Versnelling dsg7 zichtbaar?

Patron

Senior Member
Diezelfde manier met de flippers heb ik nu al op mijn huidige. Probleem is dan alleen dat ie na verloop van tijd weer naar D/S gaat.
Als ik met caravan in de bergen rijdt vind ik manueel ook lekkerder rijden als de hele tijd dat geschakel van die bak...
 

Rataplan

Forumguru
en de bak ziet niet dat het iets verderop omhoog gaat en dat ‘ie halverwege de een tandje terugschakelt. Kun je beter voor de klim al een versnelling lager zitten en al hoger in de toeren zitten.

Ik heb bij de RS nog niet gemerkt dat hij terug naar D/S gaat. Zal eens vaker in manueel rijden. Kom erop terug.
 

Canon-Eye

Forumguru
de bak ziet niet dat het iets verderop omhoog gaat
Reden voor mij om onder die omstandigheden vooral op het actuele verbruik te letten. Daaraan kun je al zien dat je op "beginnend vals plat" omhoog gaat voordat je dit aan de omgeving merkt/ziet; een voorwaarschuwing, zeg maar.

<edit>
Datzelfde deed ik trouwens ook met de voorafgaande Fabia Greenline combi i.c.m. de caravan (toen 1000kg): ook met de caravan gebruikte ik op snelwegen vaak de cruisecontrol, maar zodra het actuele verbruik bij nog steeds constante snelheid ging oplopen voorbij de ca. 10 L/100km schakelde ik een versnelling terug. Zo bleef de motor in het toerenbereik waar 80% of meer van het maximumkoppel beschikbaar is.
 
Laatst bewerkt:
Fijn deze inzichten, dank allen! Het zal mij helpen de keuze te maken tussen de Octavia 1.5 TSI DSG of de Kodiaq met dezelfde motor maar handgeschakeld. Tussen die 2 gaat het nu. De Kodiaq automaat werd met wat te duur.
 
Bovenaan Onderaan