Verwarmde buitenspiegels of niet?

foxhound71

Nieuw lid
Hallo, ik dacht altijd dat er verwarmde buitenspiegels op mijn enyaq zaten.
Verleden week viel mij op dat de linkerspiegel bij het aan hebben van de achterruitverwarming schoner was dan de rechter. Ik dacht dus dat de rechter stuk zou moeten zijn.
Nu zei de dealer dat als het verwarmde buitenspiegels zouden moeten zijn, de buitenspiegels warm zouden moeten worden, maar ik voel zelfs geen warmte bij de linker.
Hoe kan ik het nu controleren of er iets stuk is?

Bijlagen

• 20260120_073035.jpg
    20260120_073035.jpg
    753,5 KB · Weergaven: 8
  • 20260120_073031.jpg
    20260120_073031.jpg
    902,6 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
Als je achterruitverwarming aanstaat wil niet persé zeggen dat je spiegelverwarming aanstaat, check even de stand van je spiegelverstelknopje of deze op spiegelverwarming staat.

Btw, je hebt je tekst dubbel geplaatst...

foxhound71

Nieuw lid
Stom zeg.. heb ik helemaal nooit gezien :rolleyes:
Ik heb zo'n knopje dat als je je contact aanzet, de spiegelverwarming aan gaat.

Heb het geprobeerd, de linker wordt wel goed warm, de rechter beduidend minder. Is maar een heel klein beetje warm. De vraag is of het 'stuk' genoeg is om te laten repareren.

Aanvullende vraag; ik heb nu wel in de handleiding gekeken maar kon er niets over vinden. Moet je altijd dat knopje op spiegelverwarming aan hebben staan om te verwarmen? Ik kan mij indenken dat je dat bv bij 10 of 15 graden of als de spiegels schoon zijn, dit uit wil hebben. Moet je dan steeds dat knopje aanpassen?

Bijlagen

• 20260128_161615.jpg
    20260128_161615.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 11

foxhound71

Nieuw lid
Jawel, ik vindt het belangrijker schone spiegels te hebben. En ik denk dat het wel meevalt met het range verlies. Zal echt geen 10% schelen. Zelfde non-discussie in mijn ogen over een kachel op 18 of 19 graden. Het moet gewoon warm zijn in de auto.
Heb zelfs discussies gezien waarbij ze geen telefoons opladen in een ev omdat ze bang zijn range verlies te hebben.
Als je hier bang voor bent, kun je beter benzine rijden. Maar ja, dan heb je ook kilometer verlies lijkt mij.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Het stroomverbruik van spiegelverwarming komt uit de 12V accu, natuurlijk wordt die geladen uit de HV accu, maar een dergelijk verbruik 'maakt echt geen indruk' op de HV accu.
Een uur (vrij lang toch?) spiegel en achterruit verwarming is echt nog geen kWh.

Rallye

Forumguru
Maar de spiegelverwarming gaat toch pas aan als je de achterruitverwarming aanzet x als het knopje inderdaad op de verwarmingsstand staat?
Ik heb hem overigens altijd op r staan, dan zakt de spiegel bij het parkeren.

Canon-Eye

Forumguru
Jawel, ik vindt het belangrijker schone spiegels te hebben
Ik vind dat ook belangrijk, maar na een paar decennia ervaring met verwarmde spiegels weet ik dat de verwarming z,elfs bij slecht weer daarvoor maar zelden continu aan hoeft te staan. Eenmaal schoon, blijven ze vaak ook schoon zolang je blijft rijden, zelfs bij mist en regen. En dan hebben we het nog niet eens over droge omstandigheden, laat staan warm weer. Dan is het al helemáál onnodig om ze continu warm te houden. En dat is wat er hoogstwaarschijnlijk gebeurt als ze automatisch via het contact aangaan zolang het knopje op "aan" staat, want dan is de kans levensgroot dat het uitschakelen gewoon vergeten wordt.
Daarom schakel ik de meeste dingen - inclusief dimlicht bv. - liever bewust in en uit naargelang de omstandigheden daartoe nopen.

PizzaPieter

Donateur
Spiegels staan altijd in R, vanwege dip bij achteruitrijden.

Verwarming aan is onzinnig, vind ík, net als airco en andere dingen die niet nodig zijn maar wel energie gebruiken. Spiegels zijn ook sneller stuk (is mijn ervaring) en de achterruitverwarming gaat ook niet voor niks vanzelf uit na een paar minuten.

Dimlicht daarentegen is altijd aan, rondom, i.v.m. veiligheid. (Licht overdag = veilig overdag)

Achterruit verwarming hoeft niet aan, dit staat daar los van.
Knopje voor spiegelverwarming idd naar de verwarming stand draaien.
Rechter spiegel hoort net zo goed warm te zijn als links. Garantie op de auto? Ja? Terug naar de verkoper ermee.

foxhound71

Nieuw lid
Achterruit verwarming hoeft niet aan, dit staat daar los van.
Knopje voor spiegelverwarming idd naar de verwarming stand draaien.
Rechter spiegel hoort net zo goed warm te zijn als links. Garantie op de auto? Ja? Terug naar de verkoper ermee.
Ik had het knopje niet aan en nu lijkt het wel allebei ongeveer warm te worden

EdK

Forumguru
Spiegels zijn ook sneller stuk
Nog nooit ervaren !
Alle wagens die ik heb gehad staan vanaf de 1e kilometer aan bij mij.
En tot het inleveren hebben ze allen het elke dag gewoon gedaan.
Alleen bij de Yeti kwam het linker glas tijdens rijden opeens los.
Was net snel genoeg om hem te pakken voor hij op snelweg zou vallen.
Meteen afrit genomen en bouwmarkt ingelopen en 3M dubbelzijdige tape en schaar gekocht en op parkeerplaats gerepareerd.
Want rijden zonder spiegel is echt niet te doen ( kom je achter als het weg is )
Glas is na reparatie nooit meer losgekomen en verwarming heeft het altijd erna gedaan...

Dus ja of ik krijg alleen de goede spiegels van Skoda .... :pieker:

Bovenaan Onderaan