Volkswagen Golf GTE

Hetzer

Forumguru
1239_pano_1080.jpg

Autotest | Vooruitgang is mooi, maar het mag niets kosten. Dat is het grote probleem waar autofabrikanten mee zitten. Auto's moeten zuiniger worden, maar ook groter en sneller. De klant wil best een elektrische auto kopen, maar die moet even goed presteren en even ver komen op een "tank" als een traditionele auto. Volkswagen zegt nu een oplossing te hebben gevonden met de "Golf GTE". Maakt de GTE de "hooggespannen" verwachtingen waar?
Op dit moment hebben elektrische auto's twee problemen: de beperkte actieradius en het futuristische uiterlijk. Dat laatste lost de Golf als vanzelf op. De GTE ziet er uit als iedere andere Golf; dit is geen druppelvormig, supergestroomlijnd automobiel waar het idealisme vanaf straalt.
Toch is de GTE wel degelijk herkenbaar als een bijzondere Golf. Zo zijn diverse accenten in het blauw uitgevoerd die bij andere sportieve uitvoeringen rood zijn. In het interieur komt het welbekende ruitjespatroon terug dat zo kenmerkend is voor de Golf GTI, maar opnieuw voert blauw de boventoon.

Omdat bij het ontwerp van de huidige Golf al vanaf het eerste moment rekening was gehouden met alternatieve aandrijflijnen, is de binnenruimte gelijk gebleven. Ook de bagageruimte is gelijk, maar het "geheime" bergvak onder de laadvloer is komen te vervallen. Net als in iedere andere Golf is de ruimte voor- en achterin prima.
Ook de uitrusting verschilt niet van de andere uitvoeringen van de Golf. Wie niet beter weet, rijdt zo weg met de GTE zonder enig idee te hebben van de bijzondere techniek. Het zal de onwetende rijder hoogstens opvallen dat de GTE slechts zelden bij het tankstation komt.

Plug-in
Dat is te danken aan de "plug-in hybride"-techniek. Onder de motorkap zijn namelijk een vertrouwde "1.4 TSI" benzinemotor én een elektromotor te vinden. Het idee hierachter is dat veel auto's in de regel worden gebruikt voor korte ritjes. Juist op korte ritten is het verbruik hoog (koude motor, veel stadsverkeer) en is elektrisch rijden voordeliger voor het milieu en de portemonnee. Wanneer toch een keer een langere afstand moet worden afgelegd, schiet de gemiddelde elektrische auto tekort maar kan de Golf GTE terugvallen op de benzinemotor.
De Golf GTE kan worden opgeladen aan een huis-tuin-en-keuken stopcontact of middels een speciale lader. Het opladen duurt respectievelijk vier of twee uur. Volgens Volkswagen kan de GTE daarna 50 km geheel elektrisch afleggen. Reken in de praktijk op zo'n 40 km.

Elektrisch rijden met de GTE is heel anders dan met een Nissan Leaf of Renault Zoe (de meest succesvolle elektrische auto's van dit moment). De Golf voelt minder snel en de bijna overrompelende souplesse die kenmerkend is voor elektrisch rijden ontbreekt. In plaats daarvan rijdt de GTE als een heel gewone, zij het extreem stille, Golf. Bovendien is de hele ervaring vanwege het alledaagse uiterlijk minder speciaal.
Hybride
Wanneer de batterij leeg is, komen bovengenoemde elektrische auto's tot stilstand en valt de Golf automatisch terug op de benzinemotor. Maar ook dan is de GTE niet zomaar een benzine-auto! Tijdens het remmen of uitrollen doet de elektromotor namelijk dienst als dynamo en wordt energie teruggewonnen. Wanneer de benzinemotor hard moet werken (bijvoorbeeld tijdens accelereren of klimmen) springt de elektromotor alsnog bij om brandstof te besparen. Ook dit gaat vanzelf; de computer bepaalt wanneer welke motor actief is om zo zuinig mogelijk te rijden. Vanaf dat moment is de Golf GTE een hybride-auto.

In vergelijking met andere hybrides is de Golf GTE in de praktijk beduidend minder zuinig. Zo kiest de elektronica vaker voor maximaal uitrollen (benzine besparen) dan voor maximaal energie terugwinnen. Bovendien zijn de concurrenten vormgegeven in de windtunnel en staan deze op smalle, energiezuinige banden. Met zijn conservatieve uiterlijk is de Golf hier duidelijk in het nadeel.
Terwijl bijvoorbeeld een Toyota Prius in de pratijk zonder enige moeite tussen de 4 en 5 liter per 100 km verbruikt, blijft de Golf GTE op 6 a 7 liter steken. Dit verbruik is alleen lager wanneer vanaf het begin van de rit voor hybride-modus wordt gekozen en de batterij dus geheel kan worden benut voor hybride-aandrijving.
Volgens fabrieksopgave verbruikt de Golf GTE gemiddeld 1.5 liter per 100 km (CO2 uitstoot: 35 gram per kilometer, dus 7% bijtelling). Het daadwerkelijke verbruik is puur afhankelijk van de verdeling tussen elektrisch- en hybride-rijden. Wanneer voornamelijk ritten tot 40 km worden gemaakt en de auto tussendoor wordt opgeladen, is zelfs een praktijkverbruik van nul mogelijk. Hoe langer de afgelegde afstand, hoe groter het aandeel benzine en hoe hoger het feitelijke verbruik is.
Sportieve genen
Hét grote verschil met andere elektrische en hybride auto's blijkt wanneer de "GTE"-knop wordt ingedrukt. De GTE heeft namelijk ook een sportieve kant! Na een druk op de knop staan de besturing en versnellingsbak op scherp, opent zich een klep waardoor het motorgeluid duidelijker hoorbaar is en reageert deze groene rakker ongebruikelijk fel op het gaspedaal.

Nu worden beide motoren namelijk niet gebruikt om maximaal te besparen, maar om maximaal te presteren. Gezamenlijk leveren de benzine- en de elektromotor 204 pk / 350 Nm. Bovendien levert de elektromotor zijn maximale koppel vanaf 1 toer per minuut, terwijl een branstofmotor altijd toeren moet maken om te kunnen presteren. Nu schiet deze idealistische Golf in 7.6 seconden naar de 100 km/u en is duidelijk waarom Volkswagen voor de naam "GTE" heeft gekozen.
Verwacht echter niet het onmogelijke. Het extra gewicht van de batterijen en de elektromotor is overduidelijk aanwezig. De GTE is daarom minder levendig op een bochtig circuit, reageert minder alert op het stuurwiel en heeft een beduidend langere remweg dan de echte GTI. Naast het bestaande aanbod van (plugin) hybrides van andere merken is de GTE echter een aanwinst.

Conclusie
Volkswagen belooft bijna het onmogelijke met de Golf GTE: een elektrische auto met het bereik van een benzine-auto en de sportieve genen van een GTI. Of de beloften worden waargemaakt hangt sterk af van het gebruik van de auto.
Als "plug-in hybride" overtuigt de Golf absoluut. Na een relatief korte laadtijd is het bereik een heel behoorlijke 40 a 50 km. Tegelijkertijd biedt de GTE het vertrouwde uiterlijk, de ruimte en de uitrusting van een Golf. Is de batterij eenmaal leeg, dan schakelt de GTE over op hybride-modus. In dat geval is het verbruik beduidend hoger dan bij meer futuristisch ogende modellen van andere merken. Als alternatief is een sportieve modus beschikbaar waarin de GTE zich van een ongebruikelijk sportieve kant toont.
Het eindoordeel is daarom dubbel: de Golf GTE is niet zo zuinig als hybrides van andere merken en niet zo sportief als een echte GTI. Aan de andere kant: de GTE is beduidend zuiniger dan een GTI en sportiever dan andere hybrides.
 

Canon-Eye

Forumguru
Klinkt als een aardige oplossing voor veel van het boodschappenwerk enerzijds (tot een km of 10, 15 van huis) en familiebezoeken anderzijds (enkele reisafstand varieert van 95 tot 135 km). De hamvraag is dan natuurlijk: wat kost-ie...?
 

Canon-Eye

Forumguru
Oeps...
Tegen de tijd dat-ie eruit ziet zoals ik 'm zou willen, ben ik €41k verderop.
Dat ga ik never terugverdienen aan brandstofbesparing t.o.v. huidige auto, dus dit wordt 'm niet... :nono:

(en een beetje idealisme is mooi, maar 't moet niet te gek worden natuurlijk!)
 

Rallye

Forumguru
Rare tekst: "Ook de bagageruimte is gelijk, maar het "geheime" bergvak onder de laadvloer is komen te vervallen." hoort dat vak niet bij de bagageruimte dan?

"Wie niet beter weet, rijdt zo weg met de GTE zonder enig idee te hebben van de bijzondere techniek. Het zal de onwetende rijder hoogstens opvallen dat de GTE slechts zelden bij het tankstation komt." Als je onwetend bent laad je niet bij en dan is hij dus niet bijzonder zuinig, zoals verderop wordt weergegeven. Onzin dus.

Qua auto vind ik de koffereruimte dus erg klein (de standaard kofferruimte van de Golf is al niet groot). De blauwe accenten zijn vreselijk lelijk (net als de groene accenten bij een Porsche Panamera overigens). Inderdaad vraag ik mij af of je de meerkosten terugverdient.... (even afgezien van allerlei fiscale subsidies als de lage bijtelling etc.).
 

CDO

Forumguru
@Canon-Eye alleen zakelijk interessant denk ik, particulier een stuk minder interessant. Financieel gezien dan, technisch zijn dit soort auto's natuurlijk wel leuk (net als de prius en andere hybride techniek).
 

Bakkertje

Forumguru
Voor mij niet interessant, wonend in het oosten en veelal werken in het westen is 50 km enkele reis echt te weinig. En met dagelijks 150 km kun je die 1 op 50 echt wel vergeten. Waarom niet icm een 1.6 tdi? Voor de korte ritten elektrisch, op de snelweg 1 op 25..
 

Cordoba

Forumguru
Tekst is volgens mij ook niet compleet: hoe zit het met de verwarming van het interieur bij korte ritjes? Wordt er dan electrisch verwarmd (kost heel veel energie) of wordt dan toch de TSI aan het werk gezet, om ook warmte te genereren.

De 'verloren ruimte' onder de laadvloer, lijkt mij de bak voor het reservewiel en bijbehorende zaken. Vraag is dan wel: heeft de GTE geen resevewiel, of waar moet je dat laten. In mijn optiek, is deze auto nog in de test/studie-fase, omdat een aantal zaken nog niet goed doordacht is. Naar mijn mening is dit een project van VW om kennis en ervaring over hybride en electrische auto's op te doen.

Ander probleem: je kunt de GTE opladen aan een gewoon stopcontact. Nu woon je in kleine flat op 4 hoog, en voor de deur een parkeerterrein voor alle flatbewoners. Moet je dan een verlengsnoer uitrollen naar je auto, en hopen dat er geen buren zijn die de stekker van je auto eruit trekken, en jouw stroom gebruiken voor hun wietplantage in de berging? Het is natuurlijk een absurd voorbeeld, maar het maakt wel duidelijk dat het nog niet goed doordacht is.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb begrepen dat de accu's (ook) onder de achterbank verwerkt zitten, op zich is dat best een aardige plek als je het mij vraagt.
 

Cordoba

Forumguru
"Naar mijn mening is dit een project van VW om kennis en ervaring over hybride en electrische auto's op te doen."

Deden ze dat al niet met de Jetta hybrid?

Heb je er ooit ook maar één gezien Peter? Als je op een gegeven moment bijvoorbeeld 10.000 van die GTE's in de markt hebt gezet, krijg je ook meer idee over de problemen en zwakke punten, en kan het personeel bij de dealers ook vertrouwd raken met de technologie. Als je bij wijze van spreken volgend jaar 50% van je verkopen een hybride is, dan hebben de dealers ook een probleem met kennis en ervaring.
 

Bakkertje

Forumguru
De hybride aandrijflijn van de GTE zou naar verluit volgend jaar ook in de Superb terug komen (wellicht ook in de O3). Ik denk dat het dan nog wel eens druk kan worden bij de fabrieken van Skoda en VW. En dan verdwijnen hopelijk ook de Mitsubishi's van de weg. Wat een gedrochten zijn dat zeg..
 

Cordoba

Forumguru
En dan verdwijnen hopelijk ook de Mitsubishi's van de weg. Wat een gedrochten zijn dat zeg..

Pfeeeh.

Dat worden dan toch nog aardig wat auto's Bakkertje, met de Superb en mogelijk de O3 (of misschien voorlopig maar één model per merk, zodat de monteurs kennis kunnen opdoen)
 

Darkside

Forumguru
Je houdt zo'n 290 liter bagage ruimte over volgens mij. Tov de normale golf die er 380 heeft.
Voor een auto die ontworpen is met de gedachten om ook als electrische auto en hybride auto ingezet te gaan worden. Valt mij dat toch tegen.
Er gaan plaatjes op het internet rond van een Golf GTE Variant. Maar zou toch 505 liter niet fijn vinden.

Wel vind ik het een interessante auto. En ik zou er graag een jaartje mee rijden en kijken wat hij nu daadwerkelijk verbruikt. op dit moment woon ik zo'n 40km van werk af, waar ze ook laadpalen hebben.

En ik zou deze aandrijflijn ook graag zien in een O3 combi.
 

andrehj

Forumguru
De hybride aandrijflijn van de GTE zou naar verluit volgend jaar ook in de Superb terug komen (wellicht ook in de O3). Ik denk dat het dan nog wel eens druk kan worden bij de fabrieken van Skoda en VW. En dan verdwijnen hopelijk ook de Mitsubishi's van de weg. Wat een gedrochten zijn dat zeg..
Las net weer een test van deze "fantastische" aandrijflijn (maar dan in een Audi A3) in de AMS. Conclusie: Leuk concept, maar voor het geld hoef je het niet niet te doen, want zowel de 2.0 TDI (184 pk) als de 1.8 TSI zijn bij een gemiddeld jaarkilometrage van 15.000 km gewoon veel goedkoper.
 

peterrapid

Forumguru
Ik begrijp eigenlijk die electrozever niet. De batterijen die erin gaan worden gemaakt met de meest vervuilende industrie die er bijna is, stroom wordt door een vervuilende industrie gemaakt, ze rijden niet beter of een normale wagen (behalve Tesla, Porsche 918, MacLaren P1 die onbetaalbaar zijn), ze wegen meer, ze verbruiken bijna evenveel als normale wagen, ze kosten meer in aankoop maar vooral ik heb nog nooit een Prius-rijder lachend achter het stuur gezien terwijl hij een BMW voorbij ging. Dus leve CNG en waterstof en tot zo lang het nog niet overal verkrijgbaar is leve de angel- en deviljuice.
 

Cordoba

Forumguru
@peterrapid electrische/hybride auto is eigenlijk de facebook versie van een normaal forum: het gaat niet om inhoud/prestatie, maar puur om imago, beeldvorming enz, ook al klopt daar niets van.

Het enige echte voordeel dat ik zie van elektrische auto's: stiller (vooral in stedelijke gebieden minder geluidsoverlast door verkeer), geen uitstoot tijdens wachten voor een verkeerslicht, en je hebt veel minder uitstoot/fijn stof in stadscentra, waar het juist het meest schadelijk is voor de mens. Verder ben ik het in grote lijnen met je eens. Milieuvriendelijk opgewekte stroom (minder vervuilend) kan natuurlijk wel, maar dat is nog lang geen dagelijkse praktijk, ander voordeel is dat 'electrische brandstof' niet met sterk vervuilende schepen over de wereld vervoerd moet worden, en natuurlijk zijn er ook geen tankauto's meer nodig om de tankstations te bevoorraden. (ik weet niet of @Corné de Kluijver dit ook als voordeel ziet)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@Cordoba, op korte termijn is dat in het nadeel voor mij en m'n branche, op langere termijn zal er een alternatief moeten komen en dat zál er ook komen, of dat elektrisch zal zijn???
 

Cordoba

Forumguru
Ik doelde vooral op transport van energie per kabel i.p.v. per tankauto Corné. Alternatieve vormen kunnen ook een brandstofcel zijn, waarbij een klein behoorlijk schoon motortje de elektrische energie opwekt voor de electro-aandrijving. Type motor kan van alles zijn, kan op confessionele brandstof, maar ook LNG, LPG, waterstof enz.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan