Verwarming voor ruitenwisservloeistof

kylimo

Senior Member
Hier een foto van de Hotshot in mijn Fabia II. Hier staken al twee ongebruikte draadeinden uit, waar met een heel klein beetje vijlen, de beugel van de Hotshot perfect op past. Ik heb vanaf de pomp, op aanraden van Chatslet, een totaal nieuwe slang naar de Hotshot getrokken. Even rechtervoorwiel en binnenscherm verwijderen en je kan er perfect bij. Om vanaf de Hotshot bij de sproeikoppen te komen, heb ik de ongebruikte doorvoer (linksboven op foto) van het schutbord gebruikt. Op deze manier hoef je geen extra gaten te maken in doorvoeren van bedrading ed. De originele waterslag ligt er dus nog gewoon in.
De stroom en aarde heb ik achter de stof van het schutbord naar de accu geleid.

Nu zijn er twee versie van deze koelvloeistofverwarmers. Er is een versie met alleen een + en een -. Deze gaat aan zodra je de motor start en gaat pas weer uit al je de motor uit zet of als er geen brandstof meer in zit ;). Hij schakelt in boven de 13 volt.

De versie die ik heb gaat aan en uit door middel van een drukknop. Hiervoor moet je dan nog twee dunnen draadjes naar de cabine brengen. Aangezien ik een DSG heb en dus geen koppelingspedaal, was het een kwestie van het luchtfilter verwijderen en de draden door het afdichtingsrubber, waar anders het koppelingspedaal zit, prikken en de drukknop op een leuk plekje plakken met het bijgeleverde stukje dubbelzijdig tape.
Het voordeel van dit knopje is dat je de Hotshot zelf aan en uit kan zetten. Verder kan je door 3 seconde op het knopje te drukken de automatische modus in werking stellen. Hij warmt de vloeistof op, spuit deze zelf op de ruit, wacht ca 10 seconden, spuit vervolgens weer en herhaalt dit 6 tot 8 keer. Na 2,5 minuut schakelt de Hotshot zichzelf weer uit. Hier wordt gebruik gemaakt van de in de Hotshot aanwezige pomp. Je kan dan handmatig je ruitenwissers bedienen, op interval zetten of uit laten.

Hoe het geheel werkt weet ik vanzelfsprekend niet. Het is nu bijna 10 graden aan de kust, dus geen ijs of sneeuw. Van Chatslet begreep ik dat het prima werkt. Wanneer ik mijn eerste ervaringen heb, van sneeuw, ijs of insecten, laat ik het weten.

Groeten Boy
 

Bijlagen

  • Hotshot.jpg
    Hotshot.jpg
    706,6 KB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt:

Chatslet

Forumguru
Netjes gedaan. Ik wist geen eens dat die doorvoer daar in het schutbord zat. Bij mij loopt de slang via de rechterkant. Maar zo te zien heb jij veel meer ruimte in de motorruimte. Bij mij zit die aardig vol met de dieselmotor.
 
Bovenaan Onderaan