Verzamel topic: problemen Fabia Greenline / 1.2 TDI deel-2

MacManiac78

Forumguru
Het geluid van je motor komt over alsof je constant heel kort op het gaspedaal trapt. Brom, Brom, Brom, enz. Ik ga ervan uit dat je dit geluid met je GSM gemaakt hebt en dat het daarom anders overkomt. Het gieren/huilen van een föhn op afstand.... (zoals ik het zou kunnen omschrijven) ..... hoorbaar als het geluid opkomt klinkt als de lager. Dit geluid komt +/- 5 tellen na starten van de motor.
 

MacManiac78

Forumguru
Dat is dan inderdaad de pomp. Het 'leuke' is; normaal gesproken behoord de brandstofpomp te gaan draaien zodra de auto op ON gezet wordt, nog voor START, zou de pomp dus moeten draaien. Pas druk opbouwen als de motor al draait geeft een dipte in de brandstoftoevoer. Om die reden start de auto in de kou bijzonder luidruchtig en slecht. Dit is een BUG in de software. De software-update heeft deze BUG nog niet verholpen. Maargoed..... vraag het je dealer maar eens, ze beweren dat de pomp al lopen moet.... en als ze horen dat het toch echt de pomp is.... dan... euhmmm? weten ze het niet!
 

Noord26

Forumguru
De auto bepaald zelf hoe lang er gestart moet worden toch? Je geeft hem een tikje naar 'start' en de duratie van het starten doet hij zelf. Hij staat vrijwel altijd in een verwarmde garage, maar pas geleden een feestje gehad toen het -20 was. En toen starte hij ook zonder duidelijk luidruchtiger te zijn. En eigenlijk net zo snel als normaal, na het voorgloeien.

De auto heeft 2 weken geleden een grote beurt gehad. Kan het eea daarmee niet samen hangen toevallig? Volgens mij geen software-update gedaan. Want staging, coming home en onderdrukking van defect dimlicht (ivm Xenon grootlicht) werken allemaal nog..
 

MacManiac78

Forumguru
Je hebt via VCDS aanpassingen (laten doen/) gedaan aan de instellingen van modules. De software op de ECU is alleen door de dealer (en tuners) aan te passen. Voor de GL is er helaas (nog) geen OBD tuning. Een software update KAN bepaalde zaken overschrijven, maar dat hoeft niet perse.
Maar.... Comming Home op je GL? Hoe? Dan is Leaving Home waarschijnlijk ook wel mogelijk. Hoe heb je het gedaan?
 

marcpalmen

Nieuw lid
Het is meer een aanloopgeluid. De motor hoor je op de opname bijna niet, die loopt regelmatig. Vreemd genoeg hoorde ik het hoge geluid niet bij de opname van het geluid.
Volgens de dealer kan het een pomp voor de koeling zijn. Niks ernstigs in ieder geval. Geen idee hoe hij dat dan weer weet.
Probeer nog eens een betere opname te maken
 

MacManiac78

Forumguru
Hier gaan we al! :shocked:
:cool: De dealer weet het niet!

Ik kan je verklappen dat het geluid onder de achterbank vandaan komt en met name aan de rechterzijde.

Tip:
Til je stoelen op, schuif de bekleding opzij, daar zie je een rubber deksel. Trek die voorzichtig los.
Laat iemand de motor starten en na 5 tellen weet jij EXACT waar het geluid vandaan komt!

De brandstofpomp!
;)

PS... ik hoorde het geluid WEL!
Het zwelt een beetje aan huuuuuUUUUUUUUH (zoiets)

Euhmmmm... de koelvin gaat pas draaien als dat noodzakelijk is. En dat is niet na 5 tellen van het starten van een koude motor.
Dealer --> :ahum:
:super:
 

marcpalmen

Nieuw lid
Ik dacht dat dit een ander geluid was en los stond van de hoge fluit van de brandstofpomp. Lijkt ook meer van voor te komen.
Zal nog eens gaan luisteren en dan naar de dealer.

Merci
 

Noord26

Forumguru
Betreffende het gezoem/gepiep vanuit de brandstofpomp.. Antwoord van de dealer: het moet minimaal 5x voor komen als je de auto 20x start om het op garantie te kunnen gooien.

:icon_smile_dead:

Hier gaat nog een groot staartje aan komen. Dat er een defect is, is wel duidelijk en dus ook toegegeven. Dat het minimaal dermate kapot moet zijn om te mogen laten vervangen gaat mij echt veeel te ver. Defect is defect, daar heeft de frequentie van het defect niets mee te maken. Of ben ik soms 'verwend' met de gangbare service vanuit Suzuki en Honda? Wat een onzin verhaal zeg!

EDIT: na een email van mijzelf betreffende de rechten op de garantie heeft de dealer besloten het voortouw te nemen in vervanging van het onderdeel. De discussie tussen de dealer en PON is in ieder geval daarmee in volle gang, de klant wordt niet de dupe van de instelling bij PON in ieder geval bij deze dealer! Top!
 

peperskoda

Forumguru
De houding van Pon valt nog wel mee in verhouding tot wat ik heb meegemaakt bij Hyundai. Daar stellen ze ijskoud dat er geen probleem kan zijn omdat je niet bent weggesleept..... Gelukkig heb je een dealer die het oplost zoals het hoort.
 

MacManiac78

Forumguru
Gelukkig maar, anders wordt er willekeur toegepast. Bij mij was het meteen: "Oh, die pomp moet worden vervangen."
 

marcpalmen

Nieuw lid
Antwoord van Pon op klacht over de brandstofpomp:

Geachte heer Palmen,

Hartelijk dank voor uw melding over een waarneembaar geluid van de brandstofpomp in uw ŠKODA Fabia Combi 1.2TDi Greenline.
Wij waarderen het zeer dat u als berijder van ŠKODA de moeite neemt ons over uw ervaring te informeren.

In vervolg op uw melding hebben wij contact opgenomen met uw dealer Hegeman Nijmegen en onze afdeling Technische Ondersteuning.
Helaas moet ook ik u melden dat er geen sprake is van een technisch mankement, maar van een constructieve eigenschap.
Om deze redenen is het niet mogelijk om een technische aanpassing te realiseren of de brandstofpomp te vervangen.

Uw opmerking over het geluid is ons echter wel bekend en daarom hebben wij aan de fabrikant de melding doorgegeven en gevraagd of er in de toekomst een aanpassing mogelijk is.
Zodra hier een reactie op komt, zullen wij onze dealers hiervan op de hoogte stellen.

Het spijt mij dat ik u op dit moment geen ander bericht kan geven.

Met vriendelijke groet,


Jacqueline Elfes
ŠKODA Klantenservice

ŠKODA Importeur Pon Mobiel
Zuiderinslag 2 | 3833 BP Leusden | P.O. Box 72 | 3800 HD Amersfoort
The Netherlands | phone: 0800 283 44 63 | fax: +31 33 461 01 45
email: info@skoda.nl | internet: www.skoda.nl
Pon Mobiel is onderdeel van Pon's Automobielhandel B.V.
 

MacManiac78

Forumguru
WAT??!!!

Wat een ONZIN!
Het is pomp eruit, nieuwe pomp erin en KLAAR!
Ik zou nu per direct naar een nieuwe dealer op zoek gaan!
Het is iets constructiefs.... Pffff.... ja.... er is een partij pompen geweest die een kwalitatief slechte lager hadden. Dat euvel is nu al wel opgelost hoor. Laat ze maar gewoon onder garantie de pomp vervangen. Indien ze weigeren per direct contact met de aftersales manager contact opnemen en je klacht kenbaar maken. Doet ook hij niets.... klacht over de dealer indienen via PON.
Zie website van Skoda.

Mmmmm ik lees verkeerd..... DIT is een reactie van PON?
Ongelovelijk!
Bij mij heeft de dealer het gewoon opgelost. Dealer Van Loon te Gouda!
Sluit dat maar een kort terug naar jou dealer en naar PON.
 

marcpalmen

Nieuw lid
Geachte mevrouw Elfes,

Bedankt voor leren van een nieuw woord i.e. constructieve eigenschap ipv defect.
Wat ik heb begrepen is dat de fabrikant van de brandstofpomp de constructieve eigenschap inmiddels heeft opgelost door een deugdelijk lager te gebruiken.
Wat ik ook heb begrepen is dat bij andere Fabia eigenaren de brandstofpomp tot hun volle tevredenheid is vervangen.
Waarom ik de uitzondering ben is mij dan ook een raadsel.
Ik ga er nog steeds vanuit dat deze constructieve eigenschap (mooi woord) binnen de garantie valt en dat een oplossing hiervoor kan worden gevonden.

Ik hoop dan ook dat u me nu een ander bericht kan geven.

MVG

Marc Palmen
 

MacManiac78

Forumguru
Mmmmm... je blijft erg netjes Marc
Het is een bekend euvel en komt ook bij de Octo voor. Vervangen van de pomp is HET middel, ze moeten hier niet moeilijk om doen. Sterker nog.... het kost JOU straks ook nog bijna een liter brandstof... want ze halen de pomp plus de hierin aanwezige brandstof weg. Als "we" dan toch gaan mierenn**ken... :laugh:
 

marcpalmen

Nieuw lid
Probeer het altijd eerst netjes :)
In de brief van PON stond "op dit moment" laat volgens mij nog wat ruimte open voor een andere actie.
Wat ik me wel afvraag : als een lager nu al zoveel lawaai maakt ( en het lijkt erger te worden) dan beïnvloedt dat toch ook de levensduur van de pomp.
 

Joon

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Sinds gisteren hoor ik ook een erg hoge (zo´n 16kHz) piep, maar kan niet goed vaststellen waar het vandaan komt. Voor mijn gevoel zit het voorin, rond de radio of dashboard. Ik heb de zekeringen van de radio er al uitgehaald maar dat hielp niet. Het vreemde in mijn geval: de piep is er altijd: ook als de motor uitgeschakeld is met de sleutel uit het contact. In die situatie werkt de brandstofpomp toch niet, lijkt me?
Het is geen hard geluid maar je hoort hem over alles heen. Vrij irritant wel.
Iemand enig idee?

Alvast hartelijk dank,
Jonathan
 

MacManiac78

Forumguru
Zet je achterbank eens omhoog, als het de brandstofpomp is, dan is het geluid vanaf dat moment harder. Maar..... die pomp draait alleen bij contact AAN. Als ik je verhaal zo lees, is het eerder iets anders. Toevallig pas een lader van je GSM ofzo in (laten) (ge-)bouw[d](-en)?
 
Vrouwtje kwam vandaag thuis met de GL. "Er zit een hoge piep in de auto", zei ze. Hmm.. Samen luisteren waar het vandaan kwam. Het begint pas als de auto gestart is en is ook afhankelijk van het toerental, niet van de rijsnelheid. Wat als je stilstaand wat gas geeft is het ook aanwezig. Komt over als een licht gezoem/gepiep, in ieder geval een hoge toon van achteruit de auto. Als de radio op volume 9 of hoger komt overstemt hij het geluid, alsmede als je 100 km/h of harder rijdt. Ik vermoed persoonlijk de brandstofpomp!

Iemand ook bekend met deze 'pieptoon' waar ik het over heb? Donderdag rijdt ze langs de dealer om die het te laten horen. Is een behoorlijk irritant geluidje in ieder geval!

:crazy:
Komt mij heel bekend voor dat geluid, brandstofpomp is bij mij al 2x vervangen!!!!!
 
Bovenaan Onderaan