Vragen opties occasion Superb

unphoto

Actief lid
Wat is er gebeurd met auto nr1?

Het gevoel en en het daadwerkelijk remmen is totaal anders in een plugin hybride.
Dit komt voornamelijk door 2 dingen:

Het remsysteem werkt met een vacuüm die traditioneel wordt ondersteund door de draaiende motor. In dit geval wordt het rem systeem beheert door een brake by wire systeem.

1. De motor draait niet constant en levert niet constant de vacuüm/druk. Bij Hybride's is er een extra vacuüm pomp aanwezig die dat "gat" opvangt. Dat geeft het sponzige gevoel.

2. Als de motor niet draait is er dus minder aggressief, initieel, rem vermogen. Als je regeneratief rijdt, rem je ook op elektromotor. Het secundaire effect hiervan is dat de achterrem vrijwel niet wordt gebruikt. Als de achterrem bijna niet wordt gebruikt, ..nou dat spreekt voor zichzelf.

Wat je hier dus in principe hebt is een auto die zelf bepaalt hoeveel remkracht jij nodig hebt en krijgt, ondanks het feit dat jij op het rempedaal zit te stampen. Het ABS systeem op deze wagens is pijnlijk complex (en dus ook pijnlijk duur als de hele unit moet worden vervangen).

Je zou dus kunnen overwegen om betere remschijven en blokken te kunnen plaatsen, maar in de praktijk heeft dit weinig zin omdat het rem calibratie profiel van de ABS bepaalt hoeveel remkracht er daadwerkelijk kan worden toegepast op de voor en achter as, en daarmee dus ook hoeveel remkracht pre-slip.

Lang verhaal kort, yup Hybride's remmen anders, dit is by design. Welcome to the Future.

P.s. waar je allemaal op moet letten is al vaker in het Superb3 draad geplaatst.

P.p.s. Sfeer verlichting moet aangaan zodra de koplampen aangaan (op auto en manueel). Misschien dat het profiel is ingeschakeld op "uit".

Rallye

Forumguru
Dat is een goeie. Wel aan de koplampen gelinkt inderdaad.

Die discussie over het remgevoel bij regeneratief remmen loopt ook al ergens anders. Ik vind het echt vreemd dat men dat niet consistent voor elkaar krijgt. Vertrouwen in je remmen daar te belangrijk voor. Dat moet gewoon consistent zijn.

unphoto

Actief lid
Het is consistent. Je moet er alleen aan wennen dat remmen in een hybride progressief is, in tegenstelling tot het lineaire van oudsher.

Bij de Superb wil je ook niet het bijterig gedrag hebben van een Golf. De auto is zwaar en hoog. Daarmee nijgt de auto sneller ver door de voorvering heen te gaan als je harder remt. Dat maakt dat de wagen snel een zenuwachtig gevoel geeft.

Het gedrag is by design. Het rem profiel is zo gemaakt. Je zou beter kunnen zeggen dat je de achterrem moet gaan upgraden i.p.v. een voorrem upgrade. Ja de initiële bite is er dan, maar de wagen zal veel sneller "nose diven" en dat wilt niemand. Als de achterrem 5~10% meer zou kunnen doen, dan zakt de wagen vlakker door de veren. Nadeel is als je een noodrem actie moet maken dat de auto niet weet dat er meer rem vermogen op de achteras beschikbaar is, dat de wagen kan "fish tailen".

Lang verhaal weer kort;
Dit is hoe het hoort, je moet er aan wennen.

Upgraden kan maar moet minimale impact hebben omdat je klem kracht wordt bepaald door het profiel van het ABS systeem.

Bovenstaande over remmerij kan ik bevestigen, de hybride superb remt inderdaad sponzig. Maar wat ik niet begrijp, de GTE van Passat remt wel gewoon direct. Dus het moet wel kunnen zou je zeggen.

Bakkertje

Forumguru
Bovenstaande over remmerij kan ik bevestigen, de hybride superb remt inderdaad sponzig. Maar wat ik niet begrijp, de GTE van Passat remt wel gewoon direct. Dus het moet wel kunnen zou je zeggen.
Mijn GTE remt ook duidelijk anders dan een benzine auto, weet niet of ik sponzig zou noemen.
Heb mezelf inmiddels "aangeleerd" om 99% van de tijd op de B stand (de one pedal stand zeg maar) te rijden.

Wat je wel merkt bij de PHEV is dat het zachtjes remmen ook grotendeels afhankelijk is van hoe vol de accu is. In mijn geval (ik weet niet of dat bij Skoda ook zo is), kan ik dat zien aan de driehoekje die het regenereren aanduid.
1780929004155.png
Het groene driehoekje bij charge verschuift en begint helemaal bovenin als de accu vol is (weinig opladen) en verplaatst uiteindelijk helemaal naar onderen. Maximale regeneratie. Daardoor weet je dus hoe sterk de auto zal remmen in de B stand of hoever je het rempedaal in moet drukken om voorbij het regenereren te remmen en de achter remmen te activeren.
Ik kan er inmiddels mee leven en schrijven..

pkrijgsman

Forumguru
We zijn ondertussen wat verder in de tijd...is er al witte rook over een nieuwe auto? Of aanvullende info rondom de proefritten/bevindingen vanuit de verkopende partij?

Rallye

Forumguru
@unphoto Is het verhaal van ”by design” jouw invulling, of heb je daar bewijs voor (linkje)?

Want ik lees hier vooral “ inconsistent” en dat kan niet de bedoeling zijn. Bovendien vind ik het remgedrag van mijn Golf niet echt bijterig.

Laatst bewerkt:

unphoto

Actief lid
Ik heb geen white paper van de FL 3v5 hybride.
Ik had 2 Arteon's en 3 Superb IV's getest voordat ik deze had gekocht. De 2 Arteon's remde exact hetzelfde onderling, maar anders dan de Superb's, die op hun beurt weer idem remde onderling.

Rem gedrag wordt bepaald door mapping.
Het is deels brake by wire, daar zit het gedrag in.

Ondanks dat het MQB is, kiest de fabrikant toch voor hun eigen tweaks in hun implementatie. De een toont wel specifieke live info, de andere niet etc etc. MQB is de "sandbox", maar dat wil niet zeggen dat iedereen het spelletje op exact dezelfde manier speelt. De OOBE is voor iedereen wat zij ervan verwachten.

Om nog even jouw specifieke term "inconsistent" te belichten, dit is niet de bedoeling.
Het rem gevoel moet exact hetzelfde zijn als de vorige 200x dat de rem werd gebruikt. Als dit niet het geval is, is er een afwijkende situatie. Lucht in de lijn, ABS blok, vacuum issue etc etc.

Bedoel je dat, of doel je op de onderlinge remdruk karakteristieke verschillen.

Rallye

Forumguru
Als ik hierboven lees dat het remgedrag/pedaalgevoel van de auto onder andere afhangt van de vullingsgraad van de accu en je dus nooit hetzelfde gevoel met remmen hebt dan lijkt mij dat inconsistent. Dat kan de stand der techniek zijn, maar een bewuste leuze lijkt me vreemd.

Captain Hook

Forumguru
Dat het laadgehalte van de HV-accu van invloed is op de het regeneratieve remgedrag kan ik beamen.
Ik weet niet beter bij bijvoorbeeld onze Kuga PHEV. Als de HV-accu helemaal vol is, zal bij gas loslaten de ICE motor gebruikt worden om af te remmen en pas iets later in het proces worden de fysieke schijfremmen aangesproken. E.e.a. afhankelijk van de 'drive mode' instellingen.
Terwijl vanaf ongeveer 80% lading, het remgedrag duidelijker anders 'aanvoelt' doordat er energie 'verstookt' kan worden richting HV-accu.

Bij de Hyundai Inster van mijn echtgenote krijg je zelfs een melding, als de accu helemaal vol is, dat het remgedrag anders is in het begin.
Ook bij die auto is het gedrag afhankelijk van de 'drive mode' instellingen.

Het is niet zozeer de stand van de techniek, eerder een schei-/natuurkundige eigenschap van accu's... ;)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

unphoto

Actief lid
dat het remgedrag/pedaalgevoel van de auto onder andere afhangt van de vullingsgraad van de accu en je dus nooit hetzelfde gevoel met remmen hebt dan lijkt mij dat inconsistent.
Als de accu vol is, is er minder noodzaak om volledig regeneratief te remmen met als direct gevolg dat de wagen minder hard op zich zelf afremt. Omdat je de intensiteit van het regeneratief niet kan beheren, ben je overgeleverd aan de regelstrategie van de auto.

Let wel, dit is na enkele luttele minuten rijden al bijna niet van toepassing omdat de accu op lage snelheden vrijwel constant wordt aangesproken in tegenstelling tot de snelweg.

Er samenspel tussen de auto die remt op de generator en de gebruiker die op het pedaal remt.
Daar wen je vanzelf aan als eigenaar.

In mijn werkomgeving hebben we daar een mooie term voor om iets zoals dit rem gedrag te beschrijven waar er veel variabelen zijn: "Dynamisch rem profiel" .

Dit is exact de reden waarom bedrijven soms die "leuke" marketing termen gebruikten.
Ga een leek maar eens uitleggen hoe en waarom Matrix/Laser koplampen wel werken in situatie A en waarom voor, de leek ogende soortgelijke zelfde, situatie B niet.
Zeg maar direct hallo tegen: "Dynamische koplampen" haha.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
...Als de accu vol is, is er minder noodzaak om volledig regeneratief te remmen met als direct gevolg dat de wagen minder hard op zich zelf afremt. Omdat je de intensiteit van het regeneratief niet kan beheren, ben je overgeleverd aan de regelstrategie van de auto...
Daar zit een denkfoutje: regeneratief remmen werkt alleen wanneer de opgewekte stroom ergens opgeslagen, of verbruikt, kan worden.
Als de accu al vol is, is er geen 'ruimte' om nog meer stroom op te slaan, en verbruik is er tijdens remmen ook niet.

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan