Atmosferische (aanzuigend, dus geen turbo/compressor)motoren zijn voornamelijk op comfort en het rustige lopen ontworpen.
Natuurlijk kun je zo'n motor opvoeren, z.g. "scherpe" nokkenassen (deze laten de kleppen langer open voor meer lucht) of andere krukassen (slagvolume vergroten) en je zou dan nog iets met de uitlaat kunnen doen.
Deze mogelijkheden kosten echter zoveel geld dat het niet loont; tevens gaat de rustige loopcultuur van zo'n opgevoerd blok verloren, hij zal dan zo'n 1500rpm stationair moeten draaien om nog te blijven lopen.......
Bij Turbomtoren (benzine en diesels) kunnen in samenwerking met de turbodrukken b.v. de injectietijden (langer open = meer brandstof, meer tubodruk = meer lucht) verlengt worden, de ontsteking zal dan ook aangepast moeten worden ,
Kortom met turbomotoren zijn zonder al te veel kosten betere resultaten te behalen.
Je moet het natuurlijk niet overdrijven, maar wanneer je een beetje binnen de toleranties blijft zal de motor er net zo oud om worden......