Voorstoelen aan de korte kant

awal

Lid
Hey,

Heeft iemand anders ook de ervaring dat de zitting van de voorstoelen van een Skoda SuperB wat kort zijn?
Ben 1m98 en pas prima in de auto, alleen bij lang rijden wordt mijn been moe vanwege weinig ondersteuning.
Nu weet ik dat normaal gesproken andere stoelen van de VAG familie prima passen, maar weet iemand of de achterbank van bijvoorbeeld een Audi A6 of A8 ook passen ipv de achterbank van de SuperB sedan??

Mocht iemand wat weten hierover dan hoor ik het graag!!
 

JeSko

Forumguru
Welke stoelen heb je in je Superb? Zelf heb ik er met verstelbare zitting, kan deze zitting kantelen waardoor mijn, weliswaar kortere, benen perfect ondersteund worden.
 

awal

Lid
Afwerkingsniveau is ambition.
Bestuurdersstoel is elektrisch, maar ik heb lange benen (binnenbeenmaat van een meter...).
Welneens in Audi's gezeten met dat extra uitschuifstukje aan de stoelen en dat steunt de benen net wat meer, vandaar mijn vraag, want je vind meestal een compleet interieur en regelmatig van leer, deels danwel volledig en dan zou de huidige achterbank wat raar afsteken...
 

Chrisjemol

Forumguru
ik ben 2,01m en ik heb de stoel naar achteren gekanteld
heb ook lange benen maar kan niet zeggen dat ik last heb van de stoel
ik wordt enkel gek van die elektrische verstelling
wel met je eens dat de sportstoelen in bv audi met dat voorste uitschuifbare stuk wel beter zijn
 

JeSko

Forumguru
Ja klopt bij sommigen Audi's kan je het uittrekken, vooral bij de S-Lines dacht ik, heb daar ook in proefgereden en dat zat erg goed qua ondersteuning, zelf heb ik er geen last van, het kantelen is voldoende om mijn korte benen te ondersteunen, kan me voorstellen dat je met zo'n binnen been lengte meer moeite hebt. Geen idee eigenlijk of zo'n interieur één op één past, maar ik denk het niet.
 

Herre

Senior Member
In mijn ervaring is dat uittrekken een leuke gimmick, maar werkt meestal niet echt. Rest vd stoel is vaak ook te klein, in elk geval in mijn geval (2m05). Ik heb nu al bijna 20 jaar een stoel van ASS (https://assautostoelen.nl/) in mijn auto. Niet alleen voor zit comfort, ook voor veiligheid. Ben ooit gewond geraakt bij een ernstige aanrijding van achteren, waarbij de stoel in mijn golf bij de scharnieren is afgebroken (toen 3 jaar oud).
 

DFO

Nieuw lid
Hey,

Heeft iemand anders ook de ervaring dat de zitting van de voorstoelen van een Skoda SuperB wat kort zijn?
Ben 1m98 en pas prima in de auto, alleen bij lang rijden wordt mijn been moe vanwege weinig ondersteuning.

Ik ben 2.02m en vind de Skoda stoelen qua zitting niet goed, en zeker te kort om mijn bovenbenen te ondersteunen. Andere VW Groep merken hebben betere kwaliteit stoelen maar voor lange mensen zijn standaard stoelen nooit perfect.
 

awal

Lid
Heeft er iemand een idee of Audi A6 (4G) voorstoelen passen op de plaats van de voorstoelen van de SuperB? En zijn het dezelfde stekkers, voor bijv. airbag, elektrische verstelling, etc?
 

Eltjo

Forumguru
1.98 mtr en niet eens lange benen; een kennis van ook 1.98 mtr had ruimte boven zijn hoofd over in zijn Saab terwijl ik met een hoofd tegen het dak zat. Dat kan dus enorm verschillen.

Ik had in mijn Passats dezelfde overgezette oude ASS stoel. Ooit gekocht voor € 60 en wat ruglengte niet eens voor mij, maar zat al vele malen beter dan de standaard stoelen. Ook na 300 dkm die ik er gebruik van heb gemaakt.
De zijairbag van de originele stoel heb ik uitgeschakeld via VCDS, want die zat natuurlijk niet de ASS stoel.
Ook het stuur was dichterbij te stellen dan dan bij de Superb, waardoor ik hierin de stoel meer naar voren heb staan dan lekker zit voor mijn benen.

In de Superb is uiteraard de stoeldiepte te weinig. Een van de vereisten bij aankoop was elektrische stoelverstelling (@Chrisjemol waarom wordt je daar gek van?) omdat je de stoel dan kan kantelen. Verder heeft het geen voordeel, ik ben (bijna) de enige die er in rijdt en heb dus weinig aan de sleutel-gekoppelde geheugenposities.
Wat kantelen betreft; als je dat niet hebt kan je proberen om aan de voorkant onder de rails b.v. een paar grote moeren te leggen en langere bouten gebruik om deze weer vast te zetten.

Ik rijd de langere stukken meestal met de schoenen uit om meer ruimte te hebben. Daarom heb ik met VCDS de rem-assistent gevoelig gezet. Remmen gaat met een sokkenvoet ook met ingrijpen van de ABS, dus hard genoeg. Verzekeringstechnisch misschien niet o.k. met een ongeluk, maar ja..
Uiteindelijk staat de stoel gewoon vlak en zet ik de zitting aan de voorkant wel eens omhoog als ik schoenen aan heb.
Tevens geeft de Superb stoel erg magere zijdelingse steun. Samen is dat na 1450 km in 15 uur met voldoende pauzes toch onvoldoende om gebroken aan te komen.

Mijn ervaring met o.a. Audi is ook dat het stukje dat je uit kan trekken ook niet voldoende is. Bovendien kijk ik bij een A6 ook meer tegen de zonneklep aan dan door de voorruit.

Nog een puntje als je lang bent m.b.t. veiligheid; neem een spiegelverhoger. Erg belangrijk voor verkeer (van rechts) in de enorme dode hoek achter de binnenspiegel.
 

awal

Lid
@eltjo2 qua problemen met de spiegel heb ik weinig last, heb de stoel zo laag mogelijk aan de achterzijde, dan de zitting zover mogelijk omhoog gekanteld wat nog prettig voelt en dan zie ik alles, rechterspiegel ook zodanig afgesteld dat je het merendeel ziet, gebruik bij achteruit rijden de kantelfunctie van de spiegel, zeer prettig moet ik zeggen en natuurlijk ook kijken met je hoofd en niet alleen je ogen wat heen en weer doen..

Een kennis had een A6, die paar cm extra met het uitschuifstukje voelde heel prettig, samen met kanteling zitvlak, vandaar mijn interesse om zo'n stoel tee nemen, als VAG alles redelijk hetzelfde heeft qua stekkers en plaatsing van de rails zou het toch moeten lukken???
 

Chrisjemol

Forumguru
@eltjo2 , wanneer de stoel perfect staat, sla ik die setting op
Vaak als ik de auto opendoe en instap staat deze dus op de vooringestelde setting die goed is voor mij
Maar het gebeurt me ook te vaak dat ik met openen vd deur de elektromotr hoor lopen en dan zakt de zitting naar beneden. Ik stap ik en het eerste dat ik doe is de zitting omhoog kantelen

we gebruiken maar 1 sleutel dus waarom hij steeds af en toe zichzelf verstelt is me een raadsel
 

Eltjo

Forumguru
@Chrisjemol ; dat is mij ook duister dan. Ik heb een keer voorkeuze 1 aan de ene, en voorkeuze 3 aan de andere sleutel gekoppeld om het te proberen. De werkt na jaren nog steeds. Als de stoel in een andere positie staat vanwege stofzuigen of dat bij het half in de auto zitten de knop was ingedrukt, gaat de stoel bij het openen van de deur weer goed staan.
Misschien moet je hem nog eens koppelen met de sleutel, dan wordt elke keer "op de voorkeuzeknop gedrukt" als de sleutel wordt bedient.

@awal ; het lijkt erop dat jij relatief lange benen hebt. Mijn leuningpositie is rechtop en ik kan met licht geknikte armen bij het volledig uitgetrokken stuur. Een Superb met panoramadak heb ik laten staan omdat ik net wat te dicht met mijn hoofd bij de linker rand van het dak zat. Jij vond een A6 dan zeker ook wel prima zicht naar voren bieden?
Ik ken jouw probleem uiteraard, je zit puur op je kont ipv ook op je bovenbenen die slechts rust vinden tegen de deur danwel tunnel/middenconsole. Dat is bij een lange rit een platte zere kont.
 

Chrisjemol

Forumguru
ja stel hem zelfs meerdere keren per wek opnieuw in (set ingedrukt houden, dan 1 ingedrukt houden tot de 'ping')
gaat paar dagen goed en soms ineens niet meer. Volgende heeft weer handmatige verstelling
 

JeSko

Forumguru
Dat is inderdaad een gekloot en niet normaal, mijne blijft netjes in de geprogrammeerde standen staan en zet zich ook feilloos terug, zo moet het op uwe ook gaan, bizar :pieker:
 

Cordoba

Forumguru
Heeft er iemand een idee of Audi A6 (4G) voorstoelen passen op de plaats van de voorstoelen van de SuperB? En zijn het dezelfde stekkers, voor bijv. airbag, elektrische verstelling, etc?

Belangrijkste zijn de stoelrails: je moet opmeten of de lengte van de stoelrails en de afstand tussen de stoelrails gelijk zijn. Let er bij de railslengte wel op dat de rails aan de portierzijde anders van lengte is, dan de rails in het midden van de auto (dus naast handrem/schakelpook). Binnen de VAG-groep zijn er een paar maatvoeringen voor de stoelen (binnen een autogeneratie), waarbij stoelen met dezelfde maatvoering uitwisselbaar zijn, meestal incl. de achterbank. Bij mijn vorige Fabia had ik de standaard stoelen, waarbij ik bij een rit van 3 kwartier al vermoeide benen had. Ik ben daarom op zoek gegaan naar andere stoelen en heb de stoelen en achterbank uit een (3-deurs) Ibiza FR in mijn Fabia Combi geplaatst en dat was plug & play, alleen hadden de nieuwe stoelen stoelairbags die niet aangesloten konden worden, omdat mijn Fabia die optie niet had. Mijn interieur heb ik verkocht, en heeft daarna weer rondgereden in een 5-deurs Ibiza hatchback, die oorspronkelijk geen deelbare achterbank had.

Kortom er kan veel, maar je moet wel lef hebben, en zelf zaken uitzoeken. In mijn geval werd door diverse sloperijen ook gewoon met droge ogen beweerd dat het niet paste, terwijl in bepaalde (weinig voorkomende) uitvoeringen precies dezelfde stoelen zaten als ik later heb gemonteerd.
 

Okki

Donateur
Als je lange benen hebt (die heb ik dus) is het niet zozeer dat de zitting te kort is, maar dat je de stoel niet kan kantelen.

Nou heb ik mijn stoel zelf altijd nog 2 standjes naar voren staan, dus de hoek die het bovenbeen maakt is mede daardoor zodanig dat langere zitting en/of uittrekbare zitting geen verschil gaat maken in ondersteuning.

Ik heb eigenlijk maar in 1 auto ooit heel goed gezeten, en dat was de eerste Volvo 850.

Ondanks dit alles heb ik hoegenaamd geen last bij het rijden van lange afstanden.
 

Bakkertje

Forumguru
@awal je zou eens kunnen kijken voor stoelen uit een Passat / Golf, die zijn in lengte te verstellen (het uitschuif stukje) en handmatig te kantelen.
Ik ervaarde hetzelfde als jij in de Octavia en Superb, bij de Superb had ik elektrisch verstelbare stoelen waardoor het naar mijn idee prima zat.
Die van een Passat / Golf zitten echter toch een stuk beter.

BM Parts (bm-parts.nl)
 
Heb hetzelfde in mijn O3 FL. Ben altijd gewend geweest dat ik de stoel kan kantelen (vorige auto was een V70 en die stoelen waren echt hemels) maar bij deze Octavia kan dat helaas niet. Heeft uiteindelijk even geduurd voordat ik de meest ideale positie had gevonden en ondervind daardoor eigenlijk geen problemen tijdens lange ritten, maar het kan beter.. Ook mis ik wat zijdelingse steun.

De stoelen in onze 2e auto (Toyota Yaris T-sport) zitten wat dat betreft een stuk beter :laugh:
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
De stoelen in mijn S2 geven net enorm veel zijdelingse steun, de zijdelingse flappen ( zie foto ) zijn zo groot en komen zo ver naar voor waardoor ze me echt omhelzen en die zijdelingse steun geven, ook het kantelen ondersteunt mijn benen zoals het hoort, meest comfortabele autostoel die ik al gebruikt heb samen met die van een F11. Ik ben wel een tijd bezig geweest om de stoel perfect te zetten, je hebt er zoveel aanpassingsmogelijkheden mee, zoals kantelen maar ook onderrug steun en dergelijke, dat het effe zoeken is naar de perfecte zit.

Maar veel hangt af van je formaat en postuur, ben zelf maar 1.78 en 68 kg, zeker hier op het forum ben ik daarmee een kleintje, als je ziet dat velen hier tussen de 1.90-2.10 schommelen.

20201108_135717_copy_2016x1512.jpg
 
Bovenaan Onderaan