Vragen onderstel Fabia2

Ik heb een aantal vragen over het onderstel (veren/schokdempers e.d.) van de nieuwe F2 na de facelift.
1.Is deze precies hetzelfde als de F2 vóór de facelift?

Ik rij nu al een maand met onze auto en moet eerlijk zeggen dat ik de vering stugger vindt dan dat ik dacht dat hij was. ''Tja wat wil je met de 16inch velgen...'' zou je zeggen en dat klopt, toch wordt deze af fabriek geleverd.
Putten in het wegdek komen aan als een kanon en alles onder je is goed voelbaar, soms komt het net iets te hard binnen.
Mijn velgen/banden zijn: 16inch Elba velgen met bridgestone 205/45 R 16 banden.

2.Is het standaard dat de fabia zo'n stugge demping/vering heeft?
3.Heeft iemand daar ook ervaring mee?

Hieronder staand 2 foto's, links is de achter schokdemper en rechts de voorkant.
4
.Waarom verschillen deze van looks en hebben ze andere eigenschappen/functies? (b.v. waarom zie je de veer achter niet?)

picture.php
picture.php



Het rare vind ik dat de Fabia best erg hoog staat ten opzichten van zijn banden/velgen (zie hieronder), terwijl het zo'n stugge/harde vering heeft.

picture.php
5.Zie hier de achterkant staat een centimeter of wat hoger dan de voorzijde, is dit standaard?

Het vreemde vind ik dat op sommige (echte) foto's van Fabia's de auto standaard lager ligt en de voor-&achterzijde meer op gelijke hoogte rust.
6.Heeft iemand hier een verklaring voor? Waarom bij de een wel en de ander niet?


Dit alles plaagt mijn gedachten een beetje. Aan de ene kant wil ik verlagen, zodat het allemaal net iets lager staat en geen verschil met voor en achter que hoogte.
Maar anderzijds wil ik niet stugger gaan. Toch kan ik me niet voorstellen dat het stugger kan dan dat het als is.

Als iemand wat antwoorden/ervaringen heeft hoor ik dat graag!
 

peperskoda

Forumguru
De combinatie van 16 inch velgen met een platte(205/45 d.w.z. de band is 45% hoog van wat de breedte is in dit geval is de band 205 mm breed en 45% daarvan is de hoogte ongeveer 92 mm) band maakt dat er minder veercapaciteiten zitten in de band. De wangen(zijkant) van de band is dan te laag om oneffenheden in het wegdek te verwerken.

De veren aan de voorzijde van je Fabia zijn van het McPherson systeem, één van de kenmerken van dat systeem is dat de schokdemper in de veerpoot gemonteerd is. Achter is de auto voorzien van torsieveren(daarbij hangt het wiel aan een soort stalen buis die scharniert in een lager, deze buis wordt weer afgeveerd door een schroefveer die tussen de buis en de onderkant van de auto gemonteerd is) De schokdemper is los van het veersysteem gemonteerd, vandaar dat het er anders uitziet als aan de voorkant. De voorkant moet ook andere dingen kunnen doen de achterkant. De voorwielen bepalen aan de hand van wat de bestuurder voor opdrachten geeft met stuurwiel de richting van de auto. De achterwielen hoeven eigenlijk alleen maar te "volgen".

Mijn ervaring met 16 inch heb ik opgedaan onder mijn Roomster. Persoonlijk vond ik de auto daar niet onprettig van worden, maar ik merkte wel dat bijvoorbeeld ongelijke putdeksels vrij hard werden doorgegeven. Wanneer ik mijn winterbanden monteerde merkte ik dat verschil heel duidelijk(195/55R15 R=radius) De wielen waren dus een maat kleiner waardoor de wangen 15mm hoger waren en dus meer veercapaciteit hadden. Dat maakte een duidelijk verschil. Dat verschil werd nog groter als ik de Roomster van mijn vader weleens bestuurde, zijn winterbanden waren 165/70R14 de wangen van die band zijn nog eens 8mm hoger waardoor ze nog eens meer veercapaciteit hadden. Banden kunnen dus werkelijk comfort maken en breken. In jou geval zou ik de proef eens op de som nemen en eens gaan rijden met eenzelfde Fabia maar dan voorzien van 15 inch wielen dan kun je ervaren of deze auto comfortabeler is dan je eigen auto.

Dat de voorkant lager ligt dan de achterzijde heeft voornamelijk te maken met het feit dat op de voorkant het meeste gewicht van dit type auto rust. Wanneer je de achterzijde op gelijk niveau wilt brengen moet je de vering gaan verlagen wat zonder enige twijfel ten koste zal gaan van het veercomfort. Dat op foto's de achterzijde vaak op gelijk niveau ligt kan te maken hebben met eventuele bagage die in de bagageruimte zit. Het zou ook een aanpassing in de foto kunnen zijn. Kijk eens onderweg en bij je dealer hoe de Fabia's er daar bij staan, zijn ze verschillend met die van jezelf dan zou ik daar een opmerking over maken.
Rest mij nog een vraag: Je hebt niet toevallig een trekhaak en een set hulpveren gemonteerd? Dat zou namelijk ook een oorzaak kunnen zijn van het hoger op de poten staan en het stugge veren van de auto.
 
Bedankt voor de info peperskoda.
Nee ik heb geen trekhaak op de auto, ik mag aannemen dat er dan geen hulpveren zijn gemonteerd. Ik ga dit voor de zekerheid navragen bij de dealer. Kan ik dit zelf controleren?
Dus op de foto zie ik de veer en niet de schokdemper achter of anderom?

Tevens ga ik vanavond afstand meten tussen de as en de bovenkant wielkas. Dan post ik die maten vanavond (zit nu op werk).
 

piair1982

Forumguru
Eventueel veren en schokdempers vervangen, dan behoud je het comfort en toch liggen de banden beter in de wielkuip.
Welke setjes dat zijn? Geen flauw idee, je dealer weet het wellicht wel. Anders een bandenspecialist.

Succes!
 

Ron467

Actief lid
Net nog even bij mijn 1.6 Fabia HB (voor de FL dus) gekeken, ziet er hetzelfde uit.
Met de 16" voelt het wel stugger als met de 15" winterbanden, maar echt bikkelhard vindt ik het niet.

Frodo, je heb die niet uit NL denk ik, ik zie schijfremmen achter :shocked:

Als ik mijn nieuwe heb, post ik wel of ik verschil merk.
 

peperskoda

Forumguru
Frodo81 vroeg:Dus op de foto zie ik de veer en niet de schokdemper achter of anderom?

Op de foto van de achterzijde zie je alleen de schokdemper.
 

Ron467

Actief lid
Uhum.... zie toch echt trommels achter hoor.... :crazy:

Ja, brilletje niet op. Op de kleine foto lijkt het stuk straatsteen op de remklauw, maar via het album is het duidelijk.

De FL dus nog geheel identiek aan die van mij nu (schokdemping, remmen, wielen).:koffie:
 
Net nog even bij mijn 1.6 Fabia HB (voor de FL dus) gekeken, ziet er hetzelfde uit.

Bedoel je dat bij jou achter ook iets hoger ligt dan voor?

Frodo, je heb die niet uit NL denk ik, ik zie schijfremmen achter

Het lijkt misschien zo omdat er nog geen roest op zit, maar het zijn echt trommels :grin:


Oke dus het zijn dus de schokdempers op de linker foto (bedankt peperskoda), ik keek ff onder mijn auto en zag deze veer. Zie kleur code [oranje-geel-oranje]:
picture.php



Ben toen naar de dealer gereden om wat andere veren te zien, zag toen deze L:[blauw-groen-groen-oranje] onder een Fabia hb HTP nieuw model en R:[wit-blauw-blauw-oranje] bij volgens mij de Greenline:
picture.php
&
picture.php


Mijn vraag is, kan je hier nu zien of er wel of geen hulpveren zijn geplaatst (hoe zien die eruit)?
En hoe weet ik nu 100% zeker of de veren die ik heb de juiste kleurcode hebben. Iemand hier met de nieuwe fabia benzine tsi hatchback? Welke code heb jij achter op de veren?


P.s. ik heb nog niet de afstanden voor en achter gemeten qua ruimte wielkas. Tevens was het te donker om bij de dealer dit goed te zien/vergelijken.
 

Ron467

Actief lid
Bedoel je dat bij jou achter ook iets hoger ligt dan voor?

Het lijkt misschien zo omdat er nog geen roest op zit, maar het zijn echt trommels :grin:

Nee, bij mij onbeladen strak horizontaal, maar in mijn album met de motoraanhanger erachter juist iets doorgezakt. Kleurcode kan ik nu even niet zien.

Ja toch trommels, blijf het vreemd :confused: vinden van PON.
Op de 1.6 met geremde aanhanger in de Dolomieten voldoet het prima hoor, maar dadelijk met de DSG heb ik toch liever schijven :mad:
 
Ja ik had liever ook schijven achter, al is het alleen al voor de looks. Helaas moeten we het het trommelremmen doen. Als ze maar werken.


Toch nog even deze vraag herhalen of iemand mij antwoord kan geven:

Iemand hier met de nieuwe fabia benzine tsi hatchback? Welke code heb jij achter op de veren?

Als iemand de moeite wilt nemen even onder de auto te kijken graag!
Tevens heb ik globaal de afstand tussen band en wielkas gemeten kom op een verschil van een kleine centimeter achter/voor. Ben toch nieuwsgierig waar dat verschil vandaan komt.. blijkbaar heb ik geen hulpveren (zie foto).
 

piair1982

Forumguru
Ik heb nu net veertig km op de klok. Het lijkt alsof de facelift een volwassener onderstel gekregen heeft. Of komt dat doordat het een combi nu is t.o.v. de hatchback die ik voorheen reed...
 

piair1982

Forumguru
Mijn voor veren knoepen als je een wat hogere drempel stapvoets over rijdt. Met name als je er af rijdt. Alsof de veer in de veerschotel verschiet. Wie weet wat dit kan zijn?
 

Ronnie

Forumguru
Veer kan niet verschuiven in de veerschotel...... Of hij is gebroken.
Waarschijnlijk toch stabilisatiestangrubbers(3xww) welke zich zetten, in de kou is het allemaal niet zo soepel.....
 

Monteurtje

Forumguru
@Frodo. Als je hulpveren zou hebben, dan zijn bij een fabia de schroefveer vervangen door een blauwe hulpveer. Bij een Octavia 2 zit de hulpveer binnenin de gewone veer.
Maar jij hebt geen hulpveren. Dat die veer een andere kleurcodering heeft komt omdat die auto een andere motor heeft en dus minder gewicht. Of andere onderstel. Normaal of Sport. Je kunt dus ook niet zomaar andere veren er onder zetten. Het moet wel bij de auto passen.
 
Oke bedankt voor de info.
En ja ik zou het ermee moeten doen.

Heb laatst met een nieuwe polo gereden, de demping is daar beter vind ik. Helaas heeft de fabia het onderstel van de vorige polo. Ik vind de veren behoorlijk lineair en dus stug bij ongelijkheden. Bij de polo leek het meer progressief; de vorm van de veer werd ook smaller bij het uiteinde, leek het toen ik onder de polo keek.

Het hoogteverschil achter zag ik ook bij de polo, dus ik maak me er nu niet meer druk om. :winkie:

De stugheid betreur ik zelf nog wel. :icon_smile_dead:
 

vinshi

Lid
FRODO de fabia 2 was als eerste met dit onderstel uitgerust en daarna de seat ibiza en toen de volkswagen polo dus jouw redenering klopt niet.
 
Bovenaan Onderaan