Verschillende bandenmaten

andrehj

Forumguru
Mooi. Had ik toch gelijk over die bandenmaat. Maar 225/50R17 is geen probleem, en wordt (soms) wel vaker gemonteerd. Vult de wielkasten ook mooi, en brengt de afwijking van de snelheidsmeter mooi terug naar 0. T.o.v. de standaard 205/55R16 neemt deze maat rondom precies de extra ruimte in die voor de sneeuwkettingen is gereserveerd. Mocht je dus ook met sneeuwkettingen willen rijden, dan moet je je wel aan de standaard maten houden (zie mijn vorige post hier ergens boven).
 
De huidige loadindex/Snelheidsindex is 94V. (670Kg/240 km/u)
Hoe weet ik nu dat dit de juiste getallen zijn?

Ik probeer te achterhalen wat de juiste loadindex moet zijn, maar raak de weg kwijt op I-net. Er wordt gesproken over maximale aslasten en dat dit op kentekenbewijs zou moeten staan, maar zie daar alleen de technische/toegestane maximale massa van 2108 kg.

Wie kan mij hierbij helpen?
 

andrehj

Forumguru
Ik probeer te achterhalen wat de juiste loadindex moet zijn, maar raak de weg kwijt op I-net. Er wordt gesproken over maximale aslasten en dat dit op kentekenbewijs zou moeten staan, maar zie daar alleen de technische/toegestane maximale massa van 2108 kg.
Wie kan mij hierbij helpen?
Behalve via de bovengenoemde link naar de RDW kun je je aslasten ook vinden op het plaatje onderop je b-zuil. Vanaf MJ2012 zal daar 2x 1060 kg staan, en kun je dus uit met LI 91. Oudere modellen hadden nog een wat hogere aslast en hebben daarom 94 nodig. In de praktijk zal het niet veel verschil maken.
Echter, omdat je toch de V-snelheidsindex nodig hebt, maar het bij veel merken banden nauwelijks meer uit of je LI91 of LI94 koopt. Zo is bijvoorbeeld de Michelin CrossClimate in de maat 205/55R16 alleen maar als 94V te krijgen.
Mijn advies voor een zware snelle Superb: Gewoon 94V banden kopen.
 
Op de RDW site vind je geen aslasten, alleen totaal gewichten.

Ik houd denk ik maar de 94V aan zoals @andrehj aangeeft.

Bedankt allen, vanavond even winterbanden bestellen. Velgen al uitgezocht.

Ook even nog een reserve wiel regelen.
 

CDK

Forumguru
Om het jezelf makkelijk te maken kan je die 2108kg max totaal delen door 4 dan kom je op 507kg per band uit. Meer draagvermogen is nooit verkeerd, dus de tip van @andrehj ook niet.
 

Agent327

Forumguru
Omdat vandaag van mijn 2012 SII Combi TDI in Frankrijk is afgekeurd, jawel!! dit draadje maar even nieuw leven inblazen.
De banden die onder mijn auto zijn gemonteerd zijn 205/55/16/91V
Met de strengere EU geharmoniseerde APK regels wordt hier tegenwoordig ook op gelet.
De toegestane bandenmaten voor mijn/de auto zijn:
205/55/16/94V, 225/40/118/92Y en de 225/45/17/94W
Gelukkig heeft de huidige bandenset 40k kilometer er op zitten en waren ze binnen afzienbare tijd aan vervanging toe.
Ik heb nu de goede set besteld, deze worden vrijdag a.s. geplaatst.
 

hemi24

Forumguru
@Agent327 : inderdaad, de S2C 2.0tdi heeft een Technisch toegestane maximum aslast van 1250kg voor de achteras.

Loadindex 91 staat voor max. 615kg per band, dus kom je theoretisch 20kg te kort...
 

andrehj

Forumguru
Dat geldt alleen voor de oudere types (tot ergens eind 2010). Vanaf 2011 (of in ieder geval MJ 2012) zijn de aslasten flink verlaagd. Bij mij is het 1060 om 1060, waardoor ik gewoon LI 91 banden zou mogen gebruiken. Daarom vind ik het ook een vreemd verhaal van @Agent327 , want hij heeft een S2 uit 2012.
@Agent327 : Zou je eens een foto van het gewichtenplaatje onderop je linker B-stijl (zichtbaar bij geopende bestuurderdeur) willen plaatsen in dit topic? Ben benieuwd wat daarop staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Agent327

Forumguru
Hier een afbeelding van het gewichtenplaatje. Hier kun je op zien dat het hier gaat om 100 en 1060 kg.
Dan begrijp ik de afkeur nog niet want bij loadindez 91 is dit 615kg per band. Dit zou betekenen dat ik gewoon met 91V uit de voeten kan.
Echter op een uitdraai van het CT (Controle Technique =APK) station staan de mijn eerder gemelde toegestane bandenmaten vermeld.
Overigens heb ik me reeds neergelegd bij het feit dat ik de 94V specificatie moet monteren.
Mij is het er om te doen u allen op de hoogte te stellen van het feit dat de strengere regelgeving een impact heeft op de banden specificaties. Ik zal later vandaag die uitdraai nog publiceren.

upload_2018-11-7_13-14-19.png
 

Agent327

Forumguru
Eeen beetje later dan beloofd maar hier is de uitdraai van het station Controle Technique
De bandenmaten die zijn toegestaan kun je linksboven of het formulier vinden en de max. toegestane asdruk kun je vinden in het midden links of de uitdraai.
Conclusie van mij: hoewel de max. asdruk zowel voor als achter de 91V specificatie rechtvaardigen gaat men er toch vanuit dat de 94V spec. leidend moet zijn.
 

Bijlagen

  • CT Skoda SuperB.JPG
    CT Skoda SuperB.JPG
    107,1 KB · Weergaven: 28

Cordoba

Forumguru
@Agent327 Dat is natuurlijk omdat je auto geen Frans fabrikaat is. :shutup:
Als ik het goed zie, is je Superb van oktober 2011 en dus modeljaar 2012, ik vraag me af of het soms daar fout gaat.
 

Agent327

Forumguru
Als ik het goed zie, is je Superb van oktober 2011 en dus modeljaar 2012, ik vraag me af of het soms daar fout gaat.
Dat heb ik me ook afgevraagd, hoewel, volgens de informatie die ik uit de Skoda app haal is de productiedatum van de auto 26 Januari 2012 en de auto is voor het eerst op kenteken gezet in november 2012.
Wie het weet mag het zeggen
 

Cordoba

Forumguru
:pieker: Ik vraag me af of ze soms jaar en maand verwisseld hebben: ik zie bij de gegevens van de auto "Réception 20111012" , dat interpreteer ik als 'op kenteken gezet 2011 (maand)10 (datum) 12, en als ik dan van jou hoor dat ie november 2012 op kenteken is gezet en niet 12 oktober 2011, krijg ik de indruk dat er wat cijfers verwisseld zijn.
 

Jewepe

Forumguru
Of het is de Amerikaanse notatie. Wat ik me overigens niet kan voorstellen bij Fransozen :D En dan zou het december zijn :sterretjes:
 

Greenliner

Senior Member
Ik rij met 225/50/17. Ideale maat vind ik. De wielkasten zijn mooi gevuld. Geen toegenomen verbruik geconstateerd, waarschijnlijk doordat de motor iets minder toeren draait. In maart neem ik ze ook als winterband in deze maat ivm wintersport ( met caravan erachter)
 
Bovenaan Onderaan