Vraag op Autoblog: Skoda Superb of Audi A6

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wasmachineman

Forumguru
@dcv: Mooie wagen heb je gekozen dus geniet ervan! Gelukkig zijn smaken persoonlijk en zo houden we wat variatie op de weg. Multitronic ken ik zelf niet goed dus kan ik geen oordeel over geven, dsg is bekend! Tot ziens...
 

flip

Lid
Naar ik lees is de levensduur van die Multitronic niet zo denderend. Die ketting zou nogal wat sleet doen, en de mechanische betrouwbaarheid verre van indrukwekkend...
 

sitechris

Donateur
Heb ook een paar maanden in A4 TDI met multitronic gereden. Vind het echt geen bijzonder goede bak. Sterker, DSG heeft zeker mijn voorkeur. Ik heb verder geen ervaring in de A6, maar premium modellen benaderen natuurlijk wel perfectie en daar betaal je natuurlijk ook voor. En als er korting wordt gegeven, wordt dat natuurlijk wel interessant om dan A6 te rijden.
 

dcv

Nieuw lid
Het blijft natuurlijk persoonlijke smaak maar ik heb met beide auto's gereden en ik was persoonlijk niet onder de indruk van de dsg automaat.
Met name het op lage snelheden erg snel opschakelen vond ik niet erg prettig en ik vond de motor dan brommerig en niet lekker oppakken als je het gas intrapte.
Wat betreft de betrouwbaarheid van de multitronic bleek de eerste serie tot 2007 wel wat problemen te geven maar is hij na 2007 gemodificeerd en met meer lamellen uitgerust wat het betrouwbaarheidsprobleem moet hebben opgelost.
Bovendien ontstonden de eventuele problemen vaak pas na ongeveer 150.000km die ik toch niet volmaak of met getunde auto's en daardoor een koppel boven de 380nm en dat schijnt de multitronic niet fijn te vinden.
Feit is dat de dsg bak voor een zuiniger verbruik zorgt en dat de Superb op de achterbank meer ruimte heeft.
Daarintegen heeft de A6 meer ruimte voorin zowel in de lengte als in de breedte en dat vind ik prettig met mijn 2.03 meter.
Verder moet je met de multitronic wennen aan het gebrek aan snelheidsbeleving omdat je hem niet voelt schakelen en dat heeft me de eerste 2 maanden wat snelheidsboetes gekost!
Maar goed zoals een bekende nederlander altijd zegt "ieder voordeel heeft zijn nadeel"
Begrijp me goed ; ik heb met veel plezier 2 jaar in de Superb gereden en ik heb alleen mijn overweging met het forum willen delen en ik sluit absoluut niet uit dat de volgende weer een Superb wordt.
 

___JC___

Forumguru
Ehhh, 2.10 m hier. De A6 is naar mijn mening echt niet ruimer dan de S2 voorin. Ik zat echt niet best. Maar goed kan met lengte van benen te maken hebben e.d.
 
Ook 2.03m hier en mijn baas heeft de laatste jaren een A6 Avant en A4 Avant gereden en rijdt nu een A4 allroad. Zelf in die periode de S1 en OIIC gereden en nu de S2 en had altijd het gevoel dat ik in mijn Skoda voorin meer ruimte had dan in de Audi, zeker in de ruimte tussen mijn hoofd en het dak. En over achterin zal ik het maar helemaal niet hebben :winkie:.

Maar ik moet wel zeggen dat de Audi altijd wat beter aanvoelde. Maar ja er was dan ook wel een aardig verschil met motorisering in de Audi V6 2,5 TDI in vergelijking met een Skoda 1.9 TDI. Maar buiten dat, voelt de Audi inderdaad "premium" aan.

Ik heb ongeveer dezelfde ervaring als dcv met de multitronic en de DSG. Alhoewel ik nu "beter" aan de DSG gewend ben en het verschil tussen beide minder opvalt.

De A6 (inderdaad van voor 2007) heeft wat problemen met de multitronic gehad, maar na vervanging van de bak op ongeveer 60.000 km, en dus waarschijnlijk de nieuwe versie, was dat geen probleem meer.

dcv veel plezier met je Audi.
 

___JC___

Forumguru
Begrijp met niet verkeerd overigens. Ik vind de A6 nog steeds een van de mooiste wagens die je kan krijgen onder de EUR 100.000. En de bouwkwaliteit merk je wel degelijk bij Audi tov Skoda. Maar heel ruim heb ik m nooit kunnen vinden.
 
Ga niet hypocriet doen, zou ook zeker de A6 hebben gekozen omdat ik het gewoon een ontzettend mòòie auto vind, maar als je puur kijkt naar value for money in termen van goodies en prestaties, tja... de rationele keuze is dan de Superb natuurlijk.
 

Tallguy

Forumguru
[MODERATORBREAK]Beste mensen, dit topic gaan we toch nu maar sluiten cq verplaatsen naar de kantine (voor dat laatste kan men mij een PM sturen). De reden voor deze actie is dat het topic ondertussen een erg groot offtopic gehalte heeft gekregen. Met Offtopic bedoel ik in dit geval niet dat er over andere zaken wordt gekletst dan waar de vraagstelling over ging, maar het topic is eigenlijk niet echt meer op de juiste plek bij het 'Superb2 techniek, tuning en probleemoplossings' gedeelte. Het is bijna een poll aan het worden en het gaat dan ook nog eens over een vraag die op een ander forum wordt gesteld.
Voor degene die 'm in de Kantine terug willen zien, laat het even via een PM weten dan. (ps ter info: alleen donateurs hebben toegang tot de kantine)[/MODERATORBREAK]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan