Verwarmde buitenspiegels of niet?

foxhound71

Nieuw lid
Hallo, ik dacht altijd dat er verwarmde buitenspiegels op mijn enyaq zaten.
Verleden week viel mij op dat de linkerspiegel bij het aan hebben van de achterruitverwarming schoner was dan de rechter. Ik dacht dus dat de rechter stuk zou moeten zijn.
Nu zei de dealer dat als het verwarmde buitenspiegels zouden moeten zijn, de buitenspiegels warm zouden moeten worden, maar ik voel zelfs geen warmte bij de linker.
Hoe kan ik het nu controleren of er iets stuk is?

Bijlagen

• 20260120_073035.jpg
    20260120_073035.jpg
    753,5 KB · Weergaven: 4
  • 20260120_073031.jpg
    20260120_073031.jpg
    902,6 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
Als je achterruitverwarming aanstaat wil niet persé zeggen dat je spiegelverwarming aanstaat, check even de stand van je spiegelverstelknopje of deze op spiegelverwarming staat.

Btw, je hebt je tekst dubbel geplaatst...

foxhound71

Nieuw lid
Stom zeg.. heb ik helemaal nooit gezien :rolleyes:
Ik heb zo'n knopje dat als je je contact aanzet, de spiegelverwarming aan gaat.

Heb het geprobeerd, de linker wordt wel goed warm, de rechter beduidend minder. Is maar een heel klein beetje warm. De vraag is of het 'stuk' genoeg is om te laten repareren.

Aanvullende vraag; ik heb nu wel in de handleiding gekeken maar kon er niets over vinden. Moet je altijd dat knopje op spiegelverwarming aan hebben staan om te verwarmen? Ik kan mij indenken dat je dat bv bij 10 of 15 graden of als de spiegels schoon zijn, dit uit wil hebben. Moet je dan steeds dat knopje aanpassen?

Bijlagen

• 20260128_161615.jpg
    20260128_161615.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 4

PizzaPieter

Donateur
Ja, je moet hem steeds aanpassen.
Kan soms handig zijn hem aan te zetten in de zomer, als t regent. Scheelt veel.
Of uit te zetten in de winter, als je glas ontdooit is.

foxhound71

Nieuw lid
Jawel, ik vindt het belangrijker schone spiegels te hebben. En ik denk dat het wel meevalt met het range verlies. Zal echt geen 10% schelen. Zelfde non-discussie in mijn ogen over een kachel op 18 of 19 graden. Het moet gewoon warm zijn in de auto.
Heb zelfs discussies gezien waarbij ze geen telefoons opladen in een ev omdat ze bang zijn range verlies te hebben.
Als je hier bang voor bent, kun je beter benzine rijden. Maar ja, dan heb je ook kilometer verlies lijkt mij.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Het stroomverbruik van spiegelverwarming komt uit de 12V accu, natuurlijk wordt die geladen uit de HV accu, maar een dergelijk verbruik 'maakt echt geen indruk' op de HV accu.
Een uur (vrij lang toch?) spiegel en achterruit verwarming is echt nog geen kWh.

Bovenaan Onderaan