Volwaardige reserveband mogelijk?

In de zojuist aangeschafte Skoda Superb wil ik graag een volwaardige reserveband plaatsen nadat ik het schuimblok uit de achterbak verwijder.
Nu zitten er hele dure sloffen onder 235-45-18 op lichtmetalen velgen. Als reserveband wil ik een stalen velg kopen 7J-16 met ETwaarde 37.
Daarop dan een band 215/60/R16. Volgens de afrolcalculator van GIVA Wheels zou ik dan in afrol een verschil hebben van -0.4%.
Het hoogteverschil is dan 0,2 cm. Alles lijkt binnen de limieten. Wat vinden de kenners van dit plan?
Verder heb ik een nogal sullig 2e probleem : op de wielmoeren zitten verdiept kunststof kappen lijkt het. Er zal vast een manier zijn om die er af te krijgen, maar ja ... hoe?
 

EdK

Forumguru
Er zal vast een manier zijn om die er af te krijgen,
Als goed is dan heb je in je kunststof bak op plek reservewiel een paar tools zitten en ook een soort pincet van kunststof
En met die kun je de doppen verwijderen....

En of wiel pas ? Tsja kwestie van meten met een rolmaat..... :koffie:
Bij me Fab 4 paste het in iedergeval wel, daar heb ik reservewiel van me Fab 3 overgezet naar me 4...
Maar was voor mij ook ter plekken kwestie van meten/passen
 
Ik had eigenlijk begrepen dat de 80 km restrictie er is vanwege een verschil in afrol. Met name voor de aangedreven wielen moet die links en rechts gelijk zijn ivm mogelijke versnellingsbak schade, lees ik ergens. Maar met die 0.4% verschil meende ik daar geen last van te hebben.
Mijn idee was om in geval van een lekke band na het plaatsen van het reservewiel nog met een max van 90 tot 100 km/uur de dagrit met caravan af te kunnen maken.
 

Canon-Eye

Donateur
Die afwijking verandert in de loop van de tijd nog, omdat het reservewiel niet slijt en de wielen op straat wel...
 

EdjeB

Actief lid
Totdat je weer nieuwe sloffen op de velgen zet Canon :) En goede tip Pindasaus, daar had ik ook nog niet aan gedacht. Scheelt ook weer wat ruimte in de berging.

@Tom ik denk dat ik net als jij zo'n reparatiekit achterin heb liggen, maar ik heb ook veel liever een volwaardig reservewiel incl. bijbehorende krik. Ik ben ook al een tijdje op zoek, zonder succes tot nu toe. Mocht iemand één hebben liggen of weten waar ik die kan aanschaffen hoor ik het graag. Ik houdt VW parts in Dronten al een tijdje in de gaten...

215/60/R16 is idd de juiste bandenmaat maar let ook op de ET waarde en naafdiameter. ET is volgens mij 41 standaard bij de Superb III en naafdiameter 57,1, met een steekmaat van 5x112. (EDIT: dat had Pindasaus al gepost zie ik nu...)
 
De kunststof kapjes kan ik ondertussen verwijderen met een puntig tangetje, dank voor de tip.
Mijn garage kijkt ondertussen uit naar een band 215-60-16 op een stalen velg 7,5J met ET waarde 35.
Er wordt daarbij natuurlijk ook rekening gehouden met de steek waarde 5x112 en een naafdiameter van 57,1.
Het bandenspanning systeem werkt via ABS, dus een gewoon ventiel volstaat.
Als ik het wiel binnen krijg zal ik me weer melden. Met foto's ;)
 
Officieel hoor je bij een lekke voorband eerst het reservewiel (met iets afwijkende omtrek) met een achterwiel te wisselen en daarna het achterwiel op de plaats van de lekke voorband, zodat je op fe trekkende as 2x dezelfde wielomtrek houdt en zodoende de versnellingsbak/differentieel niet onnodig belast. Zou ikzelf iig zeker wel zo doen als ik caravan aan de haak heb hangen.
 
Het differentieel in de praktijk.
Héél lang geleden had ik een VW kever. Ik krikte één achterwiel op en wond er een dik touw om met 2 à 3 slagen.
Ik zette de auto in de 2e versnelling.
Vervolgens zette ik het contact aan en gaf een flinke ruk aan het touw.
Voila, de motor liep!
 
Vandaag mijn reservewiel gekregen. Een gebruikte band 215-60-16 op een gebruikte lichtmetalen velg.
Volgens de afrol calculator zijn band en velg binnen de marges. Gelijk een proef montage gedaan.
Schuimbak uit kofferbak verwijderd en wiel past net. We kunnen weer met vakantie!
 

Bijlagen

  • Afrolomtrek calculator reserveband.jpeg
    Afrolomtrek calculator reserveband.jpeg
    422,4 KB · Weergaven: 16
  • schuimkraag.jpeg
    schuimkraag.jpeg
    70 KB · Weergaven: 21
  • reserveband zonder schuimkraag.jpeg
    reserveband zonder schuimkraag.jpeg
    83,8 KB · Weergaven: 19
  • proefmontage.jpeg
    proefmontage.jpeg
    129,1 KB · Weergaven: 19
Heb je er wel een bevestigingsset bij? (Zoals deze, maar dan voor een S3) Of ligt dat wiel nu los in de kofferbak?
Wiel ligt los op een dun dekentje mooi klem in de ruimte voor het reservewiel.zie foto hierboven.
Wiel weegt gauw 18 kg, dus gaat niet aan de rol!
De afdekking voor de achterbak kwam iets omhoog want het wiel is breder dan de diepte van de reservewiel ruimte.
Daarom een houten plaat, gesteund op latten, gemaakt en daar afdekking weer op.
Mocht ik ooit een lekke band krijgen dan past na wiel wissel mijn brede slof 23-45-18 er ook nog mooi in.
Ik kan er eventueel nog wel foto's van maken mocht iemand geïnteresseerd zijn.
 
O, en het gereedschap incl. krik heb ik samen met andere auto spulletjes in een kratje ergens in de achterbak staan. Ruimte genoeg ;)
 

EdK

Forumguru
dus gaat niet aan de rol!
Vergis je hier niet in !!
Een koter van hetzelfde gewicht zonder gordels gaat ook door de wagen heen met een noodstop/aanrijding.
En een reservewiel kop je echt niet terug hoor !! Zelfs een profvoetballer niet....
Zelfde geld voor dat mandje met die krik erin....
Normaal zit band/velg met bout vast aan chassis en de schuim opvulling met zware gereedschap in de velg met een spanband vast ( vanaf fabriek)
 

Tees

Donateur
Met dien ten verstande dat een kind rechtop zit, en een wiel plat ligt en bovendien verzonken in de vloer. Er moet dus wel een significante opwaartse kracht zijn bij een aanrijding om dat wiel uit z'n gat te krijgen. Ik acht de kans daarop beperkt, maar toch zou ik meer gerust zijn als dat wiel vast zit. Die insert zit bij zowel m'n oude F1 als huidige O2 trouwens niet vast met een spanband.
 

EdK

Forumguru
Ik heb met de RoomsteR één keer gehad in Frankrijk dat er losse onderdelen werden gelanceerd vanuit kofferbak naar voren toe !
Dit was van een steile helling naar beneden en en noodstop moeten maken.
Affjn dit wil ik echt geen tweede maal meemaken en vandaar dat ik waarschuw hier !
En je mag er verder mee doen wat je wil ( een ieder heeft het grooste recht om eigenwijs te zijn ) maar zou ik ooit hier iets erover lezen dan zal ik helaas hardop lachen......
 
Bovenaan Onderaan