Vreemd verhaal met dodelijke afloop

Noord26

Forumguru
Kan ik me wel wat bij voorstellen: de bestuurder van een motor kan eraf vallen, als het ding dan blijft doordraaien kan het enige tijd een behoorlijk gevaarlijk ongeleid projectiel vormen. Net als jetski's, speedboten e.d.
Een autobestuurder zal niet zo makkelijk het rijdende voertuig verlaten...

Hoogtevrees of dieptevrees? ;)

Ik snap je beredenering niet. Als een motorrijder van de motor valt kan die hem niet van tevoren even uitzetten met de dodemansknop..

Er zit wel een schakelaar in die de motor uitschakelt van de motorfiets als deze over een bepaalde hellingshoek komt. Die hoek is alleen mogelijk als de motor op plat op de zijkant van de kuip ligt. Geloof iets van 70 graden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Blijkbaar is de hellingshoek dan het criterium voor de motorfiets; ik zou me als wetgever nog wel eenzelfde spiraaltje om de pols kunnen voorstellen dat ook een jetski of speedboot stillegt, zodat de motor er eerder mee ophoudt.
 

Renkie

Forumguru
Mbt de handrem.... Hoe werkt dat met een elektronische handrem? Bij een "normale" handrem kun je nog doseren en bijvoorbeeld bij 100km/u + rustig afremmen en stoppen.

De elektronische handrem gaat er volgens mij direct vol op dus dat rustig afremmen kun je dan vergeten. En ik ga het liever niet zelf proberen om de snelweg.... Maar weet iemand hoe dat in de praktijk werkt?
 

Schep

Forumguru
Op lagere snelheden trekt de elektronische handrem even aan en laat dan onmiddellijk weer los. Op hogere snelheden weet ik niet, ik ben wel raar maar niet gek.
Jij laat onmiddelijk weer los, gok ik ;)
Gewoon het knopje vasthouden, blijft ie stevig vertragen totdat je helemaal stil staat.
Maar, volgens mij gebeurt dit niet op de 'handrem', maar worden de normale remmen gewoon volledig aangesproken. Er is ook geen enkele instabiliteit merkbaar wanneer je het vanaf 80-90 km/h doet, zoals dat met een mechanische handrem, die alleen op de achterwielen remt, wel het geval is.

Zou het nog eens op een gladde ondergrond moeten proberen met een camera er bij, om te zien of, en zo ja welke, wielen blokkeren.
 

Schep

Forumguru
Schep, jij hebt dit dus zelf getest?
Yes. Niet met mijn Superb, moet ik toegeven.
Ik reed hiervoor een Golf 7, maar die had hetzelfde systeem.

En afgelopen winter met een Octavia (van Europcar :bloos:) met mechanische handrem nog wel leuke pirouettes kunnen draaien :D

Het verschil in remmen op alleen de achterwielen met mechanische handrem, of alle vier de wielen met elektronische is duidelijk merkbaar.
 

B.Stuurder

Forumguru
volgens mij gebeurt dit niet op de 'handrem', maar worden de normale remmen gewoon volledig aangesproken.

Dat zou wel eens heel goed kunnen. En ja, ik laat meteen weer los. Automatische handrem, dacht ik...

Zou het nog eens op een gladde ondergrond moeten proberen met een camera er bij, om te zien of, en zo ja welke, wielen blokkeren.

Laat maar weten ben benieuwd, en of de remlichten dan ook branden.
 

tist

Actief lid
Hoogtevrees of dieptevrees? ;)

Ik snap je beredenering niet. Als een motorrijder van de motor valt kan die hem niet van tevoren even uitzetten met de dodemansknop..

Er zit wel een schakelaar in die de motor uitschakelt van de motorfiets als deze over een bepaalde hellingshoek komt. Die hoek is alleen mogelijk als de motor op plat op de zijkant van de kuip ligt. Geloof iets van 70 graden.
Dat is niet bij alle motoren hoor, mijn vorige motoren hadden dat niet, en ik ben niet de enige die dat niet standaard op zijn motor heeft zitten.
Mijn huidige heeft het dan weer wel, en misschien al de nieuwere types ook.
 

tist

Actief lid
Aangaande rare dingen met de elektronica kan er ook van meepraten.
Ik heb (heb filmbeelden van beide) de cc die raar doet.
Verder ook de columbus die vastloopt bij routebegeleiding, en die vervolgens nergens meer op reageerd.
Zelfs de auto verlaten, op slot doen, allemaal geen soelaas.
Op helemaal niets reageerde het toestel nog.
Heb ten einde raad ergens op een vrij rustige weg zekeringen uitgetrokken totdat de columbus eindeljik zweeg.
Nadien teruggeplaatst, en alles werkte terug zoals voorheen, heeft het sindsdien niet meer gedaan.
De dealer (knoeier en bedrieger) heeft niets fout gevonden, en daarmee was de kous af voor hem.
Hopelijk voor mij ook, maar vertrouwen had ik al niet en nu uiteraard nog minder.

Dus ik wil gerust dat verhaal geloven, ken de omstandigheden niet, maar zeggen dat dit niet kan, nee dat geloof ik niet. Of de persoon juist heeft gehandeld ? Ik zou vermoedelijk ook anders gereageerd hebben als ik dat zou vaststellen, heb wel een handgeschakelde, wat de mogelijkheden al wat vergroot.
 

Bakkertje

Forumguru
De elektronische handrem (op weg naar een mannenweekend is dit geprobeerd..) werkt ook op de snelweg..
Wordt gewoon aangetrokken en geeft een hoop kabaal, geen slip overigens..
 

vleier

Forumguru
als er nu iemand nog meer ballen heeft hiero moet die het even na doen. Bij mijn auto gaat het alsnog fout.
 
Bovenaan Onderaan