eriktv
Forumguru
Aanleiding
Op vrijdag hoorde ik dat onze Superb van 2012 tot maandag bij de dealer moest blijven vanwege de levertijd op een zijspiegel-LED-knipperlicht en de daaraan verbonden APK-goedkeuring. Vanwege afspraken in het weekend heb ik bij wijze van uitzondering maar eens een leenauto gepakt en dit beschouwd als een uitgebreide proefrit. Auto's waar ik op dit moment over nadenk als opvolger (over 2-3 jaar) waren helaas niet beschikbaar, maar de Golf gaf een mooie kans om eens over wat langere tijd aan 11 jaar technische innovaties te proeven. Mijn ervaringen moet je dus vooral lezen als vergelijking met de Superb.
We hebben een kleine 600km gereden over N-wegen, snelwegen en voor ons doen redelijk wat binnenstedelijk. Het is een Golf 8 Variant van januari 2023 met een 1.5TSI met 130pk, handgeschakeld. Qua uitvoering kwam ik er niet helemaal achter wat het is, maar er zit sowieso een R-line-pakket op.
Exterieur
- Algehele indruk: mooi in deze kleur, zowaar grijs-achtige velgen. Minder te spreken over de enorme plastic voorbumper; de ondergrille is zo groot dat je alle techniek erachter ziet zitten en dat valt extra op door de glimmende zwarte afwerking. Kwalitatief voelt alles zeer solide, al gaan de deuren wel erg zwaar en kan ik me zo voorstellen dat je daardoor makkelijker een deur tegen de auto naast je aandrukt.
- Uitstraling: ik houd meer van een wolf in schaapskleren dan een schaap in wolfskleren. Uiterlijk en prestaties vind ik persoonlijk volledig mismatchen.
Interieur
- Dashboard/schermen etc: zit goed in elkaar, maar ik ben geen fan van het glimmende zwarte plastic. Erg vlekgevoelig en spiegelt enorm bij zon. Over de bediening schrijf ik een apart hoofdstuk
.
- Stoelen: mooi, zitten heerlijk als je erin ploft, maar ik kreeg binnen een uur rugpijn door de beperkte instelmogelijkheden. Ik mis t.o.v. de Superb vooral de optie om de voorzijde van de zitting omhoog te zetten voor steun aan je benen. Verder zou ik echt de memoryfunctie en verstelbare lendensteun missen, mag in mijn ogen niet ontbreken op een auto van zeker €43.000.
- Aparte eervolle vermelding nog voor de hoek in het dashboard (naast het verlichting-touchscreen) die ik pas na 3x hard stoten van mijn knie (iets met ezel) in mijn systeem kreeg
Gebruik/bediening
- Hardware: vanuit kofferbak neerklapbare achterbank is handig, maar jammer dat de zitting niet omgeklapt kunnen worden voor een vlakke laadvloer. Elektrisch wegklapbare trekhaak erg handig in vergelijking met mijn eigen op-de-knietjes-afneembare haak.
- Software: helaas heb ik ook de ongemakken ervaren waarover al veel geschreven is. Ook met de (als ik het goed begreep) vernieuwde hardware in dit bouwjaar. Speciaal een subalinea:
Ergonomie: touchbediening stuurwiel erg onhandig (wellicht wennen), maar ik kreeg een paar keer spontaan letterlijk zweethanden omdat ik per ongeluk de stuurwielverwarming aanzette. Touchbediening volume en temperatuur zijn niet verlicht, dus in het donker moet je echt op de tast ermee bezig. Sowieso vreemd dat de schermpjes niet dimmen of in dark mode gaan, dus ik heb in mijn beleving veel te lang mijn ogen van de weg en gericht op veel te veel licht. Ook bij het bedienen van het scherm bleek ik soms mijn hand te laten rusten op (kennelijk) de volume"knop". Je schrikt je lam. Touchbediening scherm ging prima.
Bugs: naast het wegvallen (zie hieronder) ook wel domme programmeerfouten. Ik kreeg de ventilatie niet aan. In het clima-menu kon ik de (niet uitgegrijsde) ventilatieschuifbalk niet hoger zetten en kreeg steeds een onduidelijke foutmelding. Bleek dat het systeem "uit" stond. Programmeer het dan zo dat je systeem gewoon aanspringt als je de ventilatie hoger probeer te zettne.
Multimedia: enorme tijdreis vanuit de Superb. Alles ziet er mooi uit, maar uiteindelijk zitten er in de flashy menu's dezelfde (en soms zelfs minder) opties dan in mijn monochrome Maxidot. Apple Carplay werkt erg mooi, maar zeker niet foutloos. Spotify-muziek viel om de paar minuten een paar seconden weg, de gehele Carplay viel een vijftal keren weg en bij het doordrukken van muziek vanaf het stuurwiel zit er een te lange vertraging. Al met al méér mogelijkheden en veel mooier, maar toch verkies ik hier mijn bluetoothverbinding in de Superb die al 11 jaar feilloos werkt. Jammer, want in potentie is het een heel mooi systeem.
Navigeren: laat de navigatie-optie maar weg, want Google Maps in Carplay is altijd gratis actueel en vind ik mooier werken. Hier wel een duidelijke plus van elf jaar nieuwere technologie.
Overig: draadloos laden van mijn telefoon is wel heel handig, zeker als je je telefoon eigenlijk continu gebruikt. En in het algemeen had ik erg last van allerlei lichtgevende zaken bij het rijden in het donker (van de bekerhouder en beide schermen tot de vakjes rondom de binnenverlichting).
Rijden
Laat ik beginnen met zeggen dat ik besef erg verwend te zijn met m'n 200pk 2.0TDI en DSG-6.
- Bak: Ik moest tot mijn verbazing erg wennen aan de koppeling en het duurde even voordat ik doorhad hoe je hem soepel door de versnellingen krijgt. Ik rijd toch redelijk vaak in andere auto's, maar dit viel me echt op. Waar ik eerder geen voorkeur had voor automaat of handbak heb ik die nu wel: DSG! Helemaal omdat je in stedelijk verkeer, netjes het schakeladvies volgend, con-ti-nu zit te schakelen, tot de 60 in z'n 6. En als je vervolgens even door wilt trekken naar 80, je toch écht weer twee versnellingen terug moet. Ik moest op heel wat deuren kloppen tot ik wat paarden vond die thuis waren..
- Motor: lekker soepel en laat ook makkelijk lage toeren toe. Voor een beetje versnelling moet je echter flink schakelen en dat resulteert ook snel weer in een hoger verbruik. Ik denk dat dit blok met een DSG véél lekkerder rijdt en misschien zelfs zuiniger bij mijn rijstijl. Totaal onvergelijkbaar met mijn eerdere auto's (zie handtekening), waarvan er twee ook echt wel minder pk's hadden, maar ik vind de 1.5 niet plezierig rijden en een trage indruk maken. We reden een paar km Duitsland en daar is m'n dikke TDI toch echt wel oppermachtig hoor
. En dan heeft de 1.5 ook nog een verbruik dat niet beter is dan m'n oude diesel. Ik had wel verwacht dat hij zuiniger zou rijden, maar ook met rustig rijden kwam ik amper onder de 6,0l/100km.
- Cilinderuitschakeling: aparte eervolle vermelding. Want werkt feilloos, onmerkbaar en motiveert mij om bijv. op de eenbaans N34 lekker achter een vrachtwagen te blijven rijden i.p.v. in te halen, want bij 87 km/h zakt je verbruik ineens bijna de helft.
- Banden: (Nexen Nfera (inferieur?)): niet autospecifek natuurlijk, maar aparte vermelding omdat ik ze erg makkelijk in de wielspin kreeg en in iets vlotter genomen bochtjes de ESP al in moest grijpen. Slecht hoor, zeker als zo'n dure auto daarop afgeleverd wordt.
- Verlichting: LED-licht in mijn beleving vergelijkbaar met mijn xenon. Helaas geen AFS.
- Comfort: veercomfort is veel beter dan mijn Superb (met Eibach Prokit en Bilstein dempers), moet ik toegeven. En de sportieve bochtjes gaan wellicht iets minder goed, maar al met al is de auto een stuk beter in balans. 200kg minder gewicht scheelt daarbij ook natuurlijk.
Systemen
Naast multimedia is hier de tijdreis voor mij het grootst.
- ACC: tot mijn verbazing erg fijn en goed in te stellen. Jammer dat je niet parallel soms "gewone" CC aan kunt zetten. Ik erger mij vaak aan mensen die met 105 inhalen als mijn CC op 107 staat, maar met ACC gaat dit allemaal onmerkbaar veel relaxter.
- lane assist: wederom tot mijn verbazing enkel positief. Eerder ervaren in Kia Proceed (levensgevaarlijk, rukt aan het stuur) en Leon, maar nooit zo goed als deze. Subtiel bijsturend als een licht briesje en slecht 2x een melding "blijf in het midden!". In dat geval zocht ik zelf de grens op door met één lui handje de auto zelf met 100 de bochten te laten sturen.
Oordeel
Vergeleken met de Superb: ik rijd nog wel wat jaartjes door en betaal met liefde reparatierekeningen van af en toe duizenden euro's dan de afschrijving op een nieuwe auto. Want als ik de belangrijkste punten tegen elkaar afstreep kom ik op z'n hoogst neutraal uit:
+ comfort
+ zuinigheid i.c.m. lagere MRB
+ nieuwe auto vs. oud en onderhoudskosten
+ up to date veiligheids- en multimediasystemen...
- ...die in m'n Superb wél feilloos werken
- traag maar niet écht zuiniger
- erg duur; als ik de optielijst van m'n Superb aanvink kom ik al ruim over de €53.000 en dan mis ik nog een hoop zaken, zoals memory seats, goede lendensteunen, stoelventilatie, stoelverwarming achter, elektrisch kofferklep (en een stuk of 20 cm auto + 50 pk
Ik blijf voorlopig dus lekker passief advertenties checken om de markt te volgen en houd ondertussen de Superb in topvorm. Shortlist is nu Arteon (met lichte voorkeur voor Shooting Break) 2.0TSI of 1.4PHEV of de O4RS hatchback RS-PHEV.
Op vrijdag hoorde ik dat onze Superb van 2012 tot maandag bij de dealer moest blijven vanwege de levertijd op een zijspiegel-LED-knipperlicht en de daaraan verbonden APK-goedkeuring. Vanwege afspraken in het weekend heb ik bij wijze van uitzondering maar eens een leenauto gepakt en dit beschouwd als een uitgebreide proefrit. Auto's waar ik op dit moment over nadenk als opvolger (over 2-3 jaar) waren helaas niet beschikbaar, maar de Golf gaf een mooie kans om eens over wat langere tijd aan 11 jaar technische innovaties te proeven. Mijn ervaringen moet je dus vooral lezen als vergelijking met de Superb.
We hebben een kleine 600km gereden over N-wegen, snelwegen en voor ons doen redelijk wat binnenstedelijk. Het is een Golf 8 Variant van januari 2023 met een 1.5TSI met 130pk, handgeschakeld. Qua uitvoering kwam ik er niet helemaal achter wat het is, maar er zit sowieso een R-line-pakket op.




Exterieur
- Algehele indruk: mooi in deze kleur, zowaar grijs-achtige velgen. Minder te spreken over de enorme plastic voorbumper; de ondergrille is zo groot dat je alle techniek erachter ziet zitten en dat valt extra op door de glimmende zwarte afwerking. Kwalitatief voelt alles zeer solide, al gaan de deuren wel erg zwaar en kan ik me zo voorstellen dat je daardoor makkelijker een deur tegen de auto naast je aandrukt.
- Uitstraling: ik houd meer van een wolf in schaapskleren dan een schaap in wolfskleren. Uiterlijk en prestaties vind ik persoonlijk volledig mismatchen.






Interieur
- Dashboard/schermen etc: zit goed in elkaar, maar ik ben geen fan van het glimmende zwarte plastic. Erg vlekgevoelig en spiegelt enorm bij zon. Over de bediening schrijf ik een apart hoofdstuk

- Stoelen: mooi, zitten heerlijk als je erin ploft, maar ik kreeg binnen een uur rugpijn door de beperkte instelmogelijkheden. Ik mis t.o.v. de Superb vooral de optie om de voorzijde van de zitting omhoog te zetten voor steun aan je benen. Verder zou ik echt de memoryfunctie en verstelbare lendensteun missen, mag in mijn ogen niet ontbreken op een auto van zeker €43.000.

- Aparte eervolle vermelding nog voor de hoek in het dashboard (naast het verlichting-touchscreen) die ik pas na 3x hard stoten van mijn knie (iets met ezel) in mijn systeem kreeg

Gebruik/bediening
- Hardware: vanuit kofferbak neerklapbare achterbank is handig, maar jammer dat de zitting niet omgeklapt kunnen worden voor een vlakke laadvloer. Elektrisch wegklapbare trekhaak erg handig in vergelijking met mijn eigen op-de-knietjes-afneembare haak.
- Software: helaas heb ik ook de ongemakken ervaren waarover al veel geschreven is. Ook met de (als ik het goed begreep) vernieuwde hardware in dit bouwjaar. Speciaal een subalinea:
Ergonomie: touchbediening stuurwiel erg onhandig (wellicht wennen), maar ik kreeg een paar keer spontaan letterlijk zweethanden omdat ik per ongeluk de stuurwielverwarming aanzette. Touchbediening volume en temperatuur zijn niet verlicht, dus in het donker moet je echt op de tast ermee bezig. Sowieso vreemd dat de schermpjes niet dimmen of in dark mode gaan, dus ik heb in mijn beleving veel te lang mijn ogen van de weg en gericht op veel te veel licht. Ook bij het bedienen van het scherm bleek ik soms mijn hand te laten rusten op (kennelijk) de volume"knop". Je schrikt je lam. Touchbediening scherm ging prima.

Bugs: naast het wegvallen (zie hieronder) ook wel domme programmeerfouten. Ik kreeg de ventilatie niet aan. In het clima-menu kon ik de (niet uitgegrijsde) ventilatieschuifbalk niet hoger zetten en kreeg steeds een onduidelijke foutmelding. Bleek dat het systeem "uit" stond. Programmeer het dan zo dat je systeem gewoon aanspringt als je de ventilatie hoger probeer te zettne.
Multimedia: enorme tijdreis vanuit de Superb. Alles ziet er mooi uit, maar uiteindelijk zitten er in de flashy menu's dezelfde (en soms zelfs minder) opties dan in mijn monochrome Maxidot. Apple Carplay werkt erg mooi, maar zeker niet foutloos. Spotify-muziek viel om de paar minuten een paar seconden weg, de gehele Carplay viel een vijftal keren weg en bij het doordrukken van muziek vanaf het stuurwiel zit er een te lange vertraging. Al met al méér mogelijkheden en veel mooier, maar toch verkies ik hier mijn bluetoothverbinding in de Superb die al 11 jaar feilloos werkt. Jammer, want in potentie is het een heel mooi systeem.
Navigeren: laat de navigatie-optie maar weg, want Google Maps in Carplay is altijd gratis actueel en vind ik mooier werken. Hier wel een duidelijke plus van elf jaar nieuwere technologie.

Overig: draadloos laden van mijn telefoon is wel heel handig, zeker als je je telefoon eigenlijk continu gebruikt. En in het algemeen had ik erg last van allerlei lichtgevende zaken bij het rijden in het donker (van de bekerhouder en beide schermen tot de vakjes rondom de binnenverlichting).
Rijden
Laat ik beginnen met zeggen dat ik besef erg verwend te zijn met m'n 200pk 2.0TDI en DSG-6.
- Bak: Ik moest tot mijn verbazing erg wennen aan de koppeling en het duurde even voordat ik doorhad hoe je hem soepel door de versnellingen krijgt. Ik rijd toch redelijk vaak in andere auto's, maar dit viel me echt op. Waar ik eerder geen voorkeur had voor automaat of handbak heb ik die nu wel: DSG! Helemaal omdat je in stedelijk verkeer, netjes het schakeladvies volgend, con-ti-nu zit te schakelen, tot de 60 in z'n 6. En als je vervolgens even door wilt trekken naar 80, je toch écht weer twee versnellingen terug moet. Ik moest op heel wat deuren kloppen tot ik wat paarden vond die thuis waren..
- Motor: lekker soepel en laat ook makkelijk lage toeren toe. Voor een beetje versnelling moet je echter flink schakelen en dat resulteert ook snel weer in een hoger verbruik. Ik denk dat dit blok met een DSG véél lekkerder rijdt en misschien zelfs zuiniger bij mijn rijstijl. Totaal onvergelijkbaar met mijn eerdere auto's (zie handtekening), waarvan er twee ook echt wel minder pk's hadden, maar ik vind de 1.5 niet plezierig rijden en een trage indruk maken. We reden een paar km Duitsland en daar is m'n dikke TDI toch echt wel oppermachtig hoor

- Cilinderuitschakeling: aparte eervolle vermelding. Want werkt feilloos, onmerkbaar en motiveert mij om bijv. op de eenbaans N34 lekker achter een vrachtwagen te blijven rijden i.p.v. in te halen, want bij 87 km/h zakt je verbruik ineens bijna de helft.

- Banden: (Nexen Nfera (inferieur?)): niet autospecifek natuurlijk, maar aparte vermelding omdat ik ze erg makkelijk in de wielspin kreeg en in iets vlotter genomen bochtjes de ESP al in moest grijpen. Slecht hoor, zeker als zo'n dure auto daarop afgeleverd wordt.
- Verlichting: LED-licht in mijn beleving vergelijkbaar met mijn xenon. Helaas geen AFS.
- Comfort: veercomfort is veel beter dan mijn Superb (met Eibach Prokit en Bilstein dempers), moet ik toegeven. En de sportieve bochtjes gaan wellicht iets minder goed, maar al met al is de auto een stuk beter in balans. 200kg minder gewicht scheelt daarbij ook natuurlijk.
Systemen
Naast multimedia is hier de tijdreis voor mij het grootst.
- ACC: tot mijn verbazing erg fijn en goed in te stellen. Jammer dat je niet parallel soms "gewone" CC aan kunt zetten. Ik erger mij vaak aan mensen die met 105 inhalen als mijn CC op 107 staat, maar met ACC gaat dit allemaal onmerkbaar veel relaxter.
- lane assist: wederom tot mijn verbazing enkel positief. Eerder ervaren in Kia Proceed (levensgevaarlijk, rukt aan het stuur) en Leon, maar nooit zo goed als deze. Subtiel bijsturend als een licht briesje en slecht 2x een melding "blijf in het midden!". In dat geval zocht ik zelf de grens op door met één lui handje de auto zelf met 100 de bochten te laten sturen.
Oordeel
Vergeleken met de Superb: ik rijd nog wel wat jaartjes door en betaal met liefde reparatierekeningen van af en toe duizenden euro's dan de afschrijving op een nieuwe auto. Want als ik de belangrijkste punten tegen elkaar afstreep kom ik op z'n hoogst neutraal uit:
+ comfort
+ zuinigheid i.c.m. lagere MRB
+ nieuwe auto vs. oud en onderhoudskosten
+ up to date veiligheids- en multimediasystemen...
- ...die in m'n Superb wél feilloos werken
- traag maar niet écht zuiniger
- erg duur; als ik de optielijst van m'n Superb aanvink kom ik al ruim over de €53.000 en dan mis ik nog een hoop zaken, zoals memory seats, goede lendensteunen, stoelventilatie, stoelverwarming achter, elektrisch kofferklep (en een stuk of 20 cm auto + 50 pk

Ik blijf voorlopig dus lekker passief advertenties checken om de markt te volgen en houd ondertussen de Superb in topvorm. Shortlist is nu Arteon (met lichte voorkeur voor Shooting Break) 2.0TSI of 1.4PHEV of de O4RS hatchback RS-PHEV.
Laatst bewerkt: