VW Polo GTI

Ik hoor regelmatig van kapotte DSG bakken, al na zo'n 80.000km!. On Toppic, de Polo GTI is een leuke auto maar voor dat geld is 2e hands veel leuker (achterwiel aangedreven!) speelgoed te koop (BMW 130i Mazda mx 5) Zo n Polo GTIga je ook heel veel zien, of 1.2 tsi's die een beetje zijn opgeleukt, ik vind het dus niet echt bijzonder.
Voor maximaal plezier moet je zelf kunnen schakelen.
 

LenK

Forumguru
DSG geen automaat is, het is "slechts" een geautomatiseerde schakelbak met 2 koppelingen!
We know, maar je rijdt hem hetzelfde als een oer automaat.

En misschien eens een polletje toen over wel/niet automaat.

Met als vereiste dat je minstens een half jaar automaat hebt gereden. Anders krijg je weer allemaal van die nakakelaars.

Mijn eigen ervaring en het feit dat automatisch schakelen topdown (vanuit de dure en nu ook vanuit de snelle auto's) in de autowereld ingevoerd wordt overtuigd van de zonnige toekomst van het niet meer zelf schakelen.

Zelf schakelen = passé
 

Gieliovd

Forumguru
Apart inderdaad dat er geen handbak te krijgen is, on topic.

Voor mij is inderdaad zelf schakelen ook een deel van het rijplezier. Zoals Chris al zei, het optimale schakelmomentje, het supersnel en vloeiend proberen te veranderen van verzet, volledige controle hebben.

Een DSG is géén automaat, dat is een interessant statement. Wat is de definitie van een "automaat", wat eigenlijk een woord uit de volksmond is, een automatisch versnellingsbak, dat horen we te zeggen.

Dus wat is de DSG? Een versnellingsbak. Check. Schakelt hij automatisch? Check.

Dus wat is een DSG? Een automatische versnellingsbak, in de volksmond een automaat.

Ik zou liever een handbak hebben in een wagen waar ik puur in zou rijden voor het rijplezier. In een dagelijkse bak met veel filerijden is een goede automatische versnellingsbak erg fijn.

Ik stoor me persoonlijk erg aan conventionele automaten met koppelomvormer, die eigenlijk nooit doen wat je wilt. En ik ben geen nakakelaar maar ik spreek uit ervaring ;)
 

LenK

Forumguru
Doen jullie ook "brrrrrrrrrrm" met je mond als je achter het stuur zit?
Er zijn dingen in het leven die nooit vervelen maar daar hoort koppeling in, pook verzetten, koppeling uit na tig jaar autorijden wmb echt niet meer bij.
Liever 2 handjes aan het stuur om je te vol te kunnen concentreren op de optimale lijn in een bocht. Als we het dan toch over een uitdaging hebben.
 

Gieliovd

Forumguru
Slowchat hier ;)

Brrrrrm geluiden ben ik al een paar jaar voorbij, genieten van het geluid van de motor is dan wel weer leuk. Ach ieder zijn beleving van het autorijden.

Overigens is mijn tegenargument dan weer dat je vóór het nemen van die mooie bocht allang het juiste verzet had moeten hebben gekozen en dat er allang weer vermogen op de wielen gezet moest zijn om hem door die optimale lijn te trekken.

Maarja, we zijn geen Schumi's.

Ieder geniet op zijn manier. De een van de ruitjesbekleding, de ander van het schakelen maar iemand anders weer van zijn imago als GTI rijder.
 

sitechris

Donateur
Doen jullie ook "brrrrrrrrrrm" met je mond als je achter het stuur zit?
Er zijn dingen in het leven die nooit vervelen maar daar hoort koppeling in, pook verzetten, koppeling uit na tig jaar autorijden wmb echt niet meer bij.
Liever 2 handjes aan het stuur om je te vol te kunnen concentreren op de optimale lijn in een bocht. Als we het dan toch over een uitdaging hebben.

Jij doet toch altijd ZOEM ZOEM als je achter het stuur zit? ;). Ontopic, ja.....er zijn dus nog (genoeg) mensen die zelf graag schakelen. En los daarvan, financieel scheelt zelf schakelen vaak zo'n 2500 euro. Duur betaalde centjes imo voor VAG. Had net wat extra kopers/leasers over de streep getrokken imo.
 
Liever 2 handjes aan het stuur om je te vol te kunnen concentreren op de optimale lijn in een bocht.

En dan ga je optimaal door de bocht en dan besluit de bak om te gaan schakelen.... Persoonlijk erger ik me bij automaten aan de ongelukkige schakelmomenten. Zeker in de bergen. Nu komt mijn aversie voornamelijk door het rijden in de VS met ouderwetse automaten, dus niet te vergelijken met een moderne DSG bak. Automaten hebben vast de toekomst, maar verbeteringen zijn welkom. Kan de info van de ESP sensoren of stuurhoek niet gebruikt worden om schakelen in de bochten te voorkomen? Daarbij vind ik 2500 euro veel geld voor een functie waar ik niet heel warm voor loop.
 

LenK

Forumguru
Even zonder dollen. Of je nu voor of tegen automaat bent, wanneer kun je in Nederland lekker sturen. Het is te druk, de weg is verpest met drempels of je zit in de bebouwde kom.
 
Klopt helemaal LenK. Als ik zin heb om even lekker te rijden, dan ga ik al snel de grens over. Eigenlijk zonde om met zo'n GTI in de file te staan.
 

TL@

Forumguru
Ik zou ook nooit meer met de hand schakelen. Het is wel eens leuk, maar als je echt veel kilometers doet, is de FUN er snel af.

Ik echter wel begrijpen dat mensen liever een handbak hebben (weinig kilometers, betere knieën dan de mijne, auto enkel voor prive of als tweede,...) daarom is het jammer dat er geen handbak beschikbaar is.

Kijk naar de M5, daar is in Europa geen handbak voor maar in de VS wel, begrijpe wie begrijpe kan.
 

cvegreen

Forumguru
Terwijl de VS er bekend om staat als HET automaten land bij uitstek. Begrijp het ook niet goed .
 

LenK

Forumguru
Het zal daar een kwestie van een beginnende hype-je.
Er bij horen als je kunt zeggen dat je een manual rijdt.
Zoals hier met je iPod of Senseo.
 
Ik heb kort in de VS gewoond en inderdaad vinden sommigen mensen daar een stick shift gewoon stoer. Ik kende daar ook iemand met een paar mooie Audi's die per se zelf wilde schakelen vanwege het Europese gevoel.
 
Bovenaan Onderaan