Vragen onderstel Fabia2

Denk dat de beredenering van Frodo wel klopt.
Fabia heeft idd een ander onderstel namelijk dat van de vorige generatie Polo.
Ibiza heeft wel het nieuwe vag platform.
 

Hetzer

Forumguru
@Vinschi,

De redenering van Frodo klopt toch wel, de F-2 staat op het oude platform van de vorige Polo en F-1. Het nieuwe platform (PQ25), waar de nieuwe Polo, Ibiza en A-1 opstaat is een verbetering van het PQ24 platform, is iets groter , maar dan praat je wel over mm werk. en heeft de mogelijkheid tot 4x4 aandrijving.


A04 (PQ24)

A04 platform cars, now officially referred to as the PQ24 platform:[1]

* Škoda Fabia Mk1 (Typ 6Y, 1999–2007)
* Volkswagen Polo Mk4 (Typ 9N, 2001-on)
* SEAT Ibiza Mk3 (Typ 6L, 2002–2008)
* SEAT Córdoba Mk2 (Typ 6L, 2002–2006)
* Volkswagen Fox (Typ 5Z, 2004-on)
* Škoda Fabia Mk2 (Typ 5J, 2007-on) [2]
* Volkswagen Gol MK5 - Third Gen. (2008–present, PQ24/25 hybrid)[3]

A05 (PQ25)

PQ25 is a development of the PQ24 platform with the possibility of all-wheel drive, informally known as A05 .

* SEAT Ibiza Mk4 (Typ 6J, 2008-on)
* Volkswagen Polo Mk5 (Typ 6R, 2009-on)
* Audi A1 (2010-on)
 

Hetzer

Forumguru
@Piair,
Had bij mijn vorige Fabia Combi (pre-fL) vanaf het begin last met een gekraak aan de voorzijde, een beetje een licht geklapper.
uiteindelijk zat de fout in de bovenste veerschotels, deze zijn toen vervangen door Vepreda. Mijn auto was overigens niet de enige met dit euvel, ik was wel de eerste die er destijds mee kwam.
 

Ron467

Actief lid
Welk onderstel het echt is, zal mij worst wezen.
mijn vorige Fabia2 (van 2008) zou ook al op het oude onderstel van de polo staan (volgens Hetzer´s lijstje klopt dat dus NIET, want die heeft pas vanaf 2009 het nieuwste onderstel).

Feit is gewoon dat mijn nieuwe fabia 2 FL gewoon een veel volwassener onderstel (wegligging, demping) heeft als mijn vorige Fabia 2.
Het kan natuurlijk ook liggen aan andere/betere veren/schokdempers of het gegeven dat mijn vorige een HB was en het nu een combi is:smiley29:
 

piair1982

Forumguru
Vandaag bij de dealer geweest.
stabilisatorstang rubbers en beugels zijn vervangen en probleem opgelost.
auto rijdt nu ook iets comfortabeler...
 

henm

Lid
Wat is normale vering.....zonder hulpveren, we hebben wel een trekhaak laten plaatsen.
Wij hebben nu in 3 maanden ruim 6000 km gereden, en vinden onze fabia Hatchback GL nog steeds verschrikkelijk stug... we hadden gedacht dat het wel beter zou worden.. maar we moeten haast stil staan om een drempel te nemen... echt, en dan nog een schokkende beweging na.
Hardere banden, zachte banden... het maakt geen verschil. We hebben gewoon de originele banden, 15 inch.Onze oude skoda HB had wel ruim 200.000 km op de teller maar was véél comfortabeler dan deze.
Wordt het echt beter na 15.000km ?? Of zou er iets mis kunnen zijn? Kun je zelf iets testen, hoe kun je weten of er iets mis is met de stabilisatorstang?
 

Fabia

† In Memoriam
De GL staat standaard op een sportonderstel, dus dat is het verschil met een gewone Fabia.
 

Boet

Actief lid
Ik rijd in een Roomster rond (dus grofweg hetzelfde onderstel vóór). De veerwegen zijn best lang. De demping is en blijft behoorlijk stug. 't Is inderdaad geen auto om effe vlot over een drempel mee te vliegen. Andere kant van de medaille is dat je de auto tot zijn nok vol kan laden en dat dat maar weinig effect heeft op de wegligging.

Wat betreft het 'vullen' van de wielkast betreft; dit heb ik bij toeval opgelost. Ik vond de 195/55 band nogal prijzig, dus gezocht naar een alternatief, wat de 195/60 bleek te zijn. Grappig genoeg loste dan ook het probleem van de 'optimistische teller' op, die een afwijking van grofweg 7 á 8 km had. De teller loopt nu precies synchroon met de TomTom. En, last but not least, is de auto iets comfortabeler geworden, hoewel ik daar niet op uit was.

Dus én tientjes per band in mijn zak gehouden, én een bijna exacte tellermeting én wat minder stoterig gedrag én een wielkast die beter gevuld is. Mooi toch?:)
 
@henm
Wij hebben een Fabia Combi Greenline, en ik onderschrijf je post voor 100%.
Dorpels, drempels, verkeersheuvels moeten inderdaad met een zeer lage snelheid (3-5 Km/h) genomen worden.
Zeker als je deze scheef neemt (komt echt voor in bochten), want dan word je bijna uit je stoel geslingerd!
En beter worden doet het echt niet....
Om het maar even te concretiseren; gewoon een bar slechte vering.
(natuurlijk mijn persoonlijke mening)
 

Noord26

Forumguru
Het is niet de vering die je voelt, maar de demping. De veren op zich zijn zelfs nog redelijk slap, maar de demping is tamelijk hard.

Ik weet niet uit wat voor auto je zelf komt, maar het zit netjes tussen een Citroen en een BMW in. Waardeer het beetje stugheid wel, zeker met betrekking tot koersvastheid, stabiliteit en wegligging.
 

henm

Lid
Andere kant van de medaille is dat je de auto tot zijn nok vol kan laden en dat dat maar weinig effect heeft op de wegligging.

Eerst hier even op reageren: wij zitten slechts een heel enkele keer met méér dan 2 personen in de auto. Maar die keren dàt we een achterpasagier hadden, raakte steevast de onderkant van de auto de (gelukkig hebben we een trekhaak) de weg bij het nemen van een verkeersdrempel of het rijden over een schuine trottoiband bij een uitrit. EN geloof me... we staan zowat stil hoor! En dan hebben we niet eens bagage in de kofferbak.

Dit opgeteld bij de superlangzame manier waarop we een wegdrempel sowieso al moeten nemen, zoals SGL49 beaamt, maakt dat wij ons afvragen wat "normaal" is. Wij vinden het in ieder geval echt NIET normaal en we zijn geen overdreven kritische mensen. Dus... hoe kunnen we dit objectief beoordeeld krijgen, is er een manier om dit te testen of zo?
 

Hetzer

Forumguru
De Fabia Greenline, die net als de Rs op het sportonderstel staat, hebben iets stuggeren veren en zijn 15 mm lager dan een regulier Fabia.
Al mijn eerdere auto's heb ik altijd na aflevering voorzien van verlagings veren, ik ben daardoor wel wat stugheid gewend.
Ben daarom zelf zeer tevreden over de standaard veren. Je moet met een verlaagde auto , dus ook met een Greenline wel rekening houden met de hogere drempels, sommige misschien wel schuin nemen, ik weet niet anders.
 

wanderer

Senior Member
@henm
ook mijn trekhaak raakte de grond bij belading en het nemen van drempels, daarom heb ik de veren laten vervangen (ca 300€) door "hulpveren" , sindsdien is de kont wat hoger en het probleem opgelost......kan het iedereen aan bevelen...
 

henm

Lid
@wanderer: is de vering daardoor ook soepeler geworden, zodat je niet meer stapvoets over elk drempeltje moet rijden?
 

wanderer

Senior Member
nadat ik 1x met mijn ford focus gelanceerd werd door een drempel die ik niet had opgemerkt, ben ik voorzichtiger drempels gaan nemen, 30km is daarbij hard genoeg, die hulpveren heb ik laten monteren omdat de trekhaak bij belading weleens op de graond stuiterde (kuil, drempel) ik vind (maar dat kan ook tussen de oren zitten) dat de vering soepeler aanvoelt.....en bedenk de ene drempel is de andere niet, elke drempel is weer anders en behoeft dus een andere snelheid bij passeren.....
 

Mettes

Forumguru
@Hetzer: De greenline ligt inderdaad 1.5cm lager dan een standaard fabia,dit voor een betere stroomlijn.
Het optionele orginele sportonderstel zoals onder onze Fabia verlaagd echter 3cm (volgens dealer en ook wel echt zichtbaar + idem RS)
Nu is onze wagen natuurlijk stugger,maar vindt het zeker niet onaangenaam.
Anderzijds ben ik toch blij met deze optie,de standaard fabia vindt ik toch iets te hoog op zijn pootjes staan.
Estetisch gezien is de verlaging van de GL dus geen slechte zaak.
 

Hetzer

Forumguru
@Mettes, het standaard (Skoda) sportonderstel verlaagd toch echt slechts 15 mm, ook de veren op de RS of op de Polo GTI
Het einig wat de RS nog heeft zijn andere dempers en stabilisator stangen.
Er zijn wel dealers die proffesionele merk veren aanbieden zoals Eibach welke een verlaging hebben van 20/30 mm
 

Mettes

Forumguru
Het sportonderstel onder onze Fabia is van fabriek uit.
De verkoper bij onze dealer heeft ons dus blijkbaar voorgelogen.
Hij melde ons bij de aankoop het verschil tussen de GL en de ambiente met sportonderstel.
Waarschijnlijk dus weeral een mooi verkooppraatje.
 
Bovenaan Onderaan