Oke, plan van aanpak is gelukt, al twijfelde ik even aan het eind....zonder vacuum duurt het best even voordat overal en dus ook in de kachelradiator kvs zit.
Schoonpa opgehaald, jerrycans gehaald voor afvoer kvs en spoelwater* (*uiteindelijk niet gedaan) en naar brug.
In volgorde:
Koffie en kletsen
Accu los.
Airbag eronderuit (3 bouten M10 via onderkant stuur en stekker)
Voet verwarmerbuis verwijderen (was ik vergeten, deed ik te laat toen kachelradiator eruit moest)(1 torx 20 op kutplek)
Zijkap eraf (1 torx 20 en naar beneden trekken)
Binnen gestopt en brug omhoog
Bodemplaat verwijderen (veul torx 20 en 3x torx groot)
Kvs rv onder losgemaakt en leeg laten lopen
Kvs lv onder losgemaakt en leeg laten lopen.
Kvs was kraakhelder, dus besloten niet te spoelen.
Perslucht erop en extra laten lopen. We hebben er 5 liter uitgekregen.
Auto weer naar beneden en lekker op werkhoogte verder gegaan, al is de ruimte waar je werkt toch wat onhandig.
Veerklem boven los
Schroefklem onder los (imbusje, maat ?)
Afdekkapje losmaken (3x torx 20 en 4 klemmetjes)
Oud tafelkleed en handdoek goed onder de buizen gestopt.
Bovenste buis losgewiebeld (gebruik geen schroevendraaier, gewoon wiebelen en trekken). Kwam nog wel wat kvs uit, gewaarschuwd voor ronde 2
Onderste buis losgewiebeld en daar kwam wat extra uit.
Buisjes aan de kant houden en kachelradiator eruit trekken.
Ondanks dat je er doorheen kon blazen kwam er beduidend méér weerstand dan bij de nieuwe, zoals ook werd aangegeven in de YT videos (vnl deze en is bij Seat exact gelijk
) Ook water spoelen gíng wel, maar helemaal niet vlot.
Nu alles omgekeerd.
Kachelradiator aansluitingen gesmeerd
Nieuwe rubber ringen gemonteerd en ingesmeerd
Kachelradiator erin
Kapje gemonteerd.
Onderste nieuwe schroefklem gemonteerd
Bovenste nieuwe veerklem gemonteerd
Voetbuis aangesloten
Airbag aangestekkerd en gemonteerd en auto naar beneden, nadat schoonpa de kvs lv en rv weer aangesloten had.
Kvs vullen totdat er tankje volzat, auto gestart en zorgen dat tankje vol bleef, terwijl ik op allerlei slangen kneep om de bubbels eruit te krijgen. Toen motor was warm was heeft schoonpa de motor op 2000min- laten draaien en kneep ik nog lekker verder. Regelmatig dikke bellen uit expansievat.
Uiteindelijk evenveel kvs erin gestopt als eruit kwa (30min werk), maar kachel werd niet warm .
Onderplaat gemonteerd, opgeruimd en afwachten
Idee was namelijk om met auto te gaan rijden en laatste bubbels eruit te krijgen, maar dat gebeurde al toen ik hem van de brug reed, want ineens plopperdeplop kwam er warme lucht. Lekker!
Onderweg even de OBDeleven aan en de meerwaardes met uitstroomtemperaturen zeggen genoeg.
Klusje kostte ons ca 3 uur totaal en we hebben lol gehad. Was blij dat schoonpa er bij was en ook wel beetje trots op mezelf dat het airco gedeelte zelf gelukt is, met hulp van jullie én YT. Paar foto's als herinnering
Ik ben vandaag een tevreden mens