Volwaardige reserveband mogelijk?

catch me

Forumguru
Ik heb met de RoomsteR één keer gehad in Frankrijk dat er losse onderdelen werden gelanceerd vanuit kofferbak naar voren toe !
Dit was van een steile helling naar beneden en en noodstop moeten maken.
Affjn dit wil ik echt geen tweede maal meemaken en vandaar dat ik waarschuw hier !
En je mag er verder mee doen wat je wil ( een ieder heeft het grooste recht om eigenwijs te zijn ) maar zou ik ooit hier iets erover lezen dan zal ik helaas hardop lachen......
@EdK Je hebt zeker een punt. Stel iemand raakt je links achter en je rolt daardoor over je dak......kans is klein maar zoals je al zei, 't ligt niet voor niks af fabriek vast met centrale moer en de rest met een spanband

• Leuk
Waarderingen: EdK

Paso

Lid
Ooit gehad met een civic. Maakte een klapper waardoor de wagen 5 keer rond z'n lengteas tolde . In het reservewiel had kk een CD lader liggen, los in een dekentje, daarover de hardboard vloer, daarover de mat, en nog een harde hoedenplank erboven. Na de klap lag de cd lader voor de passagiersstoel. Simpel uitwijkmaneuver omdat de tegenligger in een s-bocht vol op de middenlijn reed, ik wijk uit want anders was het er vol op, raak een put naast de weg, rechtsachterwiel plooit eronderuit... Zo snel gaat het.

EdK

Forumguru
Bij vorige werkgever moesten we altijd maar een eigen inrichting in ons busje timmeren.
Tot er een collega het volgende filmpje liet zien

Van toen af werden er echte inrichtingen ingebouwd !! En door een firma !!
Mochten zelf er niets meer zelf aan doen....
En ja is geen personen wagen maar de impact is hetzelfde

andrehj

Forumguru
Wiel ligt los op een dun dekentje mooi klem in de ruimte voor het reservewiel.zie foto hierboven.
Wiel weegt gauw 18 kg, dus gaat niet aan de rol!
Behalve als je ooit betrokken raakt in een aanrijding en je kinderen op de achterbank krijgen dat wiel in hun nek... :wavecry:

• Leuk

andrehj

Forumguru
Met dien ten verstande dat een kind rechtop zit, en een wiel plat ligt en bovendien verzonken in de vloer. Er moet dus wel een significante opwaartse kracht zijn bij een aanrijding om dat wiel uit z'n gat te krijgen. Ik acht de kans daarop beperkt, maar toch zou ik meer gerust zijn als dat wiel vast zit. Die insert zit bij zowel m'n oude F1 als huidige O2 trouwens niet vast met een spanband.
Dan ontbreekt die. Er hoort wel degelijk een spanband te zijn die het geheel op zijn plek houdt, zoals ook goed te zien is op de foto op de Belgische Skoda shop: https://shop.skoda.be/nl/reservewie...servewiel/62d6a98c4a7688320e865fe6/6v0093860a

• Leuk
Bovenaan Onderaan