VW golf VII 1.0 TSI

emilio3333

Forumguru
Ook maar 1 ledlampje in de kofferbak. En de chromen eindkap op de sleutel is ook weg bezuinigd bij VW. Sluitbaar vak heb ik nog wel in de Leon (okt 2013) Later is dit door Seat weg bezuinigd.
De opbergvakken onder de stoelen in de Golf zijn mooie lades die je uittrekt en van binnen mooi bekleed zijn. In de Leon is dit niet meer dan een goedkope plastic afdekklep.
In de kofferbak is de vloermat in hoogte verstelbaar bij de Golf. Ik zie dit niet als een voordeel. Laagste stand geeft meeste ruimte dus ik verzet deze nooit.
Buitenverlichting is zeker in het voordeel van Seat. Full led voor geeft veel meer licht dan xenon met de led dagrijverlichting bij de Golf. Ook vind ik het bij de Leon een stuk fraaier.
Motorbeschermingskap heb ik overigens wel in de Leon (1.6 TDI).

Bij Seat is veel al standaard aanwezig waarbij je bij de VW extra moet betalen hiervoor. Optielijst is wel veel langer bij VW maar dan wordt het gewoon (flink) betalen.
 

gio92

Lid
@ertromp: Ik kan je in alle zaken die je noemt op geen enkel punt ongelijk geven!
Toen ik in de Leon zat was het naar mijn gevoel allemaal iets van minder materiaal gebruikt t.o.v. de Golf. Maar dat is echter mijn beleving wat zeker niet wil zeggen dat het de waarheid is! ;) Dacht het vooral te zien in de afwerking van het stuur, de hardere materialen die gebruikt worden (met name plastic) en zwaarte deuren etc. Verder las ik wel wat negatieve gebruikers recensies over het navigatie van de Seat (m.n. autoweek volgens mij). Traagheid met name, herkenbaar?

De Leon waar ik voor in aanmerking zou komen met het leasebudget was de Style Connect 1.4 ACT. Ik heb uiteindelijk voor de Golf 1.0 gekozen mede omdat mijn vrouw deze een stuk mooier vond qua looks. De verkoper was overtuigd dat de Golf ook veel fijner en stiller zou rijden. Ik ga hem komende week ophalen dus dan merken we wel of het allemaal klopt....;) Maar soms denk ik ook wel eens, was maar voor de 1.4 gegaan haha.
 

spikehome

Forumguru
Ik kan de O3 niet vergelijken met de seat.
Maar wel met de golf HB en O3 HB.
Mijn keuze was tussen die 2 en is voor de golf gegaan vanwege het toch mooiere interieur.
Prijs verschil was dan ook wel een 3k en de O3 is veel ruimer.
Bij golf echter wel adaptieve cruise control wat niet op de O3 (toen) te krijgen was.
Achteraf zou ik dat ook niet meer nemen (net zoals dsg).

Als ik nu een jaar terug kon springen en de keuze opnieuw zou kunnen doen koos ik voor de O3 en hielt het geld wat de golf duurder was in de zak ( tja ik moet de auto zelf betalen).
 
  • Leuk
Waarderingen: JXX

Edition2015

Forumguru
Na mijn vorige auto, een Seat Altea Xl in bl high uitvoering kon ik nu kiezen voor de Leon St, Golf variant of de OC III,
Ik vond de materialen van de Seat Altea tegenvallen, en de OC mooier als de Golf en de materialen ook keurig, vandaar de keuze.
 
  • Leuk
Waarderingen: JXX

emilio3333

Forumguru
@Gio: het basis navigatiesysteem is in de Leon even snel als in de Golf. Ook de grootte is hetzelfde. Stuur in de Leon vind ik fijner dan in de Golf. Ik vind het stuur te glad van de auto.
 

emilio3333

Forumguru
Inderdaad ;)
In de station variant vind ik de Leon tig X mooier dan de Golf.
Maar goed, daar rijden er ook wel weer erg veel van in de kleur grijs ivm de 14% regeling van 2014.
Dus dan is een Golf variant wel weer wat leuker voor het autopark van Nederland.
 

andrehj

Forumguru
accubak niet van plastic maar een soort gerecycelde stof,
Die goedkope bak zat ook al in sommige S2's, en volgens mij in alle S3's. Op Briskoda waren toen veel mensen die de hard plastic bak in hun S2 alsnog gingen monteren (is gewoon uitwisselbaar). Of dat met een S3 ook kan weet ik niet. Weet jij zeker dat een Golf 7 wel een hard plastic bak heeft? Want dan is de kans erg groot dat die gewoon in je Leon past.
Persoonlijk denk ik dat alle MQB-auto's die stoffen accubak hebben. Als je op Google images zoekt op "Golf 7 motor" vind je alleen maar die stoffen afschermingen.
 

Joske

Forumguru
klopt... bij de O3 ook een "stoffen" hoes. Trekt op niets. Ik had liever ook een plastic bak gehad, of zou het een technische reden hebben? Warmteafvoer oid?
 

andrehj

Forumguru
Ik denk dat de stoffen variant goedkoper en lichter is. Vergeet vooral dat lichter niet. Dat zou zomaar de helft kunnen schelen met de hard plastic variant. En als je een auto 100 kg lichter wilt maken, helpt ook die paar 100 gram van zo'n accubak mee.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou wel eens een nieuwe Golf 7 en een nieuwe Seat Leon naast elkaar willen zetten om te kijken of er écht zo'n groot verschil in materialen is.

Marco, Emile heeft beiden in het wit voor de deur staan, weliswaar verschil in motorisering en uitvoering, en paar jaar verschil in leeftijd, maar beiden in het wit, en van het laatste model.
 

sitechris

Donateur
Ik heb ze recent -uiteraard oppervlakkig- met elkaar vergeleken toen ik op zoek was naar mijn volgende auto. Ik heb niet de indruk dat de materiaalkeuze nou zo heel veel anders is. Ik schat dat de meerprijs (naar puur de prijsstelling van het betreffende merk) meer zit in zaken als geluidsisolatie en dergelijke.

Ik zou wel eens een nieuwe Golf 7 en een nieuwe Seat Leon naast elkaar willen zetten om te kijken of er écht zo'n groot verschil in materialen is.

@sitechris : jij hebt ervaring met beiden, wat is jouw mening?

In mijn bescheiden optiek zijn er de volgende verschillen (of nuances)

Plussen Golf
- Betere materialen en afwerking (een 8 ipv een 7)
- Iets comfortabeler
- Betere isolatie
- Restwaarde

Plussen Leon
- Leukere stuurmansauto
- Prijs / uitrusting

Afhankelijk van je voorkeur valt er voor beiden wat te zeggen. Persoonlijk kies ik voor de Leon omdat ik dit de fijnere stuurmansauto vind, maar de Golf is ook een geweldige auto.
 

gio92

Lid
Afgelopen maandag de VW Golf Variant 1.0 TSI gaan ophalen als nieuwe leaseauto. Ik heb gekozen voor de Business Connect Edition inclusief het Pro navigatiesysteem en Xenon.

Na enigszins sceptisch naar de dealer zijn gereden uitleg gekregen over alles. Eerlijk is eerlijk: Vanaf het wegrijden heeft deze auto mij positief verrast. We zijn pas een paar dagen onderweg maar ik kan zeggen dat ik tot nu toe helemaal niks tekort kom. Dit komt mede omdat er al 175nm vanaf 1500 toeren beschikbaar is, vanaf 2000 toeren wordt dit 200nm. Je komt echt heel goed mee in het verkeer en op de snelweg, de auto wilt echt wel graag. Ik weet niet of de DSG hier ook een rol in speelt (voor gekozen). Het rijdt erg soepel. Volgepakt op vakantie wordt nog even de vraag hoe deze auto het gaat doen maar maak me echt geen zorgen na 5 dagen en paar honderd kilometer verder. Ik was erg aan het twijfelen geslagen nadat ik de Golf 1.0 had verkozen boven de Leon ST 1.4. Al zal het natuurlijk wel zo zijn dat de 1.4 wellicht nog verfijnder en wat krachtiger is.

De auto is erg comfortabel, bijzonder stil en alles is gewoon erg netjes afgewerkt. De 1.2 zal inderdaad worden vervangen door de 1.0 wist de dealer te vertellen. De 1.0 doet het in de praktijk veel beter dan dat ik had verwacht. Het is vooral in het hoofd een omschakeling dat je met een dergelijke motor rijdt haha.
 
E

Ex-lid 2926

Als op termijn de 1.2 TSI helemaal vervangen wordt door de 1.0 3 cilinder (dus ook bij Skoda) dan heb ik toch wel enige bedenkingen.
Nu zou een 1.2 TSI mijn 1.9 TDI wel kunnen vervangen, ook als trekauto voor de caravan. Met een paar jaar ben ik geen diesel meer nodig omdat de woon-werk kilometers dan vervallen. Wij hebben een kleine caravan die de 1.2 TSI met zijn maximaal toegestane trekgewicht van 1200 kg met enig gemak kan trekken. Dit wordt bevestigd door een aantal reviews. (zowel van Skoda, Seat en VW bezitters).
Nu heeft VAG het nodig gevonden om de 1.0 een maximum toegestaan trekgewicht van slechts 1000 kg mee te geven. Daardoor valt deze auto voor mij meteen af. Eigenlijk begrijp ik het niet goed, want de 1.0 heeft meer vermogen en trekkracht dan de 1.2 TSI. Het zal dus wel iets met koeling of overbrenging te maken hebben.
 

emilio3333

Forumguru
Vorige week de dichte Bluemotion grille laten verwijderen en een Highline grille terug geplaatst.

29mm9h3.jpg

Hier nog een foto met de oude grille.

nzhxko.jpg

En hier de nieuwe (open) grille. Maakt de voorkant zoveel mooier.
Ik heb het laten doen bij Cartronic in Den Haag. Met 10 minuten was de grille vervangen

25558io.jpg

En hier nog een totaalplaatje. Auto is vandaag gewassen, gekleid, met de hand gepolijst met Professional Polish van Poorboys en daarna in de Carpro Reload gezet.

Auto bevalt nog steeds erg goed. Inmiddels 16000 km onderweg met de 1.0 TSI.
Motortje rijdt super. Verbruik ongeveer 1 op 20.
Kunnen we nog mooi 3,5 jaar mee vooruit :)
 
Bovenaan Onderaan