Vraag onderhoudshistoriek Superb 3 Combi '17 1.6TDI 120PK

E 34

Lid
Dag iedereen,

zonet mezelf even voorgesteld als nieuw lid:

en dus vandaag een Superb3 Combi aangekocht!
10/2017, 95500km
Cappuccino Beige, premium pack met panorama dak en 18inch wielen.

1659989216802.png
Kleine inleiding:

De wagen heeft een leaseverleden (aankoop via KBC autolease remarketing), maar de vorige eigenaar ( er was slechts 1 chauffeur volgens de historiek) heeft er alvast op uiterlijk gebied erg zorg voor gedragen.
Het interieur is in nieuwstaat en ook de buitenkant van de auto heeft, buiten 2 kleine krasjes op de achterbumper, geen sporen van schade.
De wagen wordt verkocht met 12 maanden garantie, technische keuring voor verkoop en nog een 'nazicht' in de Skoda garage.
Hij staat momenteel op 18 inch winterrubber, maar ik krijg 18 inch zomerbanden uit de KBC pool, die men op de velgen zal zetten.
De winterbanden (ook nieuwstaat) worden los meegeleverd.

Bij aanvang van de testrit kwam het alarmlampje 'roetfilter' branden, dit is tijdens de half uur durende testrit uit gegaan (ik vermoed, en dat stond ook in de manual, dat hij diende te regenereren). Desondanks dat het lampje was uitgegaan, stond het bij KBC al genoteerd om na te laten kijken door de garage.

De testrit verliep vlot, wel even wennen aan de lange koppeling, in vergelijking met de ultrakorte koppeling van de KIA.
Remmen, schokdemping, geluiden, alles lijkt prima. Alle electronica werkt ook (panoramisch dak enz).

Verder heb ik volgende zaken visueel nagekeken:
lekkages rondom motorblok, platte riem, bodemplaat droog en niet beschadigd, geleiders en drain panoramisch dak.
Remschijven en blokken: nieuwstaat

Naar aanleiding van mijn opmerking over de tamelijk lange koppeling pedaalslag mocht ik ter vergelijking even rijden met een gelijkaardige combi, met 75000km.
De pedaalslag leek iets korter, maar misschien was ik spoken aan het zien...
Op de bestelbon is mee opgenomen: algemene check up + roetfilter + koppeling..

Ik kreeg inzage in de onderhoudshistoriek, en zoals verwacht werd het interval 'pas' uitgevoerd op 30000km.
Op zich hoeft dit geen probleem te zijn denk ik, maar wat me wel begon te dagen achteraf (nadat ik de bon had getekend) is dat de remschijven en blokken reeds vervangen zijn op 83000km.
Op 77000 en 85000 zijn er tussentijdse interventies geweest met kleine probleemjes zo lijkt.
Op 92000 km is dan een grote beurt uitgevoerd, inclusief waterpomp vervanging, en momenteel heeft de auto dus 95500 km

Vragen hierbij:
- wordt de waterpomp standaard vv rond 90000km (zonder distributieriem?)
- het is gek dat ik nergens remblokken zie terugkomen in de lijst, tot ze plots samen met de schijven vervangen worden op 83000 ( te lang gereden met versleten blokken en daardoor de schijven beschadigd?)
- wat is jullie ervaring met de koppeling van een superb combi?

hierbij de integrale lijst:

1659989727893.png



Alvast bedankt voor jullie inzichten!
 

hemi24

Forumguru
Ik snap de sprongen heen en weer niet in de kilometerstanden..?!?

12/08/2021 82.995 km
13/08/2021 77.338 km
04/10/2021 85.112 km

:sterretjes:

Waterpomp rond de 90k komt (helaas) wel vaker voor; distributieriem hoeft volgens mij pas bij 210k…

Verder zie ik een nieuw contactslot (te veel sleutels/gewicht aan sleutelbos..?)
En een herstelling aan een armsteun; zou ik niet wakker van liggen…
 
Laatst bewerkt:

E 34

Lid
Het contactslot is eigenlijk een drukknop, maar het stuurslot springt automatisch op. Ik vermoed dat het het stuurslot betreft.
Die km standen vs datums is idd iets geks, heb het terug nagevraagd bij KBC. Benieuwd hoe de officiële carpass eruit zal zien.

Nog iemand ervaring met de koppeling en/of remblokken en schijven kwestie?
 

Arjann

Forumguru
Remblokken met die kilometerstand is niet perse heel gek hoor. Remschijven is qua slijtage wel vlot, misschien dat het inderdaad "ijzer op ijzer" is geweest waardoor ze meteen vervangen zijn.
Koppeling zal een kwestie van wennen zijn vermoed ik
 

JeSko

Forumguru
Koppeling is normaal, zeker als je van een Koreaan/Japanner komt.

Ter vergelijk, mijn S2 Combi heeft al sinds aankoop, bij 50.000km tot nu 82.000km, een koppeling die heel langzaam opkomt, ik vind dat makkelijk en het past bij dit type auto, een zuinige comfortabele cruiser die niet uitnodigt tot sportief rijden,
de koppelingsweg alvorens het aangrijppunt echt sterk genoeg is is erg lang. Bij de Mazda van mijn vrouw is dat pedaal er meteen, dat is loslaten en hij grijpt meteen aan, die auto is dan ook pakken sportiever maar iets minder comfortabel om te cruisen.

Remblokken en schijven kan normaal zijn, een slecht anticiperend chauffeur komt echt geen 100.000 km toe met zijn eerste remmenset, die halen vaak niet eens de helft dus dit is vrij normaal, anticiperende chauffeurs kunnen 200.000 en meer halen met bv hun schijven ( zo zijn er hier wel enkele op het forum).
 

E 34

Lid
Bedankt voor de reacties, toch een beetje gerustgesteld. Dan wordt het nu aftellen om de auto te gaan ophalen!
 

E 34

Lid
Het order van 12/08 werd door de garage uitgevoerd op 19/08 heb ik gekregen als verklaring. Maar voor het feit dan in dat geval er dan 6000km op 7 dagen is afgelegd heb ik nog geen verklaring gekregen.
 

Turbo Harry

Actief lid
Mijn S3 uit december 2017 heeft bij aankoop (74000) ook achter nieuwe blokken en schijven gekregen. Voor waren ze nog prima. Al met al niet iets om je druk om te maken lijkt me.

Over de koppeling kan ik je niets zeggen (rij DSG). Waterpomp is wel een kwaaltje inderdaad, als die recent vervangen is is dat alleen maar mooi meegenomen. Kan die de volgende weer mee wanneer je de distri vervangt.

Contactslot lijkt me een defecte start-knop. Die gaan ook regelmatig stuk, toevallig de mijne 3 weken geleden vervangen (zelf gedaan, peanuts en 10 minuten werk). Materiaal was 50 euro ofzo, laat je het doen dan zal er een half uurtje werkplaatsloon bijkomen > 100 euro.

En die 6000km verschil in augustus...tja...tis wel een diesel en augustus is vakantieperiode. Best plausibel dat er in een week 6000km op de teller is bij gekomen en dat op 12/8 aangemeld werk pas op 19/8 is uitgevoerd (lees: "hallo leasemaatschappij, ik sta in zuid Italië en auto geeft melding XYZ" > "prima plannen we in").

Veel voorpret en rijplezier gewenst! :)
 
Laatst bewerkt:

E 34

Lid
Allemaal geruststellende signalen, bedankt!

Die 6000km op 1 week, dat acht ik echter toch nog steeds weinig realistisch.
Een autovakantie van 6000km is al stevig lijkt me en dan duurt die toch minstens 3 weken ofzo.

Of die Superb moet gewoon zo lekker cruisen, dat je er niet meer uit wil, en elke dag 850km wil rijden :jaja:

KBC gaat er niet echt meer verder op in, ze hebben uit transparantie een nog vollediger lijstje doorgestuurd met ook de bandenwissels erbij. Er zijn geen gekke km-sprongen te bespeuren voor de rest.
 

SuperBeeb

Forumguru
Kan ook 'gewoon' een typefoutje zijn geweest. Is mij ook wel eens overkomen. Garage heeft toen op mijn verzoek nieuwe nota gemaakt.
 
Bovenaan Onderaan