Informatie over AdBlue
Bij deze wagen wordt een Selective Catalic Reduction katalysator toegepast, waar een speciale ureumoplossing
(AdBlue) ingespoten wordt om de stikstofoxiden te verminderen.
Het verbruik is afhankelijk van de rijstijl en de buitentemperatuur.
Vanaf een actieradius van 2400 km wordt er een melding in het instrumentenpaneel weergeven dat er AdBlue
moet worden bijgevuld. Indien de melding voor het bijvullen wordt genegeerd, kan de motor later niet meer
starten.
De AdBlue zit in een aparte tank die in principe in de werkplaats gevuld wordt.
mELDING ADBLUE BIJVULLEN OP DISPLAY
Vanaf reikwijdte van 2400 km.
AdBlue bijvullen.
Nog een actieradius
van 2400 km.
AdBlue-peil te laag.
Vanaf een reikwijdte van 1000 km.
Binnen 1000 km
start de motor niet
meer.
AdBlue-peil te laag.
Binnen de aangegeven
kilometers Adblue
bijvullen.
Vanaf een reikwijdte van 0 km.
Motor kan niet
worden gestart!
AdBlue peil te laag (leeg)
De wagen op een
geschikte plaats stilzetten
en de minimale
hoeveelheid bijvullen.
controlelichtjes
Mogelijke oorzaak oplossing
Motor kan niet worden gestart!
Storing in Adblue-systeem.
Specialist opzoeken.
Systeem laten controleren.
AdBlue-systeem gestoord of
gevuld met AdBlue die niet aan
de norm voldoet.
Kort samengevat :
je krijg melding van dat je 2400km kan doen,volgende startpoging zal 1000km zijn en dan nog eens 0km.
Ga niet in noodloop,maar zal na paar keer starten niet meer starten.
De skoda-assistance (belgie)kan daar wel nog een trukje doen om toch wel te kunnen starten

. Met ons diagnosetoestel.
Dus melding,zo vlug mogelijk naar de garage.
Eerste wagen met een adblueprobleem was een audi A4(van een nederlander dan nog wel

,even de grens overgestoken in sluis)
sensor adbluetank was defect.
Gezien wij skoda,VW en Audi assistance doen.
beter ene nemen zonder adblue(shit)
