Volkswagen Golf GTE

Canon-Eye

Forumguru
Klinkt als een aardige oplossing voor veel van het boodschappenwerk enerzijds (tot een km of 10, 15 van huis) en familiebezoeken anderzijds (enkele reisafstand varieert van 95 tot 135 km). De hamvraag is dan natuurlijk: wat kost-ie...?
Onlangs heb ik bij het Pon Occasioncentrum in Barneveld zelf eens een proefritje gemaakt met een GTE van 2015 met 85k km op de klok, als mogelijke opvolger van de vrekkendiesel. Wat hem aantrekkelijk maakt is in de eerste plaats het thuistanken, dat grotendeels uit het overschot aan zonnestroom kan gebeuren. Intussen ook niet onbelangrijk: het maximum trekgewicht van 1500kg. Dat doen niet veel plugin hybrides hem na.
Ik was zeer aangenaam verrast door het rijden - er gebeurt wel wat als je eens flink gas geeft. Tsja, gecombineerd elektromotor en 1.4tsi geeft 204 pk door naar de dsg6, dus hij wil echt wel vooruit. En in standaardmodus elektrisch vertrekken is wel lekker, zeker met de caravan erachter. Kortom, technisch gezien zag het er allemaal wel goed uit, dus het grote rekenen en onderhandelen kon beginnen.

Ook dat liep in eerste instantie best redelijk. De combi van "inruil" en "korting" veranderde een paar keer, maar ik heb de verkoper duidelijk gemaakt dat die verdeling hoogstens interessant is voor zijn boekhouder maar mij niet kan schelen... Er werd daarna nog wat heen en weer geschoven met 4x CrossClimates en een trekhaak als "dealeraanbieding" versus zelf in eigen beheer laten doen in een poging om een voor beide partijen interessante deal te bereiken.

Het is hem uiteindelijk niet geworden, om 2 redenen:
  • Er bleef een gaatje van ca. 200 à 300 Euro, waar ik misschien nog wel overheen had kunnen stappen. Máárrr...
  • Een excelletje waarin ik de kosten per maand berekende voor het totaal van verzekering, houderschapsbelasting en brandstof (voor 15000km/jaar) voor de huidige Greenline, de GTE tegen huidige halftarief mrb resp. voltarief én voor een nieuwe F3c Clever 110pk/dsg volgens eigen configuratie gaf uiteindelijk de doorslag.
Die berekeningen leerden dat ik de laagste maandlasten uiteindelijk zou hebben bij aankoop van een nieuwe F3c - als dat nog gekund zou hebben (er zijn alleen nog voorraadmodellen en daarvan is er niet eentje meer die ik zou willen hebben). De GTE zou zelfs tegen het huidige halftarief mrb ongeveer 25 euro per maand duurder uitpakken dan ik nu kwijt ben aan de 3 genoemde kostenposten, laat staan als er de volle mep mrb voor betaald moet gaan worden: dan komt er nog rond 30 euro bovenop. En dan heb ik het nog niet gehad over het verschil in afschrijving, terwijl de rep/onderhoudskosten van de GTE ook niet persé lager zijn dan van de Skoda('s).

Met de geconfigureerde F3 zou ik juist een 15 tot 18 euro/mnd goedkoper uit zijn (en 100kg meer trekgewicht hebben) dan nu, maar daar zou ik dan wel een 21500 euro out of pocket voor moeten investeren.
Met een terugverdientijd van minstens 120 jaar is dat ook geen goeie reden om nu een nieuwe auto te kopen... ;)

Eindconclusie: zolang de F2c Greenline niet aan schade of kapotte techniek ten prooi valt, mag-ie blijven (ondanks z'n slechts 1000kg trekgewicht) totdat ik tegen de ideale aanbieding aanloop. Kortom: Nu Effe Niet!
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
Ik zou hem nooit kopen als particulier. Reden: teveel gezeik met de auto. De techniek is nog (lang) niet uitgerijpt toen hij op de markt kwam. Het moest allemaal snel en dat betekent heel veel storingen/kinderziektes/motorproblemen etc. Als leaserijder niet boeiend, maar als particulier wel. Met grote boog omheen lopen.

@Canon-Eye ik snap je financiële overwegingen, maar soms krijg je voor meer geld ook meer auto terug. Dit zijn wel hele kale cijfers. Plezier mag ook iets kosten (alleen dan niet een GTE zou ik je adviseren).
 

Canon-Eye

Forumguru
Plezier mag ook iets kosten
Heus wel. Maar dan wel (ongeveer) binnen de kaders van het budget dat ik er voor over heb. Er zijn immers meer dingen rond huis en haard die ook plezier geven...

Daarnaast heb ik geen autosportieve aspiraties van enige betekenis en ik erger me dan ook nooit aan de "tekortkomingen" van m'n huidige GL op dat gebied. Die brengt mij tot dusverre probleemloos en op aangename wijze waar ik naartoe wil, dus het is geen kwestie van behelpen.
 

leon-cupra

Forumguru
@sitechris , je zit hier op een skoda-forum, value for money ;)
Een skoda wordt gekocht, niet omdat hij het best rijdt maar omdat hij het meest biedt (geldt zelfs voor een RS).
 
Bovenaan Onderaan