vrijstelling MRB

Ik denk dat het nog niet zo'n vaart zal lopen, ze moeten eerst nog maar eens een regering vormen, en voordat er het een en ander gewijzigd is, is het al weer bijna 2013.
 

swubbe

Nieuw lid
En hier weer een steunbetuiging. Het MRB-vrije karakter was de doorslag om naar een zuinigere auto over te stappen. Mijn bescheiden kilometers (15.000) maken normaal een diesel niet heel erg interessant (en ik wil zo graag zuiniger rijden dan de Daihatsu Cuore van mijn vrouw... :tongue: )
 

robbiebee

Actief lid
De Petitie is getekend,
zou wel zuur zijn, heb ik een greenline gekocht moet ik wachten tot eind november op de levering krijg ik als beloning MRB kosten alsnog. Nu maar hopen dat ik hem voor 1-1-11 afgeleverd krijg want met een beetje pech houdt per 31-12-10 BPM vrijstelling op.... of zijn ze nog niet zover :mad::mad: spannende tijden voor de aspirant Fabia greenline rijder
 
Druktemakerij allemaal over MRB etc. Pffffff
Je woont in Nederland, dan weet je dat je toch wel genaaid wordt.
Hoop natuurlijk zelf ook niet dat de vrijstelling verdwijnt, maar als het verdwijnt dan moeten we allemaal gaan betalen.
Zullen ongetwijfeld dan alsnog in de goedkoopste catagore vallen.
 
ook de petit getekend goede zaak!! maar als je gaat rekenen dan ligt je omslag punt toch bij 13.000km met een wegenbelasting van 972 (utrecht)
 
Leuke poging om eronder uit te blijven.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat het helpt, maar ik heb wel ondertekend.
Ik heb ergens gelezen dat het niet zo gaat dat als er meer auto's zonder MRB op de weg komen dat dan de MRB-vrijstelling terug gedraaid wordt.
 

namleop

Actief lid
Eigenlijk is dit maar een tijdelijk iets, want de plannen zijn om de mrb om te zetten naar een belasting per kilometer. Of dat nu kilometerheffing, rekeningrijden of als brandstofaccijns gebeurt maakt in dat geval niet uit.

Het is natuurlijk afwachten wat de nieuwe regering gaat doen, maar als er wat met de mrb gebeurt (wat wel waarschijnlijk is, want de bpm gaat immers ook al omlaag) zitten we met de Fabia's Greenline in ieder geval goed omdat hij tot de zuinigste auto's behoort (en nog wel een tijdje zal horen).
 
Je woont in Nederland, dan weet je dat je toch wel genaaid wordt.
.
:icon_smile_question

Wat nu gebeurt met de MRB is incorrect! Maar het belasten van mobiliteit is in beweging en daar had ik even niet aan gedacht bij de aanschaf van de Greenline. Zag alleen voordelen in euro's en milieu. Met mijn kilometers loont het bij invoering van een dieselheffing ook niet meer. De kosten zullen dan hoger zijn.

Maar om nu de hele staat der Nederlande te bachetaliseren als onbetrouwbaar of als naaier, gaat mij te ver. Ga dan eens over landsgrens kijken. Zul je er achterkomen dat je overal belasting zal moeten betalen. In de ééne lidstaat over arbeid in de andere over het gebruik van onder andere de weg. Wat er nu gebeurt met de houderschapbelasting is niet netjes maar ik ben bang dat een wijziging onoverkommelijk zal zijn. Nu en in de toekomst.
 

NielsW

Lid
Ik heb de uitzending net op internet gezien. Weer lekker overdreven allemaal. Went bij Kassa dat je alles met een korrel (lees zak) zout moet nemen.
De polo/ibiza zou ongeveer 19,5/l halen terwijl er al legio voorbeelden zijn van mensen die er gewoon 23-26/l halen.
De SP stond er ook weer bij de stemming te zetten hoe goed ze zijn (ballenpartij) en dat er iets aan moet gebeuren.
Maak me niet zo druk over dit soort resultaten zolang europees nog de andere maatstaven worden gehandhaafd.
Zolang er geen kabinet is zie ik de regel in 2011 nog niet aangepast worden ;)
Misschien 2012 (of toch wachten op rekening rijden in 2013).
 

wanderer

Senior Member
Zolang er geen kabinet is zie ik de regel in 2011 nog niet aangepast worden ;)
Misschien 2012 (of toch wachten op rekening rijden in 2013).

Het huidige demissionaire kabinet levert de troonrede/begroting voor 2011 en ze kunnen het in deze troonrede aanpassen/afschaffen....
 

Bertm

Actief lid
Ik denk het niet. Dat zou een beleidsverandering zijn. Het is een stimuleringsregeling om de CO2 uitstoot te verminderen.
 

Snoopy

Lid
inderdaad, Nederland heeft internationale afspraken gemaakt om de CO2 uitstoot te verminderen. Hierbij hoort dus ook het terugdringen van CO2 uitstoot bij auto's.

Onderstaande komt van VROM.nl:

"De landen zijn in het Kyoto-protocol overeengekomen om de uitstoot van broeikasgassen in 2008 tot 2012 met gemiddeld 5,2 procent te verminderen vergeleken met 1990. Maar dat percentage verschilt van land tot land. Het hangt af van de economische kracht van een land. Nederland moet 6 procent minder broeikasgassen uitstoten in 2012. De afspraken uit het Kyoto-protocol zijn al ingebed in het Nederlandse beleid in het project Klimaat en Energie 'Schoon en Zuinig'. "

Het helemaal afschaffen van een belastingvoordeel op "schone" auto's zou dit natuurlijk niet ten goede komen.
 

HHook

Nieuw lid
Je moet twee dingen uit elkaar houden:
- de overheid zou de maatregel kunnen terugdraaien dat diesels met een uitstoot van minder dan 95 g CO2/km wegenbelastingvrij zijn. Ik geloof niet dat dat aan de orde is. Deze maatregel staat tot 2013. Terugdraaien kost tijd, en heeft daardoor weinig effect. Levert wel veel imagoschade op.
- de vraag of de Fabia Greenline, Polo Blueline, etc. aan dit criterium voldoen. Volgens mij gaat de discussie vooral daar over. Mochten deze auto's bij nadere discussie buiten de boot vallen, dan bestaat er m.i. een goede grond om verhaal te halen bij Skoda, VW, etc. Die hebben deze auto's massaal op de markt gezet met de claim dat ze dat criterium ruim halen. Ik zou het dan terecht vinden dat deze automobielproducenten een eventuele MRB voor 2013 over zouden nemen.
 
- Die hebben deze auto's massaal op de markt gezet met de claim dat ze dat criterium ruim halen. Ik zou het dan terecht vinden dat deze automobielproducenten een eventuele MRB voor 2013 over zouden nemen.

Ze hebben de auto in de markt gezet met de belofte dat ze wegenbelastingvrij zijn.
Dat is ook een waarheid, echter wetgeving kan veranderen.

Zolang deze fabrikanten niet gegarandeerd hebben dat hun product de komende x jaar wegenbelastingvrij zal blijven, hebben wij geen poot om op te staan.

Ik vind het eigenlijk ook onredelijk dit uberhaupt te willen.
 

Bertm

Actief lid
Dat is niet wat wordt gezegd. Er worden feiten genoemd, geen beloftes gedaan. Op dit moment zijn de auto's MRB vrij. Is de bijtelling voor lease rijders 14%.

Als de wet veranderd kun je moeilijk de verkoper, c.q. Skoda aansprakelijk stellen. Zo lust ik er nog wel een paar.
 
Bovenaan Onderaan