Vragen over een Enyaq

Backpacker

Senior Member
Sterker nog, als je koelt en verwarmt terwijl de auto nog aan de stekker hangt, is het verlies minder want je hoeft de energie niet eerst in de accu te proppen om het er even later weer uit te halen.

hemi24

Forumguru
Het kost netto altijd meer, aangezien je over een langere periode verwarmt of koelt.

Voordeel is inderdaad dat je de benodigde energiepiek niet uit het accupakket van de auto haalt, maar uit het oplaadpunt.

pkrijgsman

Senior Member
Nou, komt-ie... @Backpacker ik heb de verschillende opmerkingen geprobeerd te verwerken. ruwweg krijg ik dan dit plaatje:

1757618760535.png

Het voordeel nu is dan zo'n €1000,- in het voordeel van de EV. Maar als ik het tarief invul van de wegenbelasting per 1-1-'26, dan valt dat voordeel terug tot een goeie €200,-.

Ik heb in de berekening rekening gehouden met laadverliezen, 10%. Verder heb ik een aanname gedaan qua verdeling thuisladen-gratis/thuisladen Eneco/snellader. Denk dat dat wel realistisch is voor mij. Tarieven zijn wat ruimer, maar toch, beter wat te ruim dan te krap rekenen.

Al met al lijkt het er dan nú op dat een EV inderdaad voordeel biedt, maar na 1-1-'26 eigenlijk niet meer. Natuurlijk spaar je je onderhoudsbeurten voor een groot deel uit, maar er moet ook nog een laadpaal komen en je moet toch bijleggen qua inruil op de huidige auto. Kortom...ik denk dat het verhaal duidelijk is en dat ik voorlopig nog maar doorrij met de Superb.

Of zien jullie dit anders? Meningen en adviezen zijn en blijven welkom!

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Tja, heel veel voors en tegens, maar als je ook nog zoiets als een aanhanger of caravan hebt, kent de EV (van VAG) een grote beperking....

Daarnaast: die Enyaq rijd je nog 2 jaar met garantie op het accupakket (8jaar of max 160d km); gaan er daarna cellen defect: succes of bel uw bank...!
Veel dealers zijn er ook nog niet uit wat nou het onderhoud aan de EV moet kosten buiten de periode die is verkocht als "onderhoud inclusief" en berekenen gemakshalve de prijzen van een soortgelijke wagen met verbrandingsmotor: Kassa!

Zomaar een paar zaken waar bij mij de wijzer al snel doorslaat naar de kant voor de aanschaf van een gebruikte wagen met verbrandingsmotor...

Backpacker

Senior Member
Je gaat nog steeds uit van een te hoog verbruik. 250 Wh/km is een verbruik wat past bij continu jakkeren over de Autobahn. Zoals ik aangaf, bij mij is het lange termijn gemiddelde 161 Wh/km. En dat klopt ook wel ongeveer: accupakket van netto 77 kWh, 7% degradatie, rijbereik zo'n 430 km = 166 Wh/km.

Verder ben je wel heel pessimistisch over de kosten publiek laden van 90 cent. Ja, er zijn excessen maar zonder abo kan je op dit moment bij Tesla snelladen laden voor ongeveer 40-60 cent (tijdafhankelijke tarieven), bij Fastned voor 74 cent, bij Ionity voor 75 cent en bij Shell 78 cent. Bij AC laden is 55 cent een normale prijs en als je goed zoekt kom je soms zelfs 35 cent tegen. Als je meer dan 1x per maand bij een bepaalde aanbieder staat, dan heb je een abonnement er al snel uit en wordt het zo'n 30% goedkoper. En ja, die prijzen zullen vast een keer gaan stijgen maar dat doen de benzine- en dieselprijzen ook. Wel zo eerlijk om voor beiden een momentopname te hanteren.

Je kan ook vraagtekens zetten bij die 30 cent voor Eneco. Als ik op dit moment een vast contract bij ze zou afsluiten uitgaande van 10.000 kWh per jaar, kom ik op 2500 euro per jaar. Dus 25 cent per kWh. Maar dat is incl. de vaste kosten die je sowieso toch al moet betalen voor de aansluiting, netbeheer enzo. Variabele kosten per kWh liggen lager dan dat. En met een dynamisch contract en een slim laden app kan het nog goedkoper.

Als je met die drie correcties verder rekent kom je ruim onder de 1000 euro aan energiekosten per jaar, en niet aan jouw 1486. Scheelt meer dan 500 euro. En je komt uit onder de 5 cent/km.

Ter vergelijking heb ik even mijn eigen ZZP boekhouding erbij gepakt: Ik heb in 2024 52.321 km gereden, totale energiekosten (30% publiek en 70% thuis laden) 2901 euro, dus 5,5 cent/km. Ik heb geen zonnepanelen, en bij die 2901 euro moet ik eigenlijk nog wel het Fastned abo (12 maanden x 13 euro) en het Tesla abo (2 maanden x 10 euro) optellen. Over dat hele jaar heen heb ik 10.060 kWh in de auto geladen, verbruik dus ongeveer 191 kWh/km voor laadverliezen. Met 10% laadverlies meegerekend 171 Wh/km. Maar in dat jaar was er wel een trip naar de Noordkaap van zo'n 10.000 km waardoor de cijfers iets afwijken van gemiddeld, zowel vwb. verbruik als laadkosten.

Verder heb ik de laadpaal zelf geïnstalleerd (mijn huis had al 3x25A en een krachtstroomaansluiting in de garage) en zie ik de paal zelf als een investering in mijn huis, niet als een kostenpost.

Laatst bewerkt:

Backpacker

Senior Member
Daarnaast: die Enyaq rijd je nog 2 jaar met garantie op het accupakket (8jaar of max 160d km); gaan er daarna cellen defect: succes of bel uw bank...!
Elk auto-onderdeel kan kapot, en het lijkt er inderdaad soms op dat dat precies na de afloop van de garantie gebeurt.

Ik had ooit een Alfa 145 (benzine/gas), waar op enig moment de distributieriemen van zijn vervangen, keurig door de dealer en volgens het onderhoudsschema. Ongeveer 16.000 kilometer later brak één van de distributieriemen (boxermotor, dus je hebt er twee) met als gevolg meer dan 2000 euro motorschade en de auto afgeschreven. Dealer wees alle verantwoordelijkheid af. Gelukkig was het een leaseauto, en de leasemaatschappij heeft het met de dealer en de verzekeraar uitgevochten. Als het een privé-auto was geweest was ik mooi de sjaak geweest.

Shit happens, en het type energie wat er in je auto gaat doet er niet zo heel veel toe. Wil je helemaal risicoloos auto rijden, kies dan voor private lease.

En wil je wat statistiek weten over pech bij EVs tov. ICEs: https://www.autoblog.nl/nieuws/duitse-anwb-evs-autos-betrouwbaarder-dan-ices-7094849

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Shit happens inderdaad!
De ID.3 die ik had als leaseauto heeft 2x een nieuw (deel) van het accupakket gekregen.
Nu was dit lease en ook binnen de garantietermijn van het accupakket, maar als je dergelijke geintjes krijgt na verloop van de garantie, is een paar duizend euro’s eerder regel dan uitzondering!

Het kan geen kwaad om je daarvan als consument bewust te zijn voordat je je spaargeld in een occasion stopt.
Een auto kopen is één ding; onderhouden en rijdend houden is weer iets anders.

Van een opmerking over private lease moet ik wel lachen: moet je voor de gein eens (proberen) in te vullen op basis van 50d km of meer per jaar…

Zo zie je maar, we leven allemaal in een andere werkelijkheid!

Laatst bewerkt:

pkrijgsman

Senior Member
@Backpacker ik reken liever wat te ruim dan te krap. Wat jouw nieuwe opmerkingen kom je inderdaad voordeliger uit. Ook met de nieuwe MRB wordt het verschil groter in voordeel EV: ongeveer €1000,-

Verbruik/km heb ik wat ruimer aangehouden. Ik weet niet of korte stukjes een hoger verbruik kennen, hoe het verbruik is met een fietsendrager en met een volle vakantieauto. Bij de Superb viel het mee, daarom zet ik het verbruik iets hoger in. Ik reken nu met 0.18kwh/km. Dat is dan gemiddeld over het jaar.
Enecoprijzen variëren natuurlijk, net als prijzen bij een snellader. Google gaf aan dat snelladen tussen de €0,65 en 0,90 lag, met gemiddeld 0,85. Dus dat heb ik gemakshalve ;) maar aangehouden.

De opmerking van @hemi24 is voor mij wel een dingetje (opmerking accu). Ter vergelijking: ik heb vorig jaar de Superb aangeschaft met het idee dat ik een 'kwalitatief goede auto' kocht, ondertussen loop ik toch wel tegen zaken aan (garantie gelukkig) waarvan ik anders heel verdrietig geworden was. Dus ja, een EV, als (let op, áls) er iets met de accu is, kost dat aardig wat, tegelijk, hoe vaak komt het voor. Maar je zal het net hebben... een beetje dat gevoel speelt ook mee, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik ben een particuliere rijder, heb een gezin, dus iedere euro geef ik maar 1x uit.

En ja, private lease daar schrik je ook van, daar heb ik al eens naar gekeken, dat is voor een ruimere auto niet te doen...

Eerlijk, met de nieuwe getallen wordt het verhaal wel aantrekkelijker, maar eerst maar 'ns de Superb laten repareren en kijken wat het gaat brengen. Wordt wellicht vervolgd....

JJ te G

Donateur
Google zit er echt naast. Er zijn meerdere voordelige mogelijkheden: in NL is Tesla interessant, ook zonder abo. In NL en het buitenland is IONITY gemiddeld genomen het meest voordelig met een tijdelijk af te sluiten abonnement (39 of 49 eurocent per kWh) Ben je onderweg dan kan je via de app van ABRP de diverse beschikbare leveranciers met elkaar vergelijken.
Langzaam laden in het oosten van NL meestal het goedkoopste met Vattenfall InCharge à 34,8 eurocent per kWh.
Shell Recharge langzaam laden is zo’n beetje het prijsplafond met 55 eurocent per kWh.

Wat ik een beetje mis zijn de onderhoudskosten. Door mijn kilometers per jaar kwam ik op 630 euro per jaar voor reguliere beurten zonder groot onderhoud of banden. Dat, opgeteld bij de andere verschillen, maakte dat een Enyaq met de aanname van 40 eurocent per kWh altijd goedkoper zou zijn dan mijn Passat Variant diesel.

pkrijgsman

Senior Member
Tja, onderhoud, dat vond ik een lastige. Wat ik weet is dat het interval bij een Enyaq groter is tov de Superb, tegelijk, d ekosten, geen idee. Ik kwam een topic tegen waar een dealer een fors bedrag rekende voor nakijken trommelremmen, dus wat zegt dat? Onderhoud via PON is de eerste zoveel jaar gratis, dat maakt het wat moeilijk voor mij.

Ik ben benieuwd of jij een specificatie hebt van de €630,- die je noemt @JJ te G ? En weet jij dan ook hoe het zit met vervangen koelvloeistof van de Enyaq? Is dat een verdientrucje, of noodzakelijk?

JJ te G

Donateur
De 630 euro is gebaseerd op 45.000 km/j en 420 euro voor de beurt (~ 1,5 keer per jaar)
De eerste 7 jaar (nu weer 5 jaar begreep ik) gratis standaard onderhoud.
Bij de diesel komen daar dan de eerste 7 jaar minimaal 1 keer een distributieriem met koelwaterpomp (210.000 km), 3x brandstoffilters (90.000 km), 3x remvloeistofwissels (iedere 2 jaar) bij.
Dat weegt ruimschoots op tegen de extra kosten van wat duurdere banden. Daarbij opgemerkt: 19” is aanmerkelijk goedkoper dan 21”

JJ te G

Donateur
Koelvloeistof vervangen is niet nodig behalve bij de wissel van de distributieriem en waterpomp van de diesel. Neem aan dat je de airco of warmtepomp bedoelt? Dan is het geen verplichte vervanging op kilometers maar op gebrek of storingen.
Wanneer de dealer dit voorschrijft dan zou ik het onderhoud schema raadplegen en een motivatie vragen waarom te vervangen. Ws preventief is dan het argument. In principe is een airco beveiligd tegen een te lage vulling en schakelt deze niet in.

JJ te G

Donateur
P.S.
Voor mijn laatste Passat was ik na 325.000 km zo’n 9.300 euro kwijt aan regulier onderhoud incl. banden.
Aan reparaties heb ik 650 euro aan kosten gehad. Lekke banden, lekkage airco, motortje brandstofvulklep (hé, dat heeft de Enyaq ook) en een gloeibougie (voorgloeien)
De grootste klap zijn de terugkerende beurten, filters en banden.

pkrijgsman

Senior Member
Koelvloeistof vervangen is niet nodig behalve bij de wissel van de distributieriem en waterpomp van de diesel. Neem aan dat je de airco of warmtepomp bedoelt? Dan is het geen verplichte vervanging op kilometers maar op gebrek of storingen.
Wanneer de dealer dit voorschrijft dan zou ik het onderhoud schema raadplegen en een motivatie vragen waarom te vervangen. Ws preventief is dan het argument. In principe is een airco beveiligd tegen een te lage vulling en schakelt deze niet in.
Ehm, volgens mij lopen er hier 2 dingen door elkaar? Ik bedoelde het vervangen van de koelvloeistof van de Enyaq. Dat schijnt regelmatig te moeten, maar waarom? Ik bedoelde niet van een diesel of benzinewagen...

JJ te G

Donateur
Koelvloeistof vervangen van een gesloten lage temperatuur koelsysteem met circulatiepomp en expansievat? Dat is niet van deze tijd, dan gaat er iets niet helemaal goed bij de materiaalkeuze. Een systeem wat nauwelijks ademt? Lijkt me een verkooppraatje.

Wat de prijs voor thuisladen is? In mijn situatie 18,2 eurocent gemiddeld over de laatste 2.665 kWh.
Dynamisch contract met day-ahead prijzen en laden op overschot uit onbalans.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan