Vervangen distributieriem O3 2018 1.4 TSI

redriver

Senior Member
Kom zojuist bij mijn garage vandaan. Advies is om, i.v.m. kilometerstand (160.000) de distributieriem te vervangen. Ze vervangen dan ook de waterpomp preventief want die heeft ook 160.000 gedraaid en mocht die gaan lekken moet weer alles uit elkaar. Is bij dit type motor veel werk zegt de garage. Kosten wel tussen 900 en 1000 euro !

Volgens RDW site zijn dit de motorgegevens:

Type: 5E

Variant: ACCZDAX0

Is dit een normale prijs voor deze reparatie ?

Tees

Donateur
900-1000 euro voor een distributieriem + waterpomp vind ik niet extreem veel geld. Het kan wellicht goedkoper, maar zal niet de helft worden.

Belangrijker: bij deze motoren hoeft de distributieriem helemaal niet vervangen te worden bij 160k km. Volgens mij is t voorschrift visueel controleren vanaf 240k km. Dus preventief vervangen bij 160k is rijkelijk vroeg. Bij veel garages zit nog steeds niet tussen de oren dat hedendaagse riemen echt serieus lang mee gaan.

redriver

Senior Member
Kan zijn dat de distributieriemen langer meegaan dan vroeger. Maar dan de vraag of je het risico wilt lopen voor zeg € 950 dat je motor in de soep loopt als je wacht tot 240 K kilometer .....

Tees

Donateur
Je kan ook elke 5000 km olie vervangen, dat was vroeger ook heel normaal. Die fabrieksvoorschriften zijn er niet voor niets, en daar zitten ruime marges in. Je mag natuurlijk altijd eerder vervangen als je je daar prettig bij voelt, maar heel eerlijk: je hoort maar heel, héél zelden dat deze riemen breken.

Herperduin

Forumguru
Ik ben het wel eens met @Tees maar vervang zelf ook olie eerder dan voorgeschreven. Smering wordt toch minder en het zijn de kosten niet. Distributie zou ik ook eerder vervangen maar dan in combinatie met volgende beurt als het goed uitkomt én belangrijker nog alleen áls je de auto ook nog lang wil blijven rijden. Als je toch van plan bent om hem eerder te verkopen dan interval zegt dan zou ik het weer achterwege laten.
Prijs die garage rekent komt op mij ook niet vreemd over.

• Leuk
Waarderingen: Tees

PizzaPieter

Donateur
Je kunt de riem relatief eenvoudig eenvoudig visueel controleren, dus preventief vervangen is wat mij betreft ook onnodig geld uitgeven.

Desondanks laat junior m ook preventief vervangen, maar dan kost t geen 900€ (want opa)

Maarrr....ik kan het verkeerd hebben, maar volgens mij zit de waterpomp niet aan deze kant van de motor en hoeft t dus ook niet gecombineerd te worden

redriver

Senior Member
Nee, universele garage. Bij dit type motor moet je aan 2 zijden van het blok zijn blijkbaar. Hij had het over 2 riemen die vervangen moesten worden.

hemi24

Donateur
Dezelfde discussie is hier kort geleden ook voorbij gekomen:

In de basis is het dezelfde motorfamilie met overeenkomstige modulaire opbouw.

Ik snap je redenatie, maar ik zou het riempje voor de waterpomp mooi laten voor wat het is.
Persoonlijk zou ik de distributieriem ook enkel visueel laten inspecteren.

Tees

Donateur
De waterpomp zit bij de EA211 familie aan de bakzijde, terwijl distributieriem aan de andere kant zit. Volgens mij zijn die volledig los van elkaar te vervangen...:pardon:

Bovenaan Onderaan