Just my 2 cents: ik denk dat dit filmpje een heel netjes en correct overzicht geeft van de verschillen tussen EVs en ICEs. Een paar opmerkingen hier kloppen ook wel (vooral die van het ruimteverschil, aangezien hij de motor niet meerekent), maar over het algemeen is het gewoon een heel goed filmpje wat mij betreft. Ik denk dat het efficienter maken van ICEs ook zeker een goede strategie is,
naast het ontwikkelen van alternatieven. En de grote sprongen in batterijtechnologie... velen praten erover, weinigen krijgen het voor elkaar. Ik moet het nog zien, en we hebben het nog heel lang niet over opeens 10x zo goed.
Waterstof is ook zeker een kanshebber voor de toekomst, met z'n eigen voor- en nadelen. Opslag is iets lastiger dan met benzine of diesel, maar met die hogedruktanks (200-400 bar) goed te doen. Opslag in vaste stoffen is echt nog een onderzoeksgebied, maar eerlijk gezegd zie ik dit niet gebeuren in de enigszins nabije toekomst. Als ik naar m'n werk kijk, zag ik een paar jaar geleden superveel onderzoek hiernaar, en is dat de laatste jaren juist sterk afgenomen. Probleem van vaste stoffen is dat je juist weer richting de problemen van batterijen gaat, namelijk een te lage energiedichtheid (per massa of volume) en ook de snelheid van 'laden' (en soms ook ontladen) gaat dan weer beperkend zijn. Persoonlijk zie ik wel wat in chemische opslag in vloeistoffen (maar ik ben dan ook een chemicus

), maar ook dat is voorlopig nog toekomstmuziek.
Op dit moment is het genereren van waterstof nog wel een puntje: de energieefficientie van de op dit moment gebruikte electrolysers is eigenlijk te laag, en de beste elektroden zijn nog van edelmetalen gemaakt (al zijn onedele metalen wel mogelijk, maar met lagere efficientie). Hier moet nog een goede slag gemaakt worden, maar gelukkig kan dat hier ook, want bulkelectrolysers zijn nog matig onderzocht.
En dan nog een heads up voor de ICE: ik las laatst dat verscheidene truckfabrikanten bezig zijn om waterstof direct te verbranden in vrachtwagendieselmotoren. Dit is waarschijnlijk niet de meest efficiente manier, maar kan wel een heel goede tussenoplossing zijn totdat brandstofcellen (technologisch, financieel en qua duurzaamheid) aantrekkelijker worden.