Voorstellen de VAG-man

Highway

Forumguru
Geen probleem, voelde er niets van :koffie:

Of mijn manier van onderhoud het probleem weet te voorkomen weet ik niet. Auto heb ik 2de hands (was leasebak) gekocht bij een universele garage. Weet natuurlijk niet wat er allemaal mee gebeurd is.

Goede olie (zelfde dan bij de dealer, 0W30), 1 keer bij de dealer onderhoud, volgende keer doe ik deze zelf (inc. flush). Maar da's een heel ander topic, gaan nu best :ot:
 

VAG-man

Forumguru
En heb je er spijt van @JdeGroote ?
Voorlopig heb ik nog geen spijt, want ik rijd er nog dagelijks in:jaja:

Maar voor wie nog een mega zuinige auto zoekt.
Deze is te vinden op Marktplaats.
Zoek op Audi A2 "brandstof diesel" met als zoekterm Imola.
 
Laatst bewerkt:

JdeGroote

Senior Member
Liet 'ook' een Imola Gelbe CS benzine A2 achter. Geen spijt, no nonsense, ergonomie in orde en ruim, flexibel interieur. Wel wennen aan verschil kwaliteit afwerking, met her en der een kraakje;-P
 

VAG-man

Forumguru
Hoe is het mogelijk. Zoveel zijn er niet te vinden in Nederland.
De kwaliteit van de A2 overtreft zeker een Skoda, maar daar was de prijs ook naar.
Die van mij zat nieuw op €30.000.
 

VAG-man

Forumguru
Weet iemand wat dit voor lampje of sensor is in de achteruitkijkspiegel? Heb gezocht in de handleiding en op het forum, maar niks gevonden. Links bovenaan zit de sensor van de ruitenwissers en volgens mij ook de lichtsensor. Dit is dacht ik 2 in 1 sensor.
 

Bijlagen

  • 20190104_162722.jpg
    20190104_162722.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 44

VAG-man

Forumguru
Ik had verwacht dat de sensor van de zelf dimmende binnenspiegel onder het spiegelglas is te vinden. Zo kan deze regeren op achter opkomend verkeer.

De sensor/lampje van de buitenspiegel op de foto zit aan de raamzijde.
 

tist

Actief lid
Dat is voor de zelfdimmende binnenspiegel.
Wat het is weet ik ook niet, maar zeker geen sensor voor de zelfdimmende binnenspiegel, immers voor verkeer dat je vooraan ziet naderen hoeft die helemaal niet gedimd worden, wel voor het achterop komende verkeer.
Voor zover ik weet zit die sensor zoals TS schijft onderaan de spiegel, en "kijkend" naar achteren.
 
Koplampen van achteropkomend verkeer kunnen u via uw binnenspiegel gemeen verblinden. Meestal moet u daar handmatig wat aan doen: u kunt de binnenspiegel dan handmatig in de antiverblindingsstand klikken. En zodra het felle licht is verdwenen, klikt u ‘m zo weer terug.

De zelfdimmende binnenspiegel doet dat helemaal automatisch. Dat werkt heel simpel. Zo’n ECM (voluit Electro Chromatic inside rear view Mirror) heeft twee sensors waarmee hij invallend licht meet. Eentje naar voren, voor het licht buiten de auto, en eentje naar achteren.

Van 7 tot 85% verduisterd
Schijnt er van achteren een veel feller licht dan van voren, dan activeert de ECM een flinterdunne elektro-chromatische (‘door elektriciteit verkleurende’) laag die over de spiegel is ingebouwd. Normaal is deze laag transparant. Maar loopt er een stroompje doorheen, dan verkleurt die naar donker. Dit kan traploos tussen 7 en 85%. Zodra de felle lichtbron verdwijnt, stop de stroom en is de spiegel binnen enkele seconden weer helder.

Slim systeem
De ECM is voorzien van een slim aan/uit systeem, zodat u er zo min mogelijk aan hoeft te doen. Standaard staat hij standby zodra u het contact van de auto inschakelt. Uitzetten kan met de On/Off knop centraal midden onder aan de spiegelrand. Schakelt u de auto in achteruit, dan gaat de ECM automatisch uit voor optimaal zicht naar achteren.

Het systeem werkt van voren en van achteren
 

tist

Actief lid
Hoe het dimmen van een spiegel werkt weet ik ook wel, enkel dat hij van voor lichtinval zou meten neem ik niet zomaar aan.
Wat als je zelf met je verlichting aan rijd tijdens de dag, dan denkt de electronica als het al zo is, dat het nacht is, en dan een mooie zonneschijn van voor, dan gaat hij dimmen ?
Denk het niet hoor.

Als ik eens in het donker ga rijden ga ik er een een plakker op aanbrengen ben eens benieuwd., of hij dan niet meer zou werken, zal er dan nadien ook eens onderaan iets opplakken, dat zal dan wel uitsluitsel geven.
Ik laat het resultaat wel weten
:)

*Edit* Nu schiet er me iets te binnen, ik heb die vraag vroeger ook al eens gesteld, en ik meen me nu te herinneren dat het iets te maken heeft met dat automatisch lichtbundel aanpassen voor tegemoetkomend verkeer. Weet de naam van die term niet meer.
Die sensor vooraan in de achteruitkijk spiegel zit in de binnenruimte bedoel ik he.
Ben er hoe langer hoe zekerder van dat dit de juiste bedoeling is van die sensor naar voor gericht.
Ga mijn test effe uitstellen, anderen zullen me denkelijk gelijk geven aangaande die sensor ....
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Bedankt voor jullie antwoorden tot dusver.
Mooie uitleg @Superden waarvoor dank. Echter het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de sensor die ik bedoel voor ECM wordt gebruikt zoals @tist ook aangeeft.

Zelf had ik gehoopt op een sensor die automatisch het grootlicht regelt, dus deze dimt wanneer er een tegenligger aan komt.

Jou gedachte @tist klinkt ook aannemelijk.

Is die regensensor op de ruit gelijkertijd ook een sensor die de schakeling regelt tussen dagrijverlichting en dimlicht, zoals ik eerder aangaf?

Ik ben benieuwd of iemand jou verhaal kan bevestigen @tist.
 

tist

Actief lid
Heb iets teruggevonden aangaande die sensor vooraan op de binnenspiegel.

https://www.skodaforum.nl/forum/i/dashboard-verlichting-dimt-automatisch.23199/#post-413528

Ik herinner me nu dat de binnenverlichting dimde van het dashboard tijdens het onder een tunnelletje te rijden tijdens de dag als er veel licht was. Heb dat toen gewoon eens getest door er mijn vinger eens op te houden als ik in volle zonlicht stond, en dan reageerde de dashboardverlichting.

Ben verder niet helemaal zeker dat het ook de lichtbundel voor de tegenliggers s'nachts zou aanpassen, heb dat eigenlijk nog nooit opgemerkt.
Als ik grootlicht heb aanstaan dim ik die zelf wel voor de tegenliggers, ik wacht niet af of het zou werken.
Voor zover ik weet zou ik die optie wel hebben maar de handleiding geeft daar niet echt een duidelijk beeld over.
Maar dat van het dashboard is wel helemaal juist hoor

Het dimmen van de binnen en/of buitenspiegels, dat zit hem onderaan de binnenspiegel bij mijn weten, en zeker niet vooraan.
 

Hakar

Donateur
Mooi glimmende spiegeldelen op de foto's.

Afgaande op foto's heb je nu de helft van de auto gedaan, en ga je vandaag voor de rest?
 

EdK

Forumguru
Zie ik nu dat die knappe buuf van je der huis te koop heeft aangeboden ?
Je zal er wel gaan missen.....:D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan