Verwarming voor ruitenwisservloeistof

Chatslet

Forumguru
http://www.youtube.com/watch?v=IN8EZ7NhMSU

Iemand hier ervaring mee? Een kastje dat je tussen de slang naar je ruitensproeiers plaatst. Volgens de fabrikant wordt de ruitenwisservloeistof tot zo'n 60 graden verwarmd waardoor je er ruiten mee kunt ontdooien en in de zomer insecten makkelijker los laten. Als ik het filmpje mag geloven spat de bevroren ruit bij -18 niet uit elkaar. Zou dit dan echt de oplossing zijn?
 

darkprojectx

Forumguru
Ik weet niet hoe het bij jouw auto zit maar die van mij gaat gelijk met de wissers in de weer als ik de ruitensproeier gebruikt.
Niet functioneel voor de F1 dus.
 

Antera

Donateur
Gaat niet echt werken lijkt me aangezien de sproeikoppen dicht vriezen en daar het water niet op temperatuur is en dus de boel niet besproeit kan worden volgens mij. Alle auto's gaan de wissers meteen als je sproeit
 

Chatslet

Forumguru
Bij die van mij gaan de ruitenwissers pas wat doen als ik stop met sproeien maar als je weet dat het gaat vriezen zet je die toch naar voren? De sproeikoppen zelf zijn verwarmd tegen het dicht vriezen maar blijkbaar is dat niet genoeg om de vloeistof ook nog te verwarmen. Hoewel ik eigenlijk bij al mijn auto's nog nooit heb mee gemaakt dat de sproeikoppen dicht gevroren waren. Hoogstens een pak sneeuw er op.
 

Cordoba

Forumguru
Op de F-I schijnen verwarmde ruitensproeier kopjes niet leverbaar te zijn, en daar is het wel regelmatig een probleem. De vloeistof zelf hoeft nooit een probleem te zijn, als je winterruitensproeier vloeistof gebruikt (is dan redelijk beschermd tegen bevriezen). Ik weet niet hoe de verwarming van de vloeistof werkt, maar tussen verwarming en sproeier heb je bij een koude start toch altijd een hoeveelheid koude vloeistof. Ik zet dus grote vraagtekens bij het nut, nog afgezien van de kans op barsten als er te hete vloeistof op een steenkoude ruit komt. Als de auto een stuk gereden heeft, en de ruit is warm geworden (door interieurverwarming) zal de kans op barsten niet meer zo groot zijn. Overigens zal de verwarmde sproeivloeistof bij het sproeien al flink wat van zijn temperatuur verliezen (spray= veel druppeltjes = veel oppervlak = snel afkoelen)
 

Chatslet

Forumguru
Het schijnt dat dit systeem in de noordelijke staten van de VS bijna standaard op iedere auto van GM zit en dat het beter werkt dan voorruit verwarming. Inbouw is relatief eenvoudig, gewoon tussen de bestaande slang plaatsen, plus naar de accu en min naar chassis. Kastje wordt geactiveerd wanneer het water stroomd en verwarmd het doorstromende water dan geleidelijk richting de 60 graden. En ik denk dat juist omdat het in kleine druppeltjes wordt gesproeid en het geen kokend water is maar gewoon 60 graden de ruit niet zo snel zal barsten. Van een voorruit mogen we toch wel wat verwachten? Ik heb jaren lang Ford gereden en daar is voorruit verwarming bijna standaard, en reken maar dat de voorruit snel op warmd als je dat aan zet en die ruit wil je dan zeker niet aanraken.
 

Rallye

Forumguru
Heeft mij altijd wel wat geleken. Ik heb een keer alle sproeiers bevroren gehad (in december op weg naar Berlijn), en dat wil ik niet weer. Daarom ben ik blij met mijn verwarmde sproeiers (hoewel ik het effect nog niet echt heb kunnen merk/nodig gehad heb) en koop ik mijn ruitensproeiervloeistof in Duitsland (tot -60).

Ik herinnerde mij nog een oude discussie over de http://www.skodaforum.nl/board/f37/webasto-hotshot-1211-3.html
 

Cordoba

Forumguru
@Chatslet: bij de verwarming zoals bij Ford word de ruit over het hele oppervlak warm, en heb je dus geen probleem. Als je sproeier echt een straal en geen mooie nevel produceert krijg je plaatselijk een warme plek op de ruit die dus uit wil zetten. Omdat het glas er omheen koud is, kan dat warme glas niet uitzetten, met als gevolg barsten. Bij een plaatselijke koude plek op een warme ruit (zoals bijvoorbeeld wanneer je vloeibaar stikstof op de ruit giet) is het nog erger, want dan komt het gebied direct om de koude plek op trekspanning te staan en scheurt het glas nog makkelijker (glas kan makkelijker drukspanning als trekspanning aan). Ik heb toevallig in mijn eerste baan veel gezien bij glasinstrumentmakers die op dezelfde plant werkten, en ook bizarre zaken als een spiraalveer van glas, door contacten met die specialisten weet ik dus wat meer van glas.
 

Constant

Erelid
Er schijnt een verwarmingselement te zijn voor het ruitensproeiervloeistof reservoir van de Octavia, weet iemand hier meer van?
 

piair1982

Forumguru
Ik heb af fabriek verwarmde ruitensproeiers en ja het werkt wel. Op het moment dat je de auto start zie je het ijs op de sproeiers al ontdooien.

In de praktijk zijn de ruiten sneller schoon en ontvet.

Ps. De-ice spray doet ook wonderen. ;)
 

Cordoba

Forumguru
Probleem bij niet verwarmde sproeiers is vooral het bevriezen tijdens het rijden, zodat je pekel niet meer van de ramen krijgt tijdens het rijden. (langs de snelweg staan klooien vindt ik ook geen geslaagde optie)
 

Chatslet

Forumguru
Ik heb af fabriek verwarmde ruitensproeiers en ja het werkt wel. Op het moment dat je de auto start zie je het ijs op de sproeiers al ontdooien.

In de praktijk zijn de ruiten sneller schoon en ontvet.

Ps. De-ice spray doet ook wonderen. ;)

Volgens de handleiding heb ik die ook in mijn Greenline maar een ruit ontdooi ik er niet mee. De-ice spray is wat ik nu gebruik. Werkt op zich wel maar het is vettige bende.
 

Chatslet

Forumguru
Ok, de kogel is door de kerk. Toch maar eens een setje besteld. Wordt voor 70 euro vanuit de VS verstuurd.
 

Antera

Donateur
houd het in de gaten maar ik vrees dat het op een koude ruit niet goed gaat werken en alsnog vast vriest of zelf de ruit doet barsten
 

Chatslet

Forumguru
Wordt nu door de dealer ingebouwd. Heeft bij mijn auto nog al wat voeten in de aarde. In plaats van slangetjes zitten de sproeiers met plastic buizen aan het pompje. Is allemaal ook nog eens heel moeilijk bereikbaar dus de hele boel moet uit elkaar. Ruitenwisservloeistof wordt overigens tot zo'n 32 graden opgewarmd dus valt nog aardig mee. Morgen ochtend gaan we het uiteraard zien wat het doet. Ik hou jullie op de hoogte!
 

Chatslet

Forumguru
Die vielen wel wat hoog uit, 225 euro. Monteur is flink wat uurtjes bezig geweest. Wielkuip moest er uit en bumper moest er af. Was dus een flinke verbouwing. Bij een normale auto zou het in een kwartiertje gedaan zijn. Morgenochtend de groete proef, knalt me voorruit er uit of wordt het ijs er gewoon af gesproeid? In beide gevallen hoef ik niet meer te krabben. :smirk: Ben heel erg benieuwd!
 
Bovenaan Onderaan