Amundsen Verschil tussen de Amundsen MIB (O3) en de Amundsen+

Joske

Forumguru
op een Columbus kan je gelijk welke SD kaart gebruiken (met bepaalde minimumspecs) maar voor de Amundsen niet alleszins :)
 

Darkside

Forumguru
Nee voor de amundsen wordt ie volgens mij "getagged" door Skoda dat het een originele SD kaartje is.
Als je het originele SD kaartje formatteerd dan doet ie het ook niet meer :nono:.
Amundsen gebruikers moeten dus gewoon de inhoud verwijderen zonder een format te doen.
 

AndreM

Forumguru
Ben nu wel heel benieuwd hoe het met mijn bestelde MIB gen2 zit..?
Heb wel gelezen dat de CPU in de nieuwe generatie 2,5x sneller is dan de "oude"..

@AndreM Wellicht dat een snellere SD kaart gaat helpen om de boel wat vlotter te maken?

@Bakkertje Als er een 50 liter tank standaard in een O3 zit, gaat hij echt niet sneller rijden als je er een 70 liter tank onder zet. Dus een andere, snellere SD kaart gaat niet werken, of beter gezegd gaat nooit werken. Lees dit eens door dan wordt het wat duidelijker. http://www.skodaforum.nl/forum/i/navigatie-amundsen-colubus-update-o3.23792/#post-471690

Je schrijft zelf dat de nieuwe generatie Amundsen 2,5 x sneller is als de MIB versie. Eigenlijk geef je zelf al het antwoord wat ik beschreven heb. De CPU verwerkingstijd van de Amundsen is eenmaal traag en verouderd, hoe snel je geheugen ook zal zijn.
Dus al is je brandstoftank in de auto groter............dan gaat de CPU (motor) echt niet sneller werken.

Overigens wel leuk om te weten.
Ik was vanmiddag bij de dealer en deze heeft gisteren een nieuwe Yeti afgeleverd met de nieuwste snellere Amundsen.
Dus hij zit nu ook in de Skoda gemonteerd.
 

Darkside

Forumguru
niet helemaal mee eens. Als er een class 1 kaartje inzit die maar 2mb/s kan lezen gaat het toch echt sneller als je die vervangt door een class 10 die er 40 mb/ door heen kan blazen.

Maar die kan op zijn buurt wel weer vertraagd worden door een CPU die er maar 20 mb/s kan verwerken.
 

AndreM

Forumguru

Type weet ik niet, maar de verkoper merkte wel een duidelijk verschil en weet maar al te goed dat de Amundsen in de O3 traag is.
Ik heb nog wel ff de nieuwe Fabia kunnen bewonderen, die vanmiddag was afgeleverd voor in de showroom.
Zitten een paar leuke veiligheids-specs in, zoals automatisch remmen bij onvoldoende afstand ook op de snelweg.
Kunnen wij weer denken zit er weer een remmoloog op de linkerbaan die niet van het rempedaal af kan blijven! :D
 
Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru
niet helemaal mee eens. Als er een class 1 kaartje inzit die maar 2mb/s kan lezen gaat het toch echt sneller als je die vervangt door een class 10 die er 40 mb/ door heen kan blazen.

Maar die kan op zijn buurt wel weer vertraagd worden door een CPU die er maar 20 mb/s kan verwerken.

Ja maar ik kan niet zomaar een ander kaartje gebruiken, want dan werkt de navi niet meer..........
En het is nog altijd de CPU die de data moet verwerken.

Het is zelfs zo, dat het SD kaartje van Skoda maar 8GB groot is en met de laatste update nog maar 750 Mb over.
Heb vandaag ook gevraagd wat de dealer/Skoda eraan gaat doen als de update's te groot gaan worden.
Dan zal Skoda toch voor al zijn klanten een ander SD kaartje moeten leveren, want de auto is nog steeds in de garantie.

Ik heb ff vergeleken tussen de bestandsgrootte van versie 40 en 45 en blijkt versie 45 met 0,11Gb groter te zijn geworden. En t.o.v. versie 36 is deze 1Gb groter geworden en dat in een half jaar.
 
Laatst bewerkt:

Darkside

Forumguru
True.
En idd dat zal lekker zijn. Wel updates uitbrengen met nieuw materiaal. En dan passen ze straks niet meer op het eigen geleverde SD kaartje.
Dit zullen ze vast wel netjes oplossen
 

Bakkertje

Forumguru
@AndreM je redenatie klopt niet helemaal in mijn bescheiden mening. Om jouw metafoor te gebruiken een benzinemotor presteert met een brandstof met een octaangehalte van 98 of 100 beter dan met de standaard 95.
In de computerwereld waarin ik werkzaam ben worden de prestaties van systemen vandaag de dag juist beperkt door de CPU, de reden is dat het geheugen (flash) tegenwoordig dusdanig snel is dat de CPU het niet meer bij kan benen.
Al is de CPU nog zo snel als hij geen data kan ophalen kan hij het ook niet verwerken.

Om nog een ander voorbeeld te geven, ik heb een tijd lang met Android op mobiele telefoons gehobbied. Door een snelle SD kaart te plaatsen voor je applicaties worden deze ook daadwerkelijk sneller, nog steeds met dezelfde CPU.

Dus ja, de CPU heeft een belangrijke rol in de prestaties van het systeem, maar dan met name op de gegevensverwerking en die gegevens moet de CPU wel ergens vandaan halen. De kaartgegevens haalt ie van SD, een snelle SD kaart maakt dat het lezen daarvandaan ook minder lang duurt.

Dat ik zelf schrijf dat de CPU 2,5 sneller is, is omdat ik enkel die informatie over het nieuwe MIB systeem heb gevonden (naast dat ie een groter scherm heeft gekregen met een hogere resolutie).
 

AndreM

Forumguru
@Bakkertje kunnen we mekaar een hand geven want ik zit ook in dezelfde branche, maar dan in de Multifunctionals (kantoormachines).
En daar zit ook een CPU, moederbord en geheugen in.


Het is soms met tekst lastig duidelijk te maken, maar wat ik al aangaf is dat de Amundsen MIB ook nog eens de data moet verwerken die hij van de auto krijgt zoals de boordcomputer, Car info en de uitgebreide setup.
Daarom heeft deze ook 8 knoppen naast het scherm i.p.v. 6 bij de +.
Dus welke knop je ook bedient, de data moet langs de CPU om het op het scherm te projecteren.
En ja, was het maar zo simpel dat ik een snellere SD kaart kon gebruiken, dan had hij er gisteren al in gezeten...........maar dat gaat niet zomaar. :(
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan