Want met een caravan achter de auto is het bloed irritant als de auto continu zoekt naar de beste versnelling.
Ik rij altijd in de Sportstand omdat de bak in mijn Leon dan vrijwel exact schakelt zoals ik het zelf zou doen. Met of zonder caravan (1200kg achter de 1.0TSI, 115pk) maakt daarvoor eigenlijk helemaal niets uit. Het viel me juist op, en reuze mee, dat hij ook met de caravan erachter (en tevens 5 meter zeekajak plus peddel op het dak) op snelweg op de cruisecontrol ook bij 80-85 gewoon doorschakelt naar de 7. Er is totaal geen sprake van continu zoeken naar de juiste versnelling, ik vind juist dat hij - zeker voor voor zo'n klein torretje - opmerkelijk soepel reageert op wisselende omstandigheden.
Het in M toch zelf door- c.q. terugschakelen doet de mijne alleen onder behoorlijk extreme omstandigheden, bv. als ik dan even niet oplet en 'm echt te laag in de toeren laat zakken: dán neemt hij het op een gegeven moment wel over om niet stil te vallen. Of inderdaad als je 'm (onnodig) hoog in de toeren jaagt. Maar ja, in S rijdt het al zo aangenaam dat ik die M-stand zelden of nooit gebruik. Ja, héél soms toch wel:
- Als ik echt stapvoets (kruipend én zo goed als geruisloos) over de camping rij en 'm dan echt zonder gas in z'n 1 wil houden, want ook stationair in de sportstand schakelt hij toch op naar 2;
- In een "aanschuiffile", met de Autohold ingeschakeld: gas aanraken is aanschuiven, even de rem erop tot stilstand is blijven staan zonder de koppeling te belasten en zonder de rem te hoeven vasthouden (start/stopsysteem is overigens blijvend uitgeschakeld, want daar werd ik helemaal simpel van);
- De bekende variant: bij het afdalen van een helling kan het wel eens prettig zijn.