Vraag over de breedte stralers

GJ M

Forumguru
Nou, ben vandaag eens verder wezen zoeken........
Met de hulp van de leden hier, het roostertje uit de grill verwijderd, en de lamp unit er uit gehaald.
Er zitten inderdaad lampjes in, en ook de bedrading zit er normaal op, en gaat richting de kooplampen........

Verder alle zekeringen in het zekeringkastje nagelopen of er per ongeluk ergens eentje stuk was.... Nee dus....

Nu maar eens uitzoeken hoe de lichtschakelaar uitgebouwd kan worden, om vanaf daar een draad rechtstreeks naar de lampen te trekken (uiteraard met een zweef zekering er tussen).

Kan dit trouwens zo maar??? Is dit geen CAN bus voertuig???
Voor het uitbouwen van je lichtschakelaar
 

cortrans

Forumguru
Bij het voorstellen had je het erover dat je Xenon hebt. Dat is niet standaard op jou type Fabia 2 of als optie verkrijgbaar geweest dus aftermarket als je werkelijk Xenon hebt. Is bij de aanleg daarvan wellicht e.e.a. tov origineel enthousiast veranderd?
Dat van die xenon was mijn fout. Het blijkt om van die lans kapjes in de koplampen te zijn, maar met normaal H7 lampjes. Het leek dus net of er xenon in zat, vandaar mijn bericht dat hij ook xenon had.:maakmegek:
 

cortrans

Forumguru
Heb je al gemeten of er ergens stroom te meten valt? Kijken naar bedrading is natuurlijk goed, maar zegt niets over wel of niet functioneren..
Het gekke is, dat er dus geen bedrading ligt bij zekering (nummer 38) en dat er dus ook geen zekering in zit.
Verder heb ik dus wel de unit's erin MET lampjes en bedrading, en een lichtschakelaar die ook een groen lampje geeft in de kilometer teller als ik de schakelaar uittrek met de lampen aan............. Uiteraard heb ik geen stroom bij de lampen (anders zouden ze het wel doen) en had ik dit topic niet hoeven te openen he:itwasntme::itwasntme:

blijkbaar mis is dus net dat stukje naar de zekeringkast............
Echter volgens de optie sticker in het boekje moeten er wel mistlampen op zitten (en dus werken)
 

Joske

Forumguru
Lijkt fabrieksaf al mis gegaan te zijn dan.. Zou je de vorige eigenaar niet kunnen contacteren?
 

cortrans

Forumguru
Lijkt fabrieksaf al mis gegaan te zijn dan.. Zou je de vorige eigenaar niet kunnen contacteren?
Die lijkt niet mee te willen werken Joske.
ik heb al telefonisch contact gehad met de dealer/leverancier van de auto (Hamers uit Leidschendam) en gesproken met de werkplaats chef waar die in september nog APK is goed gekeurd.
Hun verklaren dat mogelijk de lampen uitgeschakeld staan omdat er misschien wel problemen mee waren.
En omdat hij van een lease bedrijf was, wilden ze mogelijk geen extra kosten meer maken.
Zou natuurlijk een optie kunnen zijn.

De werkplaats chef wil niet in de administratie terug kijken, omdat ik niet de opdrachtgever ben van de reparaties toen...

Echter waar zijn de draden dan gebleven bij het zekeringkastje???? Ik zie geen beschadigingen aan de kabelboom, en ook geen afgeknipte bedrading bij de bedrading achter het zekeringskastje
 

Spierings

Forumguru
Wat een Flut bedrijf..... Gewoon een wagen goed keuren welke zo niet goed gekeurd had mogen worden en dan nu allemaal tegen werken...


Gewoon even stroomloopschema erbij zoeken en dan kijken vanwaar de voeding komt en op welke plekken je deze kunt controleren.. Als je weet waar wat hoort is het vrij snel opgelost i.p.v. iedere keer maar effe kijken..
 

cortrans

Forumguru
Voor een goede monteur zal het een makkie zijn. Ik ben inmiddels 54, en heb ooit op de LTS voor automonteur geleerd.
Ben vanaf mijn 18 al chauffeur dus niet echt meer thuis in die bekabelde draad bomen en bijbehorende schema's.
Tja, en een chauffeur heeft nu eenmaal geen baan van 8 tot 5, dus moet ik ook de tijd zien te vinden om te kunnen zoeken.

Het had inderdaad een stuk makkelijker geweest als het lease bedrijf of de Skoda garage even mee gewerkt zouden hennen.

Ook met de vraag of de vorige berijder de hoofdsteunen per ongeluk nog thuis heeft liggen, krijg ik als antwoord, dat ze die niet bereiken kunnen.
Ook een telefoonnummer of email adres van de vorige bereider kreeg ik dus niet.
Anders kon ik hem ook gelijk vragen stellen over de breedtestralens........
 

Spierings

Forumguru
Meestal worden ex leasewagens ook gewoon zo in gekocht en weten ze ook niet wie de vorige berijder is.. De lease maatschappij weet dit mogelijk wel maar als die niet mee willen werken...
 

cortrans

Forumguru
Wat je kunt doen om de lampen nu werkend te krijgen, is het stroompje dat het controlelampje in de schakelaar bedient, gebruiken om een relais te schakelen dat op zijn beurt de lampen schakelt. (Bommelmodus aan# als je begrijpt wat ik bedoel.....Bommelmodus uit#);) Dan werkt het, tenminste voor het (controle-) oog, alsof het standaard is.
Geeft dit verder geen storingen aan het elektro systeem (can/van systeem) ????
 

Cordoba

Forumguru
............. Uiteraard heb ik geen stroom bij de lampen (anders zouden ze het wel doen) en had ik dit topic niet hoeven te openen he:itwasntme::itwasntme:

Daar zou ik maar niet om wedden! Je hebt ook kans dat er wél 12 Volt bij de lampen aankomt, maar dat die niet verder kan omdat de massa aansluiting niet goed (meer) is.
 

cortrans

Forumguru
Daar zou ik maar niet om wedden! Je hebt ook kans dat er wél 12 Volt bij de lampen aankomt, maar dat die niet verder kan omdat de massa aansluiting niet goed (meer) is.
Is dit dan niet de zelfde massa, als die van de dagrijverlichting, die in de zelfde unit zitten????
deze werken trouwens wel prima
 

Cordoba

Forumguru
Zou kunnen, maar omdat dagrijverlichting bij de Fabia II later is toegevoegd (dus was er nog niet toen de Fabia II op de tekentafel lag) kan het zijn dat bedrading soms minder logisch is.
 

Wouter1

Forumguru
@cortrans , ik heb bij in mijn F2 greenline uit 2011 geen zekering 37. Volgens het boekje is dit voor het mistachterlicht. Echter mijn mistachterlicht werkt wel gewoon. Net als mijn mistlichten voor trouwens.
Op plek 38 heb ik wel een 10A zekering zitten. Als ik deze los haal werken mijn mistlampen voor niet meer (logisch), maar mijn mistachterlicht nog wel. Conclusie bij mijn auto: mijn mistachterlicht is niet via zekering 37 gezekerd.
Hoe wel weet ik niet. Wat interessant is om te weten wat er bij jouw auto met zekering 37 gezekerd is. Werkt bijvoorbeeld het mistachterlicht nog als je deze loshaalt.
Het zou kunnen dat bij jouw auto de zekering 37 en 38 verwisseld zijn.
 

cortrans

Forumguru
Hee, dat is interessant. Dat ga ik eens bekijken vanavond. Thanks voor de ze tip.
Wordt vervolgt.....
 

cortrans

Forumguru
Net even getest..... Trek ik zekering 37 er uit, gaat mijn achter mistlamp ook uit. Voor mistlampen nog steeds geen resultaat......
 

cortrans

Forumguru
En de lampen zijn inmiddels (via een omweg) aangesloten via de originele lichtschakelaar.........
Ik was vandaag een dagje vrij (zodat ik morgen weer een dagje leveren in België mag), en ben zelf aan de slag gegaan. Ik heb een nieuwe draad getrokken vanaf de lichtschakelaar, en deze via een relais de lampen rechtstreeks laten schakelen.
Vanaf het relais heb ik de plus en min getrokken naar de lampen.
Hier de origine draden los gekoppeld, en deze verbonden met de zelf getrokken draden, en tata........ Ze doen het. Uiteraard netjes afgezekerd met een 15 ampere zekering.

Op dit topic kan dus vanaf nu een slotje:yeah:
 

cortrans

Forumguru
Ja Joske, ik ben het monteurs werk nog niet helemaal verleerd hé. Ik heb vroeger LTS autotechniek gedaan, en ooit nog het diploma autotechniek 1 gehaald in 1978. niet geheel voor niets geweest dus:deuk:
 
Bovenaan Onderaan