Verschillende bandenmaten

Hallo Forum leden,

Sinds 1,5 week heb ik een Superb combi 1.8 TSI (gekocht bij een occasion center) en ben ik op zoek naar winterbanden set.
Nu ben ik niet zo heel goed bekend met de diverse bandenmaten en hoop hier meer duidelijkheid te kunnen krijgen. (alhoewel internet mij al wat van informatie heeft voorzien)

Allereerst even de huidige (zomer) bandenmaat. Deze is 225/55 R17 94V.
Ik heb het idee dat dit niet de juiste maat zou moeten zijn. In de tank klep staat deze maat namelijk niet, wel de 225/45 R17. Vandaag de TomTom erbij genomen en de snelheidsafwijking was slechts 1 km/u bij 80 km/u. Via een omrekeningstabel kom ik op een verschil van 7,1%. Hoe kom ik erachter wat de juiste bandenmaat moet zijn? Ik kan niets terug vinden in de boekjes. Was vandaag wel bij de Skoda dealer en de verkoper reageerde wel vreemd toen ik de maat noemde.

Bij de verkoper ook even gehad over winterbanden. Hij gaf aan dat ik de winterbanden van mijn vorige auto (Octavia 2) kon gebruiken voor de SuperB, maar deze heeft een bandenmaat van 195/65 R15. Als reden gaf hij aan dat de omtrek en hoogte zo goed als gelijk zijn. Dat kan dan wel zo zijn, maar deze zijn wel smaller. Overigens ook nog op de stalen velgen gekeken naar de ET waarde en die is 38. Als ik op diverse sites bekijk, komt deze maatvoering (bandenmaat/ET waarde) niet voor als zijnde dat ik deze kan gebruiken.

Wie kan mij wellicht beter voorlichten op de 2 bovengenoemde "problemen".
 

Spierings

Forumguru
In het tank klepje staat de originele maat...

195 65 15 is denk ik niet te gebruiken omdat de 15" velgen waarschijnlijk niet passen. Mijn superb 1 had standaard al 16" stalen velgen..

Heb hier nog een wintersetje van die wagen in de aanbieding;).
 

FlavioX

Forumguru
225/55R17 lijkt mij niet de juiste maat en heeft een 7% grotere rolomtrek dan de standaard 225/45R17.

195/65R15 heeft dezelfde rolomtrek als 225/45R17 maar is wel een ielig bandje voor een Superb.

Ik weet niet wat de ET waarde van de standaard 17-inch velg is.

Dit is een handige Android App om e.e.a. te berekenen.

http://www.kochini.com/android/tirecalc/
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Je zomerbanden zijn inderdaad niet de juiste maat. Juiste zou 225-45-17 moeten zijn.
Andere mogelijkheden zijn: 235-30-20
225-35-19
225-40-18
225-45-17
225-50-16

16" is de minimale maat ivm de remschijven.
Juiste ET voor jouw auto is 47, met zomerbanden mag je voor het mooi wel iets lager in ET gaan, maar bij gebruik van sneeuwkettingen op winterbanden de juiste ET en 16" diameter aanhouden.
 

andrehj

Forumguru
Hallo Forum leden,

Sinds 1,5 week heb ik een Superb combi 1.8 TSI (gekocht bij een occasion center) en ben ik op zoek naar winterbanden set.
Nu ben ik niet zo heel goed bekend met de diverse bandenmaten en hoop hier meer duidelijkheid te kunnen krijgen. (alhoewel internet mij al wat van informatie heeft voorzien)

Allereerst even de huidige (zomer) bandenmaat. Deze is 225/55 R17 94V.
Weet je dat heel zeker? Dan zou ik graag eens een foto van de zijkant van je S2 bekijken, want deze maat is wel HEEL erg groot voor een S2. Ik heb wel eens gezien dat mensen 225/50R17 monteren, maar 225/55R17? Dat is nog groter dan de maat voor een S3!

Dit vraag om een foto!

Het lijstje van Corné klopt niet helemaal, dit moet zijn:
225-35-R19
225-40-R18
225-45-R17
205-50-R17 op velg 6J et 45-50
205-55-R16 op velg 6J, 6,5J of 7J et 45-50

Alleen de laatste twee mag je combineren met sneeuwkettingen, en zijn dus de meest logische keuzes voor winterbanden.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Mag ik uit het verhaal concluderen dat je met de O2 ook op een verkeerde band-velg combinatie hebt gereden..? ET-38 hoort namelijk niet bij een 195/65R15 onder een O2.
 

bouwdirk

Senior Member
Ook die is hier niet bekend:).
Er is in Nederland bij de auto niets officieels waar je dat soort info op hebt staan.

Das wel balen dan, hier krijg je een heel document mee dat je ook moet hebben voor de keuring,

Net even gaan kijken hoe het exact noemt bij skoda

EG - Certificaat van overeenstemming.

Misschien dat er een belgische superb rijder wel eens wilt kijken onder punt 35 & 52
 

Spierings

Forumguru
Das wel balen dan, hier krijg je een heel document mee dat je ook moet hebben voor de keuring,
Wat is daar balen aan?? Ben zelf blij dat we niet van die stomme regeltjes hier hebben..

Gewoon de band en velgmaten monteren welke je zelf wilt, ook verlagen is bij ons veel makkelijker..
 

Cordoba

Forumguru
Mag ik uit het verhaal concluderen dat je met de O2 ook op een verkeerde band-velg combinatie hebt gereden..? ET-38 hoort namelijk niet bij een 195/65R15 onder een O2.

Ik denk dat 15" staal met ET38 afkomstig is van óf 1e generatie Audi A3 óf Seat Ibiza/Cordoba (de 6L generatie) of vergelijkbare VW Polo of iets dergelijks.
 

Jewepe

Forumguru
Volgens mij komt 15" ET38 o.a. van de Passat 3B (1997 - 2003). Althans die zaten er bij mij destijds onder.
 

Cordoba

Forumguru
@Jewepe zou heel goed kunnen, ik heb onder mijn Fabia velgen van een A3 (uit ca. '96/'97) en die zijn dus ook 15" en ET38. (origineel staal was bij mijn Fabia 15" en ET43)
 

Spierings

Forumguru
Denk ook van een Passat, anders past het ook niet op een o2. Deze hebben een steek van 5x112

Dit terwijl 1e generatie a3, golf 4, Ibiza, polo, etc. 5x100 steek hebben...
 
Sorry jongens het was een octavia 1 uit 2002. Net op velgmaat.nl gekeken en daar staat ET38 met mogelijke combinatie 195/65 R15.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
 
Weet je dat heel zeker? Dan zou ik graag eens een foto van de zijkant van je S2 bekijken, want deze maat is wel HEEL erg groot voor een S2. Ik heb wel eens gezien dat mensen 225/50R17 monteren, maar 225/55R17? Dat is nog groter dan de maat voor een S3!

Dit vraag om een foto!

Ik zal morgen even een foto maken.



Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
 
Nou ik ben lekker bezig....Eerst de verkeerde octavia benoemen en nu erachter komend dat ik verkeerde maat van de huidige banden hier vermeld. Beginners foutje?

De huidige maat is 225/50 R17 94V.
Nog steeds niet de juiste maat lijkt mij.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan