VW Up! Op de rollenbank bij Autoweek

SteGo

Donateur
Die was inderdaad wel verrassend, ik had niet verwacht dat er zoveel pk's uit zouden komen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Verrassend, maar het blijft praktisch gezien van weinig waarde, tenzij je het leuk vindt om voortdurend erg hoog in de toeren te rijden (met uiteraard gevolg voor het verbruik). Het koppel verandert immers nauwelijks.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wil je dat vermogen aanspreken, dan moet je hoogtoerig rijden, omdat het koppel nagenoeg gelijk blijft. En dat beinvloedt het verbruik (en ook de uitstoot vermoed ik) negatief
 

Wouter1

Forumguru
Leuk dat er 89 pk uit zo'n blokje kan komen.
Als je het regelmatig aanspreekt zal je dat ook zeker wel merken in het brandstofverbruik net zoals bij elke andere auto.
Maar door de relatief lange overbreng verhouding zul je flink je best moeten doen om het er uit te krijgen. In de praktijk rijden de meeste mensen het grootste gedeelte van de tijd niet heel veel anders dan anders, dus zal het voor het praktijk verbruik wel meevallen denk.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zoals eerder aangegeven, men staart zich blind op die pk's. Maar als het koppel praktisch hetzelfde blijft, haal je het extra vermogen er alleen uit bij erg hoog in de toeren rijden. Dus praktisch gezien heb je er weinig tot niets aan. Over het algemeen is chippen weinig zinvol bij ongeblazen motoren.
 

hemi24

Forumguru
60 pk variant zal doorgaans sneller zijn dan de 75 pk variant, door het verschil in eindoverbrenging van de bak…
 

sitechris

Donateur
Een plus van 30 pk (op 60) is wel lekker en ook goed merkbaar lijkt me. De 60 pk versie rijd je imo ook altijd volgas, want anders is invoegen een uitdaging. Dus ik verwacht niet dat de getunede heel veel onzuiniger rijdt. Eens met @Rosinfield dat je met de aagepaste ook nog steeds veel volgas in hogere toeren moet doen omdat je koppel mist, maar het voordeel is dat je dan iig meer wordt beloond met passende acceleratie ;).
 

hemi24

Forumguru
Zit wel een heel raar dipje in die tuningssoftware...

upload_2021-10-2_10-54-59.jpeg


Dat zit in elk geval niet zo bij een standaard 75pk versie :

upload_2021-10-2_11-2-14.jpeg


JD kan het zonder dip :

 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, voor een wat snellere acceleratie bij invoegen e.d., zou het handig zijn. Maar ga hem daarvoor niet laten chippen. Er valt prima mee te leven. Je moet er uiteraard wel rekening mee houden dat het niet zo snel gaat. Maar op zich werkt het prima met die automaat; als je het gas vol intrapt schakelt hij mooi terug en blijft hij lekker doortrekken
 

Cordoba

Forumguru
Opvallend bij die JD-uitdraai dat het origineel daar ook een flinke terugval in koppel (en dus ook vermogen) heeft van 5300 naar 5400 rpm. Bij het filmpje in de startpost lijkt het alsof daar een soortgelijke terugval in zit, die dan bij iets hogere toeren weer extra koppel heeft gevonden.

Als ik het goed heb, geeft de 'fabrieksupdate' zoals Vagtechniek die levert op de rollenbank ook een dikke 80 pk. Wat mij ook opvalt (en ook al door Rosinfield benoemt) is dat er maar 14 Nm extra koppel komt uit het tunen (en er dan van gaand, dat de auto af-fabriek niet wat meer koppel levert dan de opgegeven 90 Nm).

Wat ik eigenlijk mis, is de meting van de ongetunede versie. Voor de goede orde: het is niet bij iedere atmosferische motor zo, dat meer koppel alleen bij de hogere toerentallen wordt geleverd, dat is ook afhankelijk van de motorkarakteristiek en waar de harde grens voor het koppel door wordt bepaald. Met de harde grens bedoel ik in deze de fysieke grens, en die kan bijvoorbeeld bepaald worden door:
  • max. capaciteit van de brandstofpomp
  • max. capaciteit van de injectoren
  • cilinderinhoud
  • max. capaciteit van inlaattraject (incl. inlaatkleppen)
  • max. capaciteit van uitlaattraject (incl. uitlaatkleppen)
Hierbij ga ik even uit van een gegeven brandstof (al kun je daar ook nog wat mee rommelen), weinig of geen invloed door andere bougies enz.
 

Rosinfield

† In Memoriam
nee, maar van dit motortje is wel bekend dat het extra vermogen alleen wordt geleverd bij een hoog toerental. Heb er over gelezen op het Uo forum, waar het ook om die reden werd afgeraden
 

Bakkertje

Forumguru
@Rosinfield Kunnen ze softwarematig niet de koppelkromme aanpassen? Dus dat je juist meer koppel bij lagere toeren krijgt?
In dat geval krijg je wel echt een fijner rijdende auto

Edit:
Onderstaande gevonden, koppelverloop blijft eigenlijk nagenoeg gelijk:
VW-up-60pk-chiptuning-jdengineering.jpg
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, hier zie je het duidelijk. Wil je er iets van gaan merken, dan moet je dus boven de 5000 toeren zitten. Ben bang dat dat met die gerobotiseerde automaat dan helemaal niet werkt, omdat die dan denk ik al lang opschakelt
 

Wouter1

Forumguru
Bakkertje,
Bij een atmosferische motor is het maximumkoppel bij een bepaald toerental hoofdzakelijk afhankelijk van de beschikbare hoeveelheid verbrandingslucht. En deze is software matig niet te beïnvloeden, enkel hardware matig door de "ademhaling" van de motor te verbeteren met ander luchtfilter, uitlaat en eventueel andere nokkenassen.
Het enige waar je wat mee kan spelen met chiptuning is het lucht brandstof mengsel en het ontstekingstijdstip.
Omdat de fabrikant bij lage toeren meestal in de buurt komt van het technisch hoogstmogelijk haalbare maximum koppel is hier dus weinig winst te halen. Bij hogere toerentallen kiezen ze een grotere marge. En is er dus wel ruimte voor verbetering.
 
Bovenaan Onderaan