Waarom de ICE nog lang niet dood is.

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeSko

Forumguru
Slimme youtuber die ik al tijden volg legt uit waarom de verbrandingsmotor nog lang niet dood en begraven is, wel integendeel...

 

Desperado

Forumguru
Wacht maar tot de milieu gekkies echt op dreef komen, die zijn nu nog te druk met Co uitstoot en pfas enzovoort. Maar als dat klaar is zijn de petrolheads aan de beurt. :deuk:
 

Derooke

Forumguru
De problemen dat hij opnoemt kloppen toch niet volledig.(vind ik persoonlijk)

Het opladen dat is het echte probleem in de stads gebieden (geen oprit ect) dat is waar.
De techniek van benzinemotors is al doorontwikkeld.(dus de mogelijkheden komen beperkter)
De techniek van electro (vooral batterijen dan) nog niet .

1 gallon tegenover de electriciteit klopt niet volledig. Van die gallon energie gaat er veel meer verloren in warmte dan bij electriciteit.

Prijs gerelateerd klopt dit wel.

De ruimte die dit inneemt is enkel een probleem wanneer het gaat over modellen die niet ontwikkeld zijn voor electriciteit alleen.(bvb mijn bestelde sup IV) en niet van toepassing op bvb model 3

Dus het enige die electriciteit tegenover ice nodig heeft is nog 15 jaar en dan zien we wel .

Mss gaan we wel naar waterstof? Wie weet .

Ik kijk gewoon naar mijn portefeuille en kosten baten

Vind het wel leuk om te volgen
 

Cordoba

Forumguru
Filmpje is inderdaad éénzijdig: de minder ruimte die een electromotor nodig heeft t.o.v. een brandstofmotor wordt niet meegenomen, de lagere operationele kosten van een EV worden wel genoemd, maar verder niet uitgewerkt, en ook over de levensduur van een elektrische aandrijving t.o.v. verbrandingsmotor wordt weinig gemeld. Ander dingetje als je bijvoorbeeld een aggregaat op waterstof(brandstofcel op waterstof) in een auto zet, kun je wel een behoorlijk hoeveelheid energie meenemen zonder tussen te tanken/laden.

Kortom het is niet zo zwart-wit, maar voor veel mensen die niet een eigen laadpaal kunnen hebben, is een EV nog niet zo vanzelfsprekend.
 

Canon-Eye

Forumguru
In principe zou ik een eigen laadpaal aan de muur onder de carport kunnen ophangen, maar dat helpt me niet zoveel als ik onderweg ben, vooral als dat met de caravan is. Daarom zie ik toch meer in een brandstofcel: waterstof tanken geeft een vergelijkbare reikwijdte met even weinig oponthoud als nu mijn benzinetank.
 

JeSko

Forumguru

Staat nog veel materiaal op zijn kanaal, hij rijd zelf een Tesla, en is daar heel tevreden mee.

Zelf vind ik mezelf het profiel hebben van de ideale elektrische rijder, meeste van mijn verplaatsingen zijn kleiner dan 15 km, af en toe moet ik eens 50 km enkel rijden, verwaarloosbaar, net ik ben een doelgroep die het nodig heeft zo'n EV, maar het niet kan betalen enerzijds, en er anderzijds de infrastructuur niet voor heeft, huis zonder oprit, en zoals mij zijn er heel heel heel veel. Een EV word nu vooral gereden door mensen met veel centen die veel kilometers of net geen kilometers maken, eigenlijk de totaal omgekeerde klasse als de klasse waar de EV ideaal voor zou zijn. Hybride zou voor mijn gebruik beter zijn, maar, een grote hybride kost ook een smak geld. Stel dat alle dikke zakenmannen rustig met moderne diesels kunnen rondtoeren, en alle mensen die weinig km's doen met EV's, dan zou de wereld er al heel anders uit zien, er zijn veel meer mensen met een profiel zoals mezelf, dan mensen die echt veel kilometers per dag maken, dag in dag uit. Probleem is dus dat de EV momenteel bereikbaar is voor de compleet foute doelgroep, en daarmee lastig doorbreekt. En dat is ook wel een beetje wat hij aangeeft in zijn video's.
 

Derooke

Forumguru
Wat ook is is dat er denk ik zoals diesel en benzine nu. Er elektrisch zal worden gereden op batterijen voor de "man in de straat" en middellange afstand. en voor al de rest brandstofcel of andere (caravan camion bus enz) lange afstand
 

JeSko

Forumguru
@Derooke

Zo zou het moeten zijn inderdaad! Maar die complete omscholing zal nog vele decennia duren, zeker omdat er nu nog steeds nagelnieuwe benzines en diesels gemaakt worden.
 

Cordoba

Forumguru
Aan de andere kant rijden er al decennia lang autobussen op gas en waterstof (tanks op het dak), zeker voor stadsbussen een goede optie, doordat het veel vervuiling in de stadscentra voorkomt. Ik zie ook steeds meer besteldiensten met EV's rijden, bijvoorbeeld DHL zie ik regelmatig met een EV rijden, maar ook een online supermarkt als Picnic, die de hele regio rondcrosst met EV's om de boodschappen af te leveren. Door eerst ervaring op te doen met zakelijke diensten die EV's gebruiken, kan er kennis en ervaring opgedaan worden, en daarmee kan de techniek verder ontwikkeld worden, ook in de richting van grotere elektrisch aangedreven vrachtauto's.

In Nederland is er overigens nog een ander probleem: er is een categorie mensen die met forse subsidie een EV aanschaffen, daar een aantal jaren mee rijden en die EV vervolgens weer inruilen. Alleen die ingeruilde EV's en hybrides verdwijnen vervolgens in grote aantallen over de grens in plaats van dat ze doorschuiven naar de mensen die zich geen nieuwe EV kunnen veroorloven, maar wel een gebruikte. Gevolg is dat de aanschafsubsidie in feite dus voor een groot deel naar het buitenland wegstroomt, omdat ze daar dan goedkope Nederlandse EV-occasions aanschaffen.
 
Laatst bewerkt:

Derooke

Forumguru
Klassiek probleem van denken.
Op een paard wedden is nooit goed.(ik wil u niet aanvallen of zo)
Voordelen .
Brandstof kan goedkoop te maken zijn met tijd.(verloren energie van windmolens, nucleaire energi) en wie weet zelf fusie energie)
Bereik kan lang zijn .
Schoon ter plaatse.
Weinig vernieuwingen nodig voor bestaande technieken.
Nadelen
Heel Hoge druk om te bewaren. ,
Veel energieverlies om dit te maken en onder druk te zetten en transporteren .
Als je dit transporteerd en je wil die in grote volumes doen moet dit liefst vloeibaar of toch hele hoge druk . (Ik lees van 200 bar tot 700)
Mag je dan nog in ondergrondse garages? Hoe zit het met je verzekering als je garage in je huis is . . .(geen iedee van).

Maar vooral onze regering (BE) begint te duwen om thuisbatterijen te installeren(redelijke subsidie) samen met zonnepanelen en het capaciteits tarief.
Waardoor er weinig of geen "verspilling" van energie is op termijn waardoor het zogenaamd gratis maken van waterstof ook van tafel kan worden geveegd.(batterij thuis is dan een buffer voor het capaciteits tarief tegen te gaan en kan snachts net als je ev worden "traag geladen")

Ik blijf van mening dat ev en waterstof een toekomst heeft samen . Maar dat waterstof zal gehouden worden voor grote depos (camions bussen vliegtuigen)

Want zeg nu eerlijk wie wil midden in de stad een hele hogedruktank zetten tussen appartementen . En ja onderhoud en controles ... Maar het is ergens in Europa toch ook gebeurd dat de boel de lucht in ging.

En om af te sluiten las ik ergens dat ze dat uit de lucht kunnen halen. Wat zijn de gevolgen voor boer plant en dier qua luchtvochtigheid en neerslag ? Want als miljarden auto's en andere dingen dit zouden doen zal dit zeker een effect hebben . En kunnen ze waterstof van zoutwater maken? (Echt geen iedee van) want zoniet zal dit ook niet lukken want er is al waterschaarste in de zomer . . .

En zoals ik al zei . Ik wil dat allebei de technieken slagen.

En wat word de prijs per liter?
Of Total Cost of onwership

Edit
Er moet dus nog veel water naar de zee stromen eer we dit gaan weten want er zijn heus wel beter betaalde mensen mee bezig denk ik:tegek::)
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Waterstof als gas zal niet in poedervorm kunnen bestaan, zoveel heb ik nog wel onthouden van de lessen organische scheikunde. Volgens dit artikel is dat ook feitelijk niet het geval, het is "gebonden aan zout". Wat er niet bij staat is, hoeveel "zout" er nodig is om een bruikbare hoeveelheid H2 mee te nemen om onderweg de brandstofcel aan de gang te houden.
Ben wel benieuwd of er dan nog wat van het laadvermogen overblijft... :pieker:
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
En kunnen ze waterstof van zoutwater maken? (Echt geen iedee van)
Ja, elektrolyse van zeewater is wel mogelijk maar daarbij wordt aan de anode naast zuurstof ook al snel chloorgas gevormd. Maar er is intussen ook alweer iets bedacht om de chloorproduktie terug te dringen:

Je zou dit dan bv. op een locatie midden tussen de windparken op zee kunnen realiseren. Korte kabels vanaf de windmolens; gasleidingen liggen er al om het gevormde waterstof naar een landterminal te vervoeren inplaats vanhet aardgas dat er nu doorheen stroomt.
 

Derooke

Forumguru
Het zoutverhaal is me niet bekend. Maar gelukkig als er iets te winnen is van geld zullen ze wel nog met oplossingen komen (zie batterijen zonder kobalt. Vroeger een fabel nu een feit .)
Zal wel hetzelfde zijn met andere soorten brandstoffen en hun brandstofhouders (waterstof) wie weet vinden ze nog een materiaal die ervoor zorgt dat je met enorme drukken kan werken op een bunkerveilige manier .(lees accident zonder gevaar, of toch heel gering gevaar op ontploffing bij bvb 500 bar).
Wie weet vinden ze wel nog een helemaal nieuwe aandrijfmogelijkheid.
 

EdK

Forumguru
Waterstof is prachtigggg , alleen het kost zoveel energie om het te maken dat het op grote schaal bijna al gedoemd is te mislukken.
Want niemand wil kerncentrales in NL, niemand wil windmolenparken in zijn achtertuin..
En zonnepanelen parken zoals je ze nu momenteel op diverse plekken in NL ziet gebouwd worden gaat zoveel grond kosten dat we geen ruimte meer hebben om huizen te bouwen.
En de koeien en schapen etc hebben ook nog een stukkie grond nodig om vers groen gras te kunnen eten..

Dus voor de gewone man/ vrouw zal het EV worden, en voor de rijkere en de leaserijders incl de industrie zal waarschijnlijk gebruik gaan maken van waterstof.
 

Cordoba

Forumguru
Waterstof hoef je helemaal niet te transporteren: door elektrolyse van water krijg je zuurstof en ..... ja waterstof.
200 bar is een normale druk voor een gascilinder, maar bijvoorbeeld ook vloeibaar stikstof wordt vloeibaar gehouden onder druk, en die druk ligt vaak op enkele tientallen bar. Wat het gevaar betreft: hoe zit het met auto's op CNG en LPG, lijkt me vergelijkbaar.

Voor de productie van waterstof heb je iets meer energie nodig dan je er uit haalt (je verliezen doordat je niet 100% efficiente omzetting hebt), maar of dat nu zo enorm is, vraag ik me af @EdK.

Voor de goede orde: alle energievormen hebben zo hun eigen problemen, daarom durf ik geen winnaar aan te wijzen, door één goede uitvinding kan wat nu kansloos lijkt ineens de topper worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan