Vraagje

Oke dank je sorry ik weet niet hoe het werkt
Het is Skoda felicia 1600 uit 98
Er gaat niks branden maar de motor valt onder rijden uit en start daarna heel moeilijk

Hallo Roland,

Welkom op dit forum.

dit heb ik ooit ook een gehad, het bleek dat de aarding van de accu los zat, of een van de kabels van de accu zit los.
Mijn motor viel uit als ik afremde voor een kruising of een rotonde op reed.

Misschien heb je hier iets aan

EdK

Forumguru
Als je diesel hebt zou dat kunnen heb je benzine dan zou dit niet kunnen...
Maar als je nu eerst eens goed omschrijft wat voor wagen / wat probleem is / wat je eventueel er voor aan hebt lopen sleutelen. Dan wordt het en stuk makkelijker voor de leden om je te helpen

Want bij je eerste oproep, toen ik die las wilde ik haast typen dat je misschien maar naar het pompstation moest rijden / duwen om brandstod in de tank te gooien.

Maar brandstof filter of pomp al eens nagekeken ??

Ik heb een bezine Skoda felicia 1600 het probleem is dat hij onder het rijden uitvalt en dan moeilijk aan gaat soms helemaal niet ik dacht aan de accu gr roland

EdZ

Donateur
Roland,

Ik denk dat je inderdaad wat meer informatie moet geven. Je denkt zelf aan de accu, maar dan zou de motor al direct niet goed starten, vóór je gaat rijden. En als door de accu de motor onderweg uitvalt zou hij daarna zeker niet moeten starten. Je kunt trouwens ook zonder accu rijden, dus eerlijk gezegd denk ik niet aan je accu. Ook je dynamo lijkt me niet schuldig. Dan zou hij het soms wel en soms helemaal niet doen. Een slecht contact lijkt me wel mogelijk.

Stel jezelf eens de vraag of je logica in het verschijnsel kunt ontdekken. Treedt het bv op bepaalde momenten op?

- start de auto normaal gesproken goed (bij warme motor/koude motor)?
- bij welke snelheid gebeurt het, rijksweg, stadsverkeer? Of maakt het niet uit?
- als je rechtuit rijdt of in bochten of maakt het niet uit?
- als de motor uitgevallen is, brandt er dus niks. Doet je radio of verlichting het nog wel?
- valt de motor direct uit (bv spanning valt weg) of stottert ie eerst nog een beetje (bv brandstoftekort)?
- is er pas iets vervangen?
- als de motor is uitgevallen, start hij niet makkelijk. Bedoel je dat de startmotor niet goed draait, dat de motor pruttelend op gang komt of dat de motor eerst niet en dan ineens wel start?

Edit: @EdK : ook zonder Accu blijft je motor draaien. Althans, vroegâh.

De auto start normaal goed
Valt gewoon helemaal uit
De verlichting alles doet het
De toeren tal valt helemaal weg en de motor slaat uit
Hij wil niet aan
Het duurt even en dan start hij met over starten
En er brandt niks op dambord gr roland

EdZ

Donateur
Wordt lastig vrees ik. Ik ben geen monteur, maar:

Als de ontsteking uitvalt (bv bobine stuk) dan valt ie wel direct uit, maar zie ik niet waarom hij even later weer wel start. Als de motor (blijkbaar) iets is afgekoeld kan hij dus weer starten. Raar. Je zou eens kunnen kijken: zo snel mogelijk na uitvallen een bougie eruit draaien, kapje er weer op, tegen het blok aanhouden en kijken of hij vonkt als je start.

Brandstoffilter? Dan valt de motor niet in één keer uit (lijkt mij) maar zal hij eerst even stotteren.

ertromp

Forumguru
Diagnose van bobines met behulp van weerstandsmeting
459c091b18.jpg

De functie van conventionele bobines voor transistorontstekingssystemen en elektronische ontstekingssystemen met kenveldontsteking kan aan de hand van de elektrische weerstand gecontroleerd worden.

De controle gebeurt m.b.v. een multimeter en als de bobine gedemonteerd is. Gemeten wordt de elektrische weerstand in het primaire en secundaire gedeelte.

Meting van de primaire weerstand
U meet de primaire weerstand van een bobine door bijvoorbeeld een multimeter aan de klemmen 15 en 1 van de bobine aan te sluiten. De volgende richtwaarden gelden voor de meeste correct functionerende bobines:

• Transistorontsteking: 0,5 – 2,0 Ω.
  • Elektronische ontstekingsinstallatie met kenveldontsteking: 0,5 – 2,0 Ω.
  • Volledig elektronische ontsteking (enkelvonk- en dubbelvonk-techniek): 0,3 – 1,0 Ω.
Meting van de secundaire weerstand
e secundaire weerstand wordt direct aan de hoogspanningsuitgang gemeten. Hier gelden de volgende richtwaarden:

• Transistorontsteking: 8,0 – 19,0 kΩ.
  • Elektronische ontstekingsinstallatie met kenveldontsteking: 8,0 – 19,0 kΩ.
  • Volledig elektronische ontsteking (enkelvonk- en dubbelvonk-techniek): 8,0 – 15,0 kΩ.

• Leuk
Waarderingen: EdZ

Cordoba

Forumguru
Ik kan me vergissen, maar volgens mij heb ik ook al eens gelezen dat het startblokje (bij het contact) problemen geeft, of gooi ik zaken door elkaar?

EdK

Forumguru
Ik hou het op de brandstof toevoer.

Dus vervuild brandstof filter als die gemonteerd is of vuil in de leidingen en nu weet ik niet of je nog carbarateurs hebt maar indien ja dan vervuiling in de vlotterkamer.
Of de ontluchting van de tank die verstopt zit en door het rijden er een vacuum ontstaat

Spreek me maar tegen als het niet zo mocht zijn om één of andere reden

Maar mijn water zegt dat daar best wel eens het probleem kan zitten

Bovenaan Onderaan