Vreemd verhaal met dodelijke afloop

Level42

Forumguru
Nog een interessant stukje:

http://www.telegraph.co.uk/news/201...s-recorded-999-call-ashe-tells-operator-cars/

"At the time off the impact the speed of the vehicle was 152 km/h (94 mph). The accelerator pedal is recorded as having been depressed fully, five seconds prior to the impact but not depressed at all at 1.5 seconds prior to the impact. The steering input data indicates small deviations left and right during the last five seconds."

De potmeter van het gaspedaal was dus gewoon in orde...."small deviaties left and right" .....klinkt of meneer op de truck gemikt heeft....5 seconden voor de crash nog vol gas en 1,5 seconde voor de crash zal hij toch z'n voet van het pedaal hebben gehaald, waarschijnlijk niet eens bewust .... je zal toch heel primair reageren zelfs als je er voor gekozen hebt, maar ik kan me voorstellen dat je je hele lijft in elkaar trekt voor zo'n klap....

Andere teksten in deze stukken zeggen dat hij niet suïcidaal zou zijn maar .....dat weet je nooit zeker.
 

Level42

Forumguru
...en dan lees je weer ergens anders dit:

The call handler asked: "Can you slow to a stop by braking? Can you try to control the car's speed using your gears?"

"I am trying. It is not stopping at neutral," replied Mr Gandhi, adding: "I have kept pressing the button but all it makes is a noise.

Ze hebben dus wel degelijk gezegd dat ie moest proberen te remmen.....

nja....wat het ook is, triest....en ik heb ook nooit begrepen waarom trucks in Engeland langs de rijksweg mogen parkeren...
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb geen Kessy, maar als ik start zit er (met deze winterperiode) een duidelijke vertraging tussen het omdraaien van de sleutel en het daadwerkelijke begin van de start.
Je moet wel even onderscheid maken tussen [1] het contact aanzetten en [2] het (kortstondig!) doordraaien naar de start-stand. Voor wat dat laatste betreft heb je gelijk: dat komt overeen met het indrukken van de startknop. Daarmee wordt een procedure gestart om de boel op gang te helpen, te beginnen met het voorgloeien bij een diesel, gevolgd door het draaien van de startmotor. Bij een benzinemotor zul je die voorgloei-vertraging niet hebben, denk ik zo.

Benzinemotoren hebben stroom nodig voor de ontsteking, dus uitschakelen daarvan betekent stilvallen. Voor diesels gaat dat niet op, maar daar zou een brandstofafsluiter (die opengehouden wordt als er stroom op staat) prima kunnen werken.
 

EdK

Forumguru
maar daar zou een brandstofafsluiter (die opengehouden wordt als er stroom op staat) prima kunnen werken.
Niets geen extra afsluiters.... gewoon een hardwarematige onderbreking in de voeding van de brandstofmotor inbouwen.
Extra afsluiters kunnen weer stuk gaan en vergen onderhoud en maken je onderhoudskosten alleen maar weer duurder.
 

vleier

Forumguru
Ik zou geen oplossing weten. Vergeet niet dat als je zoiets erun gaat zetten het ook kapot kan gaan.
Daarnaast is zoals je dit allemaal leest ook meer een probleem binnen de hoofd van de man zelf.
En meer mensen dele deze mening volgens mij en de man die wou juist met iets anders stoppen dan alleen de auto.
En daarnaast hoe wil je deze beveiliging laten ingaan.
Een knop is iets dat mensen gaan indrukken. (Vooral als erbij staat dat die niet ingedrukt moet worden)
Waardoor je de knop moet gaan verstoppen. Dan kom je weer op plekken waar je moeilijk bij kan komen. En dus ook weer gevaar kunnen opleveren.
Nu kan het in het dashboardkastje. Maar dan zie je net gebeuren dat je bijrijder een keer er wat in gooit en net die knop word geraakt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Niks knop. Bekrachtiging via het contactslot - zit bij de hand en daar komt onder normale omstandigheden onderweg niemand aan. Bijkomend voordeel: de bijrijder kan ook nog iets nuttigs doen ingeval de bestuurder onderweg onwel wordt. Rijden er misschien een paar minder per jaar 'door onbekende oorzaak' tegen een boom...

Hoe dat met kessy moet, heb ik nog even niet helder. Maar dat wou ik toch al niet, dus da's voor mij geen probleem.
 

Bakkertje

Forumguru
@Canon-Eye ik heb ooit een leen auto mee gehad (een mazda 323f) waarvan de motor bleef draaien zolang de lichten brandden. Iets niet goed in de bedrading gok ik zomaar. Maar desalniettemin bleef de auto gewoon lopen.

Zolang er constante spanning op de ECU staat kan hij de motor laten draaien, ongeacht wat je met je contact slot doet. Of je moet een noodswitch installeren inderdaad zoals in de racerij gebruikelijk is, tot die tijd denk ik dat het vrij weinig uitmaakt of je nu een contactslot hebt met sleutel of een startknop.

Met een startknop is het een kwestie van 2x drukken om hetzelfde te bereiken, bij mijn Passat zit die knop ook in het midden en niet op de plek van het normale contactslot. Misschien wel om die reden..

Wellicht komen de uitkomsten van het onderzoek ooit nog beschikbaar en dan weten we wat er met de auto mis was..
 

Level42

Forumguru
Er was niks mis met de auto. Dat staat in alle berichten.

Er zijn ook videobeelden van....dan moet het toch duidelijk zijn......
 

Level42

Forumguru
Camera's langs de weg. Gaan wij niet te zien krijgen....hoop ik.

"Police collision investigator Andrew Evans said Mr Gandhi's account of his vehicle's positions during his call to police was backed up by video footage taken by Highways England cameras of his car on the M40."
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Donateur
Hmm, als de accuspanning verbroken is, draait dan de motor puur op de generator?
Je moet ergens toch een handbediende schakelaar kunnen plaatsen als een soort dodemansknop (dodevrouwsknop???).
En die schakelaar dan via een (bowden-)kabeltje van binnenuit kunnen bedienen?
Als je weet waar de spanning onderbroken moet worden lijkt me dat een klein klusje, eerlijk gezegd.
Er bestaan van die hoofdschakelaars, worden o.a. ook op jachten gebruikt. Ze kunnen een behoorlijke stroom schakelen, dat zal geen probleem zijn.
 

Noord26

Forumguru
Hmm, als de accuspanning verbroken is, draait dan de motor puur op de generator?
Je moet ergens toch een handbediende schakelaar kunnen plaatsen als een soort dodemansknop (dodevrouwsknop???).
En die schakelaar dan via een (bowden-)kabeltje van binnenuit kunnen bedienen?
Als je weet waar de spanning onderbroken moet worden lijkt me dat een klein klusje, eerlijk gezegd.
Er bestaan van die hoofdschakelaars, worden o.a. ook op jachten gebruikt. Ze kunnen een behoorlijke stroom schakelen, dat zal geen probleem zijn.

Bij motoren is standaard uitrusting. Waarom, geen idee.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij motoren is standaard uitrusting. Waarom, geen idee.
Kan ik me wel wat bij voorstellen: de bestuurder van een motor kan eraf vallen, als het ding dan blijft doordraaien kan het enige tijd een behoorlijk gevaarlijk ongeleid projectiel vormen. Net als jetski's, speedboten e.d.
Een autobestuurder zal niet zo makkelijk het rijdende voertuig verlaten...
 

Canon-Eye

Forumguru
Stond niet op het lijstje.
Los daarvan: mijn vrouw heeft hoogtevrees, dus ik wil niet het risico lopen dat zij op het verkeerde knopje drukt...
 
Bovenaan Onderaan