Vocht/druppels binnenkant voorruit

prosier

Forumguru
Gister rond 17h het bakje ontvochtiger bij de pedalen gezet.

0 vocht deze ochtend. Ik ga het bijhouden. Overigens geen water in het bakje, maar die korrels moeten eerst verzadigen natuurlijk.
 

React

Actief lid
Ik blijf erbij dat ik dit geen normaal gedrag vind van een moderne auto. Mijn vrouw rijdt 30km woon-werk met de Rapid en alles is zeiknat. Ik rij 8km woon-werk met een even oude 308 en die is gewoon droog!?

Als het weer het toelaat ga ik komend weekend eens op onderzoek uit. Weet iemand nu wáár de ontwaseming zit bij een spaceback? Het is bij elke auto zo dat met de blower voluit die luchtdruk ergens achteraan eruit moet kunnen. Dat punt is de eerste verdachte, dat zit óf dicht óf blijft open staan in rust.
 

turboturbo

Forumguru
Weet iemand nu wáár de ontwaseming zit bij een spaceback? Het is bij elke auto zo dat met de blower voluit die luchtdruk ergens achteraan eruit moet kunnen. Dat punt is de eerste verdachte, dat zit óf dicht óf blijft open staan in rust.
Oh je bedoelt met 'ontwaseming' die gaten in de cabine met van die flappen ervoor? Die ervoor zorgen dat eventuele overdruk door die gaten naar buiten geblazen kan worden?
Ik versta onder ontwaseming altijd de stand van de clima op de voorruit gericht :)

Meestal zitten die flappen achterin de auto, bijv bij de wielkasten achterin, achter de bekleding.
 
Laatst bewerkt:

React

Actief lid
Oh je bedoelt met 'ontwaseming' die gaten in de cabine met van die flappen ervoor? Die ervoor zorgen dat eventuele overdruk door die gaten naar buiten geblazen kan worden?
Ik versta onder ontwaseming altijd de stand van de clima op de voorruit gericht :)

Meestal zitten die flappen achterin de auto, bijv bij de wielkasten achterin, achter de bekleding.

Ja overdruk-ontlasting oid is een betere naam. Je kan iig geen lucht in een gesloten interieur blijven persen zonder dat dit weg kan, je zou druk op je oren krijgen én waar moet de vochtige koude lucht naartoe naartoe?! Het werkt precies als bij een afzuigkap of wadroger, er zitten ergens achteraan de auto flappen verstopt. Bij een VW Polo 6R waar ik ooit een trekhaak onder bouwde zitten ze in de carosserie verstopt achter de bumperbalk in de achterbumper, zie tekeking;

roosters.jpg


Ik kan op t web zo even niks vinden over de Rapid maar deze flaps zijn verdacht. Tevens de "paravaan"-roosters onderaan de voorruit en de afwatering hiervan maar eens controleren lijkt me,
 

prosier

Forumguru
Ben benieuwd hoe en waar dit zit bij mijn 2014 octavia combi. En ook dat paravaan gedoe.
Iemand hier info of plaatjes van?
 

prosier

Forumguru
Vanochtend geen vocht of druppels binnen. Zou dat bakje ontvochtiger toch iets doen☺

Wel super vast ijs op de ruiten. Bijna gasbrander gepakt...
 

Edwin76

Nieuw lid
Ik heb hetzelfde probleem met mijn golf 7.
Er loopt water aan de binnenkant van de deuren via de speakers naar binnen.
Dit water komt dan aan de binnen zijde van de afdichtingsrubber te liggen.
Bij het portier linksachter zit de grootste lekkage.
Heb het helaas nog niet kunnen verhelpen.
Iemand tips.?
De importeur helpt mij er helaas niet mee verder.
 

Bijlagen

  • CA34BD3F-1983-49CB-8D1F-D12A3A1992AE.jpeg
    CA34BD3F-1983-49CB-8D1F-D12A3A1992AE.jpeg
    27 KB · Weergaven: 102
  • E10D0B34-16CE-4704-B27E-F6A5CA573428.jpeg
    E10D0B34-16CE-4704-B27E-F6A5CA573428.jpeg
    28,2 KB · Weergaven: 101
  • 03554667-D9A9-4641-AA66-B54576E0FE89.jpeg
    03554667-D9A9-4641-AA66-B54576E0FE89.jpeg
    24,5 KB · Weergaven: 91
@Edwin76
Heb ik met andere auto gehad, gaatjes onderin deur zaten verstopt. Ook heb ik de speakers voorzien van nieuw afdichtschuim en folie gerepareerd. Water loopt bij raamrubber naar binnen en zou aan de onderkant van de deur via dorpel weg moeten lopen. Succes
 

Atria

Actief lid
Ik heb hetzelfde probleem met mijn golf 7.
Er loopt water aan de binnenkant van de deuren via de speakers naar binnen.
Dit water komt dan aan de binnen zijde van de afdichtingsrubber te liggen.
Bij het portier linksachter zit de grootste lekkage.
Heb het helaas nog niet kunnen verhelpen.
Iemand tips.?
De importeur helpt mij er helaas niet mee verder.

Hoe oud is je auto? Dealer moet dit gewoon voor je oplossen. Portieren moeten gewoon waterdicht zijn toch.

Mbt condens, ik gebruik de airo nooit in de herfst/winter en heb nooit beslagen/bevroren ramen vanbinnen.
 
Bovenaan Onderaan