Voorstellen de VAG-man

VAG-man

Forumguru
Afgaande op foto's heb je nu de helft van de auto gedaan, en ga je vandaag voor de rest

Correct, gehele voorkant gedaan en linker zijkant.
Vandaag even geen zin. Ook lichte spierpijn bij deze oude man. Vrijdag ga ik weer verder.

Zie ik nu dat die knappe buuf van je der huis te koop heeft aangeboden ?
Je zal er wel gaan missen.....:D

Ja klopt. We vinden elkaar erg leuk, maar er is helaas geen klik met mijn vrouw.

Zeg, ben jij dat met die rode polo aan op streetview ;)

Goed ontdekt Sherlock Holmes:bloemen:
Ik zag Google bij ons in de straat en ben bewust naar buiten gegaan om op de foto te komen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

VAG-man

Forumguru
Vandaag was het tijd voor een oliewissel. De eerste sinds de aankoop. De laatste oliewissel met LL-olie was gedaan door de dealer bij 197k km.
Nu na 22k km (langer dan gepland) ziet de olie er bruin uit. Het geurt wel erg, dus het werd wel tijd.
Helaas merk ik dat er 2? bodemplaten ontbreken onder de S2, want kan zo de carterplug verwijderen. Voor mij een andere carterplug dan ik gewend ben. Normaal een steek 19, maar nu een torx 45. Is dit normaal?
Oliefilter zat muurvast. Moest een olietang gebruiken. De nieuwe hand vast aangedraaid en 4,6 liter Castrol 5W30 LL -olie toegevoegd.

Kan iemand mij iets over de bodemplaten vertellen? Klopt het dat onder de uitlaat ook één moet zitten? 20190712_172324.jpg 20190712_182051.jpg
 

Highway

Forumguru
Betreffende de olieplug: dit klopt. Er zijn 2 pluggen - een steekmaat 19 of torx 45. Is maar net wat degene heeft liggen die de plug vervangt.
 

VAG-man

Forumguru
Zo te zien ontbreken er minimaal 2 platen.:cry:
Sowieso de plaat die het oliecarter afdekt en volgens mij hoort er ook één onder de uitlaat in het midden onder de auto.

Ik zal binnenkort eens een bezoek aan de dealer brengen.
 

VAG-man

Forumguru
Vrijdag 1 november bij TVS geweest.
Had in half 11 de afspraak. Werd op tijd en vriendelijk ontvangen.
De monteur is even met de auto gaan rijden en na een tijdje kwam hij terug met de mededeling dat er getuned kon worden. Na ruim een half uur was het blijkbaar al gebeurd, want de auto werd naar buiten gereden en getest. Wow dat is snel! Ik had mijn lunchpakket meegenomen, omdat ik er 3 uur voor had uitgetrokken.
Na een kwartiertje kreeg ik de sleutel en kon ik zelf ervaren wat er veranderd was. In eerste instantie viel mij het tegen, maar volgens de monteur stond de turbo op maximaal wat verantwoord was. Om precies te zijn 0.88-0.89 bar.
Rond 12 uur reed ik weer naar huis. Tijdens de rit kwam er een steeds grotere grijns op mijn gezicht.

Nu bijna 3 weken later kan ik zeggen wat een verschil! Blijkbaar moest het even bezinken, voordat ik daar achter kwam. De auto is gelukkig nog net zo schakellui te rijden als daarvoor. De rotonde rustig nemen in de 3e versnelling is geen probleem en ook 60km/p.u. in de 6e kan nog steeds.
Het koppel is vanaf 2500 toeren fantastisch. Ik ben er gelukkig mee.
 

VAG-man

Forumguru
@Rosinfield dan zit daar een groter exemplaar op. De wastegate is volledig dicht gezet en daardoor is 0.89 bar maximaal.
Mijn vorige Audi zat zelfs op 1.5 bar.

Voorlopig vind ik het vermogen ruim voldoende voor een gezinsauto.
 

VAG-man

Forumguru
Vroeger heb ik zelf de wastegate van mijn Audi 5000 Turbo dicht gezet, waardoor de turbodruk naar 1,5 bar ging. Wat reed dit monster fijn. Ruim 13 jaar in mogen rijden.

Misschien vloeken in de kerk, maar is het alleen dicht zetten van de wastegate afdoende om te tunen?
Eerlijk gezegd vond ik het óók zo snel gaan het herschrijven van de software. Nog geen half uur is de auto in de werkplaats geweest.
Mijn vorige auto een Audi A2 zijn ze ruim 2 uur mee bezig geweest.

Wie kan hier iets over zeggen?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Normaal gesproken is het bij een stage 1 gewoon laden van de software en dat is idd zo gepiept. Bij mijn auto en bij alle auto's met dezelfde nieuwe Bosch Ecu, ligt het wat lastiger, omdat men niet via de OBD poort kan werken, maar op de Ecu zelf moet werken. In mijn geval duurde het zowat een hele dag; testritjes met telkens Ecu eruit en erin om eea aan te passen. Maar dat zal denk ik ook te maken hebben met dat het nog een soort van ontwikkelingsfase was.
Dicht zetten van de wastegate is zeker niet afdoende; het gaat ook om oa het ontstekingsmoment (dacht ik)
 

Highway

Forumguru
Ik zou eerst eens inlezen wat het doel is van de wastegate.

Je hebt 2 kleppen voor de turbo: wastegate en dumpvalve.

wastegate: zit voor de turbo. Door deze open te zetten, gaat er uitlaat druk weg uit de turbo waardoor de turbo minder hard gaat draaien.

Dumpvalve: zit na de turbo, de turbo draait behoorlijk hard, en heeft dus een behoorlijke energie. Bij bijv. het loslaten van het gas, blijft de turbo nog even hard draaien en bouwd die dus teveel druk op (de motor kan dit niet verwerken). Hierdoor wordt de druk zo hoog, dat de lucht terug geduwd wordt. Hierdoor kan de turbo beschadigen. Door de dumpvalve open te zetten. laat je de overtollige druk weglopen.

Zet je de wastegate dicht, is er geen manier meer voor de ECU / motor om de turbo langzamer te laten draaien. Mogelijk zal de ECU dit op vangen door de dumpvalve open te zetten. Echter - de turbine / scoop wielen blijven hard draaien - zo hard dat de turbo te hard gaat draaien en uit elkaar klapt.
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Dicht zetten van de wastegate is zeker niet afdoende; het gaat ook om oa het ontstekingsmoment (dacht ik)

Ja klopt van ontstekingsmoment. Die is bij de A2 en mijn 5000 Turbo ook veranderd. Misschien bij de S2 met de software de ontsteking aangepast?

Ik zou eerst eens inlezen wat het doel is van de wastegate.

Ja dat is mij allemaal bekend.

Bij mijn 5000 Turbo van bouwjaar 1986 is alleen de wastegate dicht gezet en de ontsteking aangepast. Daarna had deze flink meer vermogen. Geen idee of er toen al een ECU in de auto zat, maar daar is in ieder geval niets mee gedaan.

Ik vraag mij achteraf dus af wat de software nu doet, nadat de wastegate en ontsteking is aangepast.
 

VAG-man

Forumguru
Maandag over een week terug naar TVS. Er is in de 4e t/m 6e versnelling duidelijk een trilling waarneembaar tussen de 2000 en 2500 toeren.
Vermoedelijk heeft het massavliegwiel het te zwaar met de hoeveelheid trekkracht. Niet zo blij mee, maar het zal worden opgelost.
 

VAG-man

Forumguru
Ik kan beter een topic aanmaken over mijn eigen auto. Elke keer denk ik dat er niks te melden valt:pieker:

TVS heeft bovenstaand probleem opgelost. Trilling is alleen merkbaar als je vanuit de 6e versnelling vanaf lage snelheid (70 km/pu.) naar bijvoorbeeld 120-130 km/p.u. gaat. Dit zou ik normaliter nooit doen, want schakel altijd terug.

Onlangs de app Race Timer gedownload. Hiermee kun je bijvoorbeeld een run doen van 0-100 km/p.u.
De eerste poging ging gelijk goed naar 6,6 seconden. Een volgende poging vloog het toerental snel omhoog zonder dat de snelheid opliep.:cry:
De koppelingsplaten kan de Nm niet verwerken en slipt door. Koppelingsplaten zijn nog geen 100k oud, dus daar kan het niet aan liggen.

Ik vind het jammer, maar vind het wel goed zo. Voluit versnellen vanaf stilstand doe ik nooit.

Trouwens kan het kloppen dat een getunede 1.8 bij TVS tussen de 240-250 pk komt? Anders is de 6,6 seconden niet te verklaren.
 
Bovenaan Onderaan