Vragen over sneeuwkettingen

ljo13

Lid
Op de stratos velgen (7J/215/55/17) kunnen volgens de dealer geen sneeuwkettingen. Alleen mogelijk volgens het boekje op 6,5J/215/55/17. Ik heb Maggi Trak Sport 214 sneeuwkettingen gekocht. Moet ze alleen nog wel passen

Oww, dat lijkt me dan wel een probleem. Laat je ons weten of deze passen? Dan is dit zeker het overwegen waard.

Momenteel heb ik de sluiting van mijn huidige sneeuwkettingen zelf verlengd door zelf een stevig stuk ketting toe te voegen :bloos:. Niet de beste (of veiligste) oplossing maar ik heb ze gelukkig niet nodig gehad op skivakantie.

Volgend jaar dan maar eens op tijd contact nemen met de bandencentrale en hen de juiste maat laten bepalen.

VolvoFox

Senior Member
Op de stratos velgen (7J/215/55/17) kunnen volgens de dealer geen sneeuwkettingen. Alleen mogelijk volgens het boekje op 6,5J/215/55/17.
Is het echt zo dat er geen sneeuwkettingen om de Stratos 7J-17" velgen kunnen/mogen? Waarom niet? Toch niet te weinig ruimte in de wielkasten?

CDK

Forumguru
Is het echt zo dat er geen sneeuwkettingen om de Stratos 7J-17" velgen kunnen/mogen? Waarom niet? Toch niet te weinig ruimte in de wielkasten?
officieel kan dat niet volgens de fabrikant, maar er zijn genoeg kettingen met platte schakels te koop die zonder enig probleem gewoon passen hoor, ze zijn alleen iets duurder.

VolvoFox

Senior Member
officieel kan dat niet volgens de fabrikant, maar er zijn genoeg kettingen met platte schakels te koop die zonder enig probleem gewoon passen hoor, ze zijn alleen iets duurder.
Het gaat er dus om dat het platte schakels zijn? En dan vanwege de ruimte in de wielkast?
Bedankt voor je reactie!

CDK

Forumguru
Platte schakels en bij voorkeur alleen op het loopvlak van de band, dat wil zeggen niet aan de binnenkant van het wiel. Maggi Track Sport is hier een voorbeeld van.

Je moet naar de ruimte kijken tussen de band en veerpoot .
Zo heb ik bv spacers geplaatst , nu kan ik wel kettings gebruiken .
Of smallere banden monteren ..

rem

Nieuw lid
Ik heb ook de originele Zeus velgen met winterbanden, maar hoorde dat hierop geen kettingen gemonteerd mogen worden. De dealer gaf wel aan dat eventuele loopvlak kettingen kunnen, echter zijn die stuk prijziger in aanschaf.
Is wel even een verrassing die ik niet verwacht had.
Profile (banden) gaf aan dat 'normale' kettingen met schakels van 7mm wel mogelijk zouden moeten zijn, echter wordt dat niet door skoda bevestigd.

Laatst bewerkt:
Ben net terug van wintersport met de winterbanden op Stratos velgen. Bij de leasemaatschappij aangegeven dat ik omwille van kettingen bij voorkeur stalen wintervelgen gebruik. Bij vorige leasemaatschappij (Arval) nooit een probleem. Bij de huidige (Leaseplan) kon dit wel tegen bijbetaling van €300. Dat was me wat gortig. Veel sneeuw gehad onderweg, maar gelukkig konden de kettingen in de kofferbak blijven als ik dit zo lees...

Overigens tot nog toe maar twee keer in mijn leven kettingen daadwerkelijk nodig gehad. Één keer op de snelweg richting Tauerntunnel en één keer om een parkeervak uit te komen wat zonder kettingen met geen mogelijkheid wilde lukken. In beide gevallen stond het stuur vooral rechtuit, dus ik ga niet investeren in kostbare loopvlak kettingen

Octaaf

Forumguru
Ik kon geen specifiek topic vinden over sneeuwkettingen, wel als onderdeel van velgen-vragen. Daarom even een apart topic.

Wat zijn jullie ervaringen (in de sneeuw) met sneeuwkettingen? Gemak van plaatsen/installeren, hoeveelheid grip, regelgeving, etc.

Ben vooral benieuwd naar de ervaringen met 'loopvlak sneeuwkettingen'. Omdat het lijkt dat die makkelijker te installeren zijn, maar vraag me af of ze voldoende grip geven bij 'veel sneeuw'. En of je dan alsnog naar traditionele kettingen moet overstappen.

Voor mij zelf is de ET niet echt van invloed, rij op 16"

Ben benieuwd naar jullie meningen.

0ri0n88

Forumguru
Vorig jaar de michelin easy grip gebruikt in een behoorlijk pak sneeuw bergaf. Zijn kunstsof kettingen, echt easy omdoen en echt heel behoorlijke grip.
Goede ervaring mee en maken ook geen herrie.

Havana

Forumguru
Voor die 1x per 10 jr dat ik ze nodig heb, red ik mij prima met de bekende KN-kettingen die overal verkrijgbaar zijn voor een habbekrats. Omleggen kost 5 minuten, zelfs onder mijn verlaagde O2. Wel even 't wiel maximaal uitdraaien.

Frup

Forumguru
Ik kocht vorig jaar Rud Centrax loopvlak kettingen voor een vriendenprijs op Marktplaats.
Omleggen is echt super snel makkelijk. Alleen thuis (vooraf) even de bevestiging op de wielen monteren. Ik doe dat liever dan met kettingen in de sneeuw modderen. Ik zag ze twee weken weer allemaal staan hannessen bij Zell am Ziller naar Gerlos. Maar ik heb ze zelf niet nodig gehad. Over grip maak ik me geen zorgen, gezien de positieve tests.

Goedemiddag
Ik heb een vraagje over sneeuwkettingen voor de fabia combi met 16" rock velgen.
Weet iemand welk soort/type sneeuwkettingen er onder kunnen?
Krijg de auto volgende week geleverd en de week daarna sraat de wintersport voor de deur.
Lees verhalen dat het niet kan en lees verhalen dat sommige wel kunnen maar heel duidelijk is het voor.mij nog niet.
De maat is 7.0 J x 16 met 215/45 banden.
Alvast bedankt
Groeten Dennis

shredder230

Nieuw lid
binnenkort ga ik op wintersportvakantie met mijn Skoda Superb combi 2016.
Onder mijn Superb heb ik Lichtmetalen velgen 19 inch Phoenix antraciet (l&K velgen).
Auto is niet verlaagd, staat op het standard onderstel,
Mijn vraag is nu of ik hier sneeuwkettingen om heen kan leggen? In sommige forums lees ik dat dit niet kan omdat er aan de binnenkant (achter de velg) te weinig ruimte is (wat ik raar vindt), en in sommige forums staat dat het geen problem is. Ik weet wel al dat het beter is om kleinere dunnere banden te hebben voor winter weer, maar daar gaat deze vraag niet over.
zit te twijfelen over de volgende sneeuwkettingen:
  • Pewag Servo Sport RSS 76
  • Pewag Servo 9 RS9 77
  • Thule CB-12 102

Edwin83

Senior Member
Ik zou voor loopvlak kettingen gaan. Beschadig je ook niks met monteren. En geen ketting aan de binnenzijde van de band. BvThule summit, rud centrax of Maggi trak. Heb zelf de die centrax kost wat maar heb je ook wat.

Bovenaan Onderaan