VW Golf 8 Variant 1.5TSI (vs. 2012 S2C)

eriktv

Forumguru
Aanleiding
Op vrijdag hoorde ik dat onze Superb van 2012 tot maandag bij de dealer moest blijven vanwege de levertijd op een zijspiegel-LED-knipperlicht en de daaraan verbonden APK-goedkeuring. Vanwege afspraken in het weekend heb ik bij wijze van uitzondering maar eens een leenauto gepakt en dit beschouwd als een uitgebreide proefrit. Auto's waar ik op dit moment over nadenk als opvolger (over 2-3 jaar) waren helaas niet beschikbaar, maar de Golf gaf een mooie kans om eens over wat langere tijd aan 11 jaar technische innovaties te proeven. Mijn ervaringen moet je dus vooral lezen als vergelijking met de Superb.

We hebben een kleine 600km gereden over N-wegen, snelwegen en voor ons doen redelijk wat binnenstedelijk. Het is een Golf 8 Variant van januari 2023 met een 1.5TSI met 130pk, handgeschakeld. Qua uitvoering kwam ik er niet helemaal achter wat het is, maar er zit sowieso een R-line-pakket op.
F1DD3E04-84EB-49E3-BDDF-C5DC98867FE7.jpeg
8202C4F6-6D7F-4B97-8DBD-3BC09D0C6218.jpeg 0C3965CB-86FB-47AC-906C-F559D9BDD885.jpeg BF65D915-723C-4F6C-9227-8F82F0ED008C.jpeg
Exterieur
- Algehele indruk: mooi in deze kleur, zowaar grijs-achtige velgen. Minder te spreken over de enorme plastic voorbumper; de ondergrille is zo groot dat je alle techniek erachter ziet zitten en dat valt extra op door de glimmende zwarte afwerking. Kwalitatief voelt alles zeer solide, al gaan de deuren wel erg zwaar en kan ik me zo voorstellen dat je daardoor makkelijker een deur tegen de auto naast je aandrukt.
- Uitstraling: ik houd meer van een wolf in schaapskleren dan een schaap in wolfskleren. Uiterlijk en prestaties vind ik persoonlijk volledig mismatchen.

2C7471E4-1F8A-448C-AC26-EC03692839CD.jpeg 9890D59E-BE2A-4700-A70F-206D04A7E3FE.jpeg D0961B28-CDE8-4173-940A-9AB9F0A0F38F.jpeg CE850C1F-BD42-4D61-8542-84522FC3245E.jpeg AAC651B8-FA33-445B-BF94-BC881E3AB8A0.jpeg AA0E07DE-3998-4366-9ADE-5A957F201DD5.jpeg
Interieur
- Dashboard/schermen etc: zit goed in elkaar, maar ik ben geen fan van het glimmende zwarte plastic. Erg vlekgevoelig en spiegelt enorm bij zon. Over de bediening schrijf ik een apart hoofdstuk :shutup:.
- Stoelen: mooi, zitten heerlijk als je erin ploft, maar ik kreeg binnen een uur rugpijn door de beperkte instelmogelijkheden. Ik mis t.o.v. de Superb vooral de optie om de voorzijde van de zitting omhoog te zetten voor steun aan je benen. Verder zou ik echt de memoryfunctie en verstelbare lendensteun missen, mag in mijn ogen niet ontbreken op een auto van zeker €43.000.
32B56D4D-5828-43BB-BCF4-C0E48542DEBD.jpeg
- Aparte eervolle vermelding nog voor de hoek in het dashboard (naast het verlichting-touchscreen) die ik pas na 3x hard stoten van mijn knie (iets met ezel) in mijn systeem kreeg :banghead:


Gebruik/bediening
- Hardware: vanuit kofferbak neerklapbare achterbank is handig, maar jammer dat de zitting niet omgeklapt kunnen worden voor een vlakke laadvloer. Elektrisch wegklapbare trekhaak erg handig in vergelijking met mijn eigen op-de-knietjes-afneembare haak.
- Software: helaas heb ik ook de ongemakken ervaren waarover al veel geschreven is. Ook met de (als ik het goed begreep) vernieuwde hardware in dit bouwjaar. Speciaal een subalinea:

Ergonomie: touchbediening stuurwiel erg onhandig (wellicht wennen), maar ik kreeg een paar keer spontaan letterlijk zweethanden omdat ik per ongeluk de stuurwielverwarming aanzette. Touchbediening volume en temperatuur zijn niet verlicht, dus in het donker moet je echt op de tast ermee bezig. Sowieso vreemd dat de schermpjes niet dimmen of in dark mode gaan, dus ik heb in mijn beleving veel te lang mijn ogen van de weg en gericht op veel te veel licht. Ook bij het bedienen van het scherm bleek ik soms mijn hand te laten rusten op (kennelijk) de volume"knop". Je schrikt je lam. Touchbediening scherm ging prima.
DCE688E0-7D55-4C50-88A7-0D21B1159111.jpeg
Bugs: naast het wegvallen (zie hieronder) ook wel domme programmeerfouten. Ik kreeg de ventilatie niet aan. In het clima-menu kon ik de (niet uitgegrijsde) ventilatieschuifbalk niet hoger zetten en kreeg steeds een onduidelijke foutmelding. Bleek dat het systeem "uit" stond. Programmeer het dan zo dat je systeem gewoon aanspringt als je de ventilatie hoger probeer te zettne.

Multimedia: enorme tijdreis vanuit de Superb. Alles ziet er mooi uit, maar uiteindelijk zitten er in de flashy menu's dezelfde (en soms zelfs minder) opties dan in mijn monochrome Maxidot. Apple Carplay werkt erg mooi, maar zeker niet foutloos. Spotify-muziek viel om de paar minuten een paar seconden weg, de gehele Carplay viel een vijftal keren weg en bij het doordrukken van muziek vanaf het stuurwiel zit er een te lange vertraging. Al met al méér mogelijkheden en veel mooier, maar toch verkies ik hier mijn bluetoothverbinding in de Superb die al 11 jaar feilloos werkt. Jammer, want in potentie is het een heel mooi systeem.

Navigeren: laat de navigatie-optie maar weg, want Google Maps in Carplay is altijd gratis actueel en vind ik mooier werken. Hier wel een duidelijke plus van elf jaar nieuwere technologie.
FAF175A6-E08B-49ED-A779-A4B3FC2419B3.jpeg
Overig: draadloos laden van mijn telefoon is wel heel handig, zeker als je je telefoon eigenlijk continu gebruikt. En in het algemeen had ik erg last van allerlei lichtgevende zaken bij het rijden in het donker (van de bekerhouder en beide schermen tot de vakjes rondom de binnenverlichting).

Rijden
Laat ik beginnen met zeggen dat ik besef erg verwend te zijn met m'n 200pk 2.0TDI en DSG-6.
- Bak: Ik moest tot mijn verbazing erg wennen aan de koppeling en het duurde even voordat ik doorhad hoe je hem soepel door de versnellingen krijgt. Ik rijd toch redelijk vaak in andere auto's, maar dit viel me echt op. Waar ik eerder geen voorkeur had voor automaat of handbak heb ik die nu wel: DSG! Helemaal omdat je in stedelijk verkeer, netjes het schakeladvies volgend, con-ti-nu zit te schakelen, tot de 60 in z'n 6. En als je vervolgens even door wilt trekken naar 80, je toch écht weer twee versnellingen terug moet. Ik moest op heel wat deuren kloppen tot ik wat paarden vond die thuis waren..
- Motor: lekker soepel en laat ook makkelijk lage toeren toe. Voor een beetje versnelling moet je echter flink schakelen en dat resulteert ook snel weer in een hoger verbruik. Ik denk dat dit blok met een DSG véél lekkerder rijdt en misschien zelfs zuiniger bij mijn rijstijl. Totaal onvergelijkbaar met mijn eerdere auto's (zie handtekening), waarvan er twee ook echt wel minder pk's hadden, maar ik vind de 1.5 niet plezierig rijden en een trage indruk maken. We reden een paar km Duitsland en daar is m'n dikke TDI toch echt wel oppermachtig hoor :bloos:. En dan heeft de 1.5 ook nog een verbruik dat niet beter is dan m'n oude diesel. Ik had wel verwacht dat hij zuiniger zou rijden, maar ook met rustig rijden kwam ik amper onder de 6,0l/100km.
- Cilinderuitschakeling: aparte eervolle vermelding. Want werkt feilloos, onmerkbaar en motiveert mij om bijv. op de eenbaans N34 lekker achter een vrachtwagen te blijven rijden i.p.v. in te halen, want bij 87 km/h zakt je verbruik ineens bijna de helft.
F780D7FD-0406-4BE5-966E-A19262E0E9E2.jpeg
- Banden: (Nexen Nfera (inferieur?)): niet autospecifek natuurlijk, maar aparte vermelding omdat ik ze erg makkelijk in de wielspin kreeg en in iets vlotter genomen bochtjes de ESP al in moest grijpen. Slecht hoor, zeker als zo'n dure auto daarop afgeleverd wordt.
- Verlichting: LED-licht in mijn beleving vergelijkbaar met mijn xenon. Helaas geen AFS.
- Comfort: veercomfort is veel beter dan mijn Superb (met Eibach Prokit en Bilstein dempers), moet ik toegeven. En de sportieve bochtjes gaan wellicht iets minder goed, maar al met al is de auto een stuk beter in balans. 200kg minder gewicht scheelt daarbij ook natuurlijk.

Systemen
Naast multimedia is hier de tijdreis voor mij het grootst.
- ACC: tot mijn verbazing erg fijn en goed in te stellen. Jammer dat je niet parallel soms "gewone" CC aan kunt zetten. Ik erger mij vaak aan mensen die met 105 inhalen als mijn CC op 107 staat, maar met ACC gaat dit allemaal onmerkbaar veel relaxter.
- lane assist: wederom tot mijn verbazing enkel positief. Eerder ervaren in Kia Proceed (levensgevaarlijk, rukt aan het stuur) en Leon, maar nooit zo goed als deze. Subtiel bijsturend als een licht briesje en slecht 2x een melding "blijf in het midden!". In dat geval zocht ik zelf de grens op door met één lui handje de auto zelf met 100 de bochten te laten sturen.

Oordeel
Vergeleken met de Superb: ik rijd nog wel wat jaartjes door en betaal met liefde reparatierekeningen van af en toe duizenden euro's dan de afschrijving op een nieuwe auto. Want als ik de belangrijkste punten tegen elkaar afstreep kom ik op z'n hoogst neutraal uit:
+ comfort
+ zuinigheid i.c.m. lagere MRB
+ nieuwe auto vs. oud en onderhoudskosten
+ up to date veiligheids- en multimediasystemen...
- ...die in m'n Superb wél feilloos werken
- traag maar niet écht zuiniger
- erg duur; als ik de optielijst van m'n Superb aanvink kom ik al ruim over de €53.000 en dan mis ik nog een hoop zaken, zoals memory seats, goede lendensteunen, stoelventilatie, stoelverwarming achter, elektrisch kofferklep (en een stuk of 20 cm auto + 50 pk :D

Ik blijf voorlopig dus lekker passief advertenties checken om de markt te volgen en houd ondertussen de Superb in topvorm. Shortlist is nu Arteon (met lichte voorkeur voor Shooting Break) 2.0TSI of 1.4PHEV of de O4RS hatchback RS-PHEV.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Leuke wagen met zowel een R-line exterieur pakket als ook een R-line interieur pakket!
Jammer dat ze vergeten zijn een lakkleur aan te vinken..!
 

Rallye

Forumguru
Leuke review. Mooie wagen - velgen hadden een maatje groter gekund.

Als Golfrijder zie ik een hoop bekends. Een aantal zaken komt mij wel, andere niet bekend voor:
- hoek in het dashboard bij de lichtcluster (links dus) waar je je knie aan stoot heb ik niks van gemerkt (zit daar een hoek)?
- bediening op het stuur is inderdaad soms onduidelijk - wanneer druk je hard of zacht, doet de touch het wel etc. Drukpunten zijn onduidelijk gedefinieerd, maar ik heb er niet veel last van.
- systeem uit heb ik nog nooit gehad.
- de balk onder het scherm zou (na een software update) uit moeten gaan als je het scherm bedient;
- de volumeregeling in de balk gebruik ik toch niet - ik doe dat altijd op het stuur. Verlichting van die balk (waar veel om wordt gevraagd) zou ik niet nodig vinden. Ventilatie is set and forget en voor de ontwaseming is er een knop.
- teveel licht in het donker heb ik niet zo’n last van, hoogstens van de reflectie op iets dat in de tunnelbak ligt - dat lampje zou dus niet hoeven. Veel lichten kun je overigens wel dimmen.
- Apple CarPlay werkt bij mij beter dan bij jou, al houdt het geluid van de Flitsmeister er soms mee op na een telefoongesprek, maar dat had ik op mijn Octavia RS ook al. Spotify werkt fijn, zonder grote vertraging in de bediening.
- je lijkt Travel Assist te beschrijven waar je Lane Assist noemt. Ik vind Lane Assist hopeloos (corrigeert steeds als ik de auto bewust positioneer op de weg, bijvoorbeeld in het verband met zicht), dat staat nu ook standaard uit. Travel Assist (dat de melding geeft over stuur vasthouden) werkt minder soepel als ik zelf rijd en is overbodig, c.q. zou dat moeten zijn. Blijft uit.
- ik kan wel kiezen voor CC in plaats van ACC. Ik kijk de komende tijd wat mij waar het beste bevalt.
- schakelindicator volg ik nooit, ook op de RS niet. Raadt aan bij vijftig naar de 6 te gaan. Laat maar.
- LED-licht is goed, maar de xenon van mij RS had een meer geleidelijke overgang donker naar licht. Deze “grens” is bij mijn LED veel “harder”, wat ik niet handig vind.
 

gehaktbal

Forumguru
Jammer dat ze vergeten zijn een lakkleur aan te vinken..!
Haha ik vind het juist wel wat hebben.
Ook de matte 'stopverf-kleur' die je tegenwoordig vaker ziet, vind ik echt wel dik hoor.

@eriktv Thx voor de review! Tof gedaan!
Hoewel de auto dus zeker geen slecht apparaat is, is de prijs gewoon té hoog voor wat het meer biedt ten opzichte van hetgeen je nu rijdt. Dat herken ik!
 

eriktv

Forumguru
Veel van de punten die jij aanstipt @Rallye zijn natuurlijk gewenning. Van mijn beurse knie tot aan de bediening van alle systemen. Een beetje als het te lage schuurtje in mijn tuin: eerst stoot je een paar keer je kop, daarna zit het in je routine en buk je automatisch.

Wat ik samenvattend vooral mis (aan zowel het schuurtje als dus ook de Golf) is nét even dat laatste stukje logica/gebruiksgemak. Door veel digitaal bedienbaar te maken kun je simpelweg met goed programmeren heel veel mogelijk maken. Misschien zou het goed zijn om (van smart tv tot aan auto) software in 2/3 versies aan te bieden, voor sporadische gebruikers of bijv. mijn oma tot aan gebruikers die graag alles in willen kunnen stellen en slimme linkjes leggen. Uiteindelijk kom ik dan vanzelf ooit in de laatste categorie uit :D
 

Rallye

Forumguru
Ik vind juist dat dat erg goed gelukt is. Je kunt veel instellen, maar hoeft dat niet te doen. Een ouderwets stuur met knoppen zou wel een verbetering zijn al heb ik er nu niet veel last van. En inderdaad: het is ook gewenning - juist voor Clima is bijvoorbeeld wel een knop, maar ik zoek toch eerst op het scherm…..
 

ertromp

Forumguru
Niet alleen voor een Golf rijder herkenbare zaken maar ook in de ID3 zie je diverse van boven afgebeelde items en zaken benoemd terug en dat zal voor een hoop andere VW producten niet anders zijn.
Mij valt het (nog) niets tegen om het e.e.a. via beeldscherm/sliders te moeten bedienen en radio/acc etc bedien ik makkelijk vanaf stuur. Maar ik kan me zeker voorstellen dat voor een hoop mensen het touch screen en de sliders etc tot frustratie lijden.
Wat ik wel mis in mijn VW ID3 is afsluitbare vakken onder de voorstoelen. Geen idee of dat wel aanwezig was bij je test Golf?
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Ik ben ze niet tegengekomen, maar dat is voor 1 weekend ook typisch een plek om zaken te vergeten in een leenauto :). Het dashboardkastje is wel een stuk kleiner; met het boekje en een paar zonnebrillen erin zat die vol. In de Superb heb ik trouwens onder de voorstoelen links de HDD en rechts de BT-unit zitten, dus die vakjes miste ik niet.

Qua bergruimte zag ik in de specs trouwens dat de kofferbak vrijwel even groot is als de S2C! Ik weet alleen niet of dat inclusief de bonusruimte van het in de Golf ontbrekende reservewiel is trouwens.
 

Rallye

Forumguru
Ik vind juist dat dat erg goed gelukt is met het menu. Je kunt veel instellen, maar hoeft dat niet te doen. Een ouderwets stuur met knoppen zou wel een verbetering zijn al heb ik er nu niet veel last van. En inderdaad: het is ook gewenning - juist voor Clima is bijvoorbeeld wel een knop, maar ik zoek toch eerst op het scherm…..

Het dashboardkastje is niet veel kleiner dan in mijn O3, maar mist wel de koelmogelijkheid - niet dat ik die veel nodig had overigens.
 

eriktv

Forumguru
Gelukkig heb ik (hopelijk) nog een paar jaar :D . Vooralsnog denk ik dat we gewoon de tien jaar met deze auto vol gaan maken (7/10 gehad). Sowieso past de S2 (na het zagen van een gat voor de neus) nét in onze garage, dus onze nieuwe uitbouw incl. nieuwe garage moet eerst klaar zijn alvorens we een grotere auto zouden kunnen kopen. Daarvoor staat de spaarrekening de komende jaren eerst nog wel even te rammelen vrees ik :cheers:
 
  • Leuk
Waarderingen: MaxN

eriktv

Forumguru
Nee andersom, de half open carport dichtgemaakt om vriend steenmarter buiten te houden! De neus van de auto kijkt nu naar de fietsen en gereedschap ;). Ik ben erg gecharmeerd van de Arteon, die is nog nét weer wat langer. En als ik nog meer moet zagen in de muur moeten ook de balken mee dus dat wordt een groter project. Dan maar direct een nieuwe aanbouw neerzetten :D
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

hemi24

Forumguru
Ik ben erg gecharmeerd van de Arteon

Yes please!!! :love:



edd4136f31c654d3954c178de759ebaf991b34f6_1920x1080.webp
 

JeSko

Forumguru
Ja dat blauw is mooi maar dan wel zonder dat "chroom" dat staat hem echt niet Arteon moet zwarte omlijsting hebben zeker bij een blauwe.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan