Verwarming Seat Leon 5F

PizzaPieter

Donateur
Morgen zou t moeten gaan gebeuren. Mss voor een ander niet zo'n ding, maar voor mij mn eerste technische klus aan de auto.

Fijn dat mn schoonpa komt helpen.

Nieuwe afdichtingset, 10 liter kvs en uiteraard de kachelradiator bij de hand, gereedschap, 2x 25l jerrycan en trechter én mn schoonpa.

Als ik t niet vergeet zal ik wat foto's maken en later delen.
Denk dat t goedkomt.

Toitoitoi

PizzaPieter

Donateur
Één vraag nog wel.
De voet-airbag zou eruit moeten, 3 bouten M10 onder stuur.
Maarrre....in alle filmpjes zie ik dat ze de airbag ook losgekoppeld hebben. Kan dit gewoon en kan ik hem daarna ook weer gewoon aansluiten?

Tees

Donateur
Als je met een airbag aan de slag gaat, zou ik wel altijd de accu even loskoppelen. Dan kan ie niet per ongeluk klappen (met alle gevolgen van dien), en zou je geen airbagfout moeten krijgen. Wel een aantal andere fouten, maar die verdwijnen wel weer met een klein stukje rijden.

Tees

Donateur
Dan wel de airbag weer even inpluggen voordat je de accu weer aansluit. Zodra ie detecteert dat er een airbag mist, gooit ie een foutcode op én werkt het hele airbagsysteem niet meer. Die foutcode verdwijnt niet vanzelf helaas. Alleen als je een OBD-lezer ter beschikking hebt kan je dit achterwege laten, want dan kan je de foutcode wel wissen achteraf.

• Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Nou succes en wees zuinig op dat ene levende stuk gereedschap..... Altijd erg fijn als je even kunt sparren als je het niet meer weet..... :koffie:

Tees

Donateur
Ach, een foutcode hoef je niet zo bang voor te zijn als je OBDeleven hebt. Accu loskoppelen zorgt ook voor een rits aan foutcodes. Ik wis liever de codes op de nette manier dan dat ze zichzelf deactiveren (maar nog wel zichtbaar blijven bij uitlezen als zijnde niet meer actief).

PizzaPieter

Donateur
Oke, plan van aanpak is gelukt, al twijfelde ik even aan het eind....zonder vacuum duurt het best even voordat overal en dus ook in de kachelradiator kvs zit.

Schoonpa opgehaald, jerrycans gehaald voor afvoer kvs en spoelwater* (*uiteindelijk niet gedaan) en naar brug.

In volgorde:
Koffie en kletsen
Accu los.
Airbag eronderuit (3 bouten M10 via onderkant stuur en stekker)
Voet verwarmerbuis verwijderen (was ik vergeten, deed ik te laat toen kachelradiator eruit moest)(1 torx 20 op kutplek)
Zijkap eraf (1 torx 20 en naar beneden trekken)

Binnen gestopt en brug omhoog

Bodemplaat verwijderen (veul torx 20 en 3x torx groot)
Kvs rv onder losgemaakt en leeg laten lopen
Kvs lv onder losgemaakt en leeg laten lopen.
Kvs was kraakhelder, dus besloten niet te spoelen.
Perslucht erop en extra laten lopen. We hebben er 5 liter uitgekregen.

Auto weer naar beneden en lekker op werkhoogte verder gegaan, al is de ruimte waar je werkt toch wat onhandig.

Veerklem boven los
Schroefklem onder los (imbusje, maat ?)
Afdekkapje losmaken (3x torx 20 en 4 klemmetjes)

Oud tafelkleed en handdoek goed onder de buizen gestopt.

Bovenste buis losgewiebeld (gebruik geen schroevendraaier, gewoon wiebelen en trekken). Kwam nog wel wat kvs uit, gewaarschuwd voor ronde 2

Onderste buis losgewiebeld en daar kwam wat extra uit.

Buisjes aan de kant houden en kachelradiator eruit trekken.

Ondanks dat je er doorheen kon blazen kwam er beduidend méér weerstand dan bij de nieuwe, zoals ook werd aangegeven in de YT videos (vnl deze en is bij Seat exact gelijk
) Ook water spoelen gíng wel, maar helemaal niet vlot.

Nu alles omgekeerd.

Kachelradiator aansluitingen gesmeerd
Nieuwe rubber ringen gemonteerd en ingesmeerd
Kachelradiator erin
Kapje gemonteerd.
Onderste nieuwe schroefklem gemonteerd
Bovenste nieuwe veerklem gemonteerd
Voetbuis aangesloten
Airbag aangestekkerd en gemonteerd en auto naar beneden, nadat schoonpa de kvs lv en rv weer aangesloten had.

Kvs vullen totdat er tankje volzat, auto gestart en zorgen dat tankje vol bleef, terwijl ik op allerlei slangen kneep om de bubbels eruit te krijgen. Toen motor was warm was heeft schoonpa de motor op 2000min- laten draaien en kneep ik nog lekker verder. Regelmatig dikke bellen uit expansievat.
Uiteindelijk evenveel kvs erin gestopt als eruit kwa (30min werk), maar kachel werd niet warm .
Onderplaat gemonteerd, opgeruimd en afwachten

Idee was namelijk om met auto te gaan rijden en laatste bubbels eruit te krijgen, maar dat gebeurde al toen ik hem van de brug reed, want ineens plopperdeplop kwam er warme lucht. Lekker!

Onderweg even de OBDeleven aan en de meerwaardes met uitstroomtemperaturen zeggen genoeg.
Klusje kostte ons ca 3 uur totaal en we hebben lol gehad. Was blij dat schoonpa er bij was en ook wel beetje trots op mezelf dat het airco gedeelte zelf gelukt is, met hulp van jullie én YT. Paar foto's als herinnering
IMG-20251217-WA0003.jpg IMG-20251217-WA0004.jpg IMG-20251217-WA0005.jpg IMG-20251217-WA0006.jpg IMG-20251217-WA0007.jpg IMG-20251217-WA0008.jpg IMG-20251217-WA0010.jpg IMG-20251217-WA0009.jpg IMG-20251217-WA0011.jpg IMG-20251217-WA0012.jpg IMG-20251217-WA0013.jpg IMG-20251217-WA0015.jpg IMG-20251217-WA0014.jpg

Ik ben vandaag een tevreden mens

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Lekker hoor, goed bezig @PizzaPieter! Is een fijn gevoel hè, dat je zelf iets hebt kunnen fixen aan je auto dat je nog niet eerder gedaan hebt. Ik krijg er zelf ook altijd wel een beetje stress van tijdens het proces (want er gaat altijd wel iets mis), maar als je dan klaar bent en t werkt weer is t altijd fijn.

EdK

Forumguru
Als ik die temperaturen zo zie op één van de foto's dan kun je weer heerlijk in de korte broek in de auto zitten en ook in de wintertijd...
En ja het geeft altijd een lekker gevoel als je weer een uitdaging goed hebt afgesloten.
Werk al jaren in de techniek en kom vaak voor problemen te staan dat je denkt " hoe gaan we dit adhock oplossen "
En als dan na eind van dag het weer werkt ( soms tijdelijk ) dan blijft het ook na ruim 40 jaar een lekker gevoel geven....

PizzaPieter

Donateur
Nou, ik kan je inderdaad zeggen dat ik niet meer kan herinneren dat er zulke warme lucht uitkwam.
Kan me wel herinneren dat ik al een hele tijd vond dat de Seat een stuk minder snel op temperatuur kwam dan de Octavia bijvoorbeeld, dus ik hoop dat ik morgen aan eind van de eerste 2 straten al warme lucht voel ;)

• Leuk
Waarderingen: Tees

PizzaPieter

Donateur
Oh ja, wat ik dus geleerd heb, is dat de kachelradiator in het 'korte systeem' zit en dus direct warm moet worden als de koelvloeistof op temperatuur is/komt.
Meest makkelijke check om te doen is om aan de aan- en afvoerbuis van de kachelradiator te voelen (onder motorkap of achter de 1-schroefs-kap rechts van gaspedaal). Als de kachel zelf uitstaat, zouden beiden dus kneiterwarm moeten worden, want de kachelradiator wordt sowieso gevoed met heet water (wel parallel, maar toch), onafhankelijk van de warmtevraag van de climatronic. Is er één of zijn beide buizen een stuk minder warm dan je zou verwachten....dan loopt het dus niet echt niet lekker door.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan