjaardagen.
En dan wordt een auto met een sterke motor gekocht en klaagt men over het verbruik.
Wat zit de wereld toch raar in elkaar

Ik snap dus echt niet hoe je de almaar stijgende motorvermogens als reden voor de toegenomen verkeersagressie kunt zien. Totale onzin. Die toegenomen agressie heeft niks te maken met het aantal pk's dat je onder je rechtervoet hebt. Dat heeft, naast de toegenomen verkeersdruk, maatschappelijke oorzaken en is een probleem in de hele samenleving, geen technologische......."Vroeger" had je ook snelle en langzame auto's, alleen zijn nu zowel de langzame en de snelle krachtiger en sneller geworden. Maar het verschil tussen die 2 blijft zo'n beetje hetzelfde.

Daarbij denk ik ook dat je de volgorde verkeert hebt, de klant VRAAGT niet om sterkere motoren, maar de KEUZE wordt geboden en daardoor kiest hij daarvoor.

___JC___

Forumguru
Sommige mensen willen lekker wat vermogen, andere willen belachelijk veel binnenruimte, een ander gaat weer voor het kostenaspect.

Laat iedereen in zn waarde. Kies wat je voorkeur heeft en verder schijt aan wat een ander denkt. 'Waarom moet je je auto chippen' wordt mij vaak gevraagd. Ik vraag een Roomster rijder toch ook niet 'waarom heb je geen Fabia genomen'?

neoproject

Actief lid
Ik heb er ook zo mijn mening over.
Ik vind 70 Pk ruim voldoende om met 2 passagiers rond te cruisen. Ik moet misschien iets meer gas geven dan iemand met 999pk om een wat snellere acceleratie te creeëren maar het lukt me toch altijd aardig om vlot mee te komen. Vaak geef ik ze het nakijken aan opritten, goed schakelen is ook belangrijk :)
Wanneer je echter meer passagiers meeneemt en nog wat bagage dan ben je toch beter af met wat meer PK's. Het is niet onveiliger rijden dan, je moet gewoon weten dat je niet zo vlot meer inhaalt en daar rekening mee houden. Het is voor mij toch wel minder plezant rijden met een volgepakte auto.

Fabia

† In Memoriam
Na jaren in een Opel Combo :blush: gereden te hebben is het toch heerlijk om nu een Fabia te hebben met wat meer motor vermogen. Met de Combo moest je altijd zo vreselijk oppassen met invoegen, mee komen met het verkeer. Zeker op de snelweg voelde ik mij niet altijd veilig in dat langzame kreng. Vandaar dat ik erg blij ben met mijn Fabje met 101pk. Dan kan je opeens weer mee komen met het verkeer. Dus een beetje motor vermogen is niet alleen lekker maar ook veiliger.

cvegreen

Forumguru
Ik heb zoals iedereen wel weet een F1 met de lichtste motorisatie een 1.2 6V met 54 pk en ik kom ook overal waar ik moet zijn. Ik moest me eens haasten en het verwonderde mij dat mijn wielen nog spinden in z'n 2 , dus kan ik met verstand op 0 zelfs mijn 54 pk niet op de baan brengen. Ok het was wel ongelofelijk haasten eigenlijk meer slecht dan dat het goed was . Ik ben tevreden met het aantal pk's dat ik heb , ik geniet van iedere kilometer , ik rij ook mijn 120 op de snelweg en heb niet de indruk dat hij zich dan ferm in het zweet moet werken om er te komen/blijven. Ok een zwaarder gemotoriseerde wagen zal het wel makkelijker hebben dan ik , maar ach voor mijn woon werk verkeer is hij meer als voldoende.

Bovenaan Onderaan