Verwarming voor ruitenwisservloeistof

Canon-Eye

Forumguru
knalt me voorruit er uit of wordt het ijs er gewoon af gesproeid?
Ben wel benieuwd hoe dit uitpakt.

Er is trouwens nog een derde mogelijkheid: het op de (dan nog erg koude ruit) gesproeide water bevriest vóórdat het er helemaal af kon lopen - gevolg: extra dikke laag te krabben...:(
 

Chatslet

Forumguru
Optie 3 lijkt me zeer onwaarschijnlijk, dan zou het al in het reservoir moeten bevriezen en zal het er uberhaubt niet uit komen. Als ik er aan denk zal ik er morgen even een filmpje van maken. Plaatjes van de inbouw volgen.
 

Photog

Nieuw lid
Ik heb ook een Webasto hotshot in mijn O2 RS. Eerlijk gezegd heb ik het nog nooit gebruikt op een echt koude ruit. Ik heb ook een standkachel dus de ruit is al behoorlijk op temperatuur als ik de 'hotshot' gebruik. Het is wel heel handig om de laatste restjes sneeuw en ijs weg te krijgen.
 

Chatslet

Forumguru
Een Webasto hotshot is inderdaad het zelfde idee. Overigens valt de temperatuur van de vloeistof reuze mee wanneer die uit de sproeiers komt, ligt zo rond de 30 graden.
 

hemi24

Forumguru
Maar zijn je sproeikoppen dan ook verwarmd? Volgens mij gaat het anders nog steeds niet werken...
 

Photog

Nieuw lid
Geen idee of de sproeikoppen verwarmd zijn eerlijk gezegd. Het werkt in ieder geval wel, zelfs bij -20 in Zwitserland ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
dan zou het al in het reservoir moeten bevriezen
Wat brengt je op die gedachte???

Nee, als het met 30 graden uit de sproeier komt (waar ik van uit ga), dan ben je een flink deel van die warmte al kwijt voordat het überhaupt op je ruit landt. Die ruit is dan min 8 of zo, het water komt er redelijk verdeeld op en zal daardoor z'n warmte heel makkelijk afstaan aan de omgeving. Dat is allereerst de ijslaag, vervolgens de ruit.
Ik ben gewoon benieuwd wie het wint: het sproeiwater of het ijs.
 

hemi24

Forumguru
De koppen vriezen het eerst dicht omdat het bestanddeel dat de vloeistof bij lagere temperaturen dooi houdt simpelweg vervluchtigt...
 

Rallye

Forumguru
De RS heeft volgens mij vanaf de facelift verwarmde sproeiers.

Ik zou overigens niet weten wanneer die aangaan. Moet ik daar zelf iets voor doen?
 

Chatslet

Forumguru
@Rallye: De verwarmde sproeiers gaan aan wanneer je boordcomputer ping! zegt en een ijsvlokje laat ziet, dus wanneer de buitentemperatuur 4 graden of lager is.
[video=youtube;JM2gFUSndB4]http://www.youtube.com/watch?v=JM2gFUSndB4[/video]

Mijn Faab heeft ze ook en ik vroeg me dit dus ook af. En inderdaad bij het starten in de vrieskou smelt het ijs op de sproeiers. Wat de verwarming voor de ruitenwisservloeistof betreft: Werkt perfekt. Eerst even 2 seconden sproeien om hem te activeren, dan 10 seconden wachten en weer 2 seconden sproeien en vervolgens met tussen pozen van 8 seconden weer kortje pulsjes van 2 seconden sproeien. Binnen de minuut was mijn ruit helemaal vrij van ijs en brandschoon. Zelfs beslaan deed ie niet meer. En het blijft er gewoon gaaf uit zien, echt dikke stoomwolken komen er van af. De ruitenkrabbende buren stonden best vreemd te kijken :laugh:
Edit: Filmpje komt nog maar het was helaas te donker om te kunnen filmen.
 

Rallye

Forumguru
Bij de Octavia staat het volgende in het instructieboekje:

"■ De ruitensproeiers van de voorruit worden bij draaiende motor en een buiten- temperatuur van minder dan +10 °C verwarmd"

Weer wat geleerd.
 

Cyrus

Actief lid
@Chatslet: dat wonder-apparaatje lijkt er dus voor te zorgen dat je de voorruit niet meer hoeft te krabben. Maar de zijruiten dan? Of maak je die sowieso nooit ijsvrij?
 

Chatslet

Forumguru
Ik heb eigenlijk vrijwel nooit ijs op de zijruiten. Alleen maar op de voorruit, de achterruit en altijd heel irritant op de spiegels. Bij mijn Faab zijn achterruit en spiegels van verwarming voorzien. De voorruit dan weer niet, dat was gek genoeg niet leverbaar. Hier voor heb ik altijd Ford gereden en daar was het standaard. Het was dan een kwestie van starten, knopjes voor voorruit en achterruit in drukken en dan gingen de spiegels mee. Tegen de tijd dat ik mijn gordel om had en de telefoon in de houder zat waren de ruiten vrij van ijs. Spiegels duurden een minuutje langer maar dan was er in ieder geval al mee te rijden.
 

Skoody Boo

Actief lid
De ruitenkrabbende buren stonden best vreemd te kijken :laugh:
In wat voor buurt woon jij? Dat je je voorruit ontijst op zo'n tokkiemanier.....

Maar wel leuk speeltje hoor. Ik had bevroren sproeiers (niet met de Fabia, met en vorig brik) op een rit van hier naar Stockholm met veel sneeuw en zout, en het kost best tijd als je elk uur moet stoppen om weer een dotje sneeuw over de voorruit te halen. Vandaag en gisteren deden mijn sproeiers overigens prima dienst.
 

Cyrus

Actief lid
Ik heb eigenlijk vrijwel nooit ijs op de zijruiten.

Ik kan mij dat simpelweg niet voorstellen.... In mijn ruim 20-jarige carrière als automobilist, met zo'n 15 verschillende auto's, nog nooit meegemaakt dat alleen voorruit en achterruit bevoren waren, zijruiten ook altijd. D.w.z. in ieder geval genoeg "dicht" om niet veilig op pad te gaan, als ik die zijruiten niet even schoon maak. En met mij heeft ook altijd de héle wijk daar mee te kampen. Voor mij het bewijs dat ik niet gek ben, in ieder geval.

Of parkeer jij je auto soms in een smalle steeg met verwarmde zijmuren?
 

Chatslet

Forumguru
Nee, maar mijn straat zou daar misschien een rol in kunnen spelen als ik er zo over na denk. Het is zo'n echt smal Zaans straatje. Een busje met aanhanger krijg je er met moeite door heen. Een vrachtwagen kun je vergeten. Aan de ene kant eindigd de straat aan een provinciale weg en aan de andere kant aan een weiland. De straat werkt daardoor als een soort van windtunnel waardoor de koude wint eigenlijk alleen maar in lengterichting over de auto's heen waait. Ik heb eigenlijk alleen ijs op de zijruiten als die nat zijn bij het wegzetten van de auto maar dan zijn het eigenlijk alleen maar opgevroren spatjes en niet zoals bij de voorruit of achterruit dat er een hele laag overheen zit. Het e.e.a. zal dus afhankelijk van de windrichting zijn.
 

andrehj

Forumguru
Ik kan mij dat simpelweg niet voorstellen.... In mijn ruim 20-jarige carrière als automobilist, met zo'n 15 verschillende auto's, nog nooit meegemaakt dat alleen voorruit en achterruit bevoren waren, zijruiten ook altijd.

Toch kan dit best wel. Als je in de lengterichting in een smalle straat parkeert, is er zijdelings weinig uitstraling, omdat dit wordt gecompenseerd door instraling van de huizen. Alleen de ramen die vrij uitstralen zullen bevriezen.
 

Cyrus

Actief lid
In theorie snap ik het wel, in de praktijk heb ik het in 20 jaar, met diverse auto's en diverse woonadressen, nog nooit meegemaakt ;)
 

kylimo

Senior Member
Ook ik heb gisteren zo'n wonder-apparaatje ingebouwd. Mede door een tip van "Chatslet" en een Fabia met DSG, was het geen lastige klus.
Tijdens de optie "automatisch 6 keer sproeien met tussenpozen van ca 10 seconden", kan ik misschien mijn zijruiten ijsvrij maken als dat nodig is.

Indien er behoefte is aan inbouwtips, laat het dan maar horen.

Nu maar wachten op ijs op de voorruit :D.

Groeten Boy
 

Joske

Forumguru
Ook ik heb gisteren zo'n wonder-apparaatje ingebouwd. Mede door een tip van "Chatslet" en een Fabia met DSG, was het geen lastige klus.
Tijdens de optie "automatisch 6 keer sproeien met tussenpozen van ca 10 seconden", kan ik misschien mijn zijruiten ijsvrij maken als dat nodig is.

Indien er behoefte is aan inbouwtips, laat het dan maar horen.

Nu maar wachten op ijs op de voorruit :D.

Groeten Boy
wel ik zoek nog steeds een foto / filmpje van waar je het juist ingebouwd hebt in het motorcompartiment. Kan je dat eens posten voor me? alvast bedankt :)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan