Versnelling dsg7 zichtbaar?

Tukkerdad

Actief lid
De shift by wire bevalt prima. Als ik van d naar s schakel of terug, kan ik dan ergens zien in de virtual cockpit of elders waar hij in staat?
 

jongetje

Forumguru
In de S of handmatige stand zie je welke versnelling. In D staat er alleen D.

In de O3 staat er wel D1, D2 etc. Maar in de O4 niet
 
Laatst bewerkt:

coppe218

Senior Member
Bij mijn O4 idd alleen zichtbaar in de sportstand en de in mijn ogen waardeloze manueel stand.
 
Bij mijn O4 idd alleen zichtbaar in de sportstand en de in mijn ogen waardeloze manueel stand.

@coppe218 Ik ben benieuwd waarom je de manuele stand waardeloos vindt? Kun je bijvoorbeeld de versnelling in manueel vastzetten in een bepaalde versnelling, of schakelt hij na korte tijd toch weer door?
 

coppe218

Senior Member
Hij schakelt idd toch zelf over. Lijkt alsof hij de flippers meer als een suggestie ziet. Op zich geen probleem, over het algemeen geen probleem met het schakelgedrag, behalve bij een inhaalmanoeuvre die je even snel wil doen. Hij gaat dan snel naar een lagere versnelling en draait 5000 toeren terwijl er koppel genoeg is voor een hogere versnelling.
 
Dank je @coppe218 , precies wat ik wilde weten! Want met een caravan achter de auto is het bloed irritant als de auto continu zoekt naar de beste versnelling. Dan wil je hem manueel vast kunnen zetten, vaak net even een versnelling hoger met iets meer toeren. Maar dat kan dus niet. :pieker:
 

Canon-Eye

Forumguru
Want met een caravan achter de auto is het bloed irritant als de auto continu zoekt naar de beste versnelling.
Ik rij altijd in de Sportstand omdat de bak in mijn Leon dan vrijwel exact schakelt zoals ik het zelf zou doen. Met of zonder caravan (1200kg achter de 1.0TSI, 115pk) maakt daarvoor eigenlijk helemaal niets uit. Het viel me juist op, en reuze mee, dat hij ook met de caravan erachter (en tevens 5 meter zeekajak plus peddel op het dak) op snelweg op de cruisecontrol ook bij 80-85 gewoon doorschakelt naar de 7. Er is totaal geen sprake van continu zoeken naar de juiste versnelling, ik vind juist dat hij - zeker voor voor zo'n klein torretje - opmerkelijk soepel reageert op wisselende omstandigheden.

Het in M toch zelf door- c.q. terugschakelen doet de mijne alleen onder behoorlijk extreme omstandigheden, bv. als ik dan even niet oplet en 'm echt te laag in de toeren laat zakken: dán neemt hij het op een gegeven moment wel over om niet stil te vallen. Of inderdaad als je 'm (onnodig) hoog in de toeren jaagt. Maar ja, in S rijdt het al zo aangenaam dat ik die M-stand zelden of nooit gebruik. Ja, héél soms toch wel:
  1. Als ik echt stapvoets (kruipend én zo goed als geruisloos) over de camping rij en 'm dan echt zonder gas in z'n 1 wil houden, want ook stationair in de sportstand schakelt hij toch op naar 2;
  2. In een "aanschuiffile", met de Autohold ingeschakeld: gas aanraken is aanschuiven, even de rem erop tot stilstand is blijven staan zonder de koppeling te belasten en zonder de rem te hoeven vasthouden (start/stopsysteem is overigens blijvend uitgeschakeld, want daar werd ik helemaal simpel van);
  3. De bekende variant: bij het afdalen van een helling kan het wel eens prettig zijn.
 

brepus13

Forumguru
Hij schakelt idd toch zelf over. Lijkt alsof hij de flippers meer als een suggestie ziet. Op zich geen probleem, over het algemeen geen probleem met het schakelgedrag, behalve bij een inhaalmanoeuvre die je even snel wil doen. Hij gaat dan snel naar een lagere versnelling en draait 5000 toeren terwijl er koppel genoeg is voor een hogere versnelling.

Als je de flippers gebruikt in D stand dan schakelt hij alsnog weer door na enige tijd. Als je de bak in M zet kun je ook met de flippers schakelen en blijft hij in de versnelling naar keuze staan (tenzij je afremt en stil gaat staan dan schakelt hij wel terug )

vwb inhalen en terug schakelen komt dit vooral door je rechter voet. Als je ineens veel gas geeft jankt hij hem in de toeren. Als je iets rustiger doet met de rechter voet kun je ook versnellen maar gaat het allemaal wat beschaafder. Ook al rij je automaat je moet nog steeds een beetje rijden met gevoel in je rechtervoet en je kunt het schakel gedrag behoorlijk er mee beïnvloeden.

edit: ik zie dat @Canon-Eye een soortgelijk verhaal neer had gezet. Ik type te langzaam denk ik (of werd afgeleid) maar de strekking lijkt me duidelijk nu :-)
 
Laatst bewerkt:

coppe218

Senior Member
Ids rustiger optrekken helpt. Ik las net dat idd in de d stand de bak het heel snel weer overneemt in de sport stand niet.eens een keer testen. Ik las ook dat er launch control op zou zitten. Ook eens een keer testen.
Er is geen manuele stand bij de shift by wire bak.
 

brepus13

Forumguru
Ids rustiger optrekken helpt. Ik las net dat idd in de d stand de bak het heel snel weer overneemt in de sport stand niet.eens een keer testen. Ik las ook dat er launch control op zou zitten. Ook eens een keer testen.
Er is geen manuele stand bij de shift by wire bak.

er zit wel degelijk een M stand op hoor. Het is iets anders te bereiken dan via de oudere variant maar het kan wel.

 
Bovenaan Onderaan