Verschillen tussen Fabia combi greenline 1.2TDI van 2010-2012

bobracing

Forumguru
Hoi Allemaal,

Mijn ouders hebben sinds een week of 3 ook een fabia Combi greenline gekocht uit 2012, toch zitten er optisch behoorlijk wat verschillen die ik zo kan ontdekken:

2010 model is ruim 2cm lager ( sport onderstel?) verschil is erg goed te zien en gemeten vanaf de grond tot aan de wielranden!
2012 model heeft schijfremmen achter, 2010 trommel
2012 model heeft andere dak antenne
2012 model heeft opschrift op tankdop, 2010 enkel in de klep.

Mijn vraag is waarom ? en zijn er nog meer wijzigingen?
 

Joske

Forumguru
Een poging om het model "fris" te houden denk ik. Bij elk model wordt er wel iets gewijzigd elk modeljaar van tegenwoordig. Indien zeer ingrijpend wordt er van een face lift gesproken.
Weet niet of dit bij de F2 gebeurd is eigenlijk?
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn 2011-versie heeft nog trommels achter, maar wel zodanig verbeterde projectorlampen t.o.v. 2010 dat ik geen enkele reden of behoefte heb om die te gaan 'verbeteren' met xenon of led. Over de 2010-verlichting is een heel topic vol klachten geschreven...
 

frits183

Forumguru
Ik heb ook schijven achter op mijn 1.2 TDI uit 2012.
Ik had begrepen dat dit een Duits model was en de verkoop daar tegen viel.
Dus toen maar snel in Nederland afgezet.
 

alexis

Lid
Inderdaad, schijven achter is toegevoegd op 2012 model, ook is het sportonderstel dat er in 2010 nog op zat per 2011 vervallen. Zelf merk ik verschil in de stuurbekrachtiging, ik had een FC GL van Augustus 2011, en nu eenzelfde van November 2011, en de stuurbekrachtiging is sterker. En er zullen nog wel meer (subtiele) verschillen zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ze remt goed genoeg hoor...
De mijne remt me (met z'n trommels) af en toe zelfs iets te progressief. Je hoeft het pedaal maar een klein beetje te enthousiast in te trappen en dan gaat de noodremassistent al mee"helpen" - oftewel mijn tanden staan bijna in het leer van 't stuurwiel.

Die afstelling had wel iets minder progressief gekund, wat mij betreft...
 

duimp

Lid
Aangezien mijn fabia vorige week economisch total loss is verklaard moest ik weer op zoek naar een andere.
Ik heb nu een fabia van eind 2012 gekocht en vind deze veel beter rijden dan mijn oude uit 2011.

Motorisch is er toch niet verandert lijkt mij?
De nieuwe lijkt veel meer pk te hebben.
De man waar ik de auto gekocht heb zei wel dat de egr klep bij fabia's uit 2012 minder vaak kapot gingen dat de oudere bouwjaren.

Kan iemand dit bevestigen?
 

greenlinediesel

Senior Member
Een poging om het model "fris" te houden denk ik. Bij elk model wordt er wel iets gewijzigd elk modeljaar van tegenwoordig. Indien zeer ingrijpend wordt er van een face lift gesproken.
Weet niet of dit bij de F2 gebeurd is eigenlijk?

Er is inderdaad een facelift model. Je kunt de facelift aan de voorkant duidelijk herkennen. Pre-facelift heeft ronde mistlichten zonder DRL, de facelift-variant heeft DRL (naast de mistlichten). Ook zijn er andere koplamp-units. Aan pre-facelift zitten de stadslichten aan de buitenkant, facelift aan de binnenkant. De grill is ook anders.

Pre-facelift:

Skoda-Fabia-II-Combi.jpg


Facelift:

Skoda_Fabia_II_Combi_Facelift_1.2_TSI_DSG_Elegance_front_20100529.jpg
 
oke...dan weet ik dat ook..heb ook een fabia 1.2 greenline bj 12-2011 model 2012 maar heb zo te zien een facelift auto als ik de foto's vergelijk.

zijn er trouwens nog meerdere verschillen tussen de pre en de facelift modellen qua motorisch of software?
 

laagvlieger

Forumguru
De 1.2 TDI greenline is enkel vanaf die "grote" facelift beschikbaar. Net zoals de 1.6 TDI en geblazen 1.2 TSI en de 1.4 TSI RS. Reden van al deze nieuwe motoren was het ingaan van de euro 5 norm. Daarvoor regeerden nog de oud gedienden zoals de 1.4 TDI en 1.9 TDI met pompverstuivers, en atmosferische 1.4 en 1.6 benzinemotoren. De driecilinder 1.2 benzinemotor werd wel in beide modellen geleverd, alleen met wat meer vermogen.

Het pre-facelift model had bijvoorbeeld een interieur met grijze tinten terwijl bij de facelift alles donkerder was met chroom details. Ook het dashboard bestond vanaf de facelift uit een zachter materiaal. Vooral ook nieuwe infotainment systemen. Met de autosleutel kon je vanaf toen ook op afstand de ramen openen en sluiten.
Aan de buitenkant werden enkel de voorbumper en de koplampen (met licht aangepaste motorkap) aangepakt en werd een ander materiaal op de B-stijl geplaatst. Eerst was die van hard blinkend materiaal dat krasgevoelig was, nadien werd dit mat en zacht materiaal, dat bovendien gemakkelijk los kwam in de hoeken ...

Maar ook het facelift model werd verschillende keren gewijzigd. In 2012 was het verlaagd onderstel niet meer standaard op de Greenline, maar kreeg die wel schijfremmen en een andere dakantenne. In 2013 tenslotte kreeg de Fabia het nieuwe Skoda logo en een vernieuwde versnellingspook. Ook kwam er een Monte Carlo versie van de hatchback en later van de Combi (waarvan die combi in zeer beperkte oplagen) met enkel optische verschillen.
 
Laatst bewerkt:
wat me wel opvalt is dat ook per model de amundus+ (rns315) per model jaar verschilt. collega heeft ook een 1.2 greenline combi maar dan bj 11-2013 en zijn autoradio (opties) ziet er anders uit. had even gekeken naar software/fw en zag daar een verschil met wat ik heb.

zijn NAVI kaart weergave was ook beter met meer opties zoals verkeersborden te zien etc..
 

Canon-Eye

Forumguru
Met de autosleutel kon je vanaf toen ook op afstand de ramen openen en sluiten.
Dat zat al op mijn F1c uit 2002(!) en andere vag-auto's waar ik in de tussenliggende periode mee heb gereden, dus ik kan me slecht voorstellen dat dit op de eerdere F2-modellen niet geleverd zou zijn...
 
Laatst bewerkt:

greenlinediesel

Senior Member
wat me wel opvalt is dat ook per model de amundus+ (rns315) per model jaar verschilt. collega heeft ook een 1.2 greenline combi maar dan bj 11-2013 en zijn autoradio (opties) ziet er anders uit. had even gekeken naar software/fw en zag daar een verschil met wat ik heb.

zijn NAVI kaart weergave was ook beter met meer opties zoals verkeersborden te zien etc..
Verkeersborden is een optie die erin zit maar standaard uitstaat. Goed kijken bij opties onder nav
 

laagvlieger

Forumguru
Dat zat al op mijn F1c uit 2002(!) en andere vag-auto's waar ik in de tussenliggende periode mee heb gereden, dus ik kan me slecht voorstellen dat dit op de eerdere F2-modellen niet geleverd zou zijn...

M'n vader z'n Fabia uit 2008 niet en die van m'n zwager uit 2010 (nog net voor de facelift) ook niet!
 

Canon-Eye

Forumguru
Als ik me goed herinner was deze zogenoemde comfortbediening van de ruiten op mijn F1 een "stiekeme optie", d.w.z. er stond niets over in het instructieboekje (maar ik kan nu geen F1 manual vinden om dit te verifiëren). Ik zou het dan ook niet geweten hebben, als de verkopende dealer het me niet had gedemonstreerd bij de aflevering. Het schuifdak deed overigens ook mee, maar alleen bij het sluiten. Best handig als het begint te regenen (al moest ik er dan wel voor naar buiten rennen).

Bij de opvolgende O2 (2007) werkte het ook gewoon, evenals bij de andere Skoda's en VW's die ik wel eens als leenauto heb meegehad. Bij mijn huidige F2 is het inderdaad benoemd in 't instructieboekje; als dit in de iets oudere modellen niet zo is, betekent dat dus nog niet persé dat het er ook niet op zat - getuige mijn ervaringen.
 

Cordoba

Forumguru
Wel of niet sluiten van (elektrisch bediende) ramen, heeft niets met wel/geen facelift te maken, maar met de versie van de comfortmodule die er in zit. Die comfortmodule wordt weer bepaald door welke uitvoering de auto af-fabriek heeft gekregen. Soms kun je geluk hebben en is een luxere comfortmodule geplaatst (bijv. vanwege een tekort aan de simpele versie),
en zijn bepaalde opties niet 'aangevinkt' waardoor je het niet merkt. Pas als je gaat kijken wat je nog aan opties aan kunt zetten, kom je er achter wat er echt in zit.
 
Bovenaan Onderaan