Waarom de ICE nog lang niet dood is.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Derooke

Forumguru
Ik dacht gelezen te hebben als je waterstof wil opslaan met weinig druk dat je ofwel heel zeldzaam materiaal nodig hebt (Palladium bvb) of een temperatuur van min 270 graden ongeveer . Of ondergrondse reservoirs bvb gas of olievelden (gebruikte natuurlijk) Dus elk met zijn eigen moeilijkheden . (Nederland heeft die maar België bvb niet)Maar ik heb ook gelezen dat ze bezig zijn om Palladium zelf te proberen maken . Dus wie weet zien we daar nog iets mee
 

BigCheese

Forumguru
Ik zie mijn auto op CNG (aardgas) als een tussenfase, maar het werkt m.i. prima. Hoewel Nederland van het gas af moet is er nog wel een toekomst voor biogas. En in Duitsland wordt er zelfs zwaar op ingezet en bouwt Audi een gasfabriek. Overigens staat op mijn tank ook 200 bar, geen enkel probleem. Je moet alleen om de zoveel jaar je installatie laten keuren. Ik ben benieuwd waar het heen gaat maar voorlopig rij ik prima zo.
 

Me Zelf

Forumguru
@Derooke ik voel mij niet aangevallen hoor.
Ieder zijn mening.

Waterstof probleem is de opslag en transport?
Niet van waterstof in poedervorm gehoord?

https://www.wanttoknow.nl/overige/waterstofpoeder-deze-vinding-maakt-ons-blij/

Als je een veelbelovende ontwikkeling wilt delen dan is wanttoknow.nl niet bepaald een site die erg veel vertrouwen oproept (erg vermakelijk is hun verhaal dat Rutte het criminele hoofd van alle regeringen, gestuurd wordt door cyberbeschavingen (of zoiets, op een gegeven moment was ik het een beetje kwijt) en corona ontwikkeld is om ons onwetend en bang te houden en nou ja... nog veel meer onzin).

De techniek, en de mensen erachter lijken wel serieus, maar in hoeverre dit echt goed toepasbaar is op een commercieel interessante schaal is waarschijnlijk nog onduidelijk. Zelfs de meest veelbelovende technieken hebben nog wel eens een addertje onder het gras die bij opschaling uitgroeit tot een anaconda.

@Derooke : Als je gelezen hebt dat ze proberen palladium te maken dan ben ik wel geintereseerd hoe dan. Dat moet dan of alchemie zijn (doe dan ook maar een steen der wijzen erbij) of iets kernfusie//splitsing ofzo. Overigens slaat palladium inderdaad wel wat waterstof op. Het wordt ook wel gebruikt als een filter om waterstof te zuiveren (onzuivere waterstof aan de ene kant van het palladium, alleen het waterstof kan door het metaal heen diffunderen, schone waterstof aan de andere kant). Meestal is het probleem van opslag in vaste materialen de hoeveelheid die erin past en/of de moeite (energie) om het waterstof er weer uit te krijgen.

My 2 cents: Waterstof heeft zeker zijn toepassingen en er zullen nog vele ontwikkelingen komen die dit toepassingsgebied zullen verbreden. Het is een prachtige schone drager van energie. Maar dat is wel de kern: Voor een volledige cycle heb je altijd meer energie nodig om waterstof te maken als dat er vrijkomt bij verbranding want in elke stap die je doet in dit proces gaat energie verloren (bij wanttoknow.nl zullen ze het daar mogelijk niet mee eens zijn...). Op dit moment zijn de rendementen nog behoorlijk laag en is het veel gunstiger om energie direct te gebruiken/ op te slaan in bijvoorbeeld je electrische auto. Het lijkt mij realistisch dat we een combinatie van waterstof en electrisch gaan krijgen, beiden met hun eigen toepassingen. Het is niet voor niets dat een Shell zowel laadinfrastructuur als waterstof-stations aan het aanleggen is.
 

Derooke

Forumguru
Er staat daar dat het wel nog 10 jaar zal duren ivm de prijs per hoeveelheid dat het interessant zal zijn. Wel positief dat ze er durven aan beginnen.
Ze halen daar tevens een moelijk puntje aan.
In Nederland met de vele wind en zonne-energie dat dit vrij goed te doen is. Maar wat met bvb landen/continenten die niet veel water hebben (Afrika) en onderontwikkeld zijn .benzine neem je overal en op gemakkelijke manier mee . De rest niet (geld ook voor electriciteit)
 

Tees

Donateur
Just my 2 cents: ik denk dat dit filmpje een heel netjes en correct overzicht geeft van de verschillen tussen EVs en ICEs. Een paar opmerkingen hier kloppen ook wel (vooral die van het ruimteverschil, aangezien hij de motor niet meerekent), maar over het algemeen is het gewoon een heel goed filmpje wat mij betreft. Ik denk dat het efficienter maken van ICEs ook zeker een goede strategie is, naast het ontwikkelen van alternatieven. En de grote sprongen in batterijtechnologie... velen praten erover, weinigen krijgen het voor elkaar. Ik moet het nog zien, en we hebben het nog heel lang niet over opeens 10x zo goed.

Waterstof is ook zeker een kanshebber voor de toekomst, met z'n eigen voor- en nadelen. Opslag is iets lastiger dan met benzine of diesel, maar met die hogedruktanks (200-400 bar) goed te doen. Opslag in vaste stoffen is echt nog een onderzoeksgebied, maar eerlijk gezegd zie ik dit niet gebeuren in de enigszins nabije toekomst. Als ik naar m'n werk kijk, zag ik een paar jaar geleden superveel onderzoek hiernaar, en is dat de laatste jaren juist sterk afgenomen. Probleem van vaste stoffen is dat je juist weer richting de problemen van batterijen gaat, namelijk een te lage energiedichtheid (per massa of volume) en ook de snelheid van 'laden' (en soms ook ontladen) gaat dan weer beperkend zijn. Persoonlijk zie ik wel wat in chemische opslag in vloeistoffen (maar ik ben dan ook een chemicus :angel:), maar ook dat is voorlopig nog toekomstmuziek.

Op dit moment is het genereren van waterstof nog wel een puntje: de energieefficientie van de op dit moment gebruikte electrolysers is eigenlijk te laag, en de beste elektroden zijn nog van edelmetalen gemaakt (al zijn onedele metalen wel mogelijk, maar met lagere efficientie). Hier moet nog een goede slag gemaakt worden, maar gelukkig kan dat hier ook, want bulkelectrolysers zijn nog matig onderzocht.

En dan nog een heads up voor de ICE: ik las laatst dat verscheidene truckfabrikanten bezig zijn om waterstof direct te verbranden in vrachtwagendieselmotoren. Dit is waarschijnlijk niet de meest efficiente manier, maar kan wel een heel goede tussenoplossing zijn totdat brandstofcellen (technologisch, financieel en qua duurzaamheid) aantrekkelijker worden.
 

Me Zelf

Forumguru
Hoera, er is nog een chemicus in de zaal! Als anorganisch chemicus zie ik natuurlijk weer meer in de vaste stof waterstofopslag ;)
 

VAG-man

Forumguru
Als je een veelbelovende ontwikkeling wilt delen dan is wanttoknow.nl niet bepaald een site die erg veel vertrouwen oproept (erg vermakelijk is hun verhaal dat Rutte het criminele hoofd van alle regeringen, gestuurd wordt door cyberbeschavingen (of zoiets, op een gegeven moment was ik het een beetje kwijt) en corona ontwikkeld is om ons onwetend en bang te houden en nou ja... nog veel meer onzin).

Als ik dat had geweten dan had ik zeker niet deze site gekozen. Ik had gezocht op waterstof en poeder. De officiële sites kon ik niet zo snel vinden.
 

Tees

Donateur
Als we het hebben over (chemische) waterstofopslag in vaste stoffen, gaat het meestal over ammonia borane (NH3BH3). Dit kan stap voor stap 3 equivalenten waterstof afgeven om uiteindelijk boor nitride (BxNx) te vormen. Het is vooral interessant omdat het 3 equivalenten waterstof opslaat met een beperkt 'dragergewicht' (de BN die overblijft), en daarmee dus een hoge energiedichtheid heeft (hoger dan vloeibaar waterstof op volumebasis. Op gewichtsbasis kan natuurlijk geen enkele waterstofopslag hoger zitten dan pure waterstof).

Probleem bij dit soort materialen blijft tot nu toe de snelheid en efficiëntie van het opnemen en vooral afgeven van de waterstof. Als het traag waterstof opneemt is nog wel omheen te werken door een soort battery packs te laden ipv waterstof, al is dat natuurlijk ook duurder dan waterstofgas te tanken. Maar vooral het vrijgeven gaat vaak te traag en levert vaak zijreacties op (chemie is zelden 99.99% selectief). En een kleine zijreactie levert op termijn een totale inactivatie van je materiaal op (en als je pech hebt zelfs gevaarlijke situaties).
 
Laatst bewerkt:

Derooke

Forumguru
Waarschijnlijk nog phevs en zware voertuigen (uitzonderlijk vervoer ) met benzine.

Maar idd dit zal voor veel mensen een schok worden als ze na 2030 een wagen moeten kopen .(petrolheads)
 

Tees

Donateur
Eerlijk gezegd verwacht jk dat die regel wel doorgaat. Het is niet zo dat meteen alle ICEs verboden worden op de weg, alleen verkoop van nieuwe. Tegen die tijd mag je wel verwachten dat de EVs en H2-auto's dusdanig ontwikkeld zijn (incl laad/vulinfrastructuur) dat die een volwaardig alternatief zijn voor ICEs. En dan komt ook de tweedehandsmarkt voor EVs steeds meer op gang, zodat we rond 2040 grotendeels in EVs of H2 rijden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Tegen die tijd zal ik waarschijnlijk al wel zijn overgestapt op een EV (scootmobiel) - en verder vooral gereden worden... :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan