VW Tiguan 2.0TDI

Tallguy

Forumguru
Afgelopen zaterdag eens bij de VW dealer langsgereden voor een kijkje naar de Tiguan. Het model spreekt me wel aan...wat hogere zit en wat meer bodemvrijheid.
VAG auto's vind ik eigenlijk altijd wel prettig...Deutsche Grundlichkeit zullen we maar zeggen.

We mochten 30min in een 2.0TDI 140Pk 320NM Commonrail rijden, met een hoop extra opties.

De zit is prima voor iemand van 2mtr zoals ik (daarom toch ook naar dit model aan het kijken). De commonrail, die we straks ook bij de Skoda's krijgen, is inderdaad een stuk stiller dan de PD. Optrekken de A12 op viel iets tegen, maar het was wel een 4motion, dus een hoop extra wrijving voor het extra differentieel.
160km/h op de A12 klinkt lekker stil. Vermogen is dus inderdaad gelijk aan de PD 2.0

Prijstechnisch minder...startprijs van 40k :(

Degelijkheid is wel VW...handige zaken zoals deuren die van onder iets verder doorlopen tot onderaan het chasis...zorgt er voor dat er geen vuil kan komen op de deurrand waardoor je kleding vies kan worden.
Off-road even een kort testje gedaan...bodemvrijheid is niet slecht, maar volgens mij ligt een Santa-fe iets hoger op de weg.
Lekkere grote buitenspiegels, goed zicht naar achteren. Zelfdimmende binnenspiegel is tegenwoordig overal al standaard aan het worden.
De Tiguan word ook default met ESP geleverd.

Al met al een leuke auto, alleen dus prijzig.
De andere motor is een 1.4TFSI met 150pk/240Nm. Die ligt qua startprijs een stukje gunstiger, maar ja...31K is nog steeds een hoop geld voor een 'kale'auto.

Ik hoop zo dat Skoda een keer met een SUV gaat komen :)
 

TL@

Forumguru
De Scout versie van de O2 is helemaal geen SUV en die van de Roomster nog minder.
Een SUV is een auto gemaakt als SUV en niet een hoger op z'n poten staande break met 4x4.
Een Tuguan is eigenlijk ook geen SUV volgens mij, heeft namelijk geen permanente 4x4 maar het halfbakken 4-motion systeem van VW. Op de weg is dit een redelijk goed systeem maar Off-road ben je er niet veel mee.

Maar ja, dit soort wagens komt natuurlijk weinig off-road.
 

joergarms

Senior Member
Dat het lijkt alsof de auto niet al te snel optrekt komt niet door de differentieenlen, zo zwaar lopen die niet want anders zou dat ook een lading extra brandstof kosten.
waarschijnlijk is het meer de km-stand, motor is nog niet voldoende ingereden en accelereren zit ook voor een gedeelte tussen de oren, minder geluid lijkt ook minder snelheid.
 

Hetzer

Forumguru
De Scout versie van de O2 is helemaal geen SUV en die van de Roomster nog minder.
Een SUV is een auto gemaakt als SUV en niet een hoger op z'n poten staande break met 4x4.
Een Tuguan is eigenlijk ook geen SUV volgens mij, heeft namelijk geen permanente 4x4 maar het halfbakken 4-motion systeem van VW. Op de weg is dit een redelijk goed systeem maar Off-road ben je er niet veel mee.

Maar ja, dit soort wagens komt natuurlijk weinig off-road.


Als je enkel en alleen een auto zoekt met 4 wiel aandrijving, voor licht onverharde, zanderige of besneeuwde wegen dan zou ik gewoon een Octavia Scout of een Golf 4-motion kopen ,die voldoeyt dan voldoende, de Tiguan kan naar mee inziens niet veel meer op dat gebied..
Als je echt in het terein wil rijden koop dan een echte off-road!!!!!
 

Bijlagen

  • 4968.jpg
    4968.jpg
    31,6 KB · Weergaven: 12
  • fbd693eb7516aa6e71d80dc386ae4b4d.jpg
    fbd693eb7516aa6e71d80dc386ae4b4d.jpg
    38,6 KB · Weergaven: 13

zombie

Lid
heb eergisteren nog bij een Scout gestaan...
Heeft verdorie knappe details aan de buitenzijde, is wat hoger en lijkt precies
daardoor langer.
Heb er nu eentje met sportophanging wat voor het bochtenwerk echt subliem
is, maar zo 'n Scout voor op het Belgische (slechte) wegdek zegt me toch ook wel wat.
 

joergarms

Senior Member
To Hetzer, ben blij dat iemand nog de echte onvervalste engelse LaRo's kan waarderen!!
Inderdaad, al die opgepompte stationwagons met 4x4. lijkt leuk, handig om in de sneeuw te rijden of een caravan erachter, maar veel meer dan dat kun je er simpelweg niet mee. Het blijven auto's voor de weg en hoogstens een enkel gras of bospaadje.
 

RSTDI

Actief lid
inderdaad al die look a like 4x4 geef mijn maar een echte defender of een disco.
Bovendien zien ze mijn niet meer bij de vw dealers, dus ook niet voor zo een nep 4x4.
 

Matra_Murena

Actief lid
In 2009 Komt Skoda met zijn SUV, de Yeti! Dus nog even geduld. De Tiguan vind ik niets. Ik heb hem eens uitgerust zoals ik er nu bij rij, enkel een 2.0 diesel ipv een 1.9 omdat dat de lichtste is die te verkrijgen is. Ik kwam op een prijs van 48.000 Euro! Da's toch niet gewoon meer.... En voor dat geld krijg je dan een schitterend VW Golf plus interieur (niet het sterkste punt van de Golf plus). Enkel de niewue common-rail staat me wel aan.
 

___JC___

Forumguru
Kan die nieuwe Common rail TDI ook gechipt worden via de dealer? Ben benieuwd hoeveel pk's ze dr uit kunnen halen.
 

TL@

Forumguru
Kan die nieuwe Common rail TDI ook gechipt worden via de dealer? Ben benieuwd hoeveel pk's ze dr uit kunnen halen.

Exact evenveel als uit die met PD volgens mij. Het is uiteindelijk toch dezelfde motor, enkel de injectiemethode is aangepast voor de rest niks.
 

___JC___

Forumguru
Ja maar bijvoorbeelde RS motor is ook exact hetzelfde maar met andere injectoren. Daar halen ze zo 220 pk uit met chippen.
Het kan dus wel verschil uitmaken...
 

sitechris

Donateur
Kan die nieuwe Common rail TDI ook gechipt worden via de dealer? Ben benieuwd hoeveel pk's ze dr uit kunnen halen.

Ik heb even gesnuffeld op site van Abt:
Der 2.0 TDI kommt mit Abt Power auf 170 PS (125 kW), mit Abt Power S sogar auf 200 PS (147 kW). Serienmäßig leistet der Zweiliter-Turbodiesel 143 PS (105 kW).

Hier nog wat meer info over het nieuwe motorenpalet van de A4

Für den A4 wird eine ganze Reihe hochmoderner Triebwerke angeboten – und alle sind sie eine hervorragende Ausgangsbasis für die Techniker von Abt Sportsline. So etwa der neue 1.8 TFSI, der mit Abt Power von 160 PS (118 kW) auf 200 PS (147 kW) leistungsgesteigert wurde. Drehmomentgewaltige 310 Nm sorgen dann für Durchzug. Mit Abt Power S bringt es das Aggregat sogar auf sportliche 240 PS (177 kW). Eine ebenso gute Wahl sind auch die Selbstzünder: Der 2.0 TDI kommt mit Abt Power auf 170 PS (125 kW), mit Abt Power S sogar auf 200 PS (147 kW). Serienmäßig leistet der Zweiliter-Turbodiesel 143 PS (105 kW). Beim 2.7 TDI machen die Abt-Techniker aus 190 PS (140 kW) zuverlässige 230 PS bzw. 162 kW (Abt Power), während beim stärksten Diesel, dem 3.0 TDI, dank Abt Power S aus 240 PS (175 kW) maximal 300 PS (221 kW) werden. Dann liegt ein enormes Drehmoment von 600 Nm an. Auch mit Abt Power ist der Dreiliterdiesel ein wahres Kraftpaket: 270 PS (199 kW) und 550 Nm Drehmoment machen den AS4 zu einem Modellathleten.

Zie http://www.abt-sportsline.de/A4-8K.891.0.html

Mooie waardes overigens. Kijk bijvoorbeeld naar de 1.8 TSI, die ze zo even naar 240 pk kunnen tunen.
 

SkodaMan

Actief lid
Tiguan 2.0 TDI niet leverbaar met DSG.

De VW Tiguan 2.0 TDI heeft dus een gewone 6 traps TipTronic met koppelomvormer. De verkoper die ik sprak vermoedt dat dit komt doordat VW verwacht dat de Tiguan veel als aanhangertrekker ingezet gaat worden en dit is wellicht een te zware belasting voor de DSG automaat.

Overigens heeft de huidige DSG droge-plaatkoppelingen. Een nieuwere versie (misschien de 7-traps) kan weleens natte-kopplelingen bezitten. Wie het weet mag het zeggen (of schrijven).
 

Michel

Forumguru
De VW Tiguan 2.0 TDI heeft dus een gewone 6 traps TipTronic met koppelomvormer. De verkoper die ik sprak vermoedt dat dit komt doordat VW verwacht dat de Tiguan veel als aanhangertrekker ingezet gaat worden en dit is wellicht een te zware belasting voor de DSG automaat.

Overigens heeft de huidige DSG droge-plaatkoppelingen. Een nieuwere versie (misschien de 7-traps) kan weleens natte-kopplelingen bezitten. Wie het weet mag het zeggen (of schrijven).

Blijkens dit topic (ook al is er helaas geen bron bij vermeld) is het juist andersom qua droge en natte plaatkoppelingen:
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=4200&highlight=Volkswagen
 

TL@

Forumguru
Ja maar bijvoorbeelde RS motor is ook exact hetzelfde maar met andere injectoren. Daar halen ze zo 220 pk uit met chippen.
Het kan dus wel verschil uitmaken...

Nope, de 170pk versie heeft nog een oliekoeler en hogere turbodruk, net als de 150pk 1.9 een tijd geleden had. Hetzelfde blok maar niet dezelfde motor, overgins wel dezelfde injectoren!
 

___JC___

Forumguru
De 170pk heeft piezo injectoren en de 140pk niet. Zo heb ik het altijd begrepen.

Oliekoeler?? Daar krijg je niet meer pk van lijkt me.
 
Bovenaan Onderaan