VW Up! Op de rollenbank bij Autoweek

Rosinfield

† In Memoriam
Net nog eens even de discussie op het Up forum doorgenomen, die begint in 2014 en gaat over een toenmalige actie van VagTechniek met een fabrieksupdate van 60 naar 75 pk. De curves zijn identiek aan de hier eerder getoonde. Dus pas vanaf 5000 rpm dat het toegenomen vermogen er enigszins uit komt. Wat me verbaast, maar misschien ook niet echt, is dat degenen die van dit koopje gebruik hebben gemaakt, een duidelijk verschil merken, ook al blijven ze onder die 5000 rpm. De auto rijdt duidelijk beter, reageert beter op het gaspedaal, de "loopcultuur" is beter. Lijkt me onzin, toch?
 

EdK

Forumguru
Lijkt me onzin, toch?
Tsja, collega heeft een cityGo en heeft ook die update gedaan bij zijn karretje.
En ging erheen om het te laten doen met de instelling van baat het niet dan schaad het niet.
En op terugweg belde hij me al op dat hij echt verrast was hoe zijn wagentje nu vooruit ging.
Wat hij voorheen net miste met optrekken en inhalen etc dat had hij nu gekregen.
En ja zei hij , uiteraard is het geen racemonster geworden nu...

Dus onzin ?? kunnen wij aan hand van wat grafiekjes niet bepalen !
 

Wouter1

Forumguru
Tsja, het grootste gedeelte van de " verbetering" bij lage toeren zit waarschijnlijk tussen de oren. Wat nog wel zou kunnen is dat de gasresponse iets directer geworden is... Dat levert misschien wel een beter gevoel op bij deellast, maar geen extra Nm bij vol gas.
 

Cordoba

Forumguru
Ik dacht (uit het blote hoofd) dat vanaf 3500-4000 rpm er al verschil was bij de Up/Citigo/Mii, in omstandigheden dat je net even wat verder doortrekt in de toeren (zoals bij invoegen op de snelweg), zit je daar al vrij snel. Als je dan iets verder in de toeren doortrekt omdat hij ook dan nog echt vooruit wil, zit je bij het opschakelen ook al weer hoger in de toeren in de volgende versnelling, dus kan het wel degelijk verschil maken. Je hebt dus een groter toerengebied waar de auto goed vermogen levert, dus dat kan best wel kloppen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat me verbaast, maar misschien ook niet echt, is dat degenen die van dit koopje gebruik hebben gemaakt, een duidelijk verschil merken, ook al blijven ze onder die 5000 rpm. De auto rijdt duidelijk beter, reageert beter op het gaspedaal, de "loopcultuur" is beter. Lijkt me onzin, toch?
Is dat dan niet gewoon een rationalisatie?
"Ik heb ervoor betaald, dus ik voel het duidelijk..."
 

Wouter1

Forumguru
Wat ik mij herinner is dat de officiële koppelkrommen van de 60 en 75 pk tot 4000 toeren precies gelijk zijn. Vanaf 4000 toeren beginnen beide uitvoeringen met het afbouwen van het koppel. De 60 pk bouwt het koppel alleen wat sneller af waardoor het maximum vermogen lager uitkomt. Het verschil zou je dus alleen merken met doortrekken boven de 4000 toeren.
 

Wouter1

Forumguru
Volgens de carbase gegevens van Autoweek heeft de 75 pk versie een iets kortere eindoverbrenging.
Theoretisch toerental bij 120 is 3600 rpm, en bij de 60pk 3400 rpm. Hierdoor zal de (originele)75 pk in dezelfde versnelling een fractie vlotter aanvoelen...
Ik weet alleen niet of deze gegevens kloppen...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik denk dat het voor een groot deel ook tussen de oren zit; ik heb soms ook het gevoel dat mijn auto lekkerder rijdt als hij net gewassen is...
Om hem zoveel toeren te laten (blijven) maken, zou ik de onze denk ik ook in manual moeten zetten, omdat hij anders al daarvoor opschakelt.
 

Cordoba

Forumguru
Ik kan me vergissen maar heb het idee dat de meeste Upjes/Citigo's/Mii's een handbak hebben, en dat zeker bij de 60 pk de DSG niet zoveel voorkomt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Klopt @Cordoba ; komt weinig voor, maar mijn wederhelft wilde per se een automaat. Het is overigens geen DSG maar een gerobotiseerde handbak. Wat minder soepel, maar prima te doen. Even wennen hoe je hem redelijk soepel kunt bedienen. Wat helpen met opschakelen door even het gaspedaal wat te lichten.
 

Bakkertje

Forumguru
@Rosinfield het verloop van het vermogen / koppel is wellicht hetzelfde, maar, met name het koppel, ligt toch zo 10 nm hoger. Procentueel gezien is dat toch best een behoorlijke toename, dus ik kan me voorstellen dat de rijervaring er toch wel door verbeterd. En nee het zijn niet de toenames zoals bij een geblazen blok, maar toch ook weer niet te verwaarlozen.
En als de eigenaren er blij van worden (al is het tussen de oren) dan is het helemaal goed toch?
 

Timmer

Donateur
Kan me inbeelden dat het signaal naar het gasklephuis was 'getweaked' is, waardoor die wat sneller opent (ongeveer wat een pedalbox doet). Is op zich geen vermogenswinst, maar de "butt-dyno" ervaart het wel zo :)
 

Blackciti

Senior Member
Wil je dat vermogen aanspreken, dan moet je hoogtoerig rijden, omdat het koppel nagenoeg gelijk blijft. En dat beinvloedt het verbruik (en ook de uitstoot vermoed ik) negatief
Vreemd dat ik dan toch 1:20 kan rijden met regelmatige kruissnelheden van zo'n slordige 150 km/h, wanneer ik bij onze Oosterburen op visite ben met mijn 75 pk uitvoering die ook een beetje is gekieteld.
 

Blackciti

Senior Member
Kan me inbeelden dat het signaal naar het gasklephuis was 'getweaked' is, waardoor die wat sneller opent (ongeveer wat een pedalbox doet). Is op zich geen vermogenswinst, maar de "butt-dyno" ervaart het wel zo :)
Wat ook geen vermogenswinst oplevert, is dat enorme vliegwiel vervangen voor een kleinere en dus lichtere uitvoering, maar waardoor de gasrespons wel beduidend beter wordt. De motor wordt er namelijk een stuk levendiger door.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Vreemd dat ik dan toch 1:20 kan rijden met regelmatige kruissnelheden van zo'n slordige 150 km/h, wanneer ik bij onze Oosterburen op visite ben met mijn 75 pk uitvoering die ook een beetje is gekieteld.
Niet zo vreemd, want dan zit je denk ik niet constant op of boven 5000 rpm. Het zal ongetwijfeld wel iets schelen, zeker als je vanuit die 75 pk er nog wat bij hebt gechipt. De curves tonen dat ook wel, die van de gechipte versie ligt iets boven de ongechipte, alleen zie je dat het pas echt uit elkaar gaat lopen bij die 5000 rpm.
 
Laatst bewerkt:

Blackciti

Senior Member
Tsja, het grootste gedeelte van de " verbetering" bij lage toeren zit waarschijnlijk tussen de oren. Wat nog wel zou kunnen is dat de gasresponse iets directer geworden is... Dat levert misschien wel een beter gevoel op bij deellast, maar geen extra Nm bij vol gas.
Wat ik al eens eerder naar voren bracht is dat de gasrespons bij dit VAG trio ronduit beroerd is, en dat heeft er voornamelijk mee te maken dat de motoren zijn uitgerust met een enorm groot vliegwiel. Afremmen op de motor gaat daardoor dan ook een stuk minder dan je zou willen omdat de massa van het vliegwiel dat verhindert.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, voor mij een enorm contrast met de Polo. Bij de Up moet je wel eerst behoorlijk doortrappen vooraleer er iets gebeurt. Vooral onhandig met parkeren, als je je zachtjes ergens tussen moet manoeuvreren. Eerst gebeurt er niets, maar dan met meer gas ineens wel
 
Bovenaan Onderaan