Verzamel topic: problemen Fabia Greenline / 1.2 TDI deel-2

Esli

Lid
Rempedaal wordt hard na tijd stilstaan/ remt slecht

Wanneer ik 'sochtends in mijn auto stap is mijn rempedaal altijd hard.
Aangezien hij normaal op de oprit staat die licht helt moet ik de rem indrukken zodat de auto niet wegrolt, met heel veel pedaaldruk remt hij dan wel iets.

Dacht eerst nog dat het iets met hill hold te maken had maar hij doet hetzelfde ook wanneer hij een tijd op een vlakke ondergrond heeft gestaan.

Daar komt bij dat ik de auto niet bijzonder goed vind remmen.
Ik heb al een paar x het gevoel gehad dat mijn rempedaal iets zakt wanneer ik harder moet remmen (constante remdruk en dan zakt hij opeens een cm).

Goed de zoekfunctie nog maar een keer geprobeert en toch antwoorden gevonden
(lekke vacuumslanf ed)

Maar neemt niet weg dat ik de Fabia niet goed vind remmen, of zouden het toch de trommelremmen zijn.
 

Hetzer

Forumguru
Dat is ook het eerste waar ik aan denk aan de hill-hold control, als deze geactiveerd is word het rempedaal ook keihard..
Misschien dat er hier een storing in zit, ik herken het euvel voor de rest niet bij mijn eigen auto.
 

Esli

Lid
Ik zie bij een post in het Octavia forum dat het te maken heeft met het leeglopen van het vacuumreservoir.
Vaak wordt dit veroorzaakt door een lekke vacuumslang of een afdichting in de pomp.
Schijnt niet ernstig te zijn maar vind het wel bloody annoying omdat de auto dan steeds van de oprit afrolt.
 

Monteurtje

Forumguru
Wanneer ik 'sochtends in mijn auto stap is mijn rempedaal altijd hard.
Aangezien hij normaal op de oprit staat die licht helt moet ik de rem indrukken zodat de auto niet wegrolt, met heel veel pedaaldruk remt hij dan wel iets.

Dit is voordat je de auto start? Dan is je rembekrachtiger nog niet in werking omdat die nog geen/niet genoeg vacuum heeft.
Als je een paar keer snel achter elkaar op de rem trapt met draaiende motor wordt het pedaal ook hard, vacuum op. Paar tellen later voel je het pedaal iets weg zakken en dat heeft de bekrachtiger weer genoeg vacuum.
 

Esli

Lid
Inderdaad, voordat ik de auto start.
Maar hij zit dan helemaal bovenin en is keihard en remt niet.
Is inderdaad zoals een paar keer snel pompen bij een draaiende motor.

Maar dit is de 1e keer dat ik het meemaak bij een stilstaande auto en ik rij al 20 jaar....
 
In aansluiting op hetgeen Monteurtje al vertelde...

Ik denk een normaal verschijnsel bij de meeste auto's.
Het devies; voordat je start eerst de handrem aantrekken, dan in z'n vrij zetten koppeling intrappen en starten.
Dan loopt de auto in ieder geval niet tegen een fietsje of garagedeur aan.... :)
 

wim0123

Nieuw lid
Doorgeschuurde CAN-bus

Van de week gestrand met mijn Greenline na 23.000km.

ik reed op de snelweg en plots viel de motor op het noodloopprogramma ( alleen stationair op 2 pitten) en moest ik naar de vluchtstrook. Uiteidelijk opgesleept naar de dealer en daar is een beschadiging aan de bedrading van de CAN-bus gevonden.

Dit bleek een bekend euvel te zijn en er is daar een technisch bulletin van.
kabel is gerepareerd en de loop gewijzigd zodat deze niet meer tegen een metalen steun aan scheurt.

Of ze er preventief naar kijken bij een beurt is mij niet duidelijk geworden, maar lijkt me niet onverstandig.
 

Max5

Senior Member
Kun je een fotootje posten van het euvel?
Of omschrijven waar de kabel schuurt?
Dan kan ik het zelf even nakijken voordat ik op vakantie ga...

Kabelboomproblemen en Fabia, er klinkt ergens een belletje:crazy:
 

Monteurtje

Forumguru
Waarschijnlijk is het steuntje die Wim bedoelt van het luchtfilterhuis. Daarvoor moet je het luchtfilterhuis verwijderen en dan kun je het controleren.
Maar er zijn nog een paar plekken waar het kan. Maar die controleer je niet zo makkelijk.
 

wim0123

Nieuw lid
het zou volgens de skoda dealer zitten ergens onder de accu , en een steun zijn van de ECU. Op een moelijk te bereiken plaats.
ik heb het zelf niet gezien , enkel wat foto's uit het technisch bulletin.
 

Ligflits

Senior Member
eerste storing aan nieuwe Fabia Combi GL al na 37km

Met 37km op de teller van mijn nieuwe Fabia Combi GL de eerste storing gehad::mad:
met het starten van mijn motor de melding "start stop error" en een knipperend voorgloeilampje. motor gestopt, sleutel eruit, en nog een keer geprobeerd (motor start wel) met hetzelfde resultaat. :623: Dealer maar gebeld wat ik ermee moest. Die vroeg of ik maar even langs wilde komen om hem uit te laten lezen, omdat die ook niet zo kon zeggen wet er precies aan de hand was.

Na het telefoongesprek weer gestart, maar toen geen melding of lampje meer.

Later op de dag even langs geweest. (als de melding en lampje weg is kan ik er wel even mee doorrijden toch??) en hebben ze een relais vervangen die volgens het systeem al 2 keer een fout had gegeven.

hmmm. ik hoop niet dat het een maandagochtend-model is, want dit vind ik een slecht voorteken.
 

Cordoba

Forumguru
Dit is inderdaad een bekend probleem. Ik dacht dat al die slechte relais ondertussen wel ingebouwd waren en vervangen, maar blijkbaar nog niet. Kijk maar verder hier op het forum: is typisch een probleem dat de eerste paar honderd km voorkomt, en na vervangen van het schuldige relais ook definitief is opgelost.

Overigens kan het nog gekker: ik heb het bij mijn eerste nagelnieuwe auto gehad na pakweg 2-3 km, ik kwam onderweg van de aflevering naar huis stil te staan. Direct de garage gebeld en uitgelegd waar ik was blijven steken, en 10 minuten later kwam de servicewagen voorrijden. Monteur/garagehouder 10 minuten bezig geweest, zonder dat de auto wilde starten, en plotseling startte ie weer, zonder dat de oorzaak duidelijk was. Een paar weken later thuis nog een keer gehad, dat ie niet wilde starten. De garage gebeld, en de oorzaak was ondertussen ook bekend: een haperend relais van de brandstofpomp. Relais onder garantie vervangen en nooit meer een probleem gehad met de auto. (dit was overigens een Seat Ibiza in de vorige eeuw)
 

Hetzer

Forumguru
Aangezien het eerste deel nog steeds is verdwenen in de coulissen van het forum, nu maar alvast een deel-2 over de "problemen van de Fabia Greenline en de reguliere 1.2 TDI CR varianten
Heb dit laatste draadje ook hierin gevoegd.
 

chiefhk

Nieuw lid
Hoi allen,

Ik heb de laatste tijd last van de radio met veel geruis vooral op Q-music en 3FM, ... volgens mij niks te maken met de zendmasten in Lopik (die zijn toch verholpen?!)

Andere probleem is als ik ritje hebt gemaakt +/- 30KM en de auto is gestopt ruik ik vies geur, ik denk aan de brandstofgeur?!
Is dat normaal?


Wie-o-wie heeft ook bovenstaande probleem als ik?

Alvast bedankt,
Chief
 

josk

Lid
Omdat het hele EGR klep verhaal niet meer te vinden is, vertel ik hier nu maar het relaas van mijn EGR klep / Gloelamp problemen:
17-02 (rond 15.000Km) storing voorgloei systeem lampje, gebeld en uitgelezen
advies was, als het weer ging branden langskomen, want dan zou de EGR klep schoon gemaakt/ vervangen moeten worden
moest ook een software update gedaan worden, dat zou bij de 1e beurt gebeuren
03-03 beurt+software update
21-03 weer voorgloei systeem lampje gaan branden
22-03 naar de dealer gebeld met de mededeling dat hij weer was gaan branden, moest weer een software update voor komen
's avonds ook het uitlaatgas controlesysteem lampje is gaan branden, in Utrecht naar de dealer geweest en daar werd zeiden ze dat de EGR klep vervangen moest worden
er kon wel gereden mee worden
23-03 naar de dealer gebeld met de mededeling dat in Utrecht de storing was uitgelezen en dat volgens hun de EGR klep vervangen moest worden.
deze zou besteld worden en zo snel mogelijk geplaatst
24-03 afspraak bij de dealer tussen 08:00 en 08:30
EGR klep vervangen
Auto blijkt nu ook zuiniger te rijden
04-06 (rond 30.000Km) Vakantie in Servie
Bij start van terugreis is voorgloeisysteem lampje weer gaan branden
Ook gloeilamp (verlichting) is gaan branden (2x) zonder reden (daglichtlamp vervangen aan beide zijden bij beurt)

Momenteel is het rustig geworden met oplichtende lampjes, maar de volgende beurt komt er weer aan en meestal rond die tijd gingen ze branden.
Ook is het verbruik na de EGR klep vervanging een stuk verbeterd.
Ik kan zelfs als ik de maximum snelheid aanhoud rond de 1:21 rijden, wara het vroeger rond de 1:19 zat, maar moet max 100km/u rijden om de 1:24 te krijgen.
Ik ben benieuwd.
 

namleop

Actief lid
Ik heb de laatste tijd last van de radio met veel geruis vooral op Q-music en 3FM

Daar heb ik de afgelopen twee a drie weken ook last van, maar dan op BNR. Af en toe een stukje volledige ruis van 2-3 seconden en dan weer prima ontvangst.
Ik heb niet het idee dat het met de zendmasten temaken heeft, het begon een paar dagen eerder. Ik heb wel een car-cam geinstalleerd waarvan de voedingskabel bij de voorruitantenne de hemelbekleding in gaat, ik denk dat dat de storing veroorzaakt bij een te zwak radiosignaal.
 
goeiedag,

Al een paar keer wordt het bloedheet in de auto , zonder dat ik de verwarming( climate control) aan heb staan en uit de roosters hete lucht komt. Als ik dan het climate control aandoet om te koelen in de auto en dan staat de op display v/d climate control gelijk op max 22 graden en vol speed????? Wie heeft er meer last van? En ik zag v/d week dat de sproeikop/moer bij de achterwisser kofferbak helemaal verroest .Wie heeft er daar ook last van? Ik ga as maandag bij de dealer langs.
 

jmw57

Lid
wim0123,
was die kabel doorgeschuurd of doorgeknaagd (steenmarters in de buurt???). Mijn auto heeft nl bezoek gehad van een steenmarter.
gr. Jaap
 
nu 32000 km er op zitten in een jaar. Na veel tamtam en geduld EGR klep vervangen. Onlangs bleef claxon hangen. Hulplijn gebeld en die stuurde de ANWB. Kon er niets aan doen. Zekering er uit gehaald en naar de garage gegaan. Niets kunnen vinden. Week later hetzelfde probleem en zelf de zekering er uit gehaald. Naar een andere dealer gereden en die hebben uiteindelijk de kabel in het stuur voldoende ingepakt(tap) om te voorkomen dat ie sluiting maakt. Sinds een paar dagen irritant ratelend geluid rechtsonder in dashboord wanneer de auto in zijn achteruit wordt gezet en ook wanneer de recirculatie wordt aangezet. Volgende week naar garage voor 1e grote beurt mogen ze dit probleem ook weer oplossen.
Heeft iemand al problemen met zijn remschijven (krom) schokkend effect tijdens remmen?
 
Bovenaan Onderaan